@Kirvesrinta75 sä nyt muutamaan ketjuun olet laittanut, että Camperin pitää alkaa suorittamaan paremmin. Mitä häneltä vaadit, 1,5ppg? Nythän on karvan alle yhdessä.
Camper ei ole kauheen näyttävä ja räiskyvä pelaaja, mutta jännästi pisteitä tulee ja tekee hyviä juttua. Otto Paajanen nimesi kauden alla Liigan parhaaksi. Sattumaa, tuskin. Tässä nyt on kaksi peliä mennyt joukkueelta huonosti. En ehkä vielä laittaisi sinne kuuluisaan luiskaan.
Olen itse ollut tyytyväinen Camperin tekemiseen pisteiden valossa, mutta pelillisesti odotin miehen ottavan suurempaa roolia. Eli suurempaa roolia pelinrakentamisessa, pysymistä kiekossa enemmän, pelillistä johtajuutta ja joukkueen ottamista reppuselkään useammin.
Mies on kuitenkin ollut samanlainen hiljainen kostaja alusta asti, joten kai se on osa miehen peli-identiteettiä. Kyllähän Camper hyvin tarjoaa itseään pelattavaksi ja liikuttaa kiekkoa nopeasti eteenpäin, mutta hän kaipaa rinnalleen samalla pelikirjan sivulla olevat ketjukaverit ja ihan kaikki koostumukset eivät ole toimineet.
Kannattaa katsoa videolta. Kaverilla on molemmat kädet kokoajan omassa mailassa, eikä edes kainalo ole “kiinni”. Kaatumisesta voi olla montaa mieltä, mutta käsi on kyllä jo hyvissä ajoin pystyssä.
Hyvä ja asiallinen haasto. Tätä keskustelu on parhaimmillaan. Perustelen näkökulmaani sillä, että puhutaan top1 tai top2 palkkaluokan kaverista. Tuo edellinen on lähtökohta mielipiteeseeni. Minun silmään se usein “vähän varastaa” peliltä ja oikoo tiettyjä tilanteita. Harmittavan usein häviää kaksinkamppailun laidassa tai jättää jopa menemättä kunnolla tilanteeseen. Tämän hintaluokan kaverin pitäisi tehdä ympärillä olevista parempia. Nyt on minun mielestä niin, että kulkee muiden mukana, mutta ei nosta muita, kun on takkuista. Puolustaa välillä mielestäni riskillä, että periaatteessa on paikalla, mutta usein valitsee kevyimmän vaihtoehdon puolustaa. On tehnyt pisteitä, mutta tekeekö riittävästi siihen nähden, että juuri muuta ei saada? Hänen ei tarvitse grindata alivoimaa ja usein pääsee tuoreena huippujätkien kanssa pyörittään yv:tä. Mitä on näköpiirissä keväällä, kun peli edelleen tiivistyy ja otteet kovenevat? Koko arvioni perustuu oletusarvolla, että puhutaan 250-300k:n joukkueen kärkipalkkaisesta tai lähellä sitä olevasta pelaajasta.
Mutta kyllä mää osaan mielipidettäni haastaakin
Sinänsä tilastot on ihan mallikkaat. Tietyllä lailla moitin ajoittaisia tapoja puolustaa, mutta plusmiinus on kuitenkin kirkkaasti plussalla! Se on fakta. Kaverilla on poikkeuksellinen pelisilmä ja kyllähän hän pystyy jakelemaan oivaltavia syöttöjä nopeasti ja pienessäkin tilassa. Suurin osa ei sellaiseen pysty. Täällä joku hienosti sanoi, että “on sellainen hiipijä” myös positiivisessa mielessä. Ja olikos vanha pelimiehen viisaus, että älä mene missä kiekko on, vaan minne se on menossa? Lisäksi A rinnassa kertoo, että ihminen on “hyvä”, sivistynyt ja fiksu.
Jos kyseessä on “satkun pelaaja”, niin ei muuta kuin jatkolappua käteen. Mutta peilaan arvioni siihen, että puhuttaneen palkkakärjentasoisesta hankinnasta. Olen tottunut sellaisilta pelaajilta aina olemaan pelitapaesimerkki, ytimessä, eturivissä ja tuloksenteossa. Tekemään muista parempia. Nyt näin ei minun mielestäni ole. Enkä ole satavarma, onko toi “hiipiminen” riittävää, kun pelataan 0-0 peliä IFK:ta tai Ilvestä vastaan toukokuussa? Hienointa olisi olla väärässä epäilyksissäni. Mutta tässä perusteluja arvostelulleni.
Olen about täysin samaa mieltä kanssasi viestin kanssa, mutta tämä kohta ihmetyttää siinä, että klippejä katsoessa ja mediaa lukiessa kävi ilmi, että mies ei ole kamppailupelaaja. Itse nuorena seuraan jatkoaikaa tms somessa niin lähes kaikki sanoivat, että Camperin heikkous on kamppailupeli. Jos sen tiesi jatkoaika, tiesi sen myös Tappara. Toivottavasti. Enkä nyt yritä puolustaa Camnperia, että “olkoot paska tuossa kun ennenkin ollut”. Ainahan saa kehittyä. Olisi ihan suotavaa, mutta itse ymmärsin, että vaadit Camperilta jotain Waltteri Merelän peliä. Eli tässä kohtaa vaadit Camperilta asiaa, mikä ei koskaan ole ollut hänen työtätään/osaamisaluettaan, eli kritisoit asiasta mistä hänelle ei makseta. Vähän sama kun alkaisi Witkowskilta vaatimaan tulospakin pisteitä.
Muuten erittäin hyvä viesti.
Ja vielä tuosta varakapteenin A:sta: Tapparallahan on 3 varakapteenia, Vittasmäki, Camper ja Kemiläinen. Sitten vielä kapteeni Rauhala. Kuitenkin mielestäni jännä huomio on se, että kerta liigassa vain 2 pelaajaa saa pitää A:ta rinnassa, kaikkien kapteenien ollessa terveenä A:ta on pitänyt Vittasmäki JA CAMPER, eli mies on ilmeisesti ajanut Kemiläisen ohi kapteeniudessa.
En tiedä, mitä tuolla hain, mutta semmone havainto myös tähän kaveriin.
Camper on kokenut pelaaja ja varmaan toimii ulkomaalaisten edustajana kapteenistossa.
On kyllä mielenkiintoinen pelaaja monella tapaa. Voisi hyvinkin kuvitella, että kävikö “kelleherit” siinä mielessä, ettei tuotekuvaus vastannut pelaajaa. Nyt toki saatiin silti hyvä pelaaja.
Ei ole sentteri, mutta pitikö olla? Vahvuus ei ole nopeissa hyökkyksissä (vrt. Halloran), johon joukkue on pyrkinyt. Camper on itse vitsaillut somessa “too slow”, viitaten huikeisiin SHL-tehoihinsa. Eikä ole sellainen play driver, joka hallitsee tilan ja ajan, kontrolloiden hyökkäyksien rytmiä.
Mutta saatiin hiipivä kostaja, joka napsii pisteitä lyhyillä kosketuksilla, erinomaisella pelisilmällä. Tutkapari vain pitäisi löytää.
2 tykkäystä
ProTappara
(Tamminiemessä, mutta ei jakamassa pesää.)
400
Jos vielä joku uusi sentteri tulee, niin kriteerinä tulee olla rajapintayhteensopivuus Camperin kanssa. Tällöin saataisiin tavallaan samalla rahalla enemmän. Toki vastoin odotuksiani myös Camper-Kontiola-Levtchi toimi ainakin joissain peleissä aivan kivasti.
Miettii sitäkin asiaa, että Camper tuli meille 2020-luvun paras pistemies SHL:ssä “tittelillä”. Siihen nähden olisi odottanut dominoivampaa preesenssiä kentällä. Sellaista ryanlaschmaista säkenöintiä. Nyt on nähty hyvää suorittamista, mutta ei häikäisevää. Kevät toki usein virkistää konkareita.
Sytyin kyllä vähän tuolle Camperin melttoamiselle. Kaveri on pelannut koko kauden niin viilipyttynä, että teki ihan hyvää nähdä, että tarvittaessa sieltä löytyy temperamenttiakin.
Ja syystäkin poltti päreensä. Jätkä sitoi mailan kainaloonsa ja menetti samalla jaloistaan pidon. Mitä siinä teet? Tuomarilla, joka seisoi kahden metrin päässä, nousi kyllä käsi mutta väärälle joukkueelle.
Veikkaan, että Camperin sulamiseen vaikutti olennaisesti se aiempi tilanne, jossa tuomarit olivat laittamassa miestä jäähylle siitä “korkeasta mailasta”, josta näki jo peli tilanteessa, että ei muuten ollut Camperin maila kun osui Leppästä. Epäilen, että Carterilta oli siis jo tuon episodin jälkeen karissut kunnioitus ja luotto Rantalan ja hänen kokemattoman kaverinsa kykyjä kohtaan, vaikka toki videon tiirailun jälkeen peruivatkin jäähyn.
Ilokseksi mainittakoon, että Laschillä on kasassa tehot 1+24=25, -1. Camperilla on 10+21=31, +10, parisen peliä enemmän pelanneena.
Toki ymmärrän, että taidat tuossa lainatussa viitata jonkinlaisten erityisen näyttävien suoritusten määrään, ja sen pointin voin tavallaan ymmärtää. Jos kuitenkin Laschin peliä katsoo, niin itse asiassa hänenkin touhunsa on ainakin minun mielestäni paljon vähemmän näyttävää ja jopa “peruspelaamisen” oloista kuin voisi uran pistesarakkeiden perusteella olettaa. Camper ja Lasch ovat jopa melko saman tyyppisiä pelaajia pelityyliltään, ainakin minun nähdäkseni.
Viittasin tosiaan Laschiin parhaimmillaan, minkä arvelin käyvän ilmi asiayhteydestä. Eli lähinnä kauteen 2020-21, jolloin mies painoi 1,5 pinnaa peliä kohti ja oli ylikylän ukko Liigaan pystyen dominoimaan.
Camper on jäämässä sellaiseksi “ai toikin pelas meillä” yhden kauden ulkkariksi Tapparassa. En silti ihan vielä lukitse tätä vastausta, sillä moni konkari vähän pellailee syksyn aina. Pienellä tahdin kiristyksellä Camper voikin yhtäkkiä kisata keväällä pistepörssin voitosta vielä.
Camperista herää väkisin kuitenkin sellainen fiilis, että mies vähän säästelee kentällä ollessaan. Ei todellakaan mene pieniin väleihin jne. Kaippa se on toisaalta viisautta myös, että 35-vuotias ei runkosarjassa jätä kaikkea jäälle, vaan vähän himmailee.
Mun on hirvittävän vaikea ymmärtää sitä, että mies, joka pelaa (toivottavasti) täyden kauden ja nakuttelee noin piste per peli, jää jotenkin “ai toikin pelas meillä” -mieheks. Ei niitä oikeesti montaa oo, jotka on Tapparassa nakutellu pisteitä samaan tahtiin ku Camper. Ensimmäisellä kaudellaan. Ja jos kattoo Sportti-pelin reaktioita jäähyyn ja tärkeiden maalien tuuletuksia, ni mies todella on tunteella mukana, eikä vain pelailemassa. Pelaajia on monenlaisia ja Camper on sieltä älykkäimmästä päästä, ehkä ei näyttävimmästä.
Ymmärrän hyvin mitä @Sardion tarkoittaa. Tämän kauden rosterista jos pitäisi nostaa joitain nimiä peliesitysten perusteella ei Camperin nimi varmaan monella olisi ensimmäisenä kielen päällä, joka on sinällään jännä ajatellen tekemiään pisteitä.
1 tykkäys
Sardion
(Tappara 20+1, josta Savinainen 5+1)
Ketju jaettu
411
Itse en valitettavasti kaverille jatkoa toivo. En tiedä palkkaansa, mutta pieni se ei ole ja sillä rahalla pitää saada enemmän kuin mitä mieheltä saadaan. Myönnän, että usein näkyy nimi taululla, mutta on myös saanut nauttia yv-ajasta ja hyvistä ketjukavereista. Harvemmin luo täysin itse paikkojaan. Karvauspuuhissa pehmeä ja tänään näin myös jotain mitä en halua Tappara-pelaajalta nähdä laiskan puolustamisen ja selkä suorana omiin luistelun muodossa. Menköön nyt tämä kausi, mutta ensi vuonna on taas vuoden vanhempi ja hitaampi.