Olin myös eilen katsomassa Ilves-TPS -matsia. Oli kyllä suuri yllätys, kun Hintsanen kuulutti yleisömääräksi vain vajaa 11500. Jatkoi “areenan katsomopaikat on loppuunmyyty”. Areena näytti täydeltä. Aitioista muutama oli tyhjillään ja Stefan’siin en nähnyt kuin vähän, koska istuin siellä kulmassa, mutta ei Stefan’skaan ihan tyhjillään ainakaan ollut. Oli siellä TPS-fanien ympärillä vähän väljää, mutta silti ihmetyttää, että miten areenaan olisi saatu mahdutettua vielä 1500 lisää. Mahtaako areenan kapasiteetti olla sittenkään 13000? Katsomokarttakin oli muutamaa yksittäispaikkaa vaille harmaana, kun lipun ostin aamupäivällä.
Jos nykyään ilmoitetaan paikallaolijat myytyjen lippujen sijaan, niin sitten tuo puuttuva 1500 käy järkeen. Sitten ei toki koskaan enää tulla saamaan sitä 13000 katsojaa yleisömääräksi.
Areenaan sisälle pääseminen oli muuten eilen täydellinen fiasko. Saavuin puoli tunti ennen, jotta ehtisi katsomaan alkushown (onneksi näin sen jo edellisessä pelissä). Edusta oli aivan tukossa eikä tuntunut vetävän juurikaan. Lopulta noin viisi minuuttia ennen ottelun alkua ilmeisesti avattiin lisää turvallisuustaskastuspisteitä, ja pääsin maljassa omalle istumapaikalleni juuri ennen ottelun alkua. Mikähän ihme tuossa sakkasi, sillä olen ollut katsomassa kaikki Tapparan isoimpien yleisömäärien ottelut (mukaanlukien areenan molemmat avausmatsit), ja ennen tätä omalle paikalle on aina päässyt 10-15 minuutissa siitä, kun ulos jonoon saapuu.
Sitten tähän kauheeseen Ilveksen ottelutapahtumahehkutukseen. Playoffs-peleistä olen käynyt nyt katsomassa Ilveksen eilisen pelin ja Ilves-Kärpät game sevenin kokeakseni millainen tämä paljon hehkutettu “parempi ottelutapahtuma” on. Tapparalta olen käynyt kaikki tämän kevään playoff-pelit tähän asti. Vaikka kuinka objektiivisesti asiaa pyörittelen ja olen asiaa tarkastellut, niin en kyllä ymmärrä hehkutusta Ilveksen ottelutapahtumasta ja tunnelmasta. Toki Ilveksellä on tällä hetkellä paljon yleisöä ja siitä täytyy näin tapparalaisena olla kateellinen, mutta mielestäni kaikki muu hehkutus on täyttä värikynää.
Osaston porukka on isompi kuin Sinioranssien, mutta kyllä Sinioranssit mielestäni vie kannattamisen osalta aivan 100-0. Osasto ja Ilveksen kannattajat muutenkin keskittyvät paljon enemmän viheltämiseen ja vastustajille/tuomareille buuamiseen. Ero on huomattava. Tapparan peleissä yleisö lähtee myös jotenkin paremmin mukaan taputtamaan kuin Ilveksen matseissa. Ehkä Tapparaa on kolmitavuisena helpompi taputtaa kuin Ilvestä. Toki sitten kun Ilves tekee maalin, niin areena räjähtää, koska yleisöä on paljon. Tähän asti näkemistäni peleistä kokonaisuutena paras tunnelma on ollut Tappara-Lukko viidennessä ja ratkaisevassa puolivälierässä ja tuossa pelissä myös yleisö on elänyt parhaiten mukana.
Ilveksen maskotilla Ipalla ei ole mitään palaa Tapsua vastaan ja mielestäni Sparkling Starskin vie Leaders Leagueta. En oikein muutenkaan keksi mikä tässä Ipan ottelutapahtumassa on niin ihmeellistä, muuta kuin se buumin tuoma yleisömäärä. Kovasti tuntuu, että kaikki hehkuttajat ja artikkelien kirjoittavat ovat sortuneet luulosairauteen - koska Ilveksellä on isommat yleisömäärät, on ottelutapahtumankin pakko olla parempi ja tunnelman jotenkin maaginen, mitä se ei ainakaan Tapparaan verrattuna ole.
Mainontaan en ota kantaa, koska en juurikaan sitä seuraa. Siinä Ilves voikin olla edellä.
En todellakaan tiedä miksi tästä tuli vastaus Stubenhockerille. Tuntuu aina vastaavan jollekin, kun kirjoitan ketjuun, tää discourse on hämmentävä.