Ilveksen kannattajat ja fanitoiminta

No ei palata, jos tuollaista on edes koskaan ollutkaan, samoilla linjoilla olen @VdGG kanssa. Miksi pitäisikään? Paikallisvastustajat ovat nimenomaan pahimmat viholliset, ei mitkään parhaat ystävykset joita molempia tulee kannattaa. Se on joko tai. Montako derbyä maailmalta tiedät, jossa vastustajan fanit halivat ja puhuvat kauniita toisilleen ja kannustavat sitä paikallisvastustajaa mikäli oma joukkue häviää? Kyllä nyt toki pelejä voi neutraalisti (ilman kannatusvaatteita) käydä katsomassa myös paikallisvastukselta pelejä, mutta tällainen “Tampere ensin” -ajattelu on minusta vähän järjetöntä. Täällä on tilanne derbyn suhteen aika rauhallinen kuitenkin, maailmalla (ja Suomessakin) lähes poikkeuksetta vielä kovempaa vihaa paikallisvastustajien välillä.

5 tykkäystä

Mitähän varten Kalevan Miljoonatornin viereiseen lyhtypylvääseen on liimattu niin monta insestitarraa?

Miksi pitäisi olla vihollinen, jääkiekkoilu on urheilua. Hyvät ystäväni jotka kannustavat Ilvestä, muutamat ovat siellä pelanneetkin, eivät todellakaan ole minulle vihollisia. Käydään yhdessä lomareissuillakin.

Kaukalossa ollaan vastakkain, ei enää sen ulkopuolella! Näinhän pelaajatkin toimivat.

49 tykkäystä

Varmistan vielä kerran, etten epäile juttujasi yhtään enkä etenkään vänkää mistään vastaan. Yhtälailla vain kerroin omia kokemuksiani ja taustaa sille, miksi kiinnitin asiaan huomiota, miksi se kiinnosti. Eli aivan aidosti olin kiinnostunut kokemuksistasi ja tuli jopa mietittyä, että tässähän voisi olla hyvä aihe omalle ketjulle. Samalla tuli mieleen, että voisin tarkemmin kysellä myös omilta sukulaisiltani, miten kokevat tämän asian aikoinaan olleen. Tämähän on tamperelaista urheiluhistoriaa-/kulttuuria kannattamisen osalta ja ilmiö, jonka kehitys kiinnostaa ainakin minua.

Eli ei tässä millekään hiekkalaatikkokeskusteluille ole tarvetta :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Jep. Mun paras kaverini on Ilveksen mies. Ja jostain kumman syystä olen hänen esikoisensa kummisetä. Kavereita oltu vaippaikäisistä saakka.
Nytkin meinasin lähteä golfia pelaamaan yhden Ilvestä kannattavan kanssa. Enkä meinannut häntä mailalla lyödä. Ainakaan tahallani.

30 tykkäystä

Mun mielestä tää vastakkainasettelu on täysin henkilökohtaista jokaisen kohdalla. Jäällä pelin ja katsomossa metelin suhteen ollaan matsin ajan verivihollisia mutta sen jälkeen homma raukee.

Mulla ei ole lähtökohtaisesti mitään ketään vastaan vaikka kannustaisikin eri seuraa, koska meillä kaikilla on elämissämme niin paljon muutakin kuin jääkiakko. Ei sen pitäisi olla mikään peruste töykeälle käyttäymiselle, että toinen kannattaa toista lätkäjengiä kuin sä ite.

Twitterissä ja ihan tosielämässäkin olen kohdannut kaikenlaista lapsellista huutelua vain sen takia, koska satun kannattamaan Tapparaa sekä olen aktiivijäsen SiniOransseissa ja tätä en ole kohdannut minkään muun jengin faneilta kuin Ilveksen. Sieltäkin vain hyvin pieneltä porukalta. Mun puolesta saavatkin huudella, eihän sille touhulle muuta tee kuin naura! :smiley_cat:

Twiittejä seuraamalla on kuitenkin käynyt ilmi, että saatetaan olla monistakin asioista samaa mieltä mutta kaikki peittyy sellaiseen turhanpäiväiseen huuteluun. Miksi? Koska satutaan kannustamaan eri joukkueitta. :smiley:

Baareissa on tullut juteltua monen asiallisen Ilves-fanin kanssa. :beers: Miten tämä on mahdollista?? Jopa tekemällä jotain niin huikeaa kuin noudattamalla peruskäytöstapoja! :smile:

Enkä nyt tarkoita, että eri seurojen kannattajien pitäisi olla ihan yhtä happy familya ja hyppiä käsi kädessä laulaen. Haen takaa sitä, että ihminen pitäisi kohdata ihmisenä ja antaa tekojen määrittää oma suhtautuminen kyseiseen henkilöön. Toisen seuran värien kantaminen ei ainakaan omissa kirjoissa ole sellainen asia, että vain sen takia pitäisi käyttäytyä töykeäsi.

Mennään eteenpäin, eli mun tapauksessa kohti Jyväskylää! :fire:

33 tykkäystä

No tämä nyt on aivan eri asia… Totta kai minullakin on paljon Tapparaa kannattavia ystäviä. Tarkoitin tällä joukkueita. Ilves ja Tappara ovat pahimmat viholliset. Tarkoituksella nyt ymmärretty väärin.

2 tykkäystä

Hyvä juttu, huomasin eilen, että olet oikeasti kiinnostunut aiheesta. Kyllä kertomani pitää hyvinkin paikkansa ainakin omassa tuttavapiirissäni. Oma seura on ja oli aikoinaankin tietysti aina ensin ja tärkein, kuten nykyäänkin.

Kyllä -68 Kooveen mestaruus tuntui pieneltä pojalta kivalta kun tuli Tampereelle, vaikka Tappara oli jo silloin suosikkini. Kyllä pihapeleissä tuli ” Virhimon” ( Kooveen maalivahti) torjuntoja tehtyä useasti. Osasto huutelee nykypeleissä toisenlaisia kommentteja Heljangolle.

Uskon että valtaosalle kannattajista vastustajan vihaaminen on todella outo juttu, ainakin itselleni. Kyllä Ilves ystäväni nauraisivat itsensä hengiltä, jos kertoisin vihaavani heitä Ilves kannatuksen vuoksi, tyttäreni esimerkiksi.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta.

Joo, mun ikäisissäni, tai ainakin omassa kaveripiirissäni, asia menee niin, että “viha” kohdistuu joukkueisiin, ei kannattajiin. Kaveripiirissä on paljon kummankin kannattajia, eikä kukaan heistä kannata naapuria, kun se pelaa jotain muuta joukkuetta vastaan. Ja kuittailua tulee aina, kun siihen on paikka. Mutta ihmiset ihmisinä toki. Munkin ylivoimaisesti paras kaverini on täysin Tappara, (mä taas Ilves).

2 tykkäystä

Ei ole yhtään eri asia. Kyllä minä olen ihan sama kaveri jäähallilla, kuin sen ulkopuolellakin. Kyllä olen aina vastuussa omista sanomisistani ja tekemisistäni vaikka olisin kannattaja porukassa mukana. Tämä olisi hyvä meidän kaikkien huomata, vaikka kuinka tappio tai sarjatilanne kirpaisisi.

Jos jotkin ultrafanit ulkomailla hölmöilevät, se ei ole mikään puolustus ” vihollisuuksiin” täällä. Kun -80 luvulla tuli vierailtua useastikin Hifkin peleissä, niin sanallinen vääntö Hifkin kannattajien kanssa oli kovaa, mutta reilua. Lopuksi paiskattiin kättä, että parempi (usein Tappara) voitti. Tästä on jäänyt hyvät muistot. Ei oltu vihollisia vaan kannattajia.

12 tykkäystä

Tarkoitit varmaan toistensa parhaimmat kirittäjät? Kummankin etu että kummatkin pärjää. Olisiko Tapparan pitänyt koittaa kampittaa Ilvestä vielä lisää kun se konttasi shortsipoikien kanssa? Jättää pois areenalta kun he eivät silloin sinne halunneet.

Miksi pitää vääntää väkisin jotain vihollisuuksia kun sellaista ei ole ja sille ei ole tarvetta. Kilpailijoita kyllä mutta ei vihollisia.

14 tykkäystä

Ei täällä Mansessa oikein toimi tuollainen futiskulttuurista plagioitu vihollisuusteema. Saa aika loivaotsainen olla, että ihan oikeasti tapparalaisista ja ilvesläisistä vihollisia saa.

Omista ystävistäni puolet on ilvesläisiä ja hyvin on tultu toimeen. Olen toki hämmästellen huomannut, että tuo Osasto 41 -roskaväen provoaminen on heihinkin hetkittäin tarttunut.

4 tykkäystä

Kyllä ilvesläisten kanssa hyvin pärjää. Muualla ku somessa. :grin: Ei mullekaan Ilves oo lähimainkaan vihollinen.

Jännä toi kaveri, jonka twiittejä on nostettu esille. Siihen ekaan vastailtiin mun mielestä tosi asiallisesti, mutta näköjään silti toi kaveri veti herneen nenään.

2 tykkäystä

Olin juuri TET-harjoittelussa alakoulussa ja olin enimmäkseen yhdellä 5. luokalla. Luokassa oli paljon Ilveksen ja Tapparan kannattajia.

Heti alussa meille tuli heti hauska ja hyväntahtoinen ”vastakkainasettelu” luokan Ilves- ja Tappara-fanien välille, joka kesti koko kahden viikon ajan. Järjestin viime perjantaina tulosveikkauksen paikallispelistä, johon osallistuivat melkein kaikki luokan oppilaat.

Tämä toisen seuran kannattaminen ja joukkueesta tai sen kannattajista kuittailu oppilaiden kanssa oli aina hauskaa. Meistä tuli muutamien (molempien joukkueiden kannattajien) kanssa kavereita. Ilman tätä asetelmaa emme olisi välttämättä edes tutustuneet, ainakaan yhtä hyvin.

Tästä huomaa Tampereella olevan kiekkobuumin, joka on näköjään iso juttu kouluissakin (toisin kuin omalla 9. luokallani). Parhaimmillaan paikallisvastustajien kannattaminen yhdistää näin ihmisiä ja sen ansiosta tutustuminenkin onnistuu helpommin.

Ilves vs. Tappara -asetelman kuuluisi olla juuri tällainen mukava asia, josta on hauska kuittailla vastustajan faneille hyväntahtoisesti. Ei aihe, joka aiheuttaa negatiivisia tunteita ja todellista vastakkainasettelua kannattajien välille.

Valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole yhtä fiksuja kuin nämä 5. luokkalaiset.

53 tykkäystä

On kyllä jopa huvittavaa tämä kommentoiti täällä tähän asiaan liittyen, ei pysty käsittämään. Ensinnäkin se on Tampere, ei mikään Manse.

Näiden kahden joukkueen välillä näyttää olevan aivan erilainen kulttuuri, ja minulle on aivan sama vaikka teistä tämä Ilveksen vastaava olisi jotain “futiskulttuurista plagioitua roskaväen vihollisuutta”. En minä tietenkään vihaa ketään sen takia että on Tappara kannattaja. Parhaat ystäväni ovat kaikki Tappara faneja. Silti Tappara on vihollinen paikallisvastustajana. En siis tietenkään tarkoita että ketään pitäisi esimerkiksi vahingoittaa sen takia, että on paikallisvastusajan kannattaja tai muuta vastaavaa kuten monissa maissa, vaikka sitä heti oletettiinkin jollain “kyllä olen sama ihminen myös hallilla” -kommenteilla . Tappara on vihollinen, aina on ollutkin ja varmaankin aina tulee olemaan.

Minua jonkinnäköisen vihollisuuden sijaan ärsyttää tällainen väkisin väännetty “tärkeintä on että tamperelainen voittaa” -ajattelu. Ei ikinä. En silti lähde Tapparan torijuhliin hakkaamaan “mouhoja” huligaaniravoissani, vaan nielen pettymykseni ja rehdisti onnittelen Tapparaa ja sitä kannattavia ystäviäni mestaruudesta. Tämä vihollisuus josta puhun ei siis tarkoita mitään jatkuvia nyrkkitappeluita ja sitä, että ei tulla toisten kanssa toimeen. Pienelle porukalla varmaan tarkoittaa, mutta selvennetään nyt, että minulle ei.

Ja tosiaan viittasin tässä viestissä useampaankin viestiin yleisesti, joten ei ole pelkästään sinulle @Taapertaja73 osoitettu.

1 tykkäys

Vähintään yhtä huvittavaa on tämä ilvesläisten öyhötys tällä foorumilla. Menkää sinne omalle hiekkalaatikollenne kehumaan toisianne. Siellä saa vapaasti mouhotella ja kokea ylemmyyden tunteita yhden liigamestaruuden pönkittämänä.

16 tykkäystä

Voisin helposti kuvitella, että tähän vaikuttaa se, että jos tänä vuonna ei tule mestaruutta, se tuskin aiheuttaa samaa tuskaa, kun teillä. Siellä on minun ikäisiä kavereita, jotka ovat mestaruuden ehkä nähneet, mutteivat sitä muista. Tämä ihan vaan mutua lainaamaani kohtaan.

Nyt taisit sattumalta osua kerrankin oikeaan. Asiat, joita olet ottanut esiin kuten vihanpito Tapparan ja Ilveksen kesken, tarrojen liimailun puolustaminen, samoin graffitien tekeminen. Nämä lienee niitä seurojen välisiä kulttuurieroja mistä puhut.

Miten olisi jos vain hyvässä hengessä kannustettaisiin omaa joukkuetta. Ilman mitään henkisiä tai fyysisiä ottaan lyöntikilpailuja. Ei tämä sen vaikeampaa pitäisi olla.

4 tykkäystä

Hyvin ymmärretty viesti. Käytin “Mouhoa” esimerkkinä heittomerkeissä, en siis käyttänyt sitä itse tosissaan ja Tappara on kyllä ihan Tappara. En koe mitään ylemmyyden tunnetta.

@Oijennus korjattu.

1 tykkäys

Puhut vastustajasta vihollisena. Vastustajan kunnioitus loistaa poissaolollaan. Tämä on se asia minkä takia Ilves ei ansaitse mestaruutta ikinä. Joukkue ehkä vois ansaita. Kannattajissa jotain mätää.

7 tykkäystä