Atte Pentikäinen

Juupajoen lahja suomalaiselle kiekkoilulle ripustaa näemmä hokkarit naulaan.
Edit: Näemmä ig-kuvan suora linkitys ei toimi, tästä Penan profiiliin ja sieltä voi lukea kuvan saatesanatkin.

12 tykkäystä

Puolustaja Atte Pentikäinen, 34, on päättänyt lopettaa kiekkouransa, mies kertoo Instagram-julkaisussa.

Tapparaa, Ässiä, Jokereita, Ilvestä ja Kärppiä urallaan edustanut Pentikäinen pelasi yhteensä 450 Liiga-ottelua, joissa 197-senttinen järkäle summasi tehopisteet 6+44=50.

Pentikäinen edusti viime kaudella Saksan toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavaa Fischtown Pinguinsia, missä hän pelasi 52 ottelussa tehoin 0+5.

Järkälemäinen puolustaja jätti koskettavat jäähyväiset Instagram-tilillään:

– ”Kauas on pitkä matka” sano rakastamani Kummeli aikanaan. Oriveden yläkentälle kun aikoinaan ensi kertaa menin en ikinä olisi pienessä päässäni voinut kuvitella minkälaisia hetkiä tulen kokemaan. On nähty useita maita ja kaupunkeja. Koettu ylä- ja alamäet,mutta ikinä ei oo annettu periksi. Uskomattomia ystävyyksiä ja paljon tarinoita mitä on sitten vanhainkodissa väritettäväksi.

– Kiitos kotiväki, kaverit, joukkuekaverit, valmentajat, huoltajat, fysiot, hierojat, lääkärit, bussikuskit ja kaikki myötäeläjät! Laskin tossa, että isäni kanssa yli 800 kertaa ollaan soitettu pelin jälkeen. Välillä on sanottu vaan ”Okey” ja tiedetty et se merkkaa. Äitini on ollu vähintään yhtä monta kertaa huolissaan, sekin merkkaa.

– Kiitos ja anteeksi, tack, thanks, danke, dakujem!

Pentikäinen jättää kiekkokaukalot kokonaan taakseen ja siirtyy Innolink Oy konsultointifirmaan.

– Nyt on aika kääntää elämässä uusi sivu. Lähteä intoa täynnä oppimaan uutta. Innolink Oy teidän uusi työntekijä on intoa täynnä valmiina astumaan palvelukseenne.

5 tykkäystä

Minä ainakin muistan, ja arvostan “Faijaa”, kun auttoi nuoria Enskaa ja Joria näiden liigataipaleen alussa. Olisko ollut Aten parhaat vuodet silloin.

3 tykkäystä

Kulttipelaaja Atte oli ja hyvä pelaaja liigatasolle, niin kauan ei tarvinnut kiekkoon koskea :smiley: Noina vuosina taisi Tapparan pakistossa olla yhtä aikaa Pentikäinen, Pukka ja Turkulainen, niin siitä oli helppo valita kumpaa pakkia vastaan pyöritetään, kun joka parissa oli yksi puujalka. Komea ura silti taitotaso huomioon ottaen!

Atte Pentikäinen… Legenda muttei samalla tavalla kuin esimerkiksi Ojasen Janne. Olin sen verta nuori etten Atesta paljoa muista kun pelasi Tapparassa mutta joitakin hauskoja muistoja on.

Tutkapari Pentikäinen-Piispanen
Se oli huikea maali! :laughing: Piispanen muistaakseni nousi laidalta maalille ja kiekko pomppi kuin koripallo ja silloin paikalle rymisteli muuan Pentikäinen. Pari kertaa Atte huitoi kiekosta ohi kunnes lopulta osui limppuun samalla kun oli kaatumassa jäänpintaan. Lopulta kiekko upposi maalin veskan räpsästä tolpan kautta kimmoten. Perään tottakai ylimieliset tuuletukset.

Pihapelien sankari
Lapsuudessa tuli pelattua paljon “pallolätkää” talvisin. Milloin joku oli Ojanen, Marjamäki, Susi, Numminen Lehterä, Enlund, Mäntylä, Lehto, Säteri jne. Kerran kun oltiin alottelemassa pelejä niin taas kuului litanja huippu-ukkojen nimiä kunnes tuli mun vuoro ja huikkasin: “Mä oon Pentikäisen Atte!” Kaikki olivat ihan hämillään että miks hitossa mä haluan olla joku Pentikäinen. Syyksi kelpuutettiin jollain tavalla se että “Pentikäinen on vaan niin kova jätkä”. Siä sitten Pentikäinen veivaili meidän parkkipaikalla. :stuck_out_tongue:

Huikee jätkä! Kiitos Atte!

8 tykkäystä

Kulttipelaaja todellakin. Kammottava puolustaja jonka bravuurina oli vetää nilkkarallit taaksepäin luistelusta ja näin avata hyökkääjälle esteetön väylä maalintekoon. Itselle ikimuistoisin hetki Aten uralla oli siirto Jokereihin ja heti ekassa matsissa äijä otti 4 jäähyä, kaikki vielä eri syistä:
03.57 Atte Pentikäinen - kampitus 2 min

20.41 Atte Pentikäinen - kiinnipitäminen 2 min

26.46 Atte Pentikäinen - huitominen 2 min

29.43 Atte Pentikäinen - laitataklaus 2 min

Siitä samaa mieltä että Atte teki kyllä niin maksimaalisen uran taitoihinsa nähden kuin olla ja voi.

10 tykkäystä

Suurin osa jo tietäneekin että Pentikäinen toimii keihäänheittäjä Toni Kuuselan managerina. Ohessa kuitenkin vähän juttua miten “Faijasta” tuli myös “Isoveli”.

4 tykkäystä