Selostaja Antti Mäkinen

Antti Mäkinen on erityisesti NHL-selostuksistaan tunnettu suomalainen urheiluselostaja. Mäkinen on vanha Tappara-junnu, joka aloitti selostusuransa Juha Lindgrenin opissa Radio 957:lla. Sieltä hän siirtyi television puolelle, ja on nykyään valtakunnallinen NHL-ääni, 2010-luvun Pentti Lindegren.

3 tykkäystä

En tiedä oonko ainoo, mutta mua ehkä jopa pikkasen ärsyttää toi Mäkisen/Viasatin tyyli ottaa some-kommentteja mukaan useita kertoja pelissä. “Paavo Pesusieni kysyy Twitterin puolella, kumpi tekee tällä kaudella enemmän maaleja: Laine vai Aho. No tähän on tietenkin mahdotonta antaa vastausta tässä kohtaa kautta, mutta sanoisin, että tämänhetkisen tilanteen ja miesten roolin ylivoimalla blaa blaa blaa, uskoisin Laineen päätyvän 34 maaliin ja Ahon jäävän 28 maaliin.”

No toi esimerkki oli ihan hatusta tempastu, mutta mua henk.kohtaisesti ei yhtään kiinnosta mitä Mäkinen arvelee jostain random Twitteristin kysymyksestä. Ymmärrän kyllä, että siinä jotenki tuodaan interaktiivisuutta mukaan lähetykseen, mutta mun makuun olis parempi ku jättäisivät kokonaan tuomatta. Samoin jotkut inside-vitsit selostajan ja jonkun Twitter-kaverin välillä.

Tulipahan päivän kritisointiannos annettua.

2 tykkäystä

Minusta nuo kysymykset ovat ihan hauskoja ja muutenkin olen tykännyt Mäkisestä selostajana. Enää tosin en ole mielipiteestäni ihan varma, kun Antti ottelun alkupuolella meni haukkumaan Islandersin vanhaa (ja upeaa!) kalastajapaitaa kamalaksi :expressionless:

2 tykkäystä

Voi olla, että mua ärsyttää lähinnä Mäkisen tyyli vastailla niihin kysymyksiin. Se kun kuulostaa aina siltä, että Mäkinen kertoo faktoja, vaikka käytännössä asiat on ihan mielipiteitä.

No Minnesota johtaa 4-3, saa nähdä miten päättyy. (modehuomautus: viesti alun perin seurantaketjuun)

3 tykkäystä

Lienee Mäkisen Antilla vähän samaa ongelmaa kuin peterralla kirjoitetussa tekstissä. Ja se on kyllä asia, joka ärsyttää uskomattoman montaa ihmistä. Itse pidän Antti Mäkisestä ja mm. paljon tunteita kuohuttanut Jatkoajan olympiaennakko oli mielestäni hyvä ja ei Mäkisen mielipiteet mua ärsytä.

Jonkin verran kyllä sävytän kuulijankin vastuulle asioita. Lähes kaikki asiat, mitä ihmiset puhuvat ovat enempi vähempi mielipiteitä ja juuri se, että jonkun mielipiteet koetaan faktaksi on vähän niin kuin metakeskustelun metakeskustelua.

Kuulijan vastuulla on se, mitä hän uskoo ja mitä hän pitää faktana. Jokaisella on oikeus esittää mielipiteitä ja kuulijoiden tehtävä on arvioida, miten todellisia tai faktoihin perustuvia mielipiteet tai argumentit ovat. En oikein tiedä, miten tuollainen ongelma oikeasti korjataan; pitäisikö henkilön, joka kirjoittaa omissa nimissään ja puhuu omissa nimissään jotenkin erikseen korostaa viestistään mielipiteet ja faktat erilleen toisistaan?

Tää on hassu vaatimus, varsinkin, kun aniharva näin kuitenkaan tekee saati että puhutussa puheessa ei edes voi tehdä. :smiley:

3 tykkäystä

Ennen pidin todella paljon, tulee kivaa nippelitietoa jne.

Mutta nykyään lähinnä ärsyttää hänen vahvat mielipiteet, joita hän pitää ehdottomina faktoina. Huutaa myös liikaa. Itse peliä tuntuu selostavan liian pienen osan ajasta, keskittyy kaikkeen muuhun.

6 tykkäystä

Tämä tuli kieltämättä mieleen. Ei se minua ärsytä sen kummemmin, mutta välillä on vaikea ymmärtää puhutaanko mielipiteistä vai tosiasioista.

Mäkisessä on kyllä potentiaalia ärsyttäjäksi, puhetyyli on sekoitus kansakoulun opettajaa ja konsulttia joka yrittää kuulostaa asiantuntijalta. Ylimielisyys paistaa kuuhun asti ja puheen sointi on jotenkin teennäinen. En olis ikinä uskonut tamperelaiseksi.

4 tykkäystä

Et oo. Tuollainen teennäinen interaktiivisuus on vain häiritsevää. Todellista lisäarvoa tuottavat twiitit voisi vielä hyväksyä.

Asian vierestä: ilahduttavaa, että Yle Radio 1 näyttää luopuneen juuri tuollaista tauhkaa ohjelmiin tuottaneen lähetysikkunan käytöstä.

Tästä oon eri mieltä. Se ei selostajalta tai puhujalta ylipäänsä ihmeellistä taitoa vaadi, että osaa esittää mielipiteet niin, ettei niistä välity semmonen ”kaikkitietävyys”-fiilis. Itseasiassa 90% selostajista ja kommentaattoreista osaa asiat kertoakki niin, että kuulija pystyy helposti aistimaan, ettei tässä ainoosta oikeasta totuudesta puhuta. Kuulijan vastuulla toki, mutta jos puhujalla on vähäkään nöyryyttä hommassaan, kuulijan vastuu tavallaan pienenee, koska sen huomaa, että siinä kerrottiin vain yksi mielipide.

Joistain toki huokuu semmonen karisma, että vahvatkin mielipiteet on helpompi ottaa vastaan jopa faktatyyliin kerrottuna.

Vertaus Peterraan (en ollut vertaaja) oli sikäli hyvä, että Peterralla on tyyli kertoa näkemyksiään tyyliin: kaikki näkevät jne. Ei kovin vaikeaa tuotakaan vaihtaa neutraalimmaksi: on helppo nähdä. Tai vaikka: helposti on nähtävissä.

Pieniä juttuja sanavalinnoissa, äänenpainossa, tyylissä ja erityisesti nöyremmässä asenteessa, niin lopputulos on monia miellyttävämpi. Mun mielestä siis näin. :wink:

2 tykkäystä

@pieni_m suosittelen silti ihmisiä, joilla on tällaisia ongelmia ylipäätään suhteessa eri ihmisiin miettimään omiakin juttuja uudestaan. Tavallaan en ole kanssasi edes eri mieltä, koska värikkäitä tyylejä on maailma pullollaan.

Kuitenkin meillä on vähän sellainen pienimuotoinen ongelma monessa asiassa - eikä vähiten esim. Antti Mäkisellä - että vaadimme ikään kuin muita muuttamaan omaa tyyliään muiden vuoksi. Itse seison paljon useammin sillä puolella aitaa, jossa vaadin ihmisiä miettimään itseään ja omaa toimintaansa - ja ennen kaikkea sitä, miksi he reagoivat asioihin näin.

Ihmisiä on monenlaisia, mutta minä usein oikeasti pysähdyn itse miettimään, miksi minä nyt niin kovasti ärsytän. Toisaalta pysähdyn usein myös miettimään, miksi joku toinen ärsyttää minua niin paljon. Ihminen on sillä tavalla rajallinen, että paljon helpompaa kuin yrittää vaikuttaa muihin on se, että yrittää oppia tuntemaan itsensä.

Onhan Rautakorpikin jo ilmiö, kun ärsyttää niin montaa ihmistä pelkästään sillä, että on Rautakorpi. Kenelläkään ei tunnu olevan mitään tietoa, mikä siinä nyt niin ärsyttää, mutta ärsyttää kuitenkin ja ärsyttää paljon. Näissä tapauksissa on helpompaa kääntyä itseensä ja miettiä, miksi?

1 tykkäys

Hienosti kuvailtu.

Antti Mäkisellä on myös hyvin ärsyttävä ääni. Jos vaihtoehdot on katsella peli Mäkisen selostamana tai ilman ääniä, niin todennäköisesti tulis kateltua peli ilman ääniä. Onneks tämmöstä valintaa ei joudu kovin usein tekemään.

3 tykkäystä

Höpö höpö nyt äijät. Antti on loisto selostaja >> Mertaranta tai Alkio.

1 tykkäys

Eikös nykyään ole kaikenmaailman henkilöbrändejä. Antti Mäkisestä tulee tälläinen mieleen.

1 tykkäys

En tiedä, viittasitko muhun henkilöillä, joilla on ongelmia suhtautua erilaisiin ihmisiin/tyyleihin. Jos niin, niin en koe että mulla olis semmosia ongelmia. Ärsyttäminen Mäkisenki kohdalla on aika voimakas sana mun sanomana. Mää kyllä omasta mielestäni aika hyvin hyväksyn erilaisia ihmisiä työssä ja vapaa-aikana, mutta nyt tonne otteluseurantaan laitoin yhden kommentin asiasta, joka sillä hetkellä hieman ärsytti. Otteluseurannasta ku se poimittiin tähän ketjuun, siinä ehkä toi mun hetkellinen mielipide sai vähä voimakkaamman asun. Mutta mielestäni mun ei silti tarvi mitenkään itteäni lähteä muuttaan sen takia, että Mäkisen tyyli ei miellytä. Mää maksan Viaplaysta ja kuuntelen mielummin Kainulaisen Teron selostuksia. En mää vaadi Mäkistä muuttaan tyyliään, johan tästäki ketjusta huomataan, että moni tykkää Mäkisen tyylistä. On sillä tietämystä pelaajista ja lajista ja sitä määki arvostan. Mutta ei kenenkään tarvi tykätä kaikista. Ehkä tää riittää kuitenki tästä aiheesta. Mäkinen jatkakoon tyylillään, kyllä maailmaan selostajia mahtuu.

3 tykkäystä

Jep, alkaa karata Mäkisestä. Jos on jatkohaluja, niin Sosiaalipsykologia ja urheiluselostaminen -ketju pystyyn.

4 tykkäystä

Tässä Mäkisessä pistää korvaan lähinnä se, että käytännössä koko ääni on lainattu Lindgreniltä (miten?!?). :slight_smile:

Mutta ehkei tuokaan nyt niin syvästi “ärsytä” sikäli, että se taitaa kuitenkin olla aika vilpitöntä kisälliyttä enimmälti…

Paljon ansioita myös, ja osaahan hän tarkkaan alansa ja hommansa, mitä selostuksia tullut kuultua… Ihan hyvä korvaaja avausviestissä mainitulle 90-luvun Pentti Mayerille (joka toki myös silkka klassikko omassa liigassaan).

Mielestäni Mäkinen oli vielä Nelonen Pro-aikoinaan erittäin hyvä selostaja, mutta viime vuosina kun näkyvyyttä on alkanut tulemaan herralle, niin samalla kaverin narsismikin päässyt enemmän esille. Erityisesti ihmetyttää tuo kaverin tyyli kommentoida kaikkea ihan niinkuin hän kertoisi sen faktana. Ilmeisesti kuvittelee, että kukaan muu ei tässä maassa seuraa NHL:ää päivittäin eikä täten pystyisi yhtä hyvään arvioon kuin herra itse.Jori Lehterän 100 pisteen tulokaskausi - nevöföget.

Tämähän on ihan legenda siitä kuinka hyvin Mäkinen ottaa muiden mielipiteet huomioon.

5 tykkäystä

Mielestäni Mäkinen on edelleen yksi parhaista kiekko selostajista. Kiekkotietämystä on toisin kuin melkein kaikilla nelonen pro selostajilla.

1 tykkäys

Ai että, Esko Seppänen ja Antti Mäkinen samalla videolla. Harkitsen vakaasti kattelenko loppuun vai menenkö mielummin runkkaamaan raastinraudalla.

2 tykkäystä