Varmasti on porukkaa, joilla kannatus menee paikkakunnan mukaan kuten esimerkiksi itsellä. En kuitenkaan yleistäisi sitä asiaa. Asiaan saattaa liittyä hyvinkin se että onko perheessä esimerkiksi molempien kannattajia jne. Itsellä esimerkiksi isä on Ilves ja Äiti oli Tappara ja aiheesta vaan tuli äidin kanssa ensin puhetta.
Vanhoissa kannattajissa, sanotaan karkeasti ottaen 70-90-vuotiaissa on oman kokemukseni mukaan sellaisia, jotka ovat varsinkin aikoinaan olleet tamperelaisen jääkiekkoilun puolella. Tämä on siinä mielessä uskottavaa ja loogista, että kannattaminen on vuosikymmenten saatossa kärjistynyt. Analogiana mainittakoon, että esimerkiksi salibandyssa monet olivat alkuvaiheissa tamperelaisen salibandyn puolella. Kun salibandy on kehittynyt ja mennyt eteenpäin, on alettu kannattaa nimenomaan tiettyä seuraa.
Hieman nuoremmissa kannattajissa, sanotaan karkeasti ottaen 50-60-vuotiaissa, on aikoinaan ollut sitä, että on voitu kannattaa kakkosena toista tamperelaista seuraa ainakin jollain tasolla.
Alle 40-vuotiaissa tämäntyyppistä tamperelaiskannattamista tai kakkoskannattamista ei enää ole ollut kuin hyvin pienessä mittakaavassa.
En itse tunnista tamperelaiskannattamista ja kyllä X sukupolvessa se oli joko tai. Mutta molempien peleissä käytiin kyllä. Kodin viihdetarjonta oli siihen aikaan vielä melko rajallista, joten oli mielekkäämpää lähteä itse höntsäämään tai hallille. Vain edustustason junioreilla oli enemmän harjoituksia per viikko, joten muilla runsaasti vapaita iltoja.
Työkulttuurikin oli vielä erilaista niin että vahemmista isillä meni myöhään asiakkaiden kanssa (=matsissa) ja rouvat hoisivat kodin & mukulat.
Minulla se on ollut jo omien isovanhempien ikäluokassa sellaista puristitouhua että rahaa ei Ilvekselle kanneta käymällä heidän kotipeleissään tai päinvastoin, mutta tosin hyvässä hengessä siltikin. ![]()
Ilveksen lippuja jaettiin vain Valkeakoskella ja Hervannassa.
Onko fakta vai keljuilua?
Pirkkalassa oli vissiin myös Ilveksen lippuja jaossa
Mielestäni turha jakaa lippuja ympäryskunnissa, koska minulle on kerrottu, että Ilves on tamperelaisten seura.
Mites muuten, onko Ilveksen tarroja jaettu myös ympäryskuntiin?
Omalta osaltani voin kertoa seuraavan. Oma lapsi toi tuon ilmaislipun koulusta. Oli siitä kovin innoissaan ja halusi sen käyttää.
Itse en Sport pelistä välttämättä innostuisi, vaan tulisin paikalle muuna ajankohtana.
Nyt kuitenkin seuraavat asiat toteutuivat: Ostin kaksi lippua peliin. Tyttären lipusta Tappara sai sponsorilta rahat, oman lipun maksoin itse. Enemmän kilahti kassaan rahaa, kuin kaksi tyhjää istumapenkkiä toisi. Näin ollen mielestäni markkinointi oli toimiva.
Jokaisen vanhemman heikko kohta on se, kun markkinointi isketään lapseen. Kyllähän sieltä nopeasti ruvetaan isiä ja äitiäkin peliin viemään ja näin siinä sitten kävikin, että koko konkkaronkka saapui halliin. Lapset liikuttavat vanhempiaan huomattavasti tehokkaammin paikkoihin kuin vanhemmat lapsiaan. Hyvä veto Tapparalta.
Kyllä on vastenmielinen tyyppi…
Nyt on kyllä ilmeinen vaara että tämä lipsahtaa “hiekkalaatikkokeskusteluksi”. Jokaisella on tietysti oma historia, miten mielipiteet syntyvät. Vanhaa jäärää kummastuttaa noin jyrkät rajanvedot.
Ei nämä minunkaan näkemykset ja kommentit perustu ainoastaan omiin kokemuksiin, vaan jonkin verran palautteeseen ystäviltä ja “kylänmiehiltä”. Tuttavapiiriin kuuluu entisiä ja nykyisiä pelaajia, niin jääkiekosta kuin jalkapallosta ja muistakin “palloilusarjoista”. Innokkaimmat ja osaavimmat ovat olleet maajoukkueen kapteeneja ja joku on pelaillut rapakon takanakin. Varmaan monelta vanhemmalta Tamperelaiselta veteraanilta löytyy vastaavanlainen tuttavapiiri vuosien takaa? Kaikupohjaa näkemyksille löytyy, mutta kommentit ovat tietysti minun itse muodostamia.
Kun noita pelaajien historiaa tutkailee, niin aika moni on juniori sarjoissa pelaillut useammassa joukkueessa. Oman poitsun pelatessa hänen parhaat kaverit oli Ilveksen puolella. Niin on nytkin, vaikka aktiivinen pelitouhu on jo pojalta loppunut. Terve “vääntäminen” kuuluu Tampereelle ja omien puolustaminen on tietysti oikein.
Nykyään, ikävä kyllä , omien kannattaminen on muutamilta lipsahtanut naapuri seuran vihaamiseksi, miksi ihmeessä? Onneksi valtaosa ihmisistä ottaa kilpailutilanteen Tampereen rikkautena. Näin ainakin itse olen aina tehnyt. Olen intohimoinen Tapparan kannattaja, joka pukeutui 60- luvulla Ilveksen pipoon, Kooveen kaulahuiviin ja Tapparan takkiin, ennen kuin se ainoa oikea seura löytyi!
Itsekin olen koittanut tykätä ilveksestä, en vain voi. Mouho huutelut jopa kadulla ihan ilman pelipäivää riittää. Yhden paikallispelin jälkeen joku kävi ilman syytä päälle, jäi kakkoseksi jne jne. On tullut kulttuuri alas. Osasto ilmeisesti hakee jotain vastakkain asettelua futis tyyliin. Itsekin kaipaan niitä vanhoja aikoja,kun näitä ei juuri ollut.
Tapparan ja Ilveksen pitäisii yhdessä joku julkilausuma tuoda esiin. Että, ei vihaa tai jotain vastaavaa.
Tää on oletettavasti ihan aikuinen ihminen. Huhhuh. Käsittämättömän tyhmä ihminen.
Varmasti on lukenut (ei ehkä ymmärrä lukemaansa), että nämä liput olivat lapsille ilmaisia, Tappara sai niistä rahansa. Mutta kun faktat pilaa hyvät tarinat.
Ei tarvitse ihmetellä miksi osa nuorista faneista käyttäytyy idiootin lailla jos kotona vanhempien asenne on tuollainen toista joukkuetta kohtaan.
Kateus ja viha on syvällä sielussa Tapparaa kohtaan!
Jätkä vielä käyttää melkoisen neutraalia verbiä “todeta” kuvaamaan tuota aikaisempaa twiittiään…
Ihmiset kyllä tuntuvat unohtavan valitettavan usein tuon kilpailutilanteen rikkauden suoranaisen vihan taakse…ja kilpailuunkin mahtuu tervehenkistä kuittailua, esimerkiksi Osaston porkkanaraastetifo oli mielestäni hauska tempaus aikoinaan ja pysyi ehdottomasti hyvän maun rajoissa, toista ovat sitten nämä insestitarrat ja muut älyttömyydet kuten tämä yksi Twitter-sankari.
Kyllähän tuota aina hymyillen lukee.
Hyvät jutut menee pilalle faktoilla.
Onhan siellä ollut tuota dissausta millonmistäkin asiasta. Väärinkannattamista, kukaan ei käy peleissä, ketään ei kiinnosta, yleisömäärät on valetta ja kulissia pidetään yllä. Jnejne.
Tämä on muuten melko hauska tilanne kuitenkin kun muutamia vuosia Aamulehti teki keselyn juurin tuosta Tampereen ja ympäryskuntien Tapparan ja Ilveksen faneista ja kuinka monta prosenttia kunkin ‘pitäjän’ väestöstä kannattaa jompaa kumpaa tai kannattaako kumpaakaan.
Mouhijärvellä oli tuon kyselyn mukaan enemmän Ilves kannattajia kuin Tapparan kannattajia, joten melko kaukaa haettua on tuo heidän ‘omien’ haukkumisensa ja mouhoaminen!
Sama kysely tuotti suurimmat osuuden Ilveskannattajille juurikin Valkeakoskelle ja Hervantaan!
Korjataan sen verran, että tämä kyseinen lehtijuttu oli Aamulehdessä viime keväänä ennen playoffeja ja tämä tapaus oli edustamassa silloin Ilvesleiriä.