Itseäni kiusaa tässä keskustelussa se, kun aikalailla tahdotaan puhua eri asioista. Ainakin eritasoisista. Ei itseänikään suuremmin hetkauta Ilves-tarra Itsenäisyydenkadun tolpassa. Kunhan se ei ole toista seuraa herjaava. Eikä tarra ole liikennemerkissä.
Olisko ollut toissa syksynä, kun Vapriikin luona olevaa veturivitriiniä oli Ilves-tarroitettu. Siellähän on se Tampellan ensimmäinen veturi näytteillä. Vitriinin edessä oli pikkuinen erillinen infotaulu, jossa kerrottiin museoidusta kohteesta. Tuohonkin oli Ilves-tarra laitettu. Onhan nämä tietysti sikäli “hyviä” kohteita, että tarroja on vaikea olla huomaamatta. Samalla kuitenkin juuri semmoista roskaamista, jota olisi syytä välttää. Kustannuksia tulee, sillä onhan tuommoiset kohteet syytä, oikeastaan pakko, pitää puhtaina.
Sama itsellä, ettei yksittäinen tarra sopivassa paikassa nyt häiritse. Eli suht neutraali näkemys tähän tarra-asiaan. Jos/kun puoli pitää valita, niin kyllähän jotkin täyteen tarroitetut asiat häiritsevät/häiritsisivät, joten ollaan varovasti vastaan.
Laitontahan tuo on, vaikken jalkapuuhun olisi laittamassakaan. Toisaalta jos kukaan ei olisi valtavirtaa vastaan, ei muutostakaan missään tapahtuisi. Silti Ihmetyttää tarroittajien vahva asenne! Ei tässä kenenkään muun mielipiteellä ole väliä (oli sitten enemmistö, Aro/Jalo tai laki). Kovin varmasti nähdään oma ajatus oikeana…
Tosiaan jos kaikki tarroja liimaisivat, ei se mielestäni tätä kaupunkia viihtyisämmäksi tee. Ja jos yksi saa noin tehdä, miksi ei muut?
Ymmärrän siis ettei tämä kokonaan poistu, mutta asian kritiikittömää puolustelua ihmettelen!
Tästä aiheesta on varmaan kaikki tärkein jo sanottu mutta annetaan nyt vielä oma mielipide.
Ympäristön roskaamistahan tuo tarrojen liimaaminen on ja suhtaudun samalla tavalla kuin pulloihin, tupakantumppeihin ja käärepapereihin luonnossa ja ojien varsilla. Laitonta touhua roskata ympäristöä mistä voisi sakottaa.
Hauska knoppitieto: Singaporessa saat sakot ympäristön roskaamisesta jos jäät kiinni tupakantumpin heittämisestä maahan. Tänne sama juttu kiitos.
Sen verran täytyy sanoa mitä tulee noihin Ilves tarroihin niin johonkin roskapönttöihin liimatut Ilvestarrat ovat onneksi siellä minne ne kuuluu eli roskien joukossa.
Kyllähän tuo ympäristön roskaaminen tulisi loppua oli kyseessä minkä joukkueen tarra hyvänsä.
Eräässä Hesarin artikkelissa oli myös tätä aihetta sivuava maininta:
Syyskuun lopussa Helsingin käräjäoikeus tuomitsi iranilaistaustaisen miehen sakkoihin lievästä vahingonteosta. Mies oli liimannut tarroja Mellunmäen moskeijan seiniin ja oveen. Hän puolustautui vetoamalla siihen, että tarroissa oli poliittinen viesti ja kyse oli siis mielenosoituksesta.
Oikeuden päätöksen mukaan tarrojen sisällöllä ei ollut merkitystä. Sakot napsahtivat, koska tarroja oli paljon ja niiden poistaminen oli työlästä. Maksettavaa tuli kymmenen päiväsakkoa eli kuusikymmentä euroa.
Edelleen, kysymys on siis rikoslain rikkomisesta, eli suomeksi rikoksesta. Kysymys on vain siitä, että jääkö kiinni ja pääseekö prosessiin. Lisäksi tuohon toivoisi kovasti vahingonkorvauksien maksamista sille taholle, joka joutuu maksamaan niiden tarrojen poistamisesta omasta omaisuudestaan.
Joku moskeija taas hieman eri asia kun vaikka roskis, mutta joo, voihan tuosta jossain tilanteissa jonkun lievän rangaistuksen saada. Roskiksiin liimailusta tulisi tuskin tuotakaan.
Eihän kukaan Sinioranssi ole niin pöljä että tällää palstan profiilikuvansa tarraan ja sitten liimailee niitä pitkin kaupunkia, tai ottaa pitkin kaupunkia liimailluista tarroista itselleen profiilikuvan?
No näähän on ihan puhtaita mielipidekysymyksiä. Jos on ylipäätään sitä mieltä että tarrat on ok niin ei haittaa jos leimautuu niitä liimaavaksi kun kerran on ok niiden kanssa
Minulla ei ole mitään tarroja vastaan.
Omiin autoihin olen ihan itsekin liimannut useamman tarran.
En kuitenkaan haluaisi leimautua sellaiseksi kaveriksi joka lätkii niitä tarroja pitkin poikin kaupunkia paikkoihin mihin ne eivät kuulu.
Selvä. Joitain se ei haittaa ja jotkut sitä tekevät ja kertovat sen avoimesti. Ei kai kukaan täysin anti-tarra olekaan vaan juuri se missä ne ovat vaikuttavat
Jos minuun viittaat niin profiilikuvani olen napannut Champsin vessan peilistä joka on täynnä SO:n tarroja, ei ole minun liimaamani enkä ole tuollaisia liimaillut minnekään. Ihan siis yleisesti tiedoksi.
Mitään leimautumista en pelkää mutta ihan selvennyksenä vaan kun asiasta näyttää heränneen keskustelua. Ja mikään vaikuttava tekijä en itse ole kannattajaryhmässä.
Onneksi ne osaston tarrat ovat aina itse suunniteltuja eikä otettu mistään mallia😀 yksi hyvä esimerkki 110% anti Tappara tarra. (Edit) täytyy myöntää että osastolla on myös hienoja ja viimeisteltyjä omaperäisiäkin tarroja.