Elokuvat, sarjat ja TV-ohjelmat

Better Call Saulin kolmas kausi katselussa ja onhan tämä aivan loistava sarja.

4 tykkäystä

Huomenna olisi Dunkirkin ensi-ilta Suomessa. Vielä en tiedä, milloin itse menen. Eilen vai tänään lähti arvostelu-embargo, ja arviot ovat … ylistäviä!

Hype.

3 tykkäystä

Näkemiin vaan, muru.
(Auf wiedersehen, pet)
Mielestäni yksi parhaista sarjoista!

6 tykkäystä

Torstaille olisi liput hommattuna.

2 tykkäystä

Minulla myös katsottavien listalla Dunkirk ja Wonder Woman:kin on roikkunut siinä…

Tämä Luc Besson -leffan traileri on aiheuttanut hitusen Fifth Element-leffan “wtf just happened” tyyppisen reaktion:

Vinkkinä: Finnkinon kesälippuja saa vielä toistaiseksi 4-lipun sarjakorttina 40 eurolla (10e/lippu) ja liput ovat voimassa marraskuulle (eli säästää muutaman euron per leffa).

https://m.finnkino.fi/buy_vouchers#/

Ps. Tosin sarjakortteihin ei muistaakseni käy virikesetelit eli niillä voi päästä edukkaammin tietenkin yksittäisiin leffanäytöksiin…

Virike- ja kulttuuriseteleitä voi käyttää myös sarjalippuihin, mutta niillä maksettaessa lippuihin lisätään ostajan nimi seteleiden henkilökohtaisuuden vuoksi.

2 tykkäystä

En tiiä onko joku jo maininnut mutta: Sarja “100” tai sitten Suomenkielinen nimi “Eloonjääneet” niin siinä on ihan hyvä sarja. Sarja kertoo siitä kun ihmiskunta on lähteny avaruuteen pakoon elinkelvotonta maata (ydinsodan takia). Maahan lähetetään 100 nuorta (rikollisia) tarkistamaan että onko maa jo elinkelpoinen, mutta pian huomaavatkin ettei ookkaan planeetalla yksin. :sunglasses:

2 tykkäystä

Olen odottanut uusintana mutta ei ole kuulunut

Pari ekaa tuotantokautta on tullut uusintana kaksi tai kolme kertaa 80-luvun jälkeen. Löysin kaikki tuotantokaudet onneksi muutama vuosi sitten Tarjoustalosta.

1 tykkäys

Dunkirkin IMDb-arvio tällä hetkellä 9,6. Huhhuh, elokuvalta aika kova. Toki laskee varmaan, mutta on tuon jo aika moni nähnyt

1 tykkäys

Monelle isolle elokuvalle on käynyt sama alkuun. Mieleen tulee ainakin monet Nolanin ohjaukset, Star Wars - Force Awakens ja jopa Batman vs. Superman.

Kun joskus luin tätä ilmiötä käsittelevän artikkelin, niin siinä perusteltiin sitä sillä, että ensimmäisenä elokuvan näkevät ‘fan boyt’ ja he antavat elokuvalle 10/10. Sitten hiljalleen muut näkevät elokuvan ja elokuva putoaa omalle paikalleen. Batman vs. Superman oli huikea esimerkki siinä mielessä, että sen oli nähnyt yli 10 000 ihmistä ennen ensi-iltaa ja heidän arvionsa oli yli 9 ka.

Muutenkin tuo IMDb:n listaus on vähän mitä sattuu. Varmasti käyttäjiensä näköinen, mutta jos puhutaan oikeasti maailman parhaista elokuvista, niin moni tuon listan elokuva ei sille mahdu. Nolanilla on 6 elokuvaa top63! Mies osaa tehdä yleisöön uppoavia elokuvia, mutta siihen se on tuntunut monesti jäävän. Omaan makuun herra on ns. rikkaan miehen intellektuelli Michael Bay.

Itse elokuvasta osaa sanoa vielä mitään, todennäköisesti kaunista ja suureellista elokuvaa on tarjolla, mutta kuitenkin kertakäyttöviihdettä. Ja mahdollisuudet on, että kyseessä on kaikkien aikojen kovin elokuva, mutta pidän sitä jokseenkin epätodennäköisenä.

Löysin kirjastosta kaikki tuotantokaudet DVD:llä.

Heath Ledgerin kuoltua Dark Knight äänestettiin heittämällä IMDB:n listan ykköseks vaikka se ei ollut ollut vielä edes ensi-illassa. :smiley:

2 tykkäystä

Nykyisellään ykkösenä näkyy olevan leffa, jonka suomennettu nimi on yksi hämmentävimmistä. Se on alkuperäiskielellä The Shawshank Redemption ja suomeksi Rita Hayworth - avain pakoon. Erityisesti nimessä hiertää se, että se on yksityiskohtainen spoileri itsessään. Elokuvana se on tämän ketjun kamaa kirkkaasti ja kenties jopa maailman parhaan leffan pallilla ansaitusti.

10 tykkäystä

Mun mielestäni Shawshank on helvetin hyvä. Jos jonkun leffan voi sanoa olevan “paras”, niin se on lähellä.

Imdb:stä voi ja saa olla montaa mieltä, mulle se on ehkä paras työkalu näihin hommiin. Sitä ei pidä lukea kuin piru raamattua.

2 tykkäystä

Ainoa lista mihin uskallan luottaa elokuvien suhteen on Sight & Soundin kerran vuosikymmenessä teettämä lista. Lista koottiin ensimmäisen kerran vuonna 1952 ja sen äänestivät kriitikot. Myöhemmin on tullut mukaan myös lisälistaus ohjaajien parhaista elokuvista.

Onhan listaus elisitistinen ja arvottaa ‘klassikot’ korkealle, mutta ainakin omasta mielestäni täysin syystä. Jos katsoo vaikkapa 2012 vuoden top10-elokuvia:

1. Vertigo
  2. Citizen Kane
  3. Tokyo Story
  4. The Rules of the Game
  5. Sunrise: A Song of Two Humans
  6. 2001: A Space Odyssey
  7. The Searchers
  8. Man with a Movie Camera
  9. The Passion of Joan of Arc
  10. 8 1/2

Ainoastaan numero 8 on vielä näkemättä, mutta jokaisen elokuvan sijoituksen pystyn allekirjoittamaan. Oma suosikki listalla on Tokyo Story, joka löytyy myös omalta top10-elokuvat listalta.

Ennen luotin myös Aamulehden elokuvakriitikko Pekka Eroseen, mutta kymmenisen vuotta sitten hän antoi kolme tähteä Halle Berryn Catwomanille (yhden tähden elokuva) ja kolme tähteä myös Sergio Corbuccin jumalaiselle The Great Silence -westernille (viiden tähden elokuva). Tämän jälkeen en enää pystynyt arvostamaan miestä samalla tapaa.

Mä olen enemmän modernin (Hollywood) elokuvan ystävä. En niinkään välitä oppikirjaesimerkkiklassikoista. Pidän myös esimerkiksi enemmän modernista musiikista ja miksen myös modernista kirjallisuudesta. Ymmärrän, että on olemassa teoksia, jotka ovat muokanneet alaa ja kaikki kunnioitus niille. Tietenkin myös minulle jotkin elokuvat vuosien varrelta jämähtävät arvostuksessa korkealle. Koskemattomien joukkoon.

2 tykkäystä

Tuo on täysin ymmärrettävä kanta ja monet nykyajan elokuvat ovatkin todella hyviä. Esimerkiksi sarjakuvaelokuvat ovat olleet viime vuosien viihdyttävimpiä ja laadukkaasti tehtyjä. Miksei myös nykyaikainen draama olisi edelleen vahvassa kunnossa.

Kirjoittelin tuon tekstini vain kritisoidakseni IMDb:n listaa. Aina kun tulee jokin uusi hittielokuva, niin se nousee listalla korkealla. Tästä esimerkkinä toimii hyvin Dunkirk, joka kriteerit täytettyään noussee top10. Todellisuus näkyykin vasta muutaman vuoden jälkeen kun useampi ‘puolueeton’ on saanut jättää arvionsa. Ja koska tuo lista on tavallisten käyttäjien äänestämä, niin mitään objektiivisuutta ei voidakaan odottaa. Subjektiivinen käsitys hallitsee ja omat lempielokuvat saavat enemmän pisteitä kuin paremmat.

Tästä huolimatta yhdyn näkemykseen, että voihan tuota IMDb:n listaa pitää jonkinlaisena nyrkkisääntönä. Minulla on elokuvista jo etukäteen tietty mielipide ja IMDb voi tukea sitä tai olla vastaan. Ja jos se on täysin vastaan, niin selvitän mistä eroavaisuus johtuu.

Kyllä, ja olen tismalleen samaa mieltä. Vuosi tai kaksi myöhemmin todellisempi arvosana on hioutunut esiin.

Marvel-/DC-elokuvien viehätystä en ole (vielä) ymmärtänyt. Nolanin Batman-trilogia iski minulle enemmän, eikä nuo muut supersankarit oikein ole sen jälkeen toimineet. Niinpä olen niiden katsomisen jättänyt suurimmilta osin välistä.

2 tykkäystä

Makuasioitahan nämä, mutta mielestäni Rita Hayworth - Avain pakoon on ihan kärkipäässä kaikkien aikojen elokuvien omalla listalla. Ja oli sitä ennenkuin näin mitään yleismaailmallista listaa. Jos muistan oikein niin Vihreän mailin on ohjannut sama henkilö ja se on myöskin hieno elokuva.

1 tykkäys