Läpsyttimet ja keskustelua kannattajakulttuurista yleisesti

Menee varmaan kurinpitoon tämäkin. :wink:

2 tykkäystä

Tää on kyllä parasta viihdettä. Kauheasti mielipahaa aiheuttaa mokoma pahvin palanen :joy:
Itsehän läpsyttelen mielummin jotain ihan muuta.

Itse pidän läpsyttimistä. Niistä lähtee enemmän ääntä kuin taputtamisesta, ja kuten edellä onkin mainittu, tylsemmätkin ihmiset lähtevät mukaan läpsyttämään. Ainoa miinus kuitenkin läpsyttimissä on se, että niiden aiheuttama mekkala (joka ei mielestäni ole liian kova) peittää usein itse kannustushuudon alleen. Tällöin kuuluu vain hieman rytmitöntä läpsytystä.

Itse läpsyttelen pääosin käsiä, mutta taittelen läpsyn valmiiksi loppukliimaksia varten, koska sillä saa kovemman äänen. Jos naapuripenkille ei kaveri ilmesty, niin taittelen kaksi sisäkkäin niin avot lähtee muuten melkoinen pauke. Kokeilkaa😁

6 tykkäystä

Muistan jonkun kerran, kun jotkut junnut kiersi hallia keräämässä läpsyköitä ja kasasi niistä kunnon kimpun. Kovaa ääntä piti se läjä. Tiedä sitten missä kohtaa määrä kääntyy käytännöllisyyttä vastaan. Sen selvittämisessä olisi hommaa Myytinmurtajille.

6 tykkäystä

En noita käytä itsekään hallilla, mutta se ääni on todella terävä ja sattuu paikan päällä korviin kun koko halli noilla vihtoo. Muuten mulla ei ole mitään noita vastaan.

Mode-edit. Lisäsin lainauksen ja siirsin tänne uuteen näille pyhitettyyn ketjuun tämän viestin.

3 tykkäystä

Suhteellisen paljon ottaa kupoliin istua paikalla kun viereen tulee joku joka alkaa vihtoon noilla läpsyttimillä. En tiedä miten muilla, mutta mun kuulo ei tykkää tuosta äänestä yhtään. Täten itse pitäydynkin maltillisessa käsien taputtamisessa.

Juurikin näin. Ääni aiheuttaa päänsärkyä.

1 tykkäys

Noista läpsyttimistä lähtevä ääni ei oo ees pahin asia niissä. Pahin asia läpsyttimissä on ehdottomasti se ku niillä ei läpsytetä samaan tahtiin. Todella ärsyttävää on sit viel se ku C3 alkaa koventamaan sitä tahtia. Jolloin osa menee Sinioranssien tahdissa ja osa C3 tahdissa.

Farssi.

2 tykkäystä

Kyä mä niin vihroin lavvantaina, että herkkäkuuloiset kerjäs hiljaa armoo. :grin:

5 tykkäystä

Hurmoksellinen oli tunnelma tänään Niiralassa kun koko kansa läpsytti ja oli jatkuvasti mukana kannustuksessa. Tahtikin pysyi. Arvostan.

Suosittelen lämpimästi korvatulppia, jos ääni häiritsee :blush: Ne on oikeasti hyvä keino ja tiedän useampia, jotka nimenomaan finaaleihin niillä varautuu. Kuitenkin odotettavissa on, että desibelit siellä nousee. Itse käytän pipoa, kun se suodattaa pahimmat sen verran, että ei pahasti käy korviin, vaikka olis mökää enemmänkin :+1:

1 tykkäys

Aika laimeilta läpsyttimet tuntuivat Niiralassa. Ei tarvinnut kuin hetki odottaa pienessä seisomakatsossa, että läpsyttimet hiljeni ja sai huutaa Tapparaan. Tasasen paksua viuhtomista tuntui olevan. Hakamettässä yleensä yhtyvät rytmikkäästi huutoihin ja meno tuntuu paremmalta.

Voihan se olla, että kotijoukkueen tappio asema vaikutti läpsyttelyn tehoon.

Nyt on sitten Vaasassa Red Army suuttunut…
Huoh. Jutussa mainitaan myös Tappara ja se että meillä noita käytetään. 2xHuoh.
Oma kutina on, tykkää niistä tai ei, niillä kilahtaa seuran kassaan ihan hyvä potti. Perustuen siihen että meidän toimiston väki oli ollut keväällä palaverissa naapurin kanssa, ja naapurilta oli kysytty että miksi teillä ei ole läpsyttymiä? Vastaus oli ollut että kun niistä tulee kuluja. Meidän puoli oli kuulemma jäänyt sanattomaksi Kummeli-stories tyyliin… “Mitäs se sponsorointi oikein on??”

13 tykkäystä

Loistavaa, että veli TTman (arvostamani ihminen) on löytänyt tuon saman artikkelin, jota olin tulossa tänne linkkaamaan. Lähestyn asiaa hieman toisella tavalla:

Olen havainnut tällaisen trendin, että osa seuroista on ehdottomasti läpsyttimien kannalla ja tuovat sitä näkyvästi esiin, mutta erityisesti pienten seurojen kannattajat tuntuvat tekevän läpsyttimistä eräänlaisen “gate-kysymyksen.”

Aloin joskus kauan sitten miettiä, että esim. Ilves-fanit ovat valittaneet minulle sekä suoraan että välillisesti läpsyttimistä Tapparan peleissä. Se on ikään kuin jonkinlainen uusi kanava, jonka kautta osoitetaan oman seuran perinteisyyttä ja tyyliä. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta yhtään, läpsyttävätkö ihmiset käsiään, jalkojaan vai tuota pahvia, kunhan on meininkiä.

Ihmettelenkin aina - ja uudestaan - miksi läpsytin on joidenkin seurojen kannattajille niin vastenmielinen väline. Ilves- ja Sportfanit ovat ainakin tuoteet tietoon, että läpsyttimet ovat joku paha asia, joka laskee tapahtuman arvoa. Ilveksen arkipeleissä läpsyttimiä olisi oikeasti syytä nähdä, koska tunnelma on todella vaisu. Onko parempi, että halli on hiljaa ja mistään ei tule mitään ääntä vai se, että siellä on jotain, jolla sitä voi tuottaa?

Ristinkin tämän riidan fanien ikiaikaiseksi riidaksi mitata omaa tasoa suhteessa muihin. Onhan ärsyttävää, että läpsyttelijät eli IFK, Kärpät ja Tappara sekä TPS menestyvät myös jäällä. Pikkuseurojen fanien aito resurssipula fanituksessa johtaa siihen, että sitä voittamisen makua pitää hakea asioista, joilla ei ole mitään merkitystä. Vaasassa on tosin oikeasti hyvä tunnelma, mutta kyllä siellä eilen ihan yhtä heikkoa oli kuin muuallakin.

Ja fanijutuissa pitäisi laittaa hommat perspektiiviin: voiko tiistai olla 15 kertaa kaudessa yhtä juhlaa?

5 tykkäystä

Eikös tuossa jutussa sanottu, että se läpsyttimillä kannattaminen on teennäistä kannattamista… Väärin kannatettu!!!1!1! :smiley:

Se kyllä ihmetyttää, miks mun pojan läpsytin varastetaan joka kerta jos sen jättää penkille erätauon ajaksi.

Sen verran on tarkennettava, että Kummelissa ralliauto on täynnä mainostarroja, mutta sponsorikassissa ei ole rahaa koska talli on itse maksanut saadakseen mainoksia auton täyteen. Näin ilmeisesti myös Ilveksessä toimitaan? * hymiö *

Mitä taas läpsyttimiin tulee niin niissä on kaksi asiaa joita en ymmärrä:

  1. Miksi kukaan kaksi edes kohtuullisesti toimivaa kättä omistava katsoja käyttää läpsyttimiä?
  2. Miksi fanit läpsyttimistä aina valittavat? Tuleeko käsistä tosiaan niin paljon parempi ääni?

Kyllä turhasta jaksetaankin jauhaa ja valittaa!

Itse en oikein kanssa välitä niistä. Ja pari veemäistä haavaa saanu niistä. Ja ärsyttävästi kun istuu paikkaallaan niin takana istuva läpsyttää päähän.

Onko kellään vastaavaa sattunut?

Käytän käsiä jos jotain aihetta on.

Mielestäni meidän kodin parvelle niitä ei ole jaettu edes. Ja mikä roskaan tulee niin hirveessä kunnossa penkkirivit aina matsin jälkeen. Eli sotkua tulee ilman läpsyttimiäkin.

Jos Mikki setä sillä rahaa tekee niin homma OK. Noilla saadaan ääntä myös sieltä a ja b katsomoista mistä sitä ei muuten ennen finaaleita tulisi. Tampereella noiden käyttökin on pysynyt järkevänä, eikä siihen tasasen tappavaan pelkkään vihdontaan ole soruttu. Pahimmillaan noilla saa melkein VuVuZeLan ärsyttävyyden voittavan vihdonta konsertin, mikä peittää kaiken muun kannustuksen alleen.

2 tykkäystä

Hyvä se on että on hakamettässäkin vähän mekkalaa välillä, väittäisin että ihmiset ei käsin taputa niin paljoa kuin mitä läpsyttimillä. Ja kun seura niistä vissiin jotain rahaakin saa, niin mikäs siinä.

5 tykkäystä

Otteluisäntä maksaa iloisesti niistä sen mainospaikan ja Tappara kiittää, paikallinen kirjapaino painaa läpsyttimiä jokusen tuhat joka viikko, ja muuten joskus niin hiljaiseen halliin saadaan lisää ääntä. Eron huomaa aika hyvin kun jostain syystä niitä ei ole, silloin on melko hilajista. Kuten yllä sanottiin, kaikki eivät käsillä taputa.

13 tykkäystä