Jotain noiden välistä.
Tunnelma:Loistava
Muu toteutus: Parannettavaa jäi
Millainen yleisön luoma tunnelma oli Hakametsän viimeisessä ottelussa? 1= erittäin huono 2= huono 3 = ei hyvä, muttei huonokaan 4= hyvä 5=erittäin hyvä
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
0 voters
Minkälaiset ottelutapahtuman järjestelyt olivat (seremoniat, palveluiden sujuvuus, viihdyttävyys)? 1= erittäin huono 2= huono 3 = ei hyvä, muttei huonokaan 4= hyvä 5=erittäin hyvä
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
0 voters
Kyllä sää valitettavasti kaiken oleellisen näit. Itse asiassa tuo kuvaus on niin hyvä, ettei siihen hallissa olleena ole mitään lisättävää.
Tämä hemmetin hyvä viesti kiteyttää sen miten asian itsekin näin.
Vedettiin homma täysin reisille, mainostetaan olemattomia tarjouksia, mainostetaan klo 24 auki olevaaa hallia.
Sitten about kaikki loppuu kesken pelin, noin 6h ennen pilkkua…
Vaikka meni jo, aattelen että joku voisi selittää miksi näin meni.
Uutta Areenaa oon oottanut kuin kuuta nousevaa nimenomaan siltä kantilta, että uudet puitteet mahdollistavat niin paljon. Ja sitähän on seurojen edustajatkin toitottaneet.
No eivät ne videotykit, leditaulut, äänentoistolaitteet ja muut itsekseen siellä ketään viihdytä jos ei taustalla ole osaavia henkilöitä ja niihin panostanutta organisaatiota.
Tämän päivän tapahtuma oli suoraansanoen riman alitus ja jätti paljon hampaankoloon.
Tapahtumista vastaavat tahot nyt lusikka kauniiseen kätöseen!
Näillä (ja tulevilla) lippuhinnoilla yleisö osaa odottaa nykypäivänä jo enemmän.
Enää ei riitä mikään pelkkä “Tappara on terästä” -looppi ja kannatuslaulut.
Viikon päästä nähdään, missä mennään…
Sama juttu kuin Terveystalon kanssa viime keväänä. Sopimus on katkolla, joten ei ole mitään tarvetta tehdä asioita hyvin.
Tässä aikalailla tullut kaikilta ne omatkin ajatukset jo tähän ketjuun.
Eilisen draaman kaari omalta osalta seuraava:
-
Peliä ja tapahtumaa odotti innolla noin vuorokauden.
-
Hyvällä fiiliksellä hyvissä ajoin hallille nauttimaan tunnelmasta ja muutamista olusista ennen peliä. Tässä kohtaa fiilis oli katossa ja odotukset kovat.
-
Ennen peliä Kääriäisen kuuluttaessa kaikki seisomaan ja toivottomaan viimeisen kerran Tappara jäälle alkoi tunnelma olemaan jo todella korkea. Leinosen puhe oli mielestäni hänen näköisensä ja siten hyvä.
-
Ekan erän tunnelma hyvä ja Tappara painoi hyvin päälle. Sinioranssit piti hyvää meininkiä.
-
Toinen ja kolmas erä oli mitä oli pelin kannalta. Tosi vähän tässä mitenkään huomioitiin Hakametsää tapahtuman kantilta pelin aikana. Myöskin, kun halli oli täynnä niin aika pienellä olisi pystynyt yleisöä sytyttään lisää pelin aikana. Sinioranssit pitivät hyvää meteliä!
-
Ottelun päätyttyä/ lopussa fiilis oli taas korkea ja odotti minkälaiset seremoniat tulee. Itsekin tuli siellä seisaaltaan taputettua pitkät pätkät.
-
Loppu onkin sitten täys farssi!! Ei mitään puheita, esittelyitä, ei mitään! Jää täynnä porukkaa ja kukaan tiedä ketä siellä oli. Sitten vaan Tappara on terästä pyöriin ämyreistä ja porukka taputtaa.
-
Ison kummastelun jälkeen ”tässäkö tää oli”- tyyppisesti ajattelin vielä mennä nauttimaan mainostettua ottelun jälkeistä tapahtumaa. Tarjoilu ei pelannut, tarjouksia ei ollut, kaikki loppu kesken jo siinä ysin aikaan. Mitään ohjelmaa tai muutakaan en siihen menessä havainnut.
-
Tarkoitus oli olla puolille öin hallilla nauttimassa, mutta itse tuli lähdettyä lievähkösti sanottuna banaani otsassa kotiin yhdeksältä.
-
Hakametsästä jäi hyvät muistot. Tapparalle tarvii antaa lampaan takamuksia siitä miten tämä tapahtuma järjestettiin ja mainostettiin. Todellinen riman alitus. Toivon, että siellä nyt ihan oikeasti mietitään, että miten meni. Tämä oli lähtökohdiltaan iso tapahtuma ja loppuunmyyty. Tämä olisi pitänyt hyödyntää myös markkinointimielessä ja tehdä hommasta kaikilta osin ikimuistoinen! Nyt, jos olisin Aro niin ottaisin maanantaina palaverin sen tahon kanssa jonka harteilla järjestely oli. Näin vaan ei voi jatkua! Mikäli nykyisillä ei kyvyt riitä parempaan niin sitten porukka vaihtoon ja pian!!
Lopuksi vielä. Kiitos Hakametsä!
Edit. Kehut Tapparan pelipaidoista! Ne ekan erän paidat oli todella hienot! Ja Apu-paidat myös.
Täällä on jo moni palstalainen kirjoittanut viimeisestä pelistä Hakametsässä. Itse en ollut paikalla, mutta katsoin pelin TV:stä.
Pitkin syksyä on keskusteltu lisäarvosta Tapparan ottelutapahtumassa ja nyt saa huomata, että Tappara ei ole oppinut mitään. Hienoin ottelutapahtuman / show’n voi järjestää vaikka ladossa, jos ajatus on alusta asti mukana. Nyt koko homma tuntui itselleni aivan luokattomalta suoritukselta ja sitä se ilmeisesti oli myös monille paikalla olijoille.
Kuka tai ketkä olivat suunnitelleet tuon tapahtuman? Kuka hyväksyi tuon suunnitelman? Mikä oli tapahtuman ‘punainen lanka’? Miten Hakametsää (juhlinnan kohde) nostettiin esiin? Mikä lopun legendojen tarkoitus oli?
Itselläni ei ole kokemusta isojen tapahtumien järjestämisestä, mutta nyt päällimmäiset tunteet oli pettymys ja nolous. Juuri tuon parempia puitteita peliin ei voi saada ja silti kaikki tehdään 20% suorituksella. Monet ajatukset olivat hyviä, mutta viimeistely ja toteutus jäänyt aivan puolitiehen.
Itse olen kirjoittanut moneen kertaan, että eivät ihmiset tule sinne areenalla katsomaan niitä hienoja valoja entistä kovempaan hintaan alkuhuuman jälkeen. Tapparan ottelutapahtuman on parannuttava merkittävästi, että se tarjoaa vastinetta lipun hinnalle. Ja nyt puhutaan ns. peruspelistä eikä vain juhlapelistä.
Harmittaa, että Tapparan organisaation taso oli tämä kun hyvästeltiin Suomen legendaarisin jäähalli. Viikko on lyhyt aika alkaa rakentamaan tämän tasoisesta tapahtumasta jotain huomattavasti laadukkaampaa vaikka puitteet ovat paremmat.
Tappara tulee vielä huomaamaan, että näissä asioissa ei saisi säästää. Se tulee maksamaan seuralle vielä huomattavasti kun katsojamäärät eivät nouse toivotusti, vaan saattavat jopa pudota nousseiden hintojen takia.
Eilisen farssin jälkeen herää kysymys että miten hyvin uuden areenan tarjoamaa potentiaalia osataan hyödyntää ottelutapahtumissa?
Juuri näin. Todella toivon että Tapparassa ei kuvitella että maailmanluokan ottelutapahtuma tarkoittaa vain sitä että upgreidataan ledit, kauittimet ja oheispalvelut mutta Rouvalit mölisee jotain ja mitään punaista lankaa tai ideaa ei ole löydettävissä varsinaisessa tapahtumassa. Areena tarjoaa maailmanluokan puitteet mutta se tapahtuma pitää tehdä siihen päälle.
Nyt kun täällä on kovasti spekuloitu niin ihan suora kysymys @Aapez onko Areenalla Tapparan ottelutapahtumatuotanto sisällöllisesti samojen tahojen käsissä kuin tämän päiväinen Hakametsän jäähyväisten farssi? Vai onko Areenalla myös sisällöllisesti nupit kaakossa?
Viikossa ei saada ihmeitä aikaan, mutta todella toivon että ensi viikonloppuna ei toistu sama juttu kuin tänä viikonloppuna eli naapuri tekee asiat tyylillä viimeisen päälle ja Tapparan kannattajat saavat kateellisena katsella että oispa meilläkin ottelutapahtumissa tuollainen meno.
Sinioranssit ja Fan Club vois myös soitella vaikka TamU:n Sinikaartin tifovastaaville että voisko saada vähän jeesiä ja vieläkö perjantaiksi keritttäisiin saada joku spektaakkeli aikaan. Sinioranssien kannustus on erinomaisella tasolla mutta katsomokoreografiaan tarvitaan jeesiä.
Myös minä ihmettelin eilen miksi alumnipelaajat ja nykyiset pelaajat seisovat jäällä toisiaan tuijottaen, eikä kukaan tiedä mitä pitäisi tehdä.Silti mää olen siitä illan yleismenosta ihan positiivinen, vaikka se olisikin tullut vahingossa ja/tai ilman järjestettyä ohjelmointia. Mun mielestä yleisö hoiti asian hienosti. Siitä tuli enemmän kansanjuhla kuin keskusjohtoinen opastettu tilaisuus.
Sinioranssit veti lopussa upeasti kansan ylös penkeistä loppukiriin. “Vanha” kulma vaali perinteita ja hankki sen aallon pyörimään katsomoon. Vastustaja sai vilpittömät aplodit kiertäessään kiittämässä myös muut kuin oman kulmansa – meillä on ymmärrys siitä että ilman vastustajaa ei tarvita Tapparakaan, ei ole voittoja ja tappioita. Ja ennen kaikkea, yli 7000 ihmistä jäi siihen katsomoon seisomaan ja kunnioittamaan hallia ja tilannetta. Kaikkien mahdollisten entisten Tapparassa pelanneiden tuominen jäälle – ettei aina vain pelkästään ne suuret starat ja legendat – oli loistojuttu, vaikka nyt jäikin kunnolla hyödyntämättä.
Mun mielestä kuitenkin tää oli “vain” Tapparan viimeinen jääkiekko-ottelu yhdessä paikassa. Tappara ei lopu eikä lopeta, eikä myöskään Hakametsä legendaarisena paikkana lopeta tähän. Hallissa on nähty mm. sitä Moskovan suurta sirkusta ja sellainen voisi tehdä jäähyväisinä ties mitä sirkustemppuja. Nyt tää hoitui, ehkä tosiaan vähän puolitien valmistelun takia, sillä lailla jääkiekkomaiseen ja ehkä jopa tapparamaiseen tapaan, ettei ny varsinaisesti tehrä tästä numeroo mutta numero tekee itte itsestään sellasen.
Mutta taas kerran myönnetään sekin, että mää oon todella old school, jolle riittää että on suhteellisen mukavaa ja sujuvaa ja että peli näkyy hyvin. Siksi oon myös ihan väärä arvioimaan erillisten viihde-elementtien tarvetta jääkiekkotapahtumassa.
Määki tykkäsin ja oon Aamulehden toimittajan kanssa samoilla linjoilla:
Siis jäähyväisissä oli hiukan sama maku kuin uudestaan lämmitetyssä puurossa?
Ei suinkaan. Tämä ajatus piti kuopata hiukan häpeillen hetken harkinnan jälkeen.
Itse asiassa Tappara hyvästeli Hakametsän juuri sillä tavalla kuin loistavasti menestyvällä seuralla on tapana toimia.
Erittäin arvokkaasti ja perinteitä kunnioittaen, mutta ilman hervotonta riehumista.
Haha Mä mietin tota samaa, että ketä nää on kun Ojanenkaan ei ole Ojanen ja ei sinne jäälle nähnyt tarkemmin kaukaa ketä siellä oli, kun ei kaikkia välttämättä tunnistakaan. Ei tonne sais legendojen sekaan mennä legendan paita päällä hämmentämään.
Tärkeintä mulle oli, että poika viihtyi ja todella piti tapahtumasta ja pelistä ja kehui että hienoa kun tuli lopussa maali, eikä häviö harmita. Seisten taputettiin ja tehtiin aaltoa. Fanit teki tapahtumasta hienon ja erityisesti sinioranssit.
Tuskin kukaan eilistä(kin) ottelutapahtumaa kritisoinut on kaivannut mitään sirkusta tai “hallin räjäyttämistä”. Lähinnä sitä, että se olisi ylipäänsä ideoitu, suunniteltu ja toteutettu ammattimaisesti. Tuo olisi ollut ja tulee olemaan se minimivaatimus myös Areenalla. Ei kukaan vakavalla naamalla voi sanoa, että tuota eilistä sommitelmaa oli viittä minuuttia kauemmin suunniteltu.
Tämä.
Tosin siellähän vedettiin ässä hihasta, kun soitettiin jotain sirkusmusiikkia sen ekan Tappara on terästä vedon jälkeen. Järjestävä taho tai DJ ilmeiseti haki sitten sitä sirkusmeininkiä. Sekin vaikutti niin hyvin suunnitellulta, että varmaan joku huikkas samaan aikaan, kun porukka seisoo sinisellä matolla ”soita ny jotain!!”.
Useampi on kysynyt Tappara-alumnien roolista, tai ihmetellyt sitä että eihän kyseessä ollut Tapparan päättäjäiset. Itse ymmärsin asian niin että siinä entiset Tapparan pelaajat hyvästelivät Hakametsän ja yleisöhän on tietysti merkittävä osa Hakametsän kokonaisuutta.
Alumni-porukallahan oli jotain ohjelmaa pitkin päivää, jonka takia Telian studiossakin oli Kapanen eikä Saravo (lopussa jäällä).
Kyllä mä noiden alumnipelaajien roolin tässä viritelmässä ymmärrän. Ja itse asiassa tämä oli hyvä ja tunteita nostattava juttu. Toteutus vain aivan reisille, olisivat nyt laittaneet vaikka kuutiolle niiden nimet rullaamaan, ja tehneet jonkinlaisen käsikirjoituksen mitä varten siellä jäällä pyörivät, mitä seuraavaksi tapahtuu jne…
Jos mietitään Hakametsän ottelutapahtumia vaikka noin 7-vuoden haitarilla. Tapparalla oli muistaakseni joku opiskelijaporukka joka teki pelaajaesittelyvideot sekä ne animaatiot vierasjoukkueista. Ilmeisesti se toiminta on loppunut eikä sen jälkeen ole saatu mitään tilalle.
Jopa taputtavat Tappara-kädet ovat lähteneet