Ei toki. Hiljattain tuli Sonyyn Android versio 8.0 ja lähinnä siksi testasin. Luulisi että tuossa ei teknistä estettä olisi 50Hz tuelle softapäivityksellä. Enemmän kyse valmistajan halusta.
Kannattaa tuupata bugirapsaa/vaatimusta Googlen foorumeille. Ei ole mitään järkeä että intgroitu tuote eroaa stand alonesta.
Chromecast tietäjät hei…
Ropasin telkkaria ja huomasin että USB-liitännästä tulee max 0,5A.
Chromecastin mukana tulleessa virtalähteessä on 10A.
Paljonko se Chromecast tarvitsee oikeasti virtaa ja mitä sitten tapahtuu jos virtaa ei olekaan riittävästi??
Muistelin aiheesta olleen keskustelua aiemmin ja löysin yllä näkyvät vastaukset. Varmaan hivenen laite kohtaista…
Myös minä olen nuo lukenut, mutta siinä ei ole vastausta kysymykseeni.
E: Otan vertauksen. Esim. langaton latausalusta vaatii 2A.
Se toimii pienemmälläkin virralla mutta lataus hidastuu.
Tässä nyt vaan pohdin voiko jotkut Chromecastin ongelmat johtua yksinkertaisesti siitä että telkkarin USBista ei vaan tule riittäävästi virtaa sen Chromecastin tarpeeseen??
Chromecastin tehonkulutus (peak) näyttäisi olevan n. 2W luokkaa kun dekoodataan esim. 1080p Netflixiä (Idle virrankulutus n 1W). Vastaavat virrankulutus-arvot on 420mA (peak) ja 250mA (idle). Pitäis katella mitä USB:sta tulee virtaa mutta kyllähän nyt tuon verran ymmärtääkseni pitäisi tulla(?). Ja jos ei tulisi, kyllähän Google olisi estänyt USB-virralla operoinnin mahdottomaksi jos näin ei olisi (sen verran on tullut tehtyä Googlen kanssa yhteistyötä että siellä speksataan ja hanskataan hommat aika viimeisen päälle).
En tajunnut juuri mitään, mutta nopeasti jostain luin, että ongelmia voisi tulla, jos TV ei puske virtaa tasaisesti.
Mutten tiedä. Fiilistelen silti tätä @BlueOval’in teoriaa jollain tapaa.
Mulla laite on aina saanut virtansa seinästä, joten tämä on kaikkinensa minulle tuntematon juttu.
Otetaas takas. Pimpelipom @aXaX
Siinä virtalähteessä kun teksti on pirun pientä että mulle tuli pilkkuvirhe.
Output on 1,0A, ei 10A.
Pahoittelut!!
On se kuitenkin tuplat mitä telkkarista tulee.
Ammattikoulu pakolliseksi kaikille: 10A * 5V olisi 50W
0.5A on siis USB-liittimen standardi virransyöttö. Kännyköiden ja muiden virtalähteistä löytyy sitten tehokkaampia, esimerkiksi 1A ja 2A ovat yleisiä. Eli virtalähteen käyttö antaa pelivaraa jos virrankulutus nousisi hetkellisesti lähelle tai yli television syöttökykyä.
Laitteiden antaman virran laadussa on myös eroja. Itselläni on pari USB-kaiuttimia ja taustakohinassa on kuultavia eroja virtalähteiden välillä. Vanhan LG:n antama USB-virta tuotti niin paljon kohinaa ja häiriöitä että sen kanssa oli jo pakko käyttää laadukkaampaa virtalähdettä.
Mistäs minä voin tietää Chromecastin virrankulutuksen jos en kysy?
Sen verran tiedän sähköstä että on sinistä ja sattuu…
Tihrustin (otin kuvan ja zoomasin kun muuten ei näe) omastakin Chromecastista virran outoutin ja tosiaan 1A se on. Jos(/kun) TV puskee sitä 0.5A niin pitäisi riittää jos piikkitehonkulutus Chromecastissa on se 0.42A.
Itselläkään ei kokemusta ongelmista sillä olen käyttänyt aina oman virtalähteen kautta.
E: Mutta jos itse Google suosittelee oman virtalähteen käyttöä niin mikä lie taustalla… Sekö että TV:n USB-virralla Chromecast boottaa aina käynnistäessä uudestaan ja käyttäjä voi joutua odottelemaan.
Ensimmäiset CC:n versiot taisivat viedä vähemmän virtaa ja pärjäsivät telkan tyypillisesti tarjoamalla 0.5 A:lla. Uudemmat sitten ei. Mullakin on esim. kännykkä- ja kamerakäyttöön noita 2 A USB-latureita. Meinasin kesällä ostaa semmoisen 30 euron pöydällä pidettävän USB-viilentimen, jossa on 0.3 litran vesisäiliö. Tiedätte varmaan. Paljastui että semmoinen laite vaatii 3 A USB-powerin. No, niitä sai eri hintaan esim. Motonetistä, mutta ei kuulunut pakettiin. Eli kannattaa nämä teho/virta- vaatimukset tsekata. USB ei aina ole yksikäsitteinen. Paitsi että 5 V.
Chromecast Ultran vaatimuksena ohjeiden mukaan on oman laturin+johdon käyttö tai muuten ei toimi:
Important: Chromecast Ultra won’t work with any other USB cable, or any USB cable plugged into a TV. You must use the power supply included in the Chromecast Ultra box.
Ilmeisesti ei ole mahdollista toistaa puhelimesta jotain ohjelmaa Chromecastilla telkkariin ja siirtää samalla lähetyksen ääni bluetooth kaiuttimeen??
Jos tuo olisi onnistunut niin olisiko kuva tullut viiveellä?
Onnistuu kyllä, jos siirtää Chromecastillä kuvan ja äänen telkkariin ja telkkarista siirtää äänen Bluetoothin kautta kaiuttimeen.
Osassa Bluetooth -kaiuttImista on vähän viivettä äänen suhteen eli ääni voi olla kuvaa jäljessä.
Tämä on hieno loogisen ajattelun testi Itsellä on joskus ollut vastaavia virityksiä yritteillä, mutta yleensä ääni on mennyt epäsynkkaan. Noh, eipä ole enää kaijutintakaan, joten pitäköön tunkkinsa
Sanoisin että en ole vielä nähnyt BT äänilaitetta jossa ei olisi viivettä.
@BlueOval Eikö kaiutinta saa kytkettyä johdolla?
Saa toki ja se ehkä on viisain ratkaisukin jos sen kaiuttimen siihen haluan.
Chromecasteissa on joskus ja joissain verkkoympäristöissä sellaisia haasteita että laite ei löydy ihan heti kun toisto pitäisi käynnistää. Tämä tuntuu korostuvan tapauksissa joissa CC on kytketty television USB-liitäntään, eli ei ole päällä 24/7.
Sattumalta törmäsin artikkeliin jossa neuvottiin antamaan CC:lle kiinteä/varattu IP-osoite reitittimeltä. Normaalistihan laite saa satunnaisen osoitteen reitittimen DHCP-palvelimelta. Tarkoitus on siis estää osoitteen muuttuminen.
Otin kokeeksi käyttöön sillä jollain laitteilla on joskus kestänyt vähän kauan television Chromecastin tunnistaminen. Toistaiseksi on toiminut hyvin, mutta vaatii paljon pidempää otantaa että voin varmaksi sanoa. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos tällaisista ongelmista kärsii. Se miten tämä käytännössä tehdään riippuu reitittimen mallista.
Huhujen mukaan uusi Chromecast Ultra olisi tulossa tänä vuonna. Nyt mukana olisi kaukosäädin (mikrofonilla), jonka voi myös ohjelmoida telkkarin kaukosäätimeksi.