Kalastus

Tarviiko olla kuhia tai haukia, jotta voi laittaa kuvia? Ihan sillä kyselen, kun ei tule kumpaakaan noista nykyään kalasteltua.

Kyrösjärvellä tosiaan 37cm alamitta.

Kyrösjärvi yksi esimerkki kuhavedestä jossa kala kääpiöityy ja muutaman vuoden takaisessa kuhaseminaarissa oli paljon äänenpainoja täysin päinvastaiseen säänneltyyn kuhakalastukseen eli että tällaisista järvistä poistettaisiin nimenomaan ne pienet kalat eli käyttöön otettaisiin ylä- tai välimitta.

1 tykkäys

Että oli pakko provoten kuitenkin kysyä? Senkun lähetät omista saaliistas oli ne mitä tahansa.

Provosoivaan viestiin vastaan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan…
Kuviakin olen laittanut ja löytyy tästä ketjusta.

1 tykkäys

Vetouistelun sm-kisat on kutsukilpailu johon kutsutaan 150 venekuntaa koko suomesta. Eri vetouistelu cuppeja on kymmenkunta joista sitten parhaat ratkotaan erilaisilla pisteytyksillä.
Vuonna -14 hävisin sm-paikan yhdellä pisteellä joka tuntui melko vähältä ja asia korvensi.

Tänään tuli tämän kesän tulokset ja hävisin paikan ensi vuoden sm-kisaan 0,57 pisteellä (kokonaispistemäärä 209,43) ja nyt tuntuu että melko vähästä jäi kiinni. Sanottaisiinko nätisti niin että kovin vähän on nyt positiivista sanottavaa.

9 tykkäystä

Aivan käsittämätön päätös eduskunnalta. Kansalaiset haluavat suojella saimaannorppaa ja lisätä kalastusrajoituksia Saimaalla. Niin mökkiläiset, kuin asukkaat. Eduskunta siis hylkäsi saimaannorpan suojelutoimet tuloksella 121-34.

Tämä on hieno uutinen ja toivottavasti tulee auttamaan uhanalaista taimenta tuolla. Itse olen vain kerran tuolla ollut kalassa, mutta onhan nuo puitteet ainutlaatuiset. Näiden nollatuotto voimaloiden purkaminen on saanut nyt ihan kohtuullisen hyvin tuulta purjeisiin. Hiitolanjoella on jo nähty miten paljon näiden purkamisella voidaan saada aikaiseksi.

6 tykkäystä

Voi turska sentään!!!

Ennätyskalalautakunta hyväksyi kuluneen vuoden aikana neljä uutta Suomen ennätystä. Uusia ennätyskaloja ovat turska 29,55 kg, pasuri 0,980 kg sekä 26 cm nahkiainen (järvimuoto) ja 7,2 cm idänsieraintokko, joka on kokonaan uusi laji Suomen ennätyskalalistalla. Ennätyskalalautakunta teki kokouksessaan myös historiallisen päätöksen ja avasi kokonaan uudet ainoastaan kalojen pituuteen perustuvat sarjat vapautettaville isoille kaloille.

Luonnonvarakeskuksen ja Ahvenanmaan maakunnan hallituksen tutkimushankkeessa saatiin verkolla 141 cm ja 29,55 kg turska, joka oli itse asiassa vieläkin painavampi, sillä kala punnittiin vasta perattuna.

1 tykkäys

Siinä olis mun veneen rakennuksesta hiukan teaseria!
Tänään tehtiin juttu huhti-toukokuun vaihteessa ilmestyvään verouistelu-lehteen. Sieltä lisää kuvia ja tarinaa.
Ja jos jollain on jotain kysyttävää rakentamisesta niin saa kysyä.

Aamulla ennen reissuun lähtöä tehtiin veneestä juttua tulevaan vetouistelulehteen. Oma silmä on pitkin rakennusvaihetta tarkastellut asioita ehkä turhankin kriittisesti, ja tänään jutun teon yhteydessä aivolohkossa jysähti että ollaanhan me kuitenkin tehty jotakin isoa, ja sellaista mitä vaan ei ole kaupasta saatavissa, eikä ole missään tullut vastaan. Aiemmissa kuvissa jo näkyvä kiertovesisumppu, säilytystiloja, kiinteä kylmälokero, akut välipohjaan, isot säilytystilat kelkoille ja plaanarimastoille välipohjaan, 12 vapaa keloineen saa lukkojen taakse, ja kaikkea muuta.
Tämä projekti on vaatinut osaavia käsiä @jaritarkkanen sekä @rikukoukku , isot kiitokset jo tässä vaiheessa kummallekin vaikka matka on vielä osittain kesken!
Kiitokset avusta kuuluu myös @nooantarraarkki sekä Facen puolelta löytyvä RJ-production.
Vahva suositus kummallekin edellämainitulle yritykselle teippausten, painatusten, metallityöstön ohella!
Vetouistelulehti ilmestyy huhti-toukokuun vaihteessa, laittelen sen jälkeen enemmän kuvia ja detaljia tänne :blush:
Ja kuuluu se kiitos myös @kakkuhelena , sehän mun harrastuksen mahdollistaa ja ymmärtää että on aikaa vievää puuhaa…
@salavaaput

#vetouistelu #kalastus #trolling #buster #yamaha #fishing #fishingboat #freenipples #ominkätösin
https://www.instagram.com/reel/Cpu3ZtgsIjXyi0c7cL7-ZzShbF4Uc6zZ5x4xq40/?igshid=MDJmNzVkMjY=

2 tykkäystä

Tenojoen vesistön kalastushallinto maksaa jokaisesta Tenojoesta, Inarijoesta, Jiesjoesta, Valjoesta ja Kaarasjoesta pyydetystä hauesta 150 Norjan kruunua eli noin 13 euroa.

2 tykkäystä

Kalastus vai tekniikka?

Lähdin vähän jigille. Kerran on tänä kesänä tehnyt ja tänään taas neljä kertaa tunnin sisään. Sähköt tilttaa. Moottori sammuu ja kaikki sähkölaitteet sammuvat. Kun starttaa, kaikki taas ok.

Puhalteleekin aika hyvin. Taidan pysyä lähivesillä.

Pitänee tarkistaa kenkien kireys, jahka palaa. Jos palaa.

e: Akun kengät olivat kireällä, mutta “päämaajohdon” mutteri oli vähän löysällä. Hinkkasin liitintä hieman eestaas ja kiristin tiukkaan. Ei ongelmia eilen. Olisiko nuo virtapiikit sitten tuosta johtuneet. Toivotaan näin.

Kipaisin illalla lyhyesti jigillä. Yhden heiton jälkeen istuin peräpenkille vapa reisilläni poikittain ja näpyttelin kaverilleni viestiä. Vapa lepäsi reisilläni poikittain. Pätkä siimaa ja jigi lilluivat laidan ulkopuolella. Yhtäkkiä vapa meinasi tippua sylistä. Hetken sohelluksen jälkeen sain vavan käsiini ja vedestä nousi jigin kera 36 cm ahven. Reilusti vesistön yläpään kokoa.

Taitavaa jigin uittoa vai tuurikala? Itse kallistun taitavan uiton puolelle.

8 tykkäystä

Uitettu aivan veneen vierelle asti, kuten aina painotetaan. Todella taitavaa toimintaa!!!

2 tykkäystä

Kiinasta kun on ollut puhetta. Minulla ei kesän kalastuksiin ole ollut mitään tarvetta päivittää kuhavehkeitä.

Mutta mielenkiinnosta tilasin Kiinasta kaksitonnisen haspelin, joka saapui eilen. Tosi asiallisen oloinen. Jämäkkä. Kampi, sanka ja muut liikkuvat osat toimivat hienosti. Jarrun säätö ja toiminta käy kuin junan vessa. Vähän kallis tuo oli. 10,65 € Postin lokeroon kiikutettuna.

Matkalla on vielä sopiva vapa. Se maksoi 12 €, 22LB kuitusiimaa on tulossa puoli kilometriä. Se maksaa kympin.

Kunhan tilailin. Katsotaan tottelevatko kuhat vehkeitä kesällä. Mukana on tietty varoiksi parempaakin (kallimpaa) settiä. Testimielellä liikkeellä.

2 tykkäystä

Mulla oli kanssa aikoinaan tollanen kiinalaishalppissetti. Kela toimi hienosti siihen asti, kunnes kävin merellä kalassa. Sen jälkeen meni niin juntturiin, etten saannut öljyttyä sitä takaisin kuntoon.

En kalasta suolavedessä (sellaista Suomessa löydykään). Mutta kiitos muistutuksesta. Jos niin teen, muistan huuhdella vehkeet (kelan) huolella. Kuten sanottua, tämä on vähän sellainen pikku testi.

1 tykkäys

Se on sitten sama kuin Kuusamon uistimissa. Ne ruostuvat jo siinä vaiheessa, kun näpyttelee auton navigaattoriin rannikkokohteen.

Suomen talousalueiden vesi on tosiaan niin vähäsuolaista, ettei kertakeikalla luulisi noin isoa vaikutusta olevan, ämpäriveteen verrattuna. Luultavasti mekaniikkaan on yksinkertaisesti päässyt vettä.

Uistelumiehet tilailivat kiinalaisia hyrriä jo 15-20 vuotta sitten. Muistaakseni olivat hintaan nähden (muutama euro) tyytyväisiä.

1 tykkäys

Kalastusvehkeisiin kuin moneen muuhunkin asiaan. Osta kerralla kunnolliset. Kirpaisee kerran, mutta ei kirpaise jatkossa.

2 tykkäystä

Totta. Kuten sanottua, löytyy “merkkikalustua” riittämiin. Mutta vielä kerran, tämä on testimuotoinen hankinta.

(uistelussa, jos ei puhuta lohen uistelusta, on ihan samaa millä ne hauet, kuhat ja taimenenpulikat naarataan ylös. Siinä ei hienouksia kaivata).

1 tykkäys

Toisiin se iskee kovemmin, itse olen säästynyt.