Tätä tuskin kovin monella vielä on Suomessa, joten todennäköisesti pääset “beta -testaamaan” -sovelluksia aikaisena käyttäjänä. Kannattaa laittaa HBO:lle tikettejä aiheesta, jos bugeja huomaa.
Yksi juttu mikä tulee mieleen, niin onhan 50/60 Hz asetus oikea (Suomessa 50 Hz eli PAL). En tiedä kuinka tässä versiossa on toteutettu?
En ole tosiaan tutustunut tuohon uusimpaan Chromecastiin, mutta ensimmäisissä Chromecasteissä tämä oli ongelma, kun oli lukittu jenkki 60Hz (NTSC), mikä aiheutti nykimistä Euroopassa käytössä olevilla 50Hz -televisioilla (PAL).
Sittemmin tuli manuaalisesti valittavaksi CC:hen 50Hz asetus Eurooppaa varten:
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka tämä uudessa CC GTV -versiossa on toteutettu?
Ps. Toki se, että kelaamalla saa nykimisen pois viittaisi bugiin HBO -sovelluksessa, joten kannattaa kysäistä sitä HBO -helpdeskistä myös
Tämä oli hinta 20.10. Tuota wifi-verkon automaattista muistamista en ole kokeilut mutta verkon vaihtaminen käy helposti asetuksista, jossa näkyy käytettävissä olevat verkot.
Kyllä sillä on vaikutus - riippuu toki kuvamateriaalista mitä katsot eli onko video 25/50 Hz (kaikki kotimaiset lähteet) vai 24/30/60 Hz (Esim. jotkut videot YouTubessa, jenkkilähteet).
Tämä PAL/NTSC ongelma on ollut VHS/DVD ajoista saakka, kun 25/50 kuvaa sekunnissa ei skaalaudu nykimättä 24/30/60 kuvaa sekunnissa (ja toisinpäin…).
Se Chromecasteissä on huonoa, kun asetusta joutuu vaihtamaan käsin aina videolähteen mukaan eikä ole automaaginen… Jää helposti aina väärään asentoon vipu.
Olet oikeassa, että jos fps on väärä niin tämä voi sekoittaa skaalauksen ja silloin kuva alkaa nykimään. Minä kuitenkin kokeilin samaa ohjelmaa niin 50Hz kuin myös 60Hz asetuksella ja varmuuden vuoksi vielä boottasin välillä mutta mikään ei muuttunut.
Minulla on ollut 2 x gen2 ja 1 x gen3. Gen3 kanssa ei mitään ongelmia, jotka voisin pinpointata laitteen ongelmaksi niin, ettei samoja ongelmia olisi ollut gen2:n puolella. Olen ollut todella tyytyväinen upgradeen, kun sain 1080p60 vaihdossa.
Olen tiennyt tämän olemassaolosta pitkän aikaa, mutta vasta eilen pääsin kokeilemaan: SpeedCast -nopeustesti.
En tiedä enkä ymmärrä miten tämä on toteutettu, koska Chromecast on käytännössä ns. tyhmä laite joka ei varsinaisesti suorita sovelluksia. Alunperin kun nopeustestiohjelma julkaistiin, epäilin jopa sen olevan humpuukia.
Nyt kuitenkin rankka testaus osoitti, että SpeedCast antaa uskottavia tuloksia. Testi kannattaa ajaa useamman kerran ja kirjata tulos ylös. Testaamalla ja asetuksia vaihtamalla tulin siihen tulokseen, että TV-tason sisällä ja vahvistimen takana oleva Chromecast saa tasaisemman ja nopeamman yhteyden 2.4GHz taajuudella kuin 5GHz:lla. Ympärillä lienee niin paljon rautaa ja puuta, että läpäisevämpi matala taajuus kuuluu paremmin.
Android sovelluksen käyttöliittymä sisältää lähinnä mainoksia ja napin jolla aloitetaan testi. Itse testitulos näkyy vain televisiossa, erittäin selkeässä näkymässä. Sovellus mittaa nopeuden, pingin ja jitterin. Lisäksi kuvan alalaidassa on viitearvot paljonko erilaiset lähetyksen vaativat vakaata nopeutta.
Liiga-kiekkoilu (CMore tai Telia) vaatii noin 10Mbps toimiakseen täydellä kuvanlaadulla. Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin ohjelman 5Mbps viitearvo HD-kuvalle, koska Liigan kuvataajuus on ~tuplasti nopeampi (25fps) kuin TV-sarjoissa tai elokuvissa.
P.S. Pitääpä ostaa metrin HDMI-jatkojohto, jotta saan Chromecastin ulos TV-tason takaseinästä.
Onkos kellään tietoa, että onko tämä Chromecast with Google TV Suomeen tulosta mitään kuulunu?
Muutama laitteen arvostelu suomeks on tullu vastaan, mut ei mitään tietoa oo näkyny onko ollenkaan tulossa tänne asti? Applen kanssahan Google teki diilin.
Uutinen on vähän harhaanjohtava. Apple tuo siis vain Apple TV+ striimauspalvelunsa Chromecastille. Apple TV on aika paljon muutakin kuin vain tuo striimauspalvelu, joka on tyhmästi nimetty.
Erinomainen lähetys taas eilen, loistava formaatti kaikkinensa.
Itselläkin tuo castaus-ongelma, mutta kait se taas omasta tekemisestä johtuu, jostain syystä en ole saanut pelejä Teliatv:stäkään castattua (puhelimesta telkkariin) pariin viikkoon. Eli yhtäkkiä pudonnut pois tämä mahdollisuus, liekö kyse omista asetuksista, päivityspuutteista tms…(?).
Piti nyt oikein tarkistaa. Nyt kun oon läppärillä niin otteluseurannan castaus näyttäisi onnistuvan. Ja tsekkasin myös Samsungilta niin eipä tuota castausominaisuutta saa näkviin. Viisaammat neuvokaas! Sähköpostilinkistä Nemon viisaudet sai puhelimella castattua.
Löytääkö puhelimeesi asennettu Google Home Chromecastin ja jos ei löydä, niin asenna sovelluksesta Chromecast uudestaan (joissakin tapauksissa vaatii Chromecastinkin resetoinnin…).