Äänestyksiä asiasta jos toisestakin!

Oletetaan, että Pekka Virta valmentaa koko SaiPa-sopimuksensa loppuun (kaudet 2021-2024) saamatta potkuja. Mikä on SaiPan paras saavutus tällä ajanjaksolla?

  • Runkosarja
  • Villi kortti -kierros
  • Puolivälierät
  • Välierät
  • Finaali
  • Mestaruus

0 voters

e: Ja Ville Peltosen kohdalla tehdään sama oletus. Mikä on IFK:n paras saavutus hänen kanssaan?

  • Mestaruus
  • Finaali
  • Huonompi

0 voters

Kummat kiinnostaa tänä vuonna enemmän?

  • Jääkiekon MM-kisat
  • Jalkapallon EM-kisat

0 voters

Jos otit tai olet ottamassa alkavalle kaudella kausarin niin mihin katsomoon Areenalla.

Pistetään erikseen vain kannattajakatsomoiden värit ja muut yhtenä valintana. Ja anonyyminä ettei tarvitse sitten omassa lohkossa kyttäillä että kukahan tuo on :slight_smile:

Mikä katsomo?
  • Lila eli kulma
  • Pinkki eli pääty
  • Harmaa eli seisomakatsomo
  • Joku muu
  • En ota kausaria

0 voters

Nyt on tulossa kummitytön lakkiaiset ja sitten parhaan kaverin lapsen rippijuhlat.

Mikä on sopiva summa:

Kummitytön lakkiaiset:

  • 20
  • 50
  • 100
  • Enemmän

0 voters

Kaverin lapsen rippijuhlat:

  • 20
  • 50
  • 100
  • Enemmän

0 voters

3 tykkäystä

Niin se maailma muuttuu. Aikanaan kun ripille pääsin, niin sain kummisedältä 50 markkaa ja se oli kova juttu.
Itse ajattelin nyt antaa 50€ lakkiaisista ja 30€ rippijuhlista, mutta ilmeisesti olen pihi. Jos katsoo tuloksia edellä.

12 tykkäystä

Nuo on vaikeita kysymyksiä, ja sopiva summa riippuu mielestäni aika monesta asiasta. Kuten vaikkapa vanhempien varallisuudesta, kutsuvieraiden oletetusta määrästä, onko lahjan saajalla töitä…

Mun mielestä sellaisen juhlakalun jolla ns. on jo kaikkea, ei välttämättä tarvitse saada 3000€ rahastoihin tai vaikka luksuslomaan sijoitettavaksi.

9 tykkäystä

Mä olen yhäkin sitä mieltä että se muistaminen yleensäkin on kaikkein tärkein asia, ei lahjan arvo!

19 tykkäystä

Toisaalta olisiko hienoa antaa vaikkapa juuri ylioppilaaksi valmistuneen ymmärtää, että sulla on jo sitä kuuluisaa kultalusikkaa myöten kaikkea eikä millään ole mitään väliä, koska pappa betalar? Jos ei halua antaa pörssirahaa, niin lahjakortti on vaihtoehto. Jos sillä saa jotkut farkut tai muita riepuja, niin niistä ei sitten viittä vuotta pidempään ole iloa.

Minusta jokainen lahjoittaa sellaisen summan kuin pystyy ja sopivaksi kokee. Mutta jos kysyttiin hintahaitareita sille, ettei erottuisi keskimääräisten muiden ihmisten summista, niin varmaan rippijuhliin 0-30 € ja lakkiaisiin 50-150 €.

E: Laitoin rippijuhlat alkamaan nollasta, tuli sellainen mielikuva.

2 tykkäystä

Itselle tuli vaikeuksia siitä, kun nämä ihan väkisin vertautuivat aivoissani toisiinsa.

Minusta EI ole sopiva jako se, että lakkiaisista 50 ja rippijuhlista 30.
Lakkiaiset ovat mielestäni ihan eri luokan saavutus kuin ripille pääsy.
Tyypillisesti ainakin myös ikäero noiden kahden asian välillä on merkittävä.

Lisäksi olen tottunut ajattelemaan, että kummilapsi on vähän erityisemmässä asemassa muihin verrattuna. Tästä päädyin ajatelmaan 100 / 20. Jos kehtaisi antaa rippijuhlissa 10, niin sitten voisi lakkiaissa antaa 80. Mutta tuo 10 ei oikein taida olla hyväksyttävä…

2 tykkäystä

Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta lahjakortit ovat suurin huijaus ikinä. Miksi vaihtaa rahaa kortiksi, joka käy vain tietyssä paikassa tietyn aikaa? Voisin kuvitella, että vuosittain ihan merkittävä summa menee ihmisillä rahaa hukkaan vanhentuneiden ja hukkuneiden lahjakorttien muodossa. Tässä tietenkin tarkoitan koko Suomea, en yksittäistä ihmistä / perhettä.

Mieluummin antaa vaikka sen 50e käteen ja kylkeen kortti “tässä rahaa uusia farkkuja varten”.

3 tykkäystä

Jep. Sitten kuljetaan risaisissa jameksissa kun se viiskymppinen on laitettu keskikaljaan tai muihin virvokkeisiin.
Mun näkemys lahjakorteista on että sen antaja yrittää jollain tavalla ohjailla saajan ostokäyttäytymistä. Samalla koitetaan varmistaa ettei sitä rahaa laiteta siihen keskikaljaan?

6 tykkäystä

Aikanaan annoimme kaverin pikkusiskolle STS:n* lahjasekin, joka oli markalleen ja pennilleen Koskenkorvapullon hinnan suuruinen. Juju oli siinä, että onnellinen isukki oli aika iso tappi KOP:ssä. Hauskaksi lahjan antamisen teki se, että tyttö katsoi summaa ja totesi silmät kirkkaana, “tämähän on kossupullon hinta.” Mummot katsoi hieman hitaasti.
Onneksi ei nykyään tarvitse miettiä moisia.
*) STS = Suomen työväen säästöpankki

8 tykkäystä

Lahjakortit on hyviä, kun muistaa, että jos haluaa, että henkilö käyttää sen vaatteisiin niin esimerkiksi Zalando on loistava, kun on niin suosittu. Johonkin pikkuputiikkin annettu lahjakortti jää helposti käyttämättä, jos ei tiedä että henkilö sitä käyttää.

Itse ottaisin 100/100 rahana. Nimimerkillä kaikki lahjakortit jäänyt käyttämättä. Joko ollut “huono kohde” tai unohtunut…

1 tykkäys

Kumma juttu, että “raha” jää käyttämättä. Kyllä minä ainakin olen sitten lahjakortin lahjoittanut aina eteenpäin, jos ei itsellä käyttöä. Ja aina joku on ollut hyvinkin tyytyväinen :+1:

1 tykkäys

Lahjakortti on silloin hyvä, kun haluaa “varmistua”, että raha ei mene väärille poluille.

Kivassa tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, ettei sitä rahaa sitten käytetä laskuihin tai bussikortin maksamiseen, vaan että sillä tosiaan hemmotellaan itseä. Tämä tosin herättää sen kysymyksen, että eikö se rahan saaja sitten itse tiedä, missä sitä rahaa tarvitaan eniten. Nojoo.

Toinen tilanne on tämä, mikä sattui itselleni taannoin: lahja piti hankkia, eikä mitään hajua, mikä olisi hyvä. Rahaa ei voinut antaa, koska lahjan saajalla on alkoholiongelma. Ratkaisu: lahjakortti Verkkokauppaan.

6 tykkäystä

Ei välttämättä. Mulla on tuossa hyllyssä 300€ lahjakortti Verkkokauppaan eikä ole nyt oikein mitään tarvetta hankinnoille, eiköhän sen saisi kaupaksi esim. 275€:lla käteistä.

2 tykkäystä

Kummitytön lakkiaiset: Vähän riippuu siitä miten läheisiä olette oikeasti. Oletko “virkakummi” vai jotakin hieman enemmän. Tuossa vaan on se, että kun antaa käteistä tai lahjakortin, niin ainakin itse “joudun” antamaan enemmän. Esinelahja voi olla vaikka 50-70 euron hintainen, mutta kun lyödään rahaa pöytään, niin se on vähintään satanen. Jos olis vaikka kummitytön häät, niin luultavasti antaisin 200€.

Kaverin lapselle max. 50€. En yleensä ole edes päässyt kaverieni lasten juhliin eli sikäli kysymys on jopa varsin hypoteettinen. :wink:

1 tykkäys

Juuri näin. Aina pitää miettiä tapauskohtaisesti, että kenelle lahja annetaan. Alkoholistilla rahalahja menisi helposti alkoholiin, peliriippuvaisella peleihin jne., mutta ns. perustapauksessa, jossa ei ole tarpeen hallita vastapuolen rahankäyttöä, voi antaa rahaa. Silloin vastaanottaja voi ostaa sitä mitä itse tarvitsee, sen sijaan että joku toinen tekee arvion hänen tarpeistaan.

Vaalimainospalloja jaettii päiväkodin portin lähetttvillä neljän jälkeen. Onko tämä mielestäsi:

  • Täysin asiatonta
  • Hieman arveluttavaa
  • Aivan sama
  • Ihan ok
  • Loistoidea
  • Riippuu minkä puolueen pallo

0 voters

Ehdokkaalta kun kyselin suojapussia pallolle kotimatkan ajaksi, niin ei ihan heti ymmärtänyt yskää.

3 tykkäystä