Etenevissä määrin jokaisen suomalaisen kiekkoihmisen pitää tai ainakin pitäisi olla huolissaan, mihin meidän kotoinen Liiga menee. Itse ymmärrän Ikan Tappara-vihankin takaa sen tosiasian, että Suomen jääkiekon taso kotimaassa alkaa olla suhteellisen surullinen. Tappara edustaa tasokkainta jengiä, mutta sekin on ihan tosiasia, että tripla kertoo jotain myös paljon ko. Liigan kilpailukyvystä tällä hetkellä.
Se ei ole Heleniukselle ongelma, miten Tappara pelaa ja mitä Tappara tarjoaa, vaan se, millaista kilpailua tämä koko Liiga tarjoaa. Liigalla olisi ihan tosiasiallinen kiire saada äkkiä ainakin kolme heikointa organisaatiota sarjatasoa alaspäin. Mutta se mitä oikeasti tapahtuu on se, jos mietitte esim. Liigan tulonmuodostusta, että ns. kärki subventoi ensi kaudella kahta joukkuetta lisää tulonjaossa.
Juuri näin. Eiköhän Ikan kommentit ole ikuista paineen antamista nimenomaan Liigalle ja rakenteille kotimaassa kuin Tapparalle. Ikahan oikeasti arvostaa Tapparaa, mutta ”vihaa” sen takia, että Tappara on niin ylivoimainen.
Vaikea oikeasti nähdä, että Liiga olisi kenellekkään absoluuttisesti parempi kehityspaikka kuin SHL. Joskin Liigasta saa helpommin isomman roolin ja peliaika se on mikä kehittää.
Ei haaveilla, ihan sama. Tapparan keskikaista on riittävän kova ilmankin, varsinkin jos Keskinen pysyy Suomessa. Senkin voi sanoa et Konstan on itse turha haaveilla pelaavansa ensi kaudella änärissä, ei varmasti pelaa.
Vuosi Tapparassa isossa roolissa Grönborgilaisessa pelitavassa valmistaisi Heleniusta paremmin änäriin kuin jämäminuutit jossain Buffalon nelosketjussa tai AHL:ssä jossa pelipaikasta on kova kilpailu.
Vuosi Tapparassa ja sitten valmiimpana Buffaloon. Se olisi mielestäni järkevintä.
Tuntuu että nuoret pelaajat lähtevät usein änäriin liian aikaisin eivätkä ole valmiita sille tasolle mitä änäriin vaaditaan. Olisi hyvä kehittyä vuosi tai pari ennen P-Amerikkaan lähtöä.
Kyllähän Helenius nimenomaan varmasti näkee Tapparassa haasteen siinä, että rosteri on myös kova. Jämä minuutit Tapparassa olisi uran kannalta kovempi isku, kuin opettelu paikalliseen peliin AHL:n puolella.
Tapparan Liiga-porukka kun ei ole Konstalle tuttu.
En siis yllättyisi siitä, että haluaa mielummin AHL:ään.
On kova rosteri joo, mutta en kyllä silti saa Konstaa jämäminuuteille mitenkään. Kärkiketjuissa pelaisi täällä. Se olisi myös varmaan Buffalon ehto. Ja minun mielestä Tapparalta puuttuu juuri hänen tyylinen pelaaja erikoistilanteesta. Right pelintekijä, jolla kuitenkin myös hyvä laukaus.
Lähtisitkö itse, jos olisit Kostan housuissa? Jos tavoite on oikeasti NHL, niin oikea paikka on silloin AHL/NHL, josta on oikeasti parhaat mahdollisuudet päästä ylös pelaamaan.
Liigaa Kosta pelasi jo viime vuonna, isossa roolissa ”Jukurteissa”. MM-kisat osoittivat, että alkaa pojalla jo osaaminen ja fysiikka riittämään, joten miksi jää Suomeen? Pienen kaukalon peliä kannatta harjoittaa pienessä kaukalossa, ei lentokentällä träppiä ja viivelähtöä vastaan.
Suunta on selvä, Konsta pelaa ensi kaudella Pohjois-Amerikassa.
Ykköskierroksen varaukselle ei ole merkitystä lähteekö heti kun pyydetään. Uusi mahdollisuus on 95% varma seuraavalla kaudella.
Pidän todennäköisempänä, että lähtee silti heti. Paikka Buffalossa on ainakin osan kautta täysin mahdollinen. Loppuaika farmissa tai sitten lainalla Euroopassa.
MM-kisat osoittivat lähinnä, että on fysiikkaosastolla ihan poika vielä.
Oma mielipiteeni on, että yksi kova kausi vielä Tapparassa ja kun fysiikka vastaa muita taitoja, lähtee valmiina isoihin valoihin koittamaan. Ei sinne Amerikkaan mikään kiire nuorella sällillä ole.
Voi hyvin olla että lähtisinkin jos sieltä paikkaa aukeaisi, kyllä minä ymmärrän että jääkiekkoilijan asemassa varmasti saattaa tuntua että se paikka läpilyöntiin on tässä ja nyt, eikä uutta mahdollisuutta välttämättä koskaan tule. Mutta nämä olivat niitä argumentteja väitteesi tueksi joita kaipasinkin, nyt ymmärrän näkemyksesi paremmin.