Apuvalmentaja Tuomas Tuokkola 2020-22

Ei syvennytä liikaa offtopicciin, mutta käsittääkseni ainakin YV on Pomon vastuulla ja sehän on Tapparalla suoraan sanoen rautaisessa kunnossa. Joo toki se oli välissä huonoakin, mutta nyt se on taas kaikista poissaoloista huolimatta aivan helkkarin vaarallista joka kerta. Olen myös saanut aika usein kuulla, että Pomo on aivan loistava yksilöiden kehittäjä ja hänellä oli mm. Patrik Laineen henkisessä ja fyysisessä kasvussa omat näppinsä aika vahvasti pelissä. Tällaista olen kuullut - älkää hakatko, jos oon väärässä.

21 tykkäystä

Olisiko Ojanen myös keväisin usein aika tehokasta alivoimapeliä joskus taannoin sekoitellut opettamalla kulmassa pyörimistä, tai sitten muistan ihan väärin.

Mutta samahan se, kun muutenkin lienee niin, että kaikkein kriittisimmin valmentajien aikaansaannoksia on parasta arvioida lähinnä tv-kuvassa näkyvien ilmeiden yms. pohjalta.

Tuokkola juttelee sujuvasti ja olemus on huoliteltu; joten takuuvarmasti on kova tekijä valmennuksessakin, toisin kuin nykyiset jäyhääjät, jotka siis tuskin osaavat kerrassaan mitään ilmeistä päätellen.

7 tykkäystä

Tuokkola on kuitenkin toiminut päävalmentajana Liigassa useana kautena ja saanut joukkueensa pelaamaan parhaimmillaan erittäin vahvaa hyökkäyspeliä. KalPassa runkosarjan voitto mm.

On toki saanut potkujakin.

Mutta kyllä lähtökohtaisesti on aika pirun kova tekijä apuvalmentajaksi.

8 tykkäystä

On on; kommentti ja kriittinen osa ei niinkään Tuokkolaa kuin yleisiä valmennuksen arviointeja & niiden näkökulmia, tietoja, asenteita koskeva.

Kiinnostuksella odotellaan uuden valmennusjoukkueenkin edesottamuksia (ja sitä ennen samoin suhtautumisin seurataan ensin ja lähinnä nykyisen vastaavia).

1 tykkäys

Tärkein osa varmaan on, että Jupen kanssa homma toimii: ajatus siitä mitä haetaan ja millä metodein. Sellaista tervettä haastamista, vuorovaikutusta, kehittämistä, reagointia.

Kykyä, halua, intoa löytyy. Sellanen tuli mieleen, että mitenkä apuvalmentaja roolina istuu Tuokkolalle. Miten vastuualueet jaetaan, pysyykö ruodussa jnejne…

3 tykkäystä

Palaan aika vanhaan kommenttiini tässä ketjussa:

Jos Tuokkola on siis itse tähän suostunut ja lähtenyt niin eiköhän hän roolinsa tiedä varsin hyvin. Toki johtajuusdilemma on se, millaisia vaikeuksia Tappara tulevilla kausilla mahdollisesti kokee. Tuon tasan apuvalmentaja on aina riski päävalmentajalle, jos organisaatio ei ole täysin 100 % tehtäviensä tasalla. Kun on nimekäs apuvalmentaja niin houkutus vaikeuksien keskellä kenkiä itse päävalmentaja voi olla suuri.

Tapolan kohdalla riski on minimaalinen, koska Tapola on Rautakorven luottomies - kumpikaan ei todennäköisesti ikinä antaisi toiselle potkuja. Tappara ei muutenkaan anna valmentajalle monoa juuri koskaan ja se taitaa lähteä organisaatiosta.

8 tykkäystä

…Suhteellisen kokeneita tosiaan ovat Tapolan tiimien adjutantit, kun nyt Aho “vaihtuu” Tuokkolaan. Eli vähän vastaavaa asetelmaa ollut jo aiemminkin.

Hyvältähän Tappara-valmennuksen tulevaisuus kaikkineen näyttää. Niin osaamista kuin intoa ja motivaatiota oletettavasti löytyy ja riittää vahvasti eri tehtävissä. Pelit ja arki tietysti lopulta vasta näyttävät kaiken kuten aina, ja tavalliseen tapaan etenkin juuri vaikeammissa paikoissa tultaneen valmennustakin koettelemaan ja hiomaan. Eiköhän ryhmissä ihan hyviä eväitä kuitenkin ole sellaisistakin yhteistyön konstein ja kulttuurein läpi ja yli etenemiseen.

Eiköhän Tapola ole Tuokkolan kanssa keskustellut moneen kertaan asiat läpi. Vastuualueet on varmasti molemmilla tiedossa.

3 tykkäystä

Mielestäni Rautakorpi avasi siinä Vallinin ja Leinosen kanssa tehdyssä kesämökkihassutteluinsertissä aika hyvin sitä miten Liiga-joukkueen päävalmentajan työ on muuttunut sieltä 90-luvulta tähän päivään. Jukka korosti nimenomaan tiimityön merkitystä ja miten päävalmentajan työn ytimessä on nimenomaan kokonaisuuden johtaminen. Jos joskus aiemmin joukkueessa oli päävalmentaja vastaamassa kaikesta ja hänellä pari apumiestä otona niin onhan nykyään tilanne täysin eri jos vaikka katsotaan Tapparan organisaatiota.

Itse en siis olisi huolissani siitä löytyykö Tuokkolalle tarpeeksi roolia tai että onko hän varmasti motivoitunut kun ei ole päävalmentaja. Olen tyytyväinen että Jussilla on meritoitunut tiimin jäsen joka on todistettavasti valmentanut myös päävastuussa vahvaa hyökkäyspeliä pelannutta joukkuetta. Ja jos nyt mietitään asioita vähän eteenpäin niin en pitäisi kovin yllättävänä jos tässä olisi meidän seuraava päävalmentaja Tapolan jälkeen.

12 tykkäystä

Mun mielestä tämä on jopa selvää, kun Tapparassa on näin vahvasti lähdetty tähän valmennuksen kasvatukseen ostamisen sijaan. Uskon, että tuo se suunnitelma on, että ensin Tapola hoitaa tuon sauman areenalle siirtymiseen ja sitten Tuokkola ottaa päävastuun. Toki Tuokkola on selkeällä koeajalla (2v soppari) kun Tapolalla on suoraan 2+1. Tapparan menestyksestä riippuu paljon, miten äijät vaihtuu.

Ilmeisesti Tapolan sopimus on suoraan 3v.

1 tykkäys

Ylen urheilustudiossa tuli pätkä jossa Tuokkola oli vantaalla jäähallissa mutta jutun ydin tulee tässä. Oli Tappara takki jo vedetty päälle :muscle:

32 tykkäystä

Ja hanskois komeili kans Tapparan logo ja väritys ihanan sinioranssi :blue_heart::orange_heart:

17 tykkäystä

Tuokkola mentoroin junnu valmentajia ja on tuttu näky Tapparan verkkareissa Sentterillä.

20 tykkäystä
1 tykkäys