Antero Mertaranta

Ihan kuin StadinTappara olisi maininnut jotain ruotsia YMMÄRTÄVIEN. Mutta mistä minä mittään tiiä, mää oon vaan Babushka

2 tykkäystä

Missasin kyseisen kohdan. Sen siitä saa kun jää yöunet minimiin. Nostan käteni virheen merkiksi, otan takkini ja siirryn takavasemmalle.

Noo, näitä sattuu paremmissakin piireissä :slight_smile:

1 tykkäys

Ja näköjään vähän huonommissakin :joy:

Pääasia ettei tarvitse Saukkosta kuunnella. Siihen vedän rajan. Siinä kohtaa harkitsisin vakavasti jopa ruotsinkielistä selostusta.

.

3 tykkäystä

Harvoin olen herra Valavuoren kanssa samaa mieltä asioista, mutta tämän allekirjoitan.

Tällainen roska kuvastaa suomalaisen urheilukulttuurin köyhyyttä, kuseskellaan ikääntyvien legendojen päälle.

Antero Mertaranta on yksi kaikkien aikojen suurimpia suomalaisääniä, tarjonnut kansalle toinen toistaan upeampia elämyksiä ja nyt sitten joku yhden juomapullon ja senkin väärin täyttänyt pihatonttu kirjoittaa “maineen rapautuvan”.

Ja kyllä, Mertaranta ei ole missään nimessä enää se jääkiekkotietävin selostaja, jos on koskaan ollutkaan. So fucking what. Mertaranta mullisti koko suomalaisen urheiluselostuskentän ja siitä voivat olla nykyisetkin erinomaiset selostajat kiitollisia, töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan.

Jos sulle tulee 68-vuotiasta Mertarantaa kuunnellessa myötähäpeä, vaihda kanavaa.

15 tykkäystä

Joo en liiga peleissä kyllä niin Antsan selostuksista välitä mutta kyllä tuo Leijonien peleihin on erittäin hyvä mies edelleen vaikka joo ei mitään syvimpiä lajianalyysejä tule mutta ei itsellä ainakaan mm-kisoja katsoessa sitä kaipaakaan

3 tykkäystä

Aikalailla samoilla linjoilla. Onhan Antero sellainen leijona-ääni ja outoja on pelit ilman Antsaa. Tosin silti hieman samat vanhat maneerit alkaa ärsyttämään ja toki ei kovin syvällistä ajatuksen virtaa tule enää selostuksessa.

“Puljujärvi on väkevä hyökkääjä, joka karvaa väkevästi väkevän vastustajan alueella”

4 tykkäystä

Osaan onneksi käyttää mute-komentoa ja vaihtaa kanavaa, mutta löhtökohtaisesti kyllä oletan selostajan tarjoavan jotain ammattitaitoa vuosien työn jälkeen. Niin monta vuotta, kun onkin selostanut, menee edelleen säännöt/ käsimerkit sekä tulkkinnat (esim. vaikkapa viivelähtö tahi päätykiekko vaihtaessa) vihkoon.

Samaan pystyi aikanaan Kai Kunnas ja Ville Haapasalo, joka sekin aiheutti itselle, että ”Jumal…. Naisten lätkää ei todellakaan arvosteta”.

Mertsi ei ole pelannut yhtään peliä, joten urheilumenestystä ei häneen voida liittää. Hänen tulkintansa jääkiekosta on enemmän pielessä, kuin vaikkap yleisurhelussa, jossa lajista riippuen on toki hitaampi tempo.

Kun Suomeen on aidosti kehittnyt (ehkä halvemapiakin) nuoremman polven asiantuntijaselostajia - muitakin kuin Mäkinen - ihmettelen tätä henkilöpalvontaa todella paljon.

Antsa on tunteissa toki kärkipäätä, mutta vuodesta toiseen jatkuva uhkakuvilla tapahtuva ns. negaatioselostaminen on sekä outoa, mutta myös tarpeetonta.

Kyllä Antsaa saa arvostella ammatissaan siinä missä pelaajiakin arvostellaan. Ajat ovat muuttuneet.

12 tykkäystä

Samma här, vaikka en ruottia ossaakkaan. Saukkonen ei todellakaan sovi lätkäselostajaksi, mutta nyt kun Antsa on MM-kisoissa, niin Saukkonen “tuuraa” Timanttiliigassa ja IHME kyllä, on ihan siedettävä siellä.

1 tykkäys

Antsa on ensisijassa suomalainen viihdetaiteilija: yli 80 v anoppi on hulluna Antsaan ja haluaa katsoa mm-otteluita ei jääkiekon vaan Antsan takia.

3 tykkäystä

Rinnakkaisella ex-Tappara ja Jussi Jokinen tekevät homman hyvin. Virheen tehnyt pelaaja nimetään ja uskalletaan kritisoida. Mutta perustellen, mikä on Leijonilla pielessä. Antsa ei analyysiin kykene. Mikä 30 vuotta sitten oli piristävää, on nykyään rasittavaa.

6 tykkäystä

No nyt se ihme sitten tapahtui. Olen Valavuoren kanssa samaa mieltä asiasta. Kyllä Mertarannan selostus on se yksi ja ainoa sinivalkoinen ääni.

Onhan Antsan selostushistoria sen verran legendaarinen eikä pelkästään jääkiekon vaan myös yleisurheilun saralla.

1 tykkäys

Tässä vietiin kyllä sanat näppikseltäni, varsinkin tuo viimeinen lause. Itse olen jo muutaman vuoden laittanut äänet pois, jos on Antsa ollut äänessä. Mäkisen Antti on kyllä ihan hyvä korvaaja, vaikka välillä vähän hänkin ylitulkitsee.

5 tykkäystä

Itse en kykene kuuntelemaan Mäkistä. En tiedä onko hänen tyyli muuttunut vuosien saatossa mutta ainakin ennen oli jotenkin koppavan oloinen besserwisser persoona. Toki ymmärrys pelistä on huippuluokkaa sitä en kiistä. NHL on kuitenkin parasta jenkkiselostuksella.

Mertaranta sopii maajoukkuepeleihin missä voi luvan kanssa katsella peliä sinivalkoisten lasien läpi.

3 tykkäystä

Ylitulkinta on pieni synti. Asiantuntemattomuus iso.

11 tykkäystä

Jokin aika sitten katsoin MTV:n lauantain aamu tv:tä ja Mertaranta oli siellä. Ja kas kummaa, siellä Mertaranta oli todella oiva juontaja. Nykypäivän jääkiekkkoon ei ole enään soveltuva. Tilanteet menee täysin ohi, nimet sekaisin, joukkueet sekaisin jne. Ilmeisesti jääkiekko on vaan liian nopea laji Mertarannalle, koska yleisurheilussa on kyllä ihan pätevä.

5 tykkäystä

Joo, mäkin näin Mertsin jossain Maikkarin puheohjelmassa. Oli tosi miellyttävä niissä hommassa. haastattelemassa ihmisiä. Ja samoin ihan hyvä yleisurheiluselostuksissa.

2 tykkäystä

Itse ajattelin jo että Mertarannan aika alkaisi olla ohi, mutta nyt kun katselin molemmilta kanavilta saman Suomi-Tsekki pelin, niin sitä oli viihdyttävämpää kuitenkin kuunnella Mertarannallla kuin Mäkinen/Jokinen (ei huonoja hekään) akselilla, jonka katsoin tallenteena.
Samoin toimi loppupelitkit, jossa oli ilmiömäisiä torjuntoja ja vaarallisia tilanteita ihan riittävästi:)

Totesin, että tajuan pelistä ihan riittävästi, enkä kaipaa pelin analysointia ja nippelöintiä, vaan viihdettä ja tunnelmaa.

Joten koin saaneeni rahalle vastinetta MTVn ilmaispeleistä:).

2 tykkäystä

Mertaranta oli parhaimmillaan, kun selosti yleisurheilua Ylellä. Siitä lajista oikeasti tiesikin jotain.

2 tykkäystä

Minä kuuntelen nykyisin mieluummin Mäkistä kuin Mertsiä. Mutta ihan yksilöllistä. Nyt kun MM-kisojen aikana löytyi sekä Viaplay että katsomo, niin mieluummin käänsin Viaplayn auki.

Kavereiden ja läheisten kanssa taas jos pelejä katsoo niin Mertsi on aivan ykkönen. Peliä ei voida edes ajatella katsovansa ilman Mertsin ääntä. Ja se on vaan hienoa millaisen vaikutuksen Mertaranta on suomalaisiin tehnyt.

Onneksi on vaihtoehtona valita selostajien välillä tai sitten laittaa vaikka telkkari mutelle jos ei kykene kuuntelemaan kumpaakaan. Mutta itsekään en ihan syty tähän Mertarannan lynkkaamiseen kun on kuitenkin legenda tämä ukko

2 tykkäystä