Helsingin IFK kaudella 2016-17

@Takakarva juuri sitä ajoin tuossa takaa. Harvoin saadaan isoa muutosta aikaan, mutta ei uusi valmentaja IFK:ssa mitään ehtisi tässä ajassa tehdä. Toki, jos olisi hyvä valmentaja voisi saada marginaalisia nyansseja ja henkistä herätystä aikaiseksi, mutta siinäpä se about olisi. IFK:lle realismia on nyt pitää enää paikkansa top 10:ssä ja siinäkin näyttää olevan aika paljon hommia tiedossa.

IFK:n tapauksessa olisin melkein itse yrittänyt jotain ihan muuta herätystekniikkaa kuin rosterin laajentamista. IFK:lla on niin hyvä rosteri, joka alisuorittaa niin kauttaaltaan ja totaalisesti, että herätykseksi olisi ollut tuossa siirtorajalla melkein parempi se, että laitetaan mieluummin pahimpia alisuorittajia kokonaan pois jengistä. Tilanne on IFK:lle joka tapauksessa täysin sietämätön ja minullehan kelpaa itku-Antti kauden loppuun asti.

Ja IFK tulee kenkimään Antin kauden jälkeen, jos tulos on tämä. Se olisi yksinkertaisesti ns. poliittinen itsemurha IFK:lta jatkaa valmentajalla, jolla ei olisi mitään uskottavuutta jäljellä. Sama juttu, kun Suikkanen jatkoi TPS:n valmennuksessa totaalisen romahduksen jälkeen kaudelle 2013-2014 ja sai sitten 2014-2015 heti alkukaudesta fudut. Valmentajalle itselleenkin potkut on tuossa kohdassa paremmat kuin jatko, koska valmentajat elävät uskottavuudesta ja jos uskottavuutta on kerran koiteltu noin kovaa kuin Törmäsellä niin se ei vaan enää riitä seuraavalla kaudella. Työrauha menee ja palli heiluu aivan koko ajan. Törmäsen tilanne on IFK:ssa tälläkin hetkellä todella tukala: hänellä ei ole mitään työrauhaa ja hän on jatkuvasti isojen pomojen seurannassa. Voittaa olisi pakko.

2 tykkäystä

Stögöstögestögis on vaan edelleen niin helvetin katkera viime keväästä, että haluaa kunnon koston! Se on mielestään keksinyt huippuidean eli tarkoituksella hakee säälien viimeistä paikkaa ja sit puolivälierissä Tappara kesälomille… :joy:

Olispa muuten karseeta jos näin oikeasti kävis! :cold_sweat:

1 tykkäys

Se on karseaa kyllä ajatuksenakin, mutta IFK:lla on tasan yksi vaarallinen pelaaja tällä hetkellä. Hänen nimensä on Juha-Matti Aaltonen. Koko muu joukkue on niin heikoissa kantimissa, että Tapparan pitäisi jopa “täydellisesti” pelaavaa IFK.ta vastaan jauhaa sarjasta voitto. IFK:n pelitapa ei toimi edes auttavasti ja jos Tappara pystyi viime kaudella hidastamaan keskialueen trapilla IFK:n tulivoimaisen jengin, mikään ei anna mitään viitettä, että noin huonosti organisoitunut IFK pystyisi vastaamaan mitään pelitavallisesti vahvemmalle Tapparalle, joka on vielä Kuuselan myötä myös erittäin yksilötulivoimainen.

Todennäköisesti Antti yrittäisi taas sitä ainoaa korttia, jonka hän osaa: tuomaripeliä ja kielitasa-arvon nimissä Fonselius viheltämään pelit. Fonselius on jo vuosia viheltänyt niin härskisti IFK:n hyväksi, että on käsittämätöntä, miten hän saa vuodesta toiseen viheltää IFK:n playoff-sarjoja.

3 tykkäystä

Kyllä tänään kun katsoi sitä TPS peliä niin olihan IFK täysin aneeminen koko pelin ajan. Sitten kun ei oikeen kulje niin alkaa Aaltosen ylipitkät vaihdot ja kiekkoa ei lainata enään kenellekään muulle. Kyseinen herra on enemmänkin rasite omalle joukkueelle tällä hetkellä. Jos puolivälierissä tulee IFK vastaan, tarkoittaa se vapaalippua välieriin!

5 tykkäystä

Nyt on pakko kysyä, että oletko oikeasti tätä mieltä? Fonselius suosii järjestelmällisesti IFK:ta?

2 tykkäystä

Sehän on ainoastaan minun mielipiteeni, mutta olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että Fonselius viheltää todella paljon IFK:n pelejä ja yleensä IFK saa paljon ylivoimaa sarjassa. Viime vuonna Fonselius ei viheltänyt Tappara-IFK -finaalia, mutta toissakautista puolivälieräsarjaa hän vihelsi. Hän vihelsi kaikki IFK:n kotipelit ja jokaisessa pelissä IFK sai selvästi enemmän ylivoimaa. Sattumaa ja Tappara rikkoi enemmän? Ehkä. Mutta mielestäni jos kuudessa pelissä kolmesta toinen joukkue saa koko ajan yhdessä paikassa enemmän ylivoimaa kuin toinen niin silloin kyllä tuomaripari selvästi suosii toista joukkuetta.

Toki valittu linja pitää pitää, joten jos linja on se niin sitten se myös pitää. Joka tapauksessa eihän se nyt ole eka kerta, että julkisella paineella vaihdellaan tuomaripareja. Itse en pidä yhtään tästä systeemistä, että samat tuomarit viheltävät koko sarjan kaikki pelit samassa paikassa.

2 tykkäystä

[quote=“peterra, post:201, topic:2776”] Mutta mielestäni jos kuudessa pelissä kolmesta toinen joukkue saa koko ajan yhdessä paikassa enemmän ylivoimaa kuin toinen niin silloin kyllä tuomaripari selvästi suosii toista joukkuetta.
[/quote]

Käänsin vähän virkkeiden järjestystä. :smiley:

Fonselius on Tepsin miehiä. Toki tämä ei estä IFK:n suosimista.

Älkää silti tehkö siitä numeroa, koska kyseessähän on vain minun mielipiteeni. Ylipäätään tuomareista keskustellaan vähän liikaa ja olen pyrkinyt omalta osaltani jättämään tuomareista keskustelun kokonaan pois sanavalikoimastani. Pelaajat siellä pelaa, turha tuomareista on mussuttaa. Mutta muutamien tuomareiden “yleisilmeestä” minä en vain yksinkertaisesti pidä ja he ovat Fonselius, Boman ja sitten tämä kaikkien rakastama Salminen. Näistä on jäänyt aivan liikaa hampaankoloon ja kun näen, että he viheltävät, odotan jo pelin alussa erittäin sekavaa ja epämääräistä linjaa.

Muiden tuomareiden tekemisistä minulla ei ole valitettavaa. Edes Tom Laaksonen tai Favorin ei aiheuta tällaista epävarmuuden tunnetta. Menee jo muutenkin offtopikkiin, mutta kaiken kaikkiaan jokaisen faninkin pitäisi ymmärtää, että Liiga on tehnyt hirmuisia kehitysharppauksia tuomaroinnissa viimeisen kolmen kauden aikana ja tuomarointi keskimäärin on jo todella hyvää 95 %:sta peleistä. Tuomarit eivät ole nousseet pitkään aikaan ratkaisevaan rooliin Tapparan peleissä ja se jos mikä on mukavaa. :slight_smile:

Mitä tulee IFK:n: ehdoton suosikkini IFK:n faneista jatkoajasta on Stigu. Hän kehitteli jo aiemmin erittäin näppärän “perseenreiän lumous” -ilmiön ja nyt hän on jälleen syventänyt oman analyysinsa tasoa :smiley:

[QUOTE=“Stigu, post: 6907676, member: 5737”]Hyvin mietitty. Miten huonolta kuka tahansa näyttäisi pelitavattomassa pelissä? Veikkaan, että jos Stögö olisi:

a) VR:n toimitusjohtaja, junien aikataulut määräytyisivät veturinkuljettajien fiilisten mukaan. Pertti (linjan Savonlinna-Luumäki kuljettaja) katsoo ensin Suomen huutokauppakeisarin loppuun, käy paskalla, juo sumpit ja saattaa sen jälkeen lähteä matkaan, jos fiilistä on

b) Sulkavansoudun 12- miehisen venekunnan perämies, hän antaisi jokaisen soutajan soutaa omaa tahtiaan, ihan oman fiiliksen mukaan. ■■■■■ jos vasen puoli ei halua soutaa, niin sitten soudetaan ympyrää.

c) käkikello, hän kukkuisi ihan oman fiiliksen mukaan päivästä, viikosta ja kuukaudesta riippuen. Esim. Maaliskuussa voisi kukkua joka neljäs minuutti, Elokuussa taas ei huvita kukkua yhtään.[/QUOTE]

8 tykkäystä

Muistan ku jossain välissä yövuorossa luin tämän kyseisen “perseenreiän lumous” tarinan ja nauroin aivan vedet silmissä pitkän aikaa. Juttu kyllä hymyilyttää vieläkin mutta sillon taisi reaktiossa olla hieman yövuorolisää :blush:

3 tykkäystä

Näin jälkiviisaana osin huhuihin perustuen voisi sanoa, että Lennart Petrellin hankinta oli Stögön potkimatta jättämisen ohella IFK:n suurin virhe tälle kaudelle. Peli ei ole kehittynyt mihinkään viime vuodesta, kun se silloinkin perustui täysin yksilötaitoon. Ei siinä ole missään vaiheessa ollut mitään tukea pelaajalle, pitkillä etäisyyksillä roiskimista, kunnes päästään alueelle.

Niin se Lennu. Sehän on varsin kädetön kaveri, ja kuitenkin tuli ihan kunkkuna IFK:n koppiin kesällä. No, eipä siellä tulosta pystynyt tekemään ja (per Jatkoaika) on ilmeisesti kerännyt jonkun edarikuppikunnan koppiin Stögöä vastaan, kun ei ole maistunut. Ja Aaltonen on ilmeisesti tarinan sankari, mutta varmaan v-tuttaa, kun muu jengi on saamaton ja valmentaja täysi puusilmä.

Mutta totta kai toivon Törmäsen jatkavan mahdollisimman pitkään. Lisäksi toiveissa Hank Pikkaraisen ja Sir Pentin paluu HIFKiin.

7 tykkäystä

Auvityn poistuminen oli kyllä paha paikka Hifkille. Sitä ei saatu paikattua ja nopea, hyvin luisteleva/peliä avaava puolustaja oli viimekauden Hifkin pelitavan kulmakiviä.

Myös aivan JÄRKYTTÄVÄ sairaslista lähestulkoon puolikautta, hankaloitti merkittävästi tekemistä.

En pidä Törmäsestä, mutta ymmärrän hänen epäonnistumistaan hieman.

Täytyy sanoa, ettei suuremmin hetkauta pärjääkö ne vai eikö pärjää. Sir Pentti on omanlaisensa persoona, mutta tehnyt kuitenkin aika isoja juttuja suomalaisen jääkiekon eteen. Penan herjaaminen on vähän sama asia, kun meidän leiristä Rauno Korpea alettaisiin vetää alta lipan.

3 tykkäystä

Tänää Hifkillä on kyllä pakko voiton paikka, jos Sport voittaa tänää nousee se 68p ja aivan Hifkin kannoille. Lukon ja Jukureitten voitto vielä siihen päälle ovat hekin aivan Hifkin tuntumassa.

Hifkille kyllä tarjotaan nyt etumatkaa näihin kyseisiin joukkueisiin varsinki ensi viikolla. Tiistaina saapuu Saipa ja Torstaina Kookoo Nordikselle, jos nämä pelit kusevat ovat kyllä ansaineet tippua sääleistä pois.

Tappara on panostanut tällä kaudella juuri kädellisiin hyvin luisteleviin ja peliä avaaviin pakkeihin, kun taas HIFK on hankkinut “kovuutta” ja “maalinedusluutia” peräpäähänsä.

Siinä on pieni ero. Ei nykyäänkään taideta jäähymäärillä voittaa pelejä (esim. taitaa yksin Finleyllä (134 min) olla melkein enemmän jäähyjä kuin kaikilla Tapparan pakeilla yhteensä…) :smile:

3 tykkäystä

Peli on kyllä sekaisin ja sitä enemmän vielä tunne. Onko se halu tosiaan mennyt kaivoon, ei jakseta törmäsen juttuja. Mutta luulisi näin ammattilais sarjassa ettei vastentahtoaan nyt haluta hävitä pelejä. Jos konttaavat jatkossa niin se on moroo. Mutta jos pääsevät jatkoon ja sääleistä myös niin se on niin ja näin, voi olla silti melkoinen black horse tai brown horse.

Tuli tästä Maikin viestistä sivuajatus.

Onkohan Jatkoajan HIFK-pelaajien sopimustilanne ajan tasalla? Tämän tiedon mukaan melko monella loppuu sopimus tähän kauteen. Onko useampi pelaaja vaihtamassa maisemaa ja joukkueen tilan ollessa mitä on, useammalla pelaajalla on vaikeuksia motivoitua antamaan kaikkensa punaiselle rätille.

Tämä nyt oli tällainen spekulointi.

2 tykkäystä

Kyllä se melko monella loppuu ainakin Eliteprospectsin mukaan, linkki vielä kyseiselle sivulle Hifkin joukkueeseen. Elite Prospects - HIFK

Eilen illan maikkarin urheilu uutisissa oli hyvä Malisen haastattelu. Jakelta kysyttiin kuinka on päässyt HIFK:n pelitapaan sisälle? Sohvapsykologin koulutuksen omaavana totean että Malinen hieman valehteli vastatessaan “päivä päivältä paremmin”.

5 tykkäystä

Uskon että Hifk on playoffeissa mukana ja pahin skenaario on että ovat meitä vastassa ekalla kiekalla. Kyllä ne pelin saa kuntoon ja jos ei saa, niinTörmänen ei näe seuraavaa kautta vaikka olisikin sopimus taskussa.