Tämä @Rizka kommentti herätti täällä ajatuksia ja koin syvää halua jakaa oman periaatteeni striimien suhteen.
Tämä ei ole esimerkki, mutta itse teen näin:
Liigaan liittyvistä peleistä en ole valmis katsomaan streamejä ja maksan laillisesti tuotetusta sisällöstä enemmän kuin mielelläni. Tällä hetkellä hinta on matala ja olen valmis maksamaan n. 25-30 € kuussa Ruutu+:n kaltaisesti palvelusta, joka toimii pääsääntöisesti minulla hyvin ja koen saavani enemmän kuin riittävästi vastinetta. Samalla koen myös, että minulla on velvollisuus tukea toimintaa, jonka seuraamista rakastan ja tiedän, että ainakin osa rahoista päätyy silloin Liigalle, jonka toiminnan haluan jatkuvan mahdollisimman pitkään.
KHL:n pelejä olen valmis katsomaan ainoastaan laittomista streameistä, koska minusta yksittäisen ottelun seuraaminen laillisesti on saatuun hyötyyn nähden marginaalinen. Katson ainoastaan Jokerien pelejä silloin, kun minulla ei ole kerta kaikkiaan muuta tekemistä. Olisin valmis maksamaan Jokerien peleistä jonkinlaisen yksittäisen ottelun ottelulipun jollekin palveluntarjoajalle, mutta samaan aikaan en todellakaan ole valmis maksamaan 30-40 € /kk Viasatille muutamasta ottelusta. Toimintani on samalla kannanotto ja kannustan heitä (ainakin päässäni) suunnittelemaan tuotteita ja palveluita, joista minä voin maksaa kohtuullisesti ottelukohtaisesti ja hinta on sellainen, että sen voi maksaa. Yksittäisen pelin hinnan pitäisi pyöriä jossain 5-6 €:n paikkeilla, jonka olisin valmis maksamaan.
NHL on kaikista vaikein: NHL:ää haluaisin seurata enemmänkin, mutta pelit tulevat niin huonoihin aikoihin, että koen jälleen törmääväni samaan ongelmaan. Voisin maksaa esim. viikonlopun katseluoikeudesta kohtuullisen summan yksittäisinä kertoina, mutta en ole valmis maksamaan kuukausiperusteisesti palvelusta, jonka katseluun minulla on todellinen mahdollisuus vain kerran viikossa. Streamit ovat tällöin pakollista pahaa.
Kaikissa muissa sarjoissa - oli se sitten CHL, SHL tai DEL - pidän maksua täysin naurettavana. Tällöin kierrän maaestot ja isken suoraan niihin kanaviin, joissa pelit näkyvät veloituksetta. On täysin absurdia, että Suomessa pitäisi maksaa esim. CHL-tuotteesta ilman hallikokemusta. Tuote on täysin kesken, yleisö ei ole vielä ostanut sitä ja siitä veloitetaan jo kuukausiperusteista 25 €:n maksua. Pelejä, joita voisi katsoa tulee alle 10 ja niitäkään et ehdi katselemaan. Hinta suhteessa saatuun tuotteeseen on asiakkaan kannalta täysin naurettava.