Antero Mertaranta

Antero Mertaranta ansaitsee ilman muuta palstallemme oman ketjunsa. Tässä ketjussa käydään keskustelua legendan - siksi häntä voi varmasti kutsua aktiiviuran ollessa parhaimmillaan vieläkin - vieläkin legendaarisimmista lausahduksista selostuksien yhteydessä ja elämään jääneistä sanonnoista, sekä tietenkin muustakin. Asiallisesti, kuten tällä palstalla yleensäkin.

Mertaranta, tuo suomalainen urheiluselostaja, toimittaja ja juontaja, joka on mm. vuodesta 1995 lähtien selostanut kaikki Suomen jääkiekkomaajoukkueen MM-ottelut. Ja jatkaa yhä edelleen, nykyisin Mertaranta selostaa C More:lle, Leijonien otteluiden lisäksi mm. CHL kamppailut.
Monet sanonnat ja ilmaisut ovat jo syntyessään muodostuneet legendaarisiksi, ja osaltaan ne ovat siivittäneet kiekko-elämää koko kansan tietoisuuteen. Toisaalta ne jakavat osittain myös mielipiteitä, koska hommalla on jo pitkä tarina takanakin, ja syitä voi olla muitakin. Osansa on varmaan silläkin, että niin sanottu kansa ja kiekkokansa mielletään, tai halutaan peräti nähdä joskus kahtena eri asiana.

Itse olin vuosia ulkomailla- myös nuo vuodet ja mm. sen vuoden kun Suomi voitti mm. ensimmäisen MM- kultansa. Ja voi pojat - voin sanoa ettei tietyissä maissa päästä lähellekään sitä tunnetta, tunnelmaa tai asiantuntemusta, jota tämä herra parhaimmillaan luo. Vieläkin.

Kebabkioskille siis!

Ja vielä ne legendaarisimmat letkaukset, löytävät alla olevasta linkistä.
Mukana tämäkin, sanotaanko nyt vaikka se tunnetuin:

“…katsokaa tämän nuoren taiturin ooooiiii näittekö minkä maalin kaveri iskee!? Näittekö minkä maalin kaveri iskee?! Oottaa mailan lapaansa kiekon ja venäläispelaajat katsovat kentällä että herranjestas mitä siellä tapahtui? Granlund ottaa kiekon ottaa lätyn mailansa lavalle ja tekee kyllä tekee MM-historian yhden hienoimmista maaleista! Ei mitään muuta voi sanoa! Katsoakaa 19-vuotias nuorukainen sinne lätty kiinni ja Konstantin Barulin katsoo, että taivas varjele mitä sieltä tulee - sieltä tulee maaaaaaaaaali!”

14 tykkäystä

Mertarannan selostuksen tasoon en ota kantaa.Mutta äänen käyttö on Mertsilla vahvuus. Niin kuin yllä olevat kappaleet osoittavat.

1 tykkäys

Tunnelman nostatusta. Taitaa mennä tämäkin pätkä jollain tavalla historiaan. Ei oikeastaan voi enempää sanoa, että toimiihan tuo. Oli sitten muuten mitä mieltä tahansa. Tämäkin pätkä noteerattu nyt Venäjällä asti.:smile: Ja olihan tuo valtaisa pommi…

10 tykkäystä

Mertarannan seurassa fiilis pysyy korkeana ja katsoja väistämättä kokee olevansa asiantuntija.

11 tykkäystä

Minusta paremminkin Kolmen Kruunun kurssin sukellus. Ei tämä tappio sentään kruunun valuuttakurssiin koske. :wink:

-Ei, kyllä se nimenomaan valuuttaa koskee, koska sen verran kovan pommin Suomi iski aivan kuin salamana taivaalta keskelle tuota, sanoisiko vaikkapa että tuota ruotsalaista suota, jossa tällä hetkellä kovin syvällä taapertavat…:wink:

Mertaranta kyllä välillä höpöttää, niin puuta heinää kuin olla ja voi. Mutta osaa se kyllä edelleen kohtuullisesti peleihin tunnelmaa luoda.

2 tykkäystä

Eilen illalla mietin, että Mertarannan pitäis saada selostaa vain peli viisi viimeistä minuuttia ka jatkoajat. Muuten selostajana saisi olla joku jääkiekosta ymmärtävä. Se olisi hyvä combo

2 tykkäystä

No, minä nyt välillä kritisoin oman kylän opettajaa kuten tapana on. Heinolassa Mertaranta kai on syntynyt, mutta kyllä hän ihan meidän kylällä Nastolassa aikoinaan pyöri. Mertarannan hehkutukset menee mulla kyllä usein yli. Kai ne vuosikymmenet sen tekee, kun on niin kauan vääntänyt. Itse tykkään hieman asiallisemmasta juonnosta. Hehkutuksen osaan itsekin. Mielikuvitus toimii. :wink:

2 tykkäystä

Olen siinä ymmärryksessä, että Mertaranta kyllä ymmärtää peliä, mutta vetää tiettyä roolia tuolla.

1 tykkäys

Selostajan tehtävä on selostaa peliä ja luoda tunnelmaa. En keksi ketään parempaa kiekon parista kuin Mertaranta. Tunnelman ilmaisija.

8 tykkäystä

Jep ja usein näitä Suomen ratkaisupelejä tulee oluen kera seurattua, niin ei minua ainakaan haittaa, vaikka välillä menee hehkutus hieman ylikin :grin:

Mertaranta on vetänyt jo pitkän uran jääkiekkoselostajana. Pitkissä urissa on aina se varjopuoli, että ääni “kuluu” ja letkautukset toistavat itseään. Ei Mertarantaa parempaa jääkiekkoselostajaa kuitenkaan tässä maassa ole. Anzalla on selkeä ja hyvä ääni, hän pysyy temmossa mukana, tekee tunnelmaa ja ymmärtää lajistakin riittävästi.

Kun on hyvässä muistissa ajat jolloin mm. Juha Jokinen, H-P Hänninen, Antero Viherkenttä ja Bror-Erik Wallenius selostivat jääkiekkoa, ei voi käsittää kuinka jotkut dissaavat Mertarantaa aika kovastikin.

4 tykkäystä

Niin no itse en tykkää oikein kenestäkään suomalaisesta jääkiekkoselostajasta. Oskari Saari on ihan hyvä.

Tietysti meidän omaa miestä Linkkiä on mukava kuunnella.

Mertaranta roolissaan on omasta mielestäni ärsyttävä ja heikko. Mutta tätä tehdään koko kansalle ja tuotahan se on somessakin. Tuomareiden haukkumista, omien pelaajien suolaamista jne.

1 tykkäys

Mielestäni erittäin tärkeä ominaisuus, juuri tunnelma. Faktat saa kyllä itsekin selville. Silti Antsa tekee valtavan hyvää työtä myös tietopuolella, eli kyllä taustat ja muutkin faktat on varsin tarkasti tutkittu ennen otteluita, koska pelin tiimellyksessä pystyy niinkin nopeasti niitä kertomaan. Sopivalla tavalla. Varsin monet kolleegat selostavat ikään kuin “radioon”, ja siinä ei ole lisäarvoa koska näkeehän nuo tapahtumat itsekin.

C More on tehnyt kaupallisessa mielessä ihan oikein, koska tiedän että pelkästään Antsan avulla kansa ostaa näkyvyyttä näille kanaville.

Eräs asia, joka on joskus hieman mietittänyt, eli saattaisiko Antsan hyvä “perus-kansansuosio” aiheuttaa eräissä ns. "lätkän ammattilais- tai sitä hieman enemmän seuraavissa piireissä " sellaisen vastareaktion, että eivät halua samaistua kansan syviin riveihin.

Joka tapauksessa, on pakko todeta että ainakin nämä mm-kuviot olisivat aika köyhiä ilman tätä selostamisen mestaria. Mielestäni paras ja samalla monen tulevan äänen esikuva.

10 tykkäystä

Äsken Kymmenen uutisissa oli kamera Mertarannassa Mannisen maalin syntyessä ja sen jälkeen. Siinä oli selostajalla kyllä aito tunne pelissä eikä minkäänlaista teeskentelyä. Kuva kertoi todella paljon.

6 tykkäystä

https://twitter.com/suomi_urheilu/status/1131851509765935105?s=19
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, sanotaan.

7 tykkäystä

Oma suosikkini selostajista on Jantta Alkio mutta kyllä Suomen ottelut ilman Mertarantaa tuntuisivat omituisilta. Tunnelman nostattamisessa Mertaranta on kuitenkin selvä ykkönen.

4 tykkäystä

Viimeaikoina kun olen vältellyt Mertarantaa, mitta kun tuli pikkuisen täyteen, niin ainakin Ruotsi-pelin vika erä ja jatkoaika kuulostivat nyt yllättävän hyvältä. Katsoin nuo tuossa juuri uusiksi. Voi sanoa että pieni “selibaatti” teki hyvää. Fraasit eivät nyt niin kiusanneet korvaa. :wink:

1 tykkäys

Kerro nyt muutama esimerkki hyvästä, lista ei näillä vaatimuksilla ole pitkä?