Tämä on hauska väite siinä mielessä, että se kumoaa itse itsensä, tai ainakin on lähtökohtaisesti mahdoton. Tässä pari identiteetin määritelmää (lähteenä Wikipedia):
Filosofia: Identiteetti tarkoittaa filosofiassa sitä, mikä tekee oliosta tai muusta entiteetistä määriteltävän ja tunnistettavan, antamalla sille joitakin ominaisuuksia tai piirteitä, jotka mahdollistavat sen erottamisen muista olioista. Identiteetti tekee asioista samoja asioita tai eri asioita.
Eli alkuperäinen väite on typerä. Jos se on olemassa (Tappara on olemassa), sillä on identiteetti (Tapparalla on identiteetti).
Psykologia: Identiteetti (latinan sanasta idem ’sama’) tarkoittaa psykologiassa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään. Identiteetin perustana ovat ihmisten omat persoonalliset ominaisuudet, jotka voivat muuttua tai kehittyä vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa
Tässä täytyy ihminen yleistää tietenkin yhteisöksi. Onko Tappara-yhteisöllä käsitys omasta itsestään? Kyllä. Kysytäänkö asiaa Ilves-yhteisöltä? Ei. Toisin sanoen Tapparalla on identiteetti, jos hyväksytään se, että Tappara, samoin kuin Ilves, Kärpät, Nokia tai vaikka UROS, on olemassa.
Edellisiin viitaten itse en ole kuittaillut yhdellekään Ilvesläiselle tästäkään kaudesta koska uskon siihen että mitä vähemmän keskittyy muihin ja nauttii sen sijaan oman joukkueen suorituksista niin kiekkojumalatkin suosii. Aihetta kyllä olisi kun syksystä asti ylimielistä paskaa tullut naapurista. Silti me ollaan aina niitä ylimielisiä jos vähänkin antaa takaisin. Jos revittelet voitosta niin on ylimielistä, jos et niin vaisua kannattamista, yritä siinä sitten… Siinäpä kulkevat naama norsun vitulla ilman että tarvii sanoa mitään, nauran ja nautin sisäisesti
Eiköhän siellä (jotkut) ilvesläiset ollu kirjoittanu tekstit valmiiksi mitkä ne sit julkaisee kun Tappara kaatuu finaalissa. Ny on harmi ku suunnitelmat epäonnistui
Olen tässä pohtinut ihan samaa. Hyväntahtoinen kuittailu on ihan ok, mutta välieräsarjatappion jälkeen en ole puhunut sanaakaan kiekosta tuttujen Ilves kannatajien kanssa. Ilmeisesti tämä avautumattomuus tulkitaan ylimielisyydeksi. Toki nautin tilanteesta täysin rinnoin…
Omana periaatteena on ollut ”ollaan hiljaa niin saadaan kalaa”, juhlitaan sitten kun aihetta on. Matka on kesken.
Yksittäisiä voittoja juhlikoot ne jotka eivät ole voittaneet mitään suurta.
Hyvin mietitty asiaa. Kun iloitaan voitosta ollaan ylimielisiä ”vastustajan haudalla” tanssijoita. Ollaan myös ylimielisiä, kun ei riekuta innoissaan omien voittojen jälkeen.
Vaikea on siis kannattaa oikein, ainakin muiden mielestä. Nautitaan Tapparan menestyksestä kukin tavallaan, kun sitä näköjään tulee vuodesta toiseen.
Vaikeahan meidän on viedä naapuria loppuotteluihin. Sen verran pitäisi heidänkin puuhastella asian eteen. Nyt olisi ollut huikea mahdollisuus tähän.
No nyt laitetaan pelikaanit turbiinin loppu kähinöissä.
Tämän nyt on pakko olla joku provo ja menen nyt ansaan, mutta eipä Ilveksen yleisökeskiarvot ihan hirveän kaukana olleet Tapparan vastaavista silloin, kun Ilves oli todella huono ja Tappara sarjan kärkeä. Viimeiseltä kokonaiselta yleisön edessä pelatulta Hakametsän kaudelta Ilveksen yleisökeskiarvo taas oli jo suurempi.
Tämä nyt taas on melkoinen ikiliikkuja, ihan perustellusti voisi sanoa että me annoimme tuossa takaisin, sen verran paskaa tuli sieltä noiden heikompien vuosien aikana.
Katsotaan nyt,kuinka suuria ollaan, mielestäni vain se mitä jää lopulta lapaseen on kaiken mittari.Pelkkä uusi halli ja someilmiöt,ja porukkaa hallissa ei vielä ole tae suurseurasta. Se tarkoittaa olla välierissä ja aina välillä finaalissa ja joskus on hyvä voittaa,jos meinaa olla suurseura,noin niinkuin konkreettisesti. Vain 1-voi voittaa kerrallaan, ja sijat 2-16 ovat sitten epäonnistuneet tavoitteissaan.(kylmä fakta mutta näin on) Tietysti Ilveksen tapauksessa jo voidaan olla tyytyväisiä kahteen peräkkäiseen välierään tietyllä tavalla,menneisyyden takia,mutta ei mun mielestä Ilves vielä ole suurten joukossa.(Tappara, Kärpät,Lukko,HIFK) ja TPS(jos ne saa johdon kohelluksen kuriin).
Ilves fani kuittaili mulle alkukaudesta, että maalintekijöitä joukkue täynnä ja siltikään ei maalia ilvestä vastaan tjsp. Vastasin, että katsotaan kevväällä uusiks. Vastaus oli: ei tänä vuonna, tää on meidän vuosi. Tapparalla ei mitään saumaa jne. Annoin kaverin nauttia siitä hetkestä ja olin hiljaa.
Ilveksen tippumisen jälkeen laitoin viestiä, että ens vuonna sitten ei vastannut mitään. Esti suoraan Tuli hyvä mieli.
Annoitte takaisin mistä? Siitä että Tappara-kannattajat ovat vinoilleet teille ”85-läppää” kyllästymiseen asti ja vallankin sen jälkeen kun teidän leirinne postaili kolme vuotta putkeen hassunhauskoja ”Hopeatoffee” meemejä.
Typerintä on tamperelaisessa kiekkokulttuurissa väittää että vain toisen joukkueen fani ■■■■■■■■■ ja jos ”meidän” leiri antaa joskus takaisin, niin se on vaan kato potut pottuina. Höpöhöpö. Molempien seurojen kannattajat tekee sitä, ihan koko ajan, niillä olemassaolevilla keinoilla jotka ovat käytössä. Joku pyhäkoulu-Pena voi väittää ettei ole koskaan vinoillut toiselle, mutta todennäköisesti valehtelee siinä vaiheessa.
Se pikku puukottelu ja vinoilu kuuluu asiaan. Ei se ole mitään ”vastustajan dissaamista” tai sitä ettei osaa juhlia omiensa menestystä. Joskus se sattuu ja joskus pääsee vähän kuittaamaan. Se on osa tamperelaista kiekko-DNA:ta. On aina ollut, on nyt ja tulee niin kauan olemaan kun nämä kaksi joukkuetta ovat mukana näissä kisoissa. Ja siitä voi, tai oikeastaan pitää olla ylpeä. Koska missään muualla Suomessa ei vastaava ole ollut eikä tule olemaan.
Oletan että tuolla “takaisin antamisella” viitataan siihen että osa meikäläisten kannattajista aikoinaan toivoi Ilveksen putoamista/konkurssia ja ilkkui Ipan tilanteesta noina vuosina kovastikin. Paikalliskuittailu kyllä hyvän maun rajoissa on kyllä nimenomaan osa DNA:ta ja moni meistä on tuota harrastanut hiekkalaatikolta asti.
Jos lasket 2000-luvun runkosarjan yleisömäärät Hakametsässä yhteen, Tapparan yleisömääräksi tulee huomattavasti isompi luku kuin Ilveksellä eli en asettele mitään ansoja vaan kerron miten asiat ovat.
Jos nyt parin kauden otannalla tekee johtopäätöksiä, että Tapparalla on Suomen laiskimmat fanit ja Ilveksessä aktiivisimmat, täytyy olla aika taikalasit. Samalla logiikalla voisi sanoa, että Hifk:lla on Suomen laiskimmat fanit, kun jäivät moninkertaisella väestöpotentiaallilla meidän taakse yleisömäärissä. Tai vastaavasti voisi tehdä päätelmän, että Ilveksellä on Suomen eniten glory hunter faneja. Nämä olivat siis vain esimerkkejä yhtä huonosta logiikasta, ei minun mielipiteitäni.
Ps. Eniten Tapparalla yleisöä kävi ysärillä, kun kynnettiin pohjamudissa.
Kyllä minä sanoisin, että Tapparan identiteetti on todella vahva ja pitkäjänteinen. Tottakai peli kehittyy ja toiminta muuttuu, mutta Tappara on yleensä ollut sen kehityksen keulilla. Se on myös osa Tapparan identiteettiä. Tapparassa ollaan myös sopivalla tavalla aika nöyriä. Henkseleitä ei paukutella määräänsä enempää, vaikka vähän varaakin olisi.
Työnteko on Tapparan identiteetin kärki. Kaikki tietää sen, kun Tapparaan tulee.
Hiukan lähti myös lapasesta ajatus lapsuuden Ilves kannattajalta kauden alussa. Sanoi että suihkulähteessä juhlitaan keväällä. Kerroin, että asia ei välttämättä mene noin helposti kuin Kontiola viime keväänä julisti.
Pistin viime viikolla viestiä, että olen myös tulossa suihkulähteeseen, jaksatko odottaa lähteessä pari viikkoa?
Kyllä meillä pitkään paikallis kamppailuja seuranneille tulee kuittia puoleen jos toiseenkin pitkin kautta. Ei nuo kaverit odota koko kautta, että nyt kettuillaan vain playoffeissa.
Paikallisvääntö on aina kuulunut Tampereelle. Viime vuosina on ainakin vastustajan puolelta kuulunut täälläkin kommentteja jotka tihkuvat vihaa. Ei näin koskaan, paras voittakoon ja sillä selvä. Elämyksiä tällä kannattamisella haetaan ja myös saadaan. Välillä positiivisia ja välillä negatiivisia.
Siis tässähän sinä juuri sanoit saman asian kuin minä?
Totesin, että tuo on ikiliikkuja, ja kuka tahansa voisi sanoa että “no minä vain palautin tuon teidän ■■■■■■■■■■■
Mutta joo, on sieltä teidän leiristä tosiaan aika paljon muutakin tullut kun 85-läppää, se ei kuitenkaan ollut pointti. Sorrut itseasiassa itsekin hieman tässä tuohon mitä yritin sanoa tuolla “vallankin sen jälkeen kun teidän leirinne postaili kolme vuotta putkeen hassunhauskoja ”Hopeatoffee” meemejä.”
“Kun lensin ulos, katsomossa Ilveksen fanit alkoivat häiriköidä raskaana olevaa vaimoani. [Hailey] istui katsomossa yksivuotiaamme kanssa, kun joku fani karjui hänelle päin naamaa hävyttömyyksiä.”
Outoa että seuran omistaja mollaa omia faneja ja pumppaa paikallisvastustajan fanien renkaita. Ilves faneilla nähtävästi vielä antipatioita seuransa omistusporrasta kohtaan Vincen ajoilta.