Olet oikeassa. Ei kuitenkaan puhuta jääkiekkoon liittyvästä egosta, vaan syyt Tamin vaihtoon ovat kaukalon ulkopuolella tapahtuneissa asioissa.
Se on totta. Tami halusi julkisen vastineen Hussin kommenteille ohjelmassa. Se, miten ja mitä media julkaisee Tamin kommenteista on aina oma lukunsa. Toimittajat osaavat kärjistää ja jättää asioita kertomatta, mikäli tarve vaatii.
Enkä minä Tamia puolustele, hänen tekemisiään on kiva seurata ja naureskella välillä Tamille ja välillä herran ympärillä käydylle keskustelulle.
Tami,Aurinkokuningas,Don Tami,rakkaalla lapsella on monta nimeä
Mutta mistä nimet ovat tulleet?
Aurinkokuningas on Iltasanomien jutun mukaan ollut ehdottamassa edesmennyttä “Höyry” Häyristä jääkiekkoleijonaksi ja tämä olisi toteutettu yhtenä ensimmäisistä median edustajista. En tiedä onko toimittajan virhe vaii viiraako Tamilla jo vähän liikaa. Minun tiedossani ei ole että Häyriselle olisi tämä nimitys annettu.
Median edustajia aateloitu seitsemän ja Raimo Häyrinen ei niihin kuulu, joten Tami puhuu omiaan. Jouko Autero #18, Aulis Virtanen #118, Antero Karapalo #119, Pentti Lindegren #137, Anssi Kukkonen #156, Juhani Syvänen #157 ja Hannu Lindroos #158.
– Olimme Veli-Pekka Ketolan kanssa aika isossa roolissa, kun luotiin hieno leijonakulttuuri ja alettiin nimetä jääkiekkoleijonia. Luojan kiitos Kalervo Kummola otti siitä kopin, ettei aateloida pelkästään pelaajia, vaan myös valmentajia ja mediaihmisiä. Raimo oli ihan niitä ensimmäisiä – ja hänelle se myös kuuluu, koska kun puhutaan sen aikakauden populariteetin rakentamisesta, Raimo oli mediapuolella kärkijätkiä.
Ennen ottelua vanhemmat pelaajat tulivat varoittelemaan Howesta. He painottivat, että ”Juhani, don’t touch him, don’t touch him!” Varoituksista huolimatta ajoin Gordien iholle heti ensimmäisessä vaihdossa.
Tamminen ajatteli ennakkoluulottomana eurooppalaispelaajana näyttää kanadalaiselle lajilegendalle, ettei ollut tehty paperista. Sinänsä kaunis ajatus oli kuitenkin hirvittävä virhe.
– Muistan ajaneeni Gordien iholle. Hän vastasi siihen iskemällä ihan s****nan kovaa kyynärpäällä kupoliin. Seuraavassa vaihdossa hän tuli luokseni naureskelemaan, että ”Hey kid, welcome to the league” , tervetuloa liigaan! Huimia veljiä.
…ja laitetaan sittenkin suoraan tänne mieluummin:
Onnittelut Juhani “Tami” Tamminen 70-vuotta! Kaikesta huolimatta melkoinen ura kiekon parissa, vaikka viime vuosina hieman show edellä on mennytkin.
Herran mietteitä pitkästä urastaan voi kattavammin lukea vaikka:
Yksi Tammisen vahvuuksista on läpi hänen uransa ollut oman persoonansa käyttö työssään. Vankkumaton itseluottamus teki hänestä karismaattisen leijonakapteenin. Rohkeus vei hänet ensimmäisten joukossa Pohjois-AmerikanH kaukaloihin. Valmentajana hän onnistui monesti sytyttämään joukkueensa tai rauhoittamaan tilanteen sen ympärillä astumalla itse median huomion kohteeksi
Tai:
Mitä Juhani Tamminen katuu – ja mitä Tami on oppinut elämänsä naisilta?
Mitä kadut?
– En kadu mitään. En ole sitä tyyppiä. Minulla on suorittamisessa metodi: Pysähdy, analysoi, tee johtopäätös ja jatka matkaa. Olen opettanut sen pelaajillekin. Joskus kausi päättyi mestaruuteen, joskus tappioon. Sen jälkeen vedettiin viikkoa happea, jonka jälkeen analysoitiin. Ilman kriittisyyttä ei voi tulla huipuksi millään elämänalueella.
Tami olis illalla 21.00 vieraana Valavuoren livessä. Yleensä reilut pari tuntia puhuvat vieraan kanssa eli ei ihan perus mitä kuuluu haastattelu. Tulee aivan varmasti kattavin paketti Tamin urasta tuossa haastattelussa. Ellette oo tuohon ValavuorenLiveen tutustunu niin nyt olis hyvä paikka, vuoden paras urheiluohjelma palkinto voidaan jakaa jo.
Onnea Tamille! Minä Kärppien kannattajana muistan hänen pitkästä valmentajaurastaan tietysti parhaiten sen, kuinka hän oli vuosituhannen vaihteessa nostamassa Kärppiä takaisin Liigaan ja toi värikkäällä persoonallaan seuralle myös paljon medianäkyvyyttä.
“Joskus kausi päättyi mestaruuteen, joskus tappioon. Sen jälkeen vedettiin viikkoa happea, jonka jälkeen analysoitiin.”
Mitäs mestaruuksia ![]()
Eiköhän niitäkin ole Mestiksestä! HIFK:ssa -74 tuli mestaruus pelaajana.
Kiekkovalmentaja Juhani Tamminen haikailee edelleen Japanin päävalmentajaksi: ”Olen varma, että valmennan vielä urallani Japanissa”
Niin sekavaa settiä on viime vuosina tullut hra. Aurinkokuninkaalta, että toivottavasti lähtee Japaniin ja pysyy siellä. ![]()
Itse kaipaisin Tamia vielä kerran Mestikseen. Toisi väriä.
Toki en tiedä mikä on henkinen ja fyysinen kondis miehellä. Vähän omituisia nuo jutut välillä on olleet.
Tami mukaan politiikkaan keskustan listoilta?
En ole ikinä pelannut nelosketjussa, vaan pyrin aina ykkösketjuun! Juhani Tamminen tykittää.
Olen halunnut pysyä siksi pois politiikasta, etten hajota itseäni. Nyt kun olen yrittäjä, voin itse hallita aikataulujani, minulla on aikaa. Olen aina inhonnut sitä, että haalitaan luottamustoimia, muttei niihin ehditä paneutua, Tamminen painottaa.
- Kyllä
- En
0 voters
Tyly lukema.
![]()
Ja Jethro ehdolla Turun pormestariksi…
Mitä veikkaat, jos saa 3% Turun äänistä, pääseekö valtuustoon?