Kommentointi - Tappara.co yhteisnäkemys kauden 2017-18 lopputuloksesta

Sportia on mielestäni rakennettu ihan järkevästi ja määrätietoisesti, joskin rajallisin resurssein. Tuli nähtyä viime kaudella useampi peli ja niiden perusteella menestyksen suurin este oli valmentaja Valtonen. Maalivahdit eivät myöskään onnistuneet.

Yritin Sportia äänestää ylemmäs heistä huolimatta.

Tästä on muutkin puhuneet. Oma tietämys on todella rajallista, mutta selittäkää nyt joku vähän järkevämpi, että miten Valtosen pelitapa ei natsaa? Vai ilmapiiri? Vai tarkoitatteko näiden kaikkien yhdistelmää? Tämä on asia, josta minä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Jälkikäteen toki voi sanoa, että olisi tuosta Sportin materiaalista pitänyt enemmän saada irti.

Itse tykkään Sportista sen takia, että tuntuu olevan oikea piikki Kärppien perseessä.

4 tykkäystä

Sport-peleistä on jo tovi aikaa, eikä minullakaan oikeasti ole mitään kompetenssia heitä arvioida. Sport on melkeimpä Liigan viimeinen mohikaani vanhanaikaisessa pystykiekko ja päätypaini kiekossa. Samaan aikaan se ei kuitenkaan pysty Jukurimaiseen puolustuspelin tiiviyteen, vaan päästikin sellaiset 30 maalia enemmän (molemmat tekivät yhtä vähän). Eli sohva-analyysini on, että Sport hyökkäsi tyhmästi ja puolusti huonosti.

Heidän kautensa oli muistaakseni tasaisen loivasti laskeva, eli korreloi käänteisesti kevättä kohti paranevan pelin yleisen tason kanssa. Valtonen on kuitenkin itsepintaisesti pysynyt pelisapluunassaan ja Sportista tiesikin tasantarkkaan etukäteen mitä ilta tuo tullessaan. Henkimaailman asioita on lehtereiltä ja televisiosta mahdoton arvioida, mutta kyllähän tuossakin näyttäisi eroa olevan Sportin ja Jukureiden välillä.

Jotta saadaan joku kosketus tähän ketjuun, niin materiaalinsa puolesta joukkue voisi mielestäni olla pari pykälää ylempänä. Toisaalta, jos Valtonen jatkaa entisellä sapluunallaan ja muuttamatta mitään, niin tuskin nähdään positiivisia yllätyksiä tälläkään kaudella. Tämä siitäkin huolimatta, että tämänkin kauden rosterit näyttävät terävimmän kärjen alapuolella tasaisen heikoilta, joten nousulle olisi hyvinkin mahdollisuuksia.

3 tykkäystä

Vielä selvitetään viimeinen joukkue ennen pudotuspelejä.

2 tykkäystä

En ole yhtään seurannut muiden jengien hankintoja, mutta ilmeisesti jonkin verran liikennettä on ollut, koska tuo runkosarjan järjestysäänestyksen tulos näyttää vähintäänkin kummalliselta. Moni alemmas kuuluva imo turhan ylhäällä ja päinvastoin. Esim. IFK laitaisin itse hankinnoista ja valmentajanvaihdoista huolimatta lähemmäs sijoja 8-10. kuin kärkipäähän. TPS ei pelaa kahta hyvää runkosarjaa peräkkäin jne.

Pudotuspelit alkavat

Sääleissä vastakkain parit Lukko-Kalpa ja Pelicans-Ilves

Lukko tekemässä Kalpasta muusia.
Ipa yllättämässä samaan aikaan Pelicanseja.

Sehän merkitsisi, että Tappara voisi pudottaa Ilveksen taas.

Tappara.co virallinen arvio kauden 2017-2018 runkosarjasta.

  1. Tappara ( 131 ääntä, kannatus 72% )
  2. JYP ( 108 ääntä, kannatus 71% )
  3. HIFK ( 95 ääntä, kannatus 37% )
  4. HPK ( 105 ääntä, kannatus 49% )
  5. Kärpät ( 96 ääntä, kannatus 46% )
  6. TPS ( 90 ääntä, kannatus 46% )
  7. Lukko ( 84 ääntä, kannatus 52% )
  8. Pelicans ( 86 ääntä, kannatus 42% )
  9. Ilves ( 79 ääntä, kannatus 44% )
  10. Kalpa ( 82 ääntä, kannatus 39% )
  11. Ässät ( 70 ääntä, kannatus 62% )
  12. Saipa ( 68 ääntä, kannatus 42% )
  13. Sport ( 78 ääntä, kannatus 60% )
  14. Jukurit ( 92 ääntä, kannatus 65% )
  15. KooKoo ( 92 ääntä, kannatus 35% )
3 tykkäystä

Nosto.
Näyttäisi Tappara-Ilves saavan uusinnan.

  • Mulle tuli etiäinen, että Lukko on korkeammalla.
  • Selittäkää mulle Pelicans.
  • Ja Ilves.
  • Ja HPK.

Hiljaa kansalainen.
Kansa on puhunut ( ei Tapani )

3 tykkäystä

“Nosto.”
“Älä kyseenalaista.”

Okeeeeei. Laitetaanko ketju sitten lukkoon? Itse olin äänestämässä TPS:aa korkeammalle, mutta näin jälkikäteen makusteltuna tuo 6. sija kuulostaa ensi alkuun miettimääni paremmalta. Menin vähän liikaa viime kauden fiiliksellä, mutta kun katselin kokoonpanoa, niin onhan se täynnä kysymysmerkkejä.

1 tykkäys

Laitetaan lukkoon jos siltä tuntuu.
Se lienee ylläpidon antamilla natsoilla mahdollista.

Lienee myös kuitenkin selvää, ettei tälläisessä äänestyksiin perustuvassa jutussa juurikaan ole sijaa eiku-mutku-jutuille.

Äänestyksiä EI tulla uusimaan.

3 tykkäystä

Lukko ja Ilves jatkavat.
Nyt päästään asiaan.

Ilveksen jatkoonpääsyyn ei ihan hirveesti uskota tällä foorumilla. :smiley:

8 tykkäystä

Pitäisikö jonkun käydä lisäämässä linkki Ipan foorumille tai Jatkoajan Ilves-osioon ?

3 tykkäystä

Ei uskottu viimeksikään :smiley: Ja hyvinhän se meni :wink: Ajatteluni lähtökohta on, että sarjaa lyhennetään merkittävästi Tapparan eduksi :smiley: Ja Rautakorven joukkueille (Tapolan ei niinkään) on ollut tyypillistä aloittaa syksyllä hitaasti, mutta peli on parantunut aina kevään edetessä.

Tai sit muistan väärin, mutta molempia Rautakorven kausia leimasi 2012-2013 ja 2013-2014 se, että syyskuut menivät aivan päin honkia. Tapolalla yleensä kausi alkoi hyvin joka kerta.

1 tykkäys

Eikös Tapolan eka kausi alkanut todella heikosti? Vai tuliko se heikompijakso toisella neljänneksellä?

Alku oli muistaakseni hitusen takkuinen (syyskuussa voitettiin ja hävittiin kaiketi yhtä paljon) ja lokakuussa oltiin 9 tai 10 pelin voittoputkessa kunnes tuli ihan hirmuinen tappioputki :o

http://www.tappara.fi/liiga/kausikertomukset/kausikertomus-2014-15-2/

1 tykkäys