Kommentointi: Äänestys kauden 2019-20 tulevasta järjestyksestä

SaiPa on aika paljon sen varassa, että löytyykö Zabon ja Ramun välinen yhteys HIFK -ajalta… Tätä SaiPa -ketjuun jo ihmettelin…

Äänestys sijasta 10. alkoi.

  1. KalPa
  2. Sport
  3. KooKoo
  4. Ässät
  5. Jukurit
2 tykkäystä

Äänestys sijasta 9. alkoi.

  1. SaiPa
  2. KalPa
  3. Sport
  4. KooKoo
  5. Ässät
  6. Jukurit

Oikeasti HPK taistelee suorasta puolivälieräpaikasta, mutta vaihdoin jännityksen vuoksi äänen Pelicansilta Kerholle.

+ Näin voidaan saada Jyp oikealle paikalleen

@Kilo Yes

Are you rigging the system or is the system rigging you?

Toinen kierros sijasta 9. @Virvelia_kainaloon pyynnöstä.

Äänestys kauden 2019-20 tulevasta järjestyksestä - #12 käyttäjältä Raumalainen

1 tykkäys

Aika alhaalle JYP ollaan sijoittamassa. Kyllä uskon JYPin olevan kuuden parhaan joukossa tänä vuonna. Tirkkonen kumminki päävalmentajana, sekä kyllä sieltä rosterista hyviä pelaajiakin löytyy.

3 tykkäystä

Niin - tässähän on nyt vähän kahta koulukuntaa tarjolla tämän asian tiimoilta.

Minä menen sillä, että JYP aloittaa sääleistä. Kuten aikaisemminkin JYPin kohdalla epävarmuustekijöitä eivät ole ainoastaan uusi valmennus vaan:

  1. onko valmennus liian SAMANLAINEN kuin aikaisemmin?
  2. muuttuuko jalaton JYPin joukkue yhtäkkiä raketiksi vain valmentajaa vaihtamalla?
  3. Tirkkonen ei ole onnistunut viimeisinä vuosinaan kovin kaksisesti
  4. joukkue, jolla oli viime kaudella merkittäviä ongelmia treenaamisessa ja liikkeessä - ja käytännössä säilyttää saman pohjan - mitenkä toimii?

Minä uskallan edelleen veikata, että JYP tarvitsee top 6:n ja mitalikantaan palatakseen paljon enemmän kuin nyt nähdyt muutokset. JYPin tilannetta ei käy kateeksi, koska organisaation tulevaisuuden nimissä olisi iso paine muuttaa jääkiekkoa pelaavammaksi, mutta Jyväskylässä ei semmosta paljoa katsella. Jos JYPin kotiyleisö ei saa koohotusta päädystä päätyyn niin menee aivan pakkaselle kävijämäärät.

Pekka Tirkkonen ja nykyinen valmennus eivät ole tulleet erityisen tutuksi kiekollisesta pelistään, mutta viime kaudella jopa RD ymmärsi, että JYPin on pidettävä kiekko, jos se haluaa edes taistella jostakin.

3 tykkäystä

JYP on tosiaan vaikea arvioitava etukäteen. Raskasjalkaisemmista pelaajista Yonkman, Kuukka, Lahti, Perrin ja Kolehmainen lähtivät ja tilalle tuli Miska Siikonen, mutta ei juuri muita merkittäviä hankintoja. Potentiaalia hyökkäyksessä on keskimääräistä enemmän, mutta samalla materiaali oheni aikalailla. On vaikea uskoa, että tuohon ei enää ketään hankittaisi.

Suurimmat kysymysmerkit JYP:llä liittyvät pakistoon, joka ei mielestäni ole top 6 edellyttämällä tasolla. Konkareiden eli Kaltevan ja Mäenpään ohella löytyy Hongan kaltaisia nuoria, mutta siltä väliltä ei löydy riittävästi ns. tasaisen varmaa osastoa. Maalivahtiosasto sen sijaan on kunnossa ja hyökkäyksen kärki on edelleen hyvä.

JYP tullee taistelemaan viimeisestä top 6 -paikasta mm. Ilveksen ja Pelicansin kanssa.

Tuppurainen - Immonen - Turkulainen
Rooba - Siikonen - Tomasek
Ju Nättinen - Hytönen - Ratinen
Siikanen - Stråka - Louhivaara

Allen - Vainio
Mäenpää - Ikonen
Kalteva - Honka

Laurikainen
Helenius

2 tykkäystä

Allekirjoitan kaiken, mitä sanoit ja nappaan tekstistä yhden herran nimen tähän erilleen.

Minulla on niin syvä viharakkaussuhde JYPin kanssa, että seurailen usein jatkoajan puolella JYPin keskustelua ja jopa osallistun siihen. En tiedä miksi, mutta nautin suuresti JYPin seuraamisesta ja edelleen korostan, että ärsyttävyys liittyy JYPin menestykseen enemmän kuin mihinkään muuhun.

JYP on myös poikkeuksellinen organisaatio, koska JYP on jopa selkeimmin täysin henkilöriippuvaista ja omaa kulttuuria omaava seura. KalPa on samalla tavalla omavarainen pelitavan osalta, mutta JYPillä on jopa omia pelaajia - verrattuna moneen muuhun. Kannattaa huomata myös sellainen kuriositeetti, että jyväskyläläistaustaisia pelaajia on Liigassa esim. Tapparassa ja Ässissä ollut vuosien varrella aika paljon. Se kertoo siitä, että Jyväskylän junioriputki voi hyvin ja toisaalta siitä, että mylly tuottaa pelaajia, jotka sopivat edustamaan hyvinkin erilaisia pelillisiä kulttuureita.

Tapparan & JYPin välillä on jo vuosia kipinöinyt ja pahimmillaan kipinä on ollut pahempaa kuin Tampereen paikallisten välinen. Tämä johtuu mielestäni (JA NYT korostan isosti, että nimenomaan minun mielestäni siitä) että ihminen taistelee kaikista vahiten omaa identiteettiä uhkaavia ominaisuuksia vastaan, joka on usein oman identiteetin ilmentymä. Mikko Leinonen on hakenut pelaajia Jyväskylästä jo vuosia, vaikka viime kausina tahti on hiljentynyt ja siirtynyt enemmän Poriin. Uskon, että kyseessä on JYPin vahva työnteon identiteetti, joka on myös Tapparassa. Tappara pelaa hitusen monipuolisempaa ja kiekollisempaa peliä kuin JYP, mutta identiteetissä on paljon yhtymäkohtia.

Kun huomioi koko tämän taustan ja sen, mitä esim. jatkoajan huhupartio on kerännyt JYPin puolelle niin viime kaudella nimenomaan Hytönen profiloitui huonosta johtamisesta ja pelillinen laiskuus oli jopa silmiinpistävää. Viime kaudella JYPin yritys kiekollistaa peliä johti johtavien pelaajien laiskotteluun ja välinpitämättömyyteen. Hytösen jatkaessa kapteenina hänellä on paljon näytettävää uudelle valmennukselle. Itse vaihtaisin kapteenia, koska sen verran rankasti Hytönen veti viime kaudella vihkoon.

3 tykkäystä

A. Honka on suoranainen ilmentymä viime kauden Jypistä. HF:ssä nimimerkki tarheelhockey kirjoitti dev.campilta osuvan havainnon:

Honka already drives me crazy. He’s about a 2 on the intensity scale and has some really bad posture habits as a result. Tons of skill, maybe the most in camp.

Isoveljensä on sellainen joka suuntaan koheltaja joka yrittää tehdä kaiken itse, kun taas Anttoni vaikuttaa jäällä lähinnä miettivän vastausta erätaukokysymyksiin täystiilitalosta. Lopputulos kentällä näyttää aivan identtiseltä. Saa nähdä saako Tirkkonen tai joku jonkunlaisen otteen kaverista. Taitoa olisi enemmän kuin esimerkiksi viime kauden sensaatio Kaskella.

7 tykkäystä

Vähän tätä pohtinut lisää itse, yllättävän alhaiseksi KalPa jäänyt foorumin veikkauksissa.
Heillä kuitenkin:

  • Keränen, Liigatasolle huippumaalintekijä
  • Ruuttu, huippumaalintekijäpotentiaali jo osaksi lunastettu
  • Hyvät sentterit, esim. Miikka Pitkänen hankittuna (pistepörssin 10., 48pistettä). Myös Matti Järvinen on Liigaan hyvä sentteri
  • Eero Kilpeläinen, voidaan olettaa Liigan yhdeksi parhaaksi veskariksi
  • Tommi Miettinen on vakuuttanut valmentajana kaikissa edellisissä pesteissään.
3 tykkäystä

Joni Ikonen on potenttiaalinen 40-50 pisteen pelaaja myös.

1 tykkäys

Totta. Sentteristö KalPalla on hyvässä kunnossa, Sebok voi tippua nelossenteriksi. Todnäk Pitkänen olisi ollut laituri jos Rissanen olisi jäänyt Kuopioon.

Keskikasti tulee luultavasti olemaan jälleen todella tasainen.

Monta mielenkiintoista seikkaa:

  • HPK: Romahtaako mestaruuden jälkeen, kun useat avainpelaajat lähtivät ja tietty yllätysmomentti katosi? Ensi kaudella kaikki yrittävät pelata kuin Kerho ja pyrkivät voittamaan hallitsevan mestarin. Pennanen toki valmentajana velho.
  • Ilves: Karri Kiven viimeinen kausi? Joukkue näyttää paremmalta kuin aikoihin. Uskon olevan top 6:ssa.
  • JYP: Viime kausi meni pieleen kaikilla mahdollisilla tavoilla, nyt uuden kokeneen päävalmentajan johdolla. Luottoratsuja lähti.
  • KalPa: Viime kausi sukellus, nyt uuden päävalmentajan johdolla. Monta laatupelaajaa ja Kilpeläinen, mutta pakisto ei vakuuta. Minne yltää?
  • Lukko: Tämän kauden todellinen musta hevonen. Potentiaalia olla todella korkealla, jopa ihan mestariainesta, jos ulkomaalaishankinnat osuvat nappiin. Ei yhtään hankintaa Liigan sisältä.
  • Pelicans: Vaivaako toisen kauden kirous? Kiekollisten kärkipakkien lähtö valtava menetys.
  • TPS: Ei taida riittää kärkitaistoon, vaikka kovapalkkaisia nimimiehiä löytyy. Kaskinen ei vakuuta.
6 tykkäystä

Uusi äänestys alkoi.

Mä äänestin KalPaa 5 kertaa. Nyt on Pelsuille menossa toinen ääni putkeen.

1 tykkäys

Minä taasen olen tässä vaiheessa TPS:n bandwagonissa, jo toistamiseen. Vaikka hyökkäyksessä onkin liigakelpoista väkeä melkein kahteen ketjuun, niin eivät ne silti voi menestyä ilman maalivahtia ja puolustajia. Heikko jengi on heillä kasassa ihan valmentajaa myöten, ei jatkoon.

3 tykkäystä

Luottoa TPS:ään olen myös ihmetellyt. Itsehän olen äänestänyt turkulaisia jo tuolta 13. sijalta lähtien.

10 parhaasta pistemiehestä 7 poistunu ja tilalle tullut Wirtanen ja Nättinen. Ilmeisesti jotain Allsvenskan-hakuja on tulossa, mutta ei kyllä minua vakuuta ne millään tavalla.

Kakko ja Palve piti tota jengiä viime kaudella täysin kaksin pinnalla. Nyt siä on kärkilaitureina Suoranta ja Korpikoski, jotka hyvä jos 30 peliä saavat yhteensä pelattua kaudessa.

2 tykkäystä

Simon Suoranta - Petteri Wirtanen - Zach Budish
Lauri Korpikoski - Ilari Filppula - Lauri Pajuniemi
‘Anton Holm’ - Topi Nättinen - Markus Nurmi
Teemu Väyrynen - Jonne Virtanen - Hannu Kuru

‘Henrik Larsson’ - Joe Piskula
Santeri Lukka - Aleksi Salonen
Olli Kaskinen - ‘Filip Windlert’
Jani Forsström - Bernard Isiguzo

Rasmus Tirronen / Julius Pohjanoksa

Onhan tuo TPS:n joukkue paperilla Lukon joukkuettakin parempi siltin näyttää siltä, että Lukko sinne TOP4 matkaa.