Areena: Ilveksen ottelutapahtuma ja yleisömäärät

Olin tänään Ilveksen (kyllä…) pelissä. Erityisesti vierasjoukkueen päädyssä kaarteissa oli reilustikin tyhjiä penkkejä. Aitioita toki oli valtava määrä kokonaan pimeänäkin. Hallissa kuulutettu termi taisi olla “katsomopaikat ovat loppuunmyyty”.

Lupaan valella kehoni pyhällä vedellä kolmesti ja saunoa vähintään vartin yli 100-asteisessa saunassa puhdistuakseni.

PS. Sparkling Stars vie kyllä Ilveksen vastaavia 100-0.

15 tykkäystä

Älä vaivu synkkyyteen. Meillä on vielä hiuksenhieno mahdollisuudet pärjätä. :grinning:

1 tykkäys

Nyt ovat rummuttaneet pari viikkoa Tapparan yleisömääristä niin pakko oli venkoilla jotenkin, että halli “täysi”.

1 tykkäys

Samaa tarjoavat IS:ssa.

Lauantaina vapaaksi jäi vain aitiopaikkoja ja SM-liigan turvallisuusmääräysten takia TPS:n fanikatsomon ympärille jätettyjä paikkoja.

Jos aitiopaikat olisivat olleet tarjolla halukkaille tavallisille katsojille, tyhjää ei olisi jäänyt niillekään paikoille.

Seuraava artikkeli sisältää Ilves-propagandaa. Ei suositella avattavaksi.

3 tykkäystä

Kyllä tuossa ihan pointteja on. Ja meillekin opittavaa. Pää pois pensaasta ja hommia.

15 tykkäystä

Kyllä nuo nyt kaikki oli myytyjä. Tuskin ottavat katsomokartasta paljon ennen peliä pois myynnistä liput, jotka eivät oikeasti ole myytyjä?

2 tykkäystä

Joo, eiköhän mennä jo eteenpäin. Ei sinne enää pääse eilistä peliä katsomaan. Tai näin olen ajan kulumisen ymmärtänyt.

3 tykkäystä

Mielenkiintoista että Liigan turvallisuusmääräysten takia jätetään vierasfanien ympärille tyhjiä paikkoja.
Missäs kohtaa tälläset turva-alueet on Liigan toimesta pantu toimeen ?
Vai oliko tää vaan Ilveksen otteluihin kun sielä puistossa lapset läpsi toisiaan ?

12 tykkäystä

Ihan täyttä asiaa koko Jussi Heimon kirjoitus.
Kannattaa lukea se ilman tunteita.

2 tykkäystä

Tätä ihmettelin itsekin.
Kyllä pitäisi riittää järjestyksenvalvonnan läsnäolo. Tuskin tosi fanit änkeää ihan vieretysten huutamaan.

Tämä oli hyvä artikkeli ja kiistatta Ilves tekee juttuja oikein.

Silti vedän kuitenkin vastakarvaan että Suomessa kaiken perustana on kuitenkin peli. Ilmiöitä syntyy silloin tällöin, kun peli antaa siihen sopivasti aihetta. Muistamme Porin kevään 2006 ja ei siellä ihan vaisua ollut myöskään 2013. Hyvä oli myös Tapparan noste kun joukkue tavoitteli edellisen dynastiansa kliimaksia - katsomossa oli tunnelmaa, teemapukeutumista ja kaikki odottivat että koska yli 20 vuoden odotus päättyy. Ja hyvä oli Ilveksen noste 2017, joka olisi noussut varmasti ihan samoihin mittasuhteisiin jos olisivat pärjänneet ja jos olisi ollut uusi halli mihin mahtuu.

Urheiluseuran tekemisen taso mitataan sitten kun ei enää niin hyvin kulje ja historiallinen menestys asettaa riman. Tappara on nyt tässä ja dynastia on kaikilla tasoilla rapautumassa. Mestaruus tai finaalit on edelleen perusoletus, vaikka edellisestä on jo viisi vuotta. Tästä on vaikea rakentaa nostetta.

Artikkeli viittaa Saksan bundesiin, jossa on huikea tunnelma. Itseni on tosi vaikea nähdä tulevaisuutta jossa 10.000 ihmistä hoilaa ja kannustaa areenalla, vaikka joukkue ei pärjää. Hienoa toki jos olemme menossa tässä asiassa euroopalaiseen suuntaan.

Mutta nauttikaa ja nautitaan nyt kun kulkee. Nuo ovat hienoja pelejä ja hetkiä.

11 tykkäystä

Tässä pari oleellista nostoa jutusta:
Pelitapahtuman pitää herättää tunteita. Elämys on taattu vain silloin, jos yleisö elää ja hengittää täysillä mukana. Ympärillä olevat ihmiset kohisevat ja kuhisevat jo hyvissä ajoin ennen peliä. Tulee tunne, että olet mukana jossain ainutlaatuisessa kohtaamisessa.
….
LIIGASEURAT saavat Ilves-tekijöiltä takuuvarmasti hyödyntämisen arvoisia vinkkejä – samoin kiinnostuneet muut seurat myös yli lajirajojen. Ja ensimmäisenä jonoon kannattaa mennä SM-liigan toimiston väen, joka hoitaa sarjan markkinointia, nettisivuja ja somenäkyvyyttä.

Viimeisin lause nosti väkinäisen hymyn ja ajatuksen, että Liigassa tarvitaan kunnon tuuletus. Edelleen peli on tärkein elementti jota seuraa kaikki muu.

Liigan pitää luoda puitteet, jossa urheilullinen vaatimustaso on korkea kauden alusta aina kauden loppuun ja panosta pitää olla joka pelissä. Pelien määrä ei korvaa pelien laatua. Vain laadun kautta syntyy viihdearvoa, jolla saadaan oma joukkue puheenaiheeksi työpaikkojen kahvitauoilla. Mallia ei tarvitse katsoa Ruotsia kauempaa. CHL finaali on tähän mennessä ollut kauden kovin peli ja veikkaan, ettei edes Liigan finaalisarjassa pelata yhtään noin kovan vaatimustason matsia. Mielelläni olisin väärässä siinä asiassa.

5 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Liiigassa pitäisi olla vähemmän joukkueita ja pelejä. Yksittäisten pelien merkitys kasvaisi eikä “tiistai-illan Sport-pelejä” olisi joka toinen päivä.

Lisäksi oman maalin puolustamiskilpailusta päästäisiin runkosarjassa eroon, kun Liiga palkitsisi sarjan 3 eniten maaleja tehnyttä joukkuetta huomattavilla rahapalkinnoilla. NHL-tyyppinen höökilätkä olisi viihdyttävämpää seurata satunnaiskatsojalle.

2 tykkäystä

Olin myös eilen katsomassa Ilves-TPS -matsia. Oli kyllä suuri yllätys, kun Hintsanen kuulutti yleisömääräksi vain vajaa 11500. Jatkoi “areenan katsomopaikat on loppuunmyyty”. Areena näytti täydeltä. Aitioista muutama oli tyhjillään ja Stefan’siin en nähnyt kuin vähän, koska istuin siellä kulmassa, mutta ei Stefan’skaan ihan tyhjillään ainakaan ollut. Oli siellä TPS-fanien ympärillä vähän väljää, mutta silti ihmetyttää, että miten areenaan olisi saatu mahdutettua vielä 1500 lisää. Mahtaako areenan kapasiteetti olla sittenkään 13000? Katsomokarttakin oli muutamaa yksittäispaikkaa vaille harmaana, kun lipun ostin aamupäivällä.

Jos nykyään ilmoitetaan paikallaolijat myytyjen lippujen sijaan, niin sitten tuo puuttuva 1500 käy järkeen. Sitten ei toki koskaan enää tulla saamaan sitä 13000 katsojaa yleisömääräksi.

Areenaan sisälle pääseminen oli muuten eilen täydellinen fiasko. Saavuin puoli tunti ennen, jotta ehtisi katsomaan alkushown (onneksi näin sen jo edellisessä pelissä). Edusta oli aivan tukossa eikä tuntunut vetävän juurikaan. Lopulta noin viisi minuuttia ennen ottelun alkua ilmeisesti avattiin lisää turvallisuustaskastuspisteitä, ja pääsin maljassa omalle istumapaikalleni juuri ennen ottelun alkua. Mikähän ihme tuossa sakkasi, sillä olen ollut katsomassa kaikki Tapparan isoimpien yleisömäärien ottelut (mukaanlukien areenan molemmat avausmatsit), ja ennen tätä omalle paikalle on aina päässyt 10-15 minuutissa siitä, kun ulos jonoon saapuu.

Sitten tähän kauheeseen Ilveksen ottelutapahtumahehkutukseen. Playoffs-peleistä olen käynyt nyt katsomassa Ilveksen eilisen pelin ja Ilves-Kärpät game sevenin kokeakseni millainen tämä paljon hehkutettu “parempi ottelutapahtuma” on. Tapparalta olen käynyt kaikki tämän kevään playoff-pelit tähän asti. Vaikka kuinka objektiivisesti asiaa pyörittelen ja olen asiaa tarkastellut, niin en kyllä ymmärrä hehkutusta Ilveksen ottelutapahtumasta ja tunnelmasta. Toki Ilveksellä on tällä hetkellä paljon yleisöä ja siitä täytyy näin tapparalaisena olla kateellinen, mutta mielestäni kaikki muu hehkutus on täyttä värikynää.

Osaston porukka on isompi kuin Sinioranssien, mutta kyllä Sinioranssit mielestäni vie kannattamisen osalta aivan 100-0. Osasto ja Ilveksen kannattajat muutenkin keskittyvät paljon enemmän viheltämiseen ja vastustajille/tuomareille buuamiseen. Ero on huomattava. Tapparan peleissä yleisö lähtee myös jotenkin paremmin mukaan taputtamaan kuin Ilveksen matseissa. Ehkä Tapparaa on kolmitavuisena helpompi taputtaa kuin Ilvestä. Toki sitten kun Ilves tekee maalin, niin areena räjähtää, koska yleisöä on paljon. Tähän asti näkemistäni peleistä kokonaisuutena paras tunnelma on ollut Tappara-Lukko viidennessä ja ratkaisevassa puolivälierässä ja tuossa pelissä myös yleisö on elänyt parhaiten mukana.

Ilveksen maskotilla Ipalla ei ole mitään palaa Tapsua vastaan ja mielestäni Sparkling Starskin vie Leaders Leagueta. En oikein muutenkaan keksi mikä tässä Ipan ottelutapahtumassa on niin ihmeellistä, muuta kuin se buumin tuoma yleisömäärä. Kovasti tuntuu, että kaikki hehkuttajat ja artikkelien kirjoittavat ovat sortuneet luulosairauteen - koska Ilveksellä on isommat yleisömäärät, on ottelutapahtumankin pakko olla parempi ja tunnelman jotenkin maaginen, mitä se ei ainakaan Tapparaan verrattuna ole.

Mainontaan en ota kantaa, koska en juurikaan sitä seuraa. Siinä Ilves voikin olla edellä.

En todellakaan tiedä miksi tästä tuli vastaus Stubenhockerille. Tuntuu aina vastaavan jollekin, kun kirjoitan ketjuun, tää discourse on hämmentävä.

29 tykkäystä

Itse kävin katsomassa myös Tapparan ensimmäisen KooKoo-pelin ja olen kyllä eri mieltä SiniOransseista ja Osastosta. Osasto kannustaa huudoilla käytännössä koko pelin. Siellä on chantit menossa koko pelin ajan ja taukoja vain hetkellisesti. Keskeltä hallia, Osaston meteli monesti peittää jopa musiikkia tai Hintsasen kuulutukset. Keskellä hallia Tapparan pelissä KooKoon kannattajat pitivät kovempaa meteliä monesti kuin SiniOranssit, ehkä tosin eniten Heljanko-huudoissa. Eilisessä TPS-pelissä fanikatsomoon oli eksynyt paljon porukkaa, jotka eivät edes kannattaneet äänekkäästi, joten eilen jäi ehkä vähän piippuun. Enkä siis halua ottaa mitään pois, kyllä se kannustus sieltäkin lähtee, kun saavat lisää porukkaa mukaan ja poppoon kunnolla kokoon. Mielestäni jopa DJ ja Sointu, eli siis Tappara organisaationa, ei anna samanlaista mahdollisuutta autenttiselle fanikatsomo-ohjatulle kannustukselle.

Se kyllä täytyy sanoa, että Tapparalla katsomo lähtee paremmin taputuksiin mukaan. Reagoi jotenkin nopeammin. Liekö sitten peruja innokkaasta läpsytinhakkaamisesta?

Maskotti ja tanssijat nyt makuasioita tietysti. Itse pidän Tapsua vähän kiusallisena, kun tulee hipelöimään päätä tjms. Ei ole mun juttu kumpikaan maskoteista, mutta lapsia varten nämä nyt ovatkin. Sparkling Stars tai Leaders League ei herätä tunteita kumpaankaan suuntaan. Vähän turhaa filleriä itselleni, mutta kiva, jos joku tykkää. Jätän kommentoimatta ja voin antaa pisteet sen osalta tänne :slight_smile:

Alkushowssa Ilves vie 100-0. Selvästi parempi draamankaari ja koherentimpi esitys. Vaikka siis ottaisi kevilasit pois silmiltä. Tapparan show tuntui vähän siltä, että suurin hype ehti jo laimentua, kun porukka tuli kentälle. Ja se oli aika sekava monine genereineen ja eri tyyleineen - jotenkin vaikutti, että on haluttu testata kaikkea. Darudesta Metallicaan… Luotto tosin löytyy, että tämäkin paranee ja ei Ilveksen showkaan missään nimessä täydellinen ole. Mutta kyllä minä puolin ja toisin palkkaisin konsultin katsomaan tarinankerronnan läpi ja hiomaan kokonaisuuden hyväksi.

Itse olen siinä mielessä poikkeava, että Emoji-cam oli ihan hauska piristys. Siinä saa nolata itsensä ihan hyvillä mielin. Ilveksen tapahtuman arvontahaastattelut ovat kyllä… hirveitä. Onneksi ei ole omalle kohdalle osunut.

7 tykkäystä

@Jeppdepp “Tunnelma” on tietysti hyvin subjektiivinen kokemus, johon vaikuttaa valtavasti se että jännitätkö tulosta vai oletko paikalla neutraalina hangaroundina.

Nuorena kölvinä kävin paljon molempien peleissä ja silloin jätkien (Ilvesläisiä, huom!) kanssa naurettiin kun tasan joka matsissa oli vähintään kerran Nuija! Nuija! -konsertti päällä. Ihan sama mitä kentällä tapahtui.

Nyt onkin pitkä aika edellisestä Ilveksen pelistä paikan päällä. Ehkä pitäisikin poiketa. :thinking:

3 tykkäystä

En ole tänä vuonna käynyt Ilveksen peleissä niin en osaa ottaa kantaa mikä sielä on meno.

Mutta yleisen kaavan olen huomannut näissä toisten pelien tunnelman arvioinneissa. Joukkueen X fani katsoo oman joukkueen peliä oman joukkueen fanikatsomosta ja kokee, että tunnelma on paras ikinä. Peli on täynnä rytmihäiriöitä aiheuttavaa jännitystä.

Seuraavan päivänä tämä samainen fani ajattelee käydä katsastamassa naapurijoukkueen peliä vieraspäädystä, ilman sen isompaa jännitystä.

Näissä kokemuksissa on luultavasti “pieni” ero, vaikka tunnelmissa ei oikeesti olisi juuri eroa.

3 tykkäystä

Tämä ei eroa mitenkään SO:sta.

2 tykkäystä

Oon edelleen täysin eri mieltä Sinioransseista ja osastosta. Kookoo-matsi on vähän huono vertailukohta, ottaa vertailukohdaksi vaikka ratkaisupelit eli Ilves-Kärpät game serven ja Tappara-Lukko katkaisu. Sinioranssit ei jäänyt noissa peleissä jalkoihin yhtään. Siinä missä osasto keskittyi game sevenissä lähinnä buuamiseen ja viheltämiseen, Sinioranssit kannusti läpi koko pelin chantein ja huudoin ja yleisö eli mukana. Seurasin pelejä yläkatsomosta suunnilleen punaviivan kohdalta eli hyvin objektiivisesta paikasta.

Siitä olen samaa mieltä, että DJ ja Sointu ei ole hommiensa tasolla ja tämä on Ilveksellä paremmin. Ihan kuin viime pelissä olisi ollut Sointua vähemmän, ei ollut “käsiä yhteen” -väkisin yrittämistä. Onkohan viesti foorumilta alkanut mennä perille?

Ei mussakaan kyllä herätä cheerleaderit minkäänlaista innostusta (toisin kuin nuorempana kloppina) ja mun mielestä ei ehkä nykymaailmaan kuulu enää sillä tavalla kuin joskus. Mutta eipä ne siellä haittaakaan, jos tykkäävät hommastaan. Maskotit ei oo myöskään aiemmin sytyttäneet, mutta tää nykyinen Tapsu on kyllä saanut syttyyn täysillä viime kausien aikana. Ja areenassa kierroksia on vaan nostettu! Ymmärrän kyllä, että varmasti osaa ärsyttää ja ruoalla sotkeminen on toivottavasti ohi, mutta itseä ei noi muut temput häiritse yhtään ja oonkin ollut areenalle jo useamman kerran Tapsun “uhrina”. Kiva piristys matsin ja harmaan arjen keskellä ja omasta mielestä tuo on enimmäkseen vielä sellaista leikkimieliseen aikuiseenkin uppoavaa huumoria.

Mä en ymmärrä mikä Ilveksen alkushowssa on niin ihmeellistä. Eihän siinä mitään draamankaarta ole, täysin geneerinen perus alkushow. Tapparan playoff-alkushowsta samaa mieltä, metsään mentiin. Täysi sillisalaatti, jossa yritetty yhdistellä kaikkea ja vielä geneerisempi kuin Ilveksen. Valoja on opittu käyttämään paremmin kuin runkosarjashowssa, mutta itse pidin Tapparan runkosarjan alkushowsta. Siinä oli mielestäni jopa vähän sitä draamankaarta ja se viritti hyvin tunnelmaan ainakin itseni. Se oli hyvin tapparamainen takomisineen ja raksuttavine rattaineen. Juuri tällaista seuran identiteettiä alkushowssa pitäisi mielestäni tuoda esille. Tuossa alkushowssa oli ongelmansa, mutta siitä olisi pitänyt lähteä jalostamaan eikä heittää kaikkea hukkaan geneerisyyden kaivoon. Vaikka valoshow onkin nyt hienompi, muuten playoff-show on tympeä. Alkushow nyt toki on todella paljon mielipidekysymys.

Nyt meni jo vähän offtopicciin, mutta halusin kuitenkin vastata Jeppdeppille omia tuntemuksiani ja näkemyksiäni näistä asioista.

2 tykkäystä

Vielä tuohon alkushowhun, kun ihmetyttää todella, kun jossain on hehkutettu, että Ilveksellä on maailmanluokan alkushow. Ei se ole sitä. Täysin geneerinen ja tylsä, ei mitään omaperäisyyttä tai erityistä.

Tässä on maailmanluokan alkushow: Vegas Golden Knights Season V: MUST WATCH PREGAME INTRO VS KRAKEN! - YouTube

Enkä tarkoita, että meidän Tampereella pitäisi tehdä vastustajaan sidottuja alkushowta, mutta enemmän omaperäisyyttä ja seuran identiteettiä näkyviin.

1 tykkäys