Tässä keskustelussa yksi olennainen epäselvyys on mielestäni se, että mikä on kenellekin iso lippu. Ilveksenkin kotiotteluissa on joo ohjeistuksena ettei isoja lippuja heilutella pelin ollessa käynnissä, mutta ainakin käytännön tasolla tuo tarkoittaa vain sitä, etteivät ne kaikista isoimmat liput liehu kaiken aikaa. Toisille taas isojen lippujen kieltäminen tarkoittaa sitä, että ainoastaan nuo pienet värikkäät saisivat heilua. Jos kompromissia halutaan miettiä, niin tuohon olisi hyvä saada jonkinlainen selvyys tai yhteinen ymmärrys.
Eikö tähän nyt ole selvyys Tapparalla 1 neliö ja Ilveksellä 2 neliötä ovat lippujen mitat mitkä saa saa heilua.
Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta teen sen silti.
Onko olemassa materiaaleja, jotka ovat tarpeeksi värikkäitä näyttävään heilutukseen, mutta lähellä oleville se olisi mahdollisimman läpinäkyvä?
Seurasin tätä kannatuslippujen ja nykyaikaisen kannatuskulttuurin vastaansanomatonta symbioosia katsellessani viikolla Sieniliigaa. Yritin myös netistä löytää tukea ajatukselle, että on jotenkin normaalia sulkea suurelta osalta katsojia näkymä kentälle koko ottelun ajaksi.
Mutta enpä löytänyt en. En sitten mitään vertailukohtaa Areenan tilanteeseen. Kyllä Osasto heiluu tällä saralla nähdäkseni aika omassa kategoriassaan kannatuskulttuurinsa kanssa ihan Euroopankin laajuisesti. Ilmeisesti joku ajatusprosessi on jäänyt välistä kun lipputifot on kopioitu Youtube-klipeistä erottamattomaksi osaksi omaa identiteettiä, ja nyt ovat sitten hirttäneet oman arvovaltansa kiinni siihen heilutteluun Areenan olosuhteista piittaamatta. Nauraahan niille nyt lähinnä pitäisi.
Esimerkiksi Dortmundin jättimäisessä seisomakatsomossa keltaiset liput loistivat äärettömän kauniina merenä kyllä ennen ottelua, mutta hyvin vaatimattomasti ottelun aikana. Tilanteen ollessa päällä (esim. kulmapotkussa: https://youtu.be/8czSxMQqMm4?si=xVrFYDv9xtc10aDk&t=2536) ei tuossa jättimäisessä 24 000 hengen seisomakatsomossa isolla jalkapallokentällä heilunut ainutkaan lippu ennen kuin paine siirtyi toiseen päätyyn. En tiedä, mutta voin kuvitella että sielläkin on asian suhteen käyty reippaita kehityskeskustelua ilmeisellä lopputuloksella. PSV:n kannattajien puolella näkyi tasan yksi pieni lippu.
Jalkapallossa ero pelitilanteen ja katkon välillä on aika häilyvä, mutta jääkiekossa on se onnekas tilanne, että keskimääräinen erä kestää noin 35 minuuttia, josta 15 minuuttia saa heiluttaa lippuja niin paljon kuin sielu sietää. Sen kyllä luulisi riittävän.
Sen sarjan joukkueilla nyt ei kauhean paljon kunnollisia kannattajakatsomoita olekaan.
Luulen että tuo lippujen heiluttelu vaihtelee paljon eri kannattajien kesken. Itse kerran Stuttgartin ottelussa käyneenä todistin kuinka koko ottelun ajan liput liehuivat. Väkimäärästä päätellen kaikki olivat sinut asian kanssa ja intohimo kannattamiseen seuran eteen oli suurempaa kuin itse peli. Tässä yksi pätkä heidän meininkistä https://youtu.be/f-9WvXVtXPY?si=kOhy3v-7ngZ68XAV
Myös Bernin kiekkopeleissä meininki lähes sama kuin toisissa jalkapallostadioneilla. https://youtu.be/ELFS7I8LBxA?si=KToefUW8ZDIlxrA7
Omasta mielestäni antaa kaikkien kukkien kukkia omalla tavallaan. Hienoa että on eri tapoja osoittaa tukensa joukkueelle ja kaikille varmasti löytyy oma tilansa.
Tarkoittaa, miksi tätä käytettäisiin ”negatiivisena argumenttina” meidän forkalla on minulle ihmetyksen aihe
Montako mega-awayta Tapparan peleissä tällä kaudella näit? Ei SOkaan tee isompia reissuja paikkoihin, joissa kannattajaolosuhteet ovat perseestä (esim. Nordis). Miksi luulet, että Tappara halusi kovasti löytää osaston lipunheilutteluille paikan ja ratkaisun? Jopa niin paljon, että oma seura tekee enemmän töitä päävastustajan fanikulttuurin edistämisen puolesta, kun omien faniensa.
Montako fanireissua olet faniryhmän kanssa ollut suunnittelemassa? Vastaat viestilläsi SOn aktiivin viestiin kumman luulet tietävän paremmin vastaavien faniryhmien päätöksenteon, sinun joka ei ymmärrä fanikulttuurin merkitystä faniryhmän näkökulmasta, vai tämän fanikulttuurin aktiivisen ylläpitäjän ja faniryhmän aktiivijäsenen? Itse en viitsisi kertoa fanipäädyn aktiiville, että hän ei ymmärrä miten muut aktiivit tekevät päätöksiään. (Koska en fanitoimintaan aktiivisesti osallistu, paitsi ääneni kanssa peleissä joissa käyn)
En hiihtokisoissa ole usein käynyt, mutta eikö sieltä katsomosta näe kokonaisuuden paljon huonommin kuin televisiosta? Eikös hiihtokisoista saa paljon enemmän irti televisiosta, josta näet koko matkan alusta loppuun? Vai käydäänkö siellä kuitenkin muusta syystä — esim tunnelman takia?
Keikan sijasta kuulet lähes jokaisen bändin musiikin muuten paljon paremmin Spotifysta, ja näet keikan bändin paremmin todennäköisesti Youtubesta itse käyn keikoilla aktiivisesti - kokemassa yhteisöllisyyttä ja yleistä tunnelmaa. En kokemassa absoluuttisesti parasta musiikkikokemusta (sen saan paremmin 4K televisiosta ja/tai Genelecin kaiuttimista)
Sori en tiennyt, että sinioranssien aktiivit suunnittelee myös muiden joukkueiden fanimatkat keskimäärin lauantaille. Pahoittelen etten mistään mitään tiedä. Ja näemmä jos suunnittelisin, niin sekin olisi aika vaikeaa. Valita lauantaipeli.
Mutta joo enpä ole enkä tulekaan noita reissuja suunnittelemaan, melkoisesti vain pistää näissä yksi yhteinen tekijä, ja se ei kyllä ole lippujen kohdalta mikään päätös vain ainoastaan viikonpäivä. Täällä olevalla logiikalla meidän peleihin ei pitäisi olla yhtään tehtyä matkaa jos se olisi pääsyy. Eipä taida olla.
Kiva video, mutta hetkeltä, jolloin jäällä on henkilöauto. Olisiko videoita hetkiltä, jolloin peli on käynnissä? Pelikatkoilla saa meilläkin vispata miten haluaa.
Tuota on melko paljon käsitelty tässä ketjussa, ettei tuo Osaston propaganda keski-eurooppalaisesta kannatustyylistä pidä täysin paikkaansa. Jostain syystä tännekin pesiytynyt, että olisi se oikea suunta mennä. Ne kerrat kun olen esim. Saksassa otteluita katsonut niin ei liput pelin aikana liehunut. Ja niinkin huonoissa paikoissa kävin kuin Mannheim ja Hampuri (nykyään konkassa?).
Keski-Euroopan kulttuurilla tarkoitetaan varmasti jalkapalloa, eipä tuo kulttuuri jääkiekossa niin hyvää vielä ole. Mene vaikka Dortmundin fanipäätyyn ja lupaan ettet koko pelin aikana näe välttämättä sekuntiakaan jalkapalloa
Niin näkeekö sieltä sekuntiakaan peliä vai ei? Toisaalta lupaat, ettei näe mutta sitten kumoat sen sanomalla ”välttämättä”.
Kopiointi on saatanasta seuraava näissä kannattaja piireissä paitsi silloin kun se onkin ihan ok. Eli valitaan rusinat pullasta.
Olen käynyt Frankfurtin ja Darmstadtin pelissä noin esimerkkinä. Hyvä meininki, vaikka lipuilla ei koko päätyä kummassakaan päässä pilattu. Ymmärrätkö myös, että on hieman eri asia tiiviissä areenassa, kuin futiskatsomossa nuo liput?
Olipa nollatason viesti. Tartuttu pieneen mitättömään yksityiskohtaan. Tarkoitin vain että riski ettet näe koko peliä on olemassa, ehkä näet ehkä et, aina on kohtia missä näkee ja kohtia missä ei näe.
Puhutko tosissas kopioinnista kun puhutaan lippujen heiluttamisesta:D
Ylipäänsä ”kopioinnista”. Kaikki halutaan kopioida keskieuroopasta mutta jos joku valitsee saman chantin melodian kuin toisella on suomessa niin se heti on tässä ”skenessä” ihan noloa. Silti noi samat melodiat on kopioitu jo satoja kertaa muualta.
Niin ja aiempaan kysymykseen; jos et edes itse osaa jäsennellä viestissäsi, että näkeekö sitä peliä nolla sekuntia vai ei välttämättä niin siinä vaiheessa se sun viesti on nollatason viesti.
Liigassa ei ole yhdessäkään seurassa niin vahvaa kannattajakulttuuria että tuo olisi kynnyskysymys. Kerro faktana että joku on näin päättänyt reissun tai muuten tämä on omaa mutuasi. Hifk:n kotipeleissäkään ei näy lippuja ylipäätään, vai olenko ihan sokea ollut? Suurin syy etteivät tule taitaa olla se että aina tulee turpaan kentällä.
En riitaa halua haastaa, mutta eikös naapurin ryhmä jättänyt muutamaankin kertaan meidän pelit väliin juuri sen takia ettei liput saa heilua.
Tarkoitan ihan vieraspaikkakuntalaisia.
Kiitos tarkennuksesta, mutta onhan tuo toisen kannattajaryhmän puuttuminen aika suuri downgrade tunnelmaan. Oliko tämä kaikki boikotointi sitten järkevää muutaman rätin takia, mutta tämä on suunta mihin koko homma menee. Mikäli itse toimisin jonkun kannattajaryhmän johdossa valkkaisin kuitenkin megamatkan kohteeksi sellaisen seuran ottelun, jossa vieraskannattajille tarjotaan parhaimmat puitteet. Meidän Turku oli hyvinkin onnistunut liput liehui läpi ottelun eikä niistä tuleva valitus ainakaan minun korviini kantautunut.
Väitän ettei vieraskannattajia oikeasti kiinnosta yhtään et saako lippuja heiluttaa, sillä PM07 ja HPK kannattajat kyllä vatkasivat menemään.
Tunnen paljon muiden joukkueiden faniaktiiveja niin käynpä täten tekemässä gallupin niin saadaan tähän selvyys