En tiedä, en kysynyt! Olisivatko tulleet jäiltä loppuverkkaan tai sitten ovat vasta menossa jäille. Tossa hallissa noi lätkäjengit aina verryttelee. Oli siis aulassa kun itse lähdin pois.
Olen kyllä seurannut aika huolestuneella ilmeellä Utusen menoa jo pidemmän aikaa (no okei, seurasin siis ennen Saksaa huolestuneella ilmeellä.) Maajoukkuessakaan ei näyttänyt paljoa paremmalta. Mikä on Tonilla? Näyttää taantuvan eikä kehittyvän.
Pakeilla yleensä kehittyminen ottaa aikansa ja on hidasta sisältäen ns. “takapakki” jaksoja paljonkin (tosi harvoja poikkeustapauksia on tietysti).
Jos nyt mietitään esim. NHL:n huippupakkeja, moni nousee sinne kärkeen vasta siinä 24-26 ikävuosien kieppeillä. Tulee nyt vaikka mieleen Ekblad, jolla on ollut heikkoja jaksoja ja hyviä jaksoja, vasta nyt näyttää meno suhteellisen tasaisen kovalta.
Ainakin mikäli pakin peli ei perustu viivapeliin tai kovaan hyökkäyspeliin, kehittyminen omaan prime-tasoon vie paljon aikaa.
Pointti siis se, että huoli pois.
Mulla on jo pitkään ollut Utusesta hyvin vahva pasipetriläinen pelko. Joukkuepelin mallioppilas, ei heikkouksia, ei vahvuuksia, ei oikein mitään käteen jäävää. Kapteeniainesta mutta koska oikeasti näyttää hauista? Sijoittuu periaatteessa hyvin ja tekee kuten toivotaan, mutta siihen se jää. En tiedä, onko nykyään soveliasta toivoa vähän munaa ja hiekkapaperia tekemiseen mutta jotain tuo vaatii. Arkaa ja mitään sanomatonta. Mun mielestä voisi ottaa vaikka vähän riskiä epäonnistumisen kustannuksella. Jää puurtajaksi jos ei lähde itseään haastamaan.
Aikaa toki vielä on, kuten yllä mainittiin.
Tosin onhan sekin tiedossa, että Utusen kausi alkoi pitkällä poissaololla (saikku) ja paluu tapahtui vasta lokakuussa (pelannut 16/32 Liigapelissä)…
Voisiko esim. tällä loukkaantumisella olla vaikutusta nuoren pelaajan otteisiin, kun marraskuussa ei itsekään ollut vielä varma maajoukkuepaikasta…
8.11.2019 Iltalehti:
– Vähän vaikeaa on ollut, Utunen myönsi.
– Kaksi, kolme kuukautta se murtuma vaivasi, ja nyt alkaa olla terve ja saa voimat pikkuhiljaa takaisin.
Vertailun vuoksi kokeneemmalla Malisellakin on ottanut aikansa paluu takaisin omalle tasolleen.
Lähde:
Utunen - Ottelu ottelulta:
Irvileuka sanoisi, että Tappara. Nuorten sisäänajo edustukseen näyttää edelleen olevan pelaajapoluista huolimatta vaikeaa Tapparalle.
Kokeneempien pelaajien pelipaikat ovat pysyviä suorittivat he kuinka huonosti tahansa.
Kaikesta loukkaantumisista ja peliajan niukkuudesta huolimatta Utunen on kehittynyt, mutta suurta harppausta ei vielä ole tapahtunut.
Jos Utunen (tai kukaan muukaan) nuorempi pelaaja haluaa joltain kokeneelta vielä pelipaikan niin pitää voittaa edes jossakin asiassa se kokeneempi. Utunen on tällä kaudella ollut pelokas sekä virhealtis. Maksoi jo viime kaudella playoffeissa oppirahoja, kun pari kertaa kierrettiin maalin arvoisesti ja suoraan sanoen nolattiin. Tällä kaudella alibipelaaminen Utusen osalta on lisääntynyt entisestään: laukoo todella vähän, ei toimita kiekkoa maalille, ei uskalla haastaa ja omissakin tulee virheitä liukuhihnalta. Jos ongelma olisi vain ja ainoastaan Tapparassa niin tasohan olisi noussut jo nyt MM-kisoissa, mutta ihan samanlaista vaikeaa pelaamista myös siellä.
En halua suolata ketään määräänsä enempää, mutta pitkään olin itsekin sitä mieltä, jotta Utusen pelokkuus johtuu valmennuksesta. Nyt kuitenkin olen jo hetken ollut sitä mieltä, että Tonin pitää itse ottaa niskasta itseään kiinni ja ruveta pelaamaan jääkiekkoa - päättää omat vahvuutensa ja alkaa pelata niillä. Tuollainen pelaaminen, jossa ei oikeastaan pelata yhtään missään (ei heikkouksilla eikä vahvuuksilla) ei vielä tuolle taitotasolle riitä.
Tämä on täysin normaalia nuorelle pelaajalle.
Joskus epäonnistuu, mitä sitten?
Tällöin pitää kysyä mikä on organisaation tuki nuorelle pelajaalle.
Utusella jäi syyskuu ja oikeastaan koko lokakuu pelaamatta loukkaantumisen vuoksi? Vasta marraskuun alussa pääsi jäälle.
– Kaksi, kolme kuukautta se murtuma vaivasi, ja nyt alkaa olla terve ja saa voimat pikkuhiljaa takaisin.
Luulen edelleenkin, että pahin jarru kehitykselle on ollut tässä tälle kaudelle.
Just näin!
Näitä ”nykynuoria” pitää oikein kannustaa epäonnistuun, eikä niin että virheestä vilttiin.
Erehdysten kautta opitaan.
Koska Utunen on ollut viltissä? Utunen, jos kuka on saanut Tapparassa mahdollisuuden. Ei ole pelannut huonosti, mutta ei ole kylläkään matkalla änäriin. Peruspelaaja liigaan.
Toni Utusen mietteitä Hesarissa:
Ei siirretä U20-MM keskustelua tänne, mutta arkistoidaan tämä hetki:
Nyt rupes mun mielestä näyttämään tänään Kärppiä vastaan Utusenkin peli jo joltakin. Ei erottunut negatiivisesti eikä jäänyt toimettomaksi kiekon kanssa.
Tämä pisti omaankin silmään, varsinkin jalka tuntui liikkuvan paljon aiempaa ripeämmin.
Utuselta erilainen peli SaiPaa vastaan. Oli kiekollisempi kuin ehkä koskaan Tapparassa. Otti roolia mustan kanssa. Pari hönöilyä, mutta muutoin yläpeukalo minulta. Pääsi jonkinlaiseen vetopaikkaankin, mutta veti yli ja ohi. Jollain aikajanalla veti ehkä maalia kohti tai jopa maaliin.
Utunen saa kyllä hämmästyttävän paljon kuraa niskaansa. Utunen osaa kuitenkin tehdä kiekon kanssa jotain. En ymmärrä vieläkään mitä sellaista tämä Racine tuo kokoonpanoon, että Utusen pitäisi istua katsomossa? HIFK pelissä ei kyllä esittänyt yhtään mitään sellaista että pitäisi olla kokoonpanossa. Vai onko se vain periaate ettei Tapparalla voi kevään peleissä olla yhtään nuorta pelaajaa kokoonpanossa? Toki nämä on mielipiteitä, mutta hämmästyttävän kovaa arvoa saa kaveri, joka ei periaatteessa tuo mitään erikoista kokoonpanoon. Fyysisyyttäkin Tapparalla on kokoonpanossa aivan tarpeeksi.
Mitä Utunen osaa tehdä kiekon kanssa? Hyökkäysalueella siniviivan kulmaan saadessaan jäädyttää pelin täydellisesti ja roiskaisee rumpuun heti kun kiekoton hyökkääjä antaa pienenkin paineen. Kiekollinen peli arkaa ja kiekoton peli höntyilyä.
Mitä erikoisosaamista Racine tuo kokoonpanoon? Tuskin juurikaan mitään. Mutta Utusen tämän (tai viime kauden) näyttöjen perusteella ainakaan Utusen paikka ei ole mestaruutta tavoittelevan joukkueen terveessä rosterissa.
Utunen on kyllä niin juniori kun juniori voi jäällä olla. Fysiikka ei riitä kamppailemaan laidan lähellä…hyökkäyspäässä ei tee muuta kuin heittää ränniin ja jotenkin huvittaa että koko ikänsä kiekkoo pelannut ja maajoukkueissa kiertäneellä pelaajalla on noin säälittävä laukaus Se ois iso tasonnosto kesällä tai tulee seuraava Tapparajuniori kuka löytää itsensä toisesta seurasta kesken sopimuskauden. On hyvä kiekkoilija tyhjällä jäällä, mutta kun saa vähänkin painetta niin tulee araksi ja hätiköi kiekon kanssa.
On muuten kehitys tyssännyt jos ei kokonaan, niin aikamoista takapakkia on Utunen ottanut.
Sinänsä jännä, sillä odotin ennen kauden alkua, että Toni ottaisi ne isommat stepit tänä vuonna