Läpsyttimet ja keskustelua kannattajakulttuurista yleisesti

Raumalle on järkätty Fan Clubin perhematka. Mukaan kuuluu sekä Tapsu että läpsyttimet😉

6 tykkäystä

Meitä Suomalaisia haukutaan aina junteiksi kun me käytetään noita läpsyttimiä. No eilen KalPa pelissä oli italialaisia vieraita ja nehän ei oo juntteja, kun ne on Milanosta. Kulttuurin mekasta.

Siellä ne vaan hakkas läpsyttimiä ja hauskaa näytti olevan. Jonkun olis pitäny google kääntäjällä vähän opastaa kuinka peleissä toimitaan.

11 tykkäystä

Questa non è una cultura. Mettili nel tuo culo.

Ei tämä italia sen vaikeampaa ole.

2 tykkäystä

coltin ura käännetty väärin :grin:

En pidä läpsyttimistä, mutta jokainen taaplaa tyylillään ja sen heille mielelläni suon (tosin en sitä pystyisi estämäänkään).

Jatkoajan läpsytinkeskustelussa aletaan tulla siihen tulokseen, että läpsyttimet ovat lutuuria jos osaa läpsyttää niin kuin keskieurooppalainen. Mutta suomalaiset eivät osaa eivätkä voi koskaan oppia. Esimerkiksi Läpsyttimet – perähikiän vuvuzela | Sivu 5 | Jatkoajan keskustelupalsta

Niin kauan, kun joillekin desibelit = tunnelma, ja zombiemainen läpsyttimien käyttö on sitä keski-Eurooppalaista meininkiä, niin niitä ei tarvitse yhdessäkään hallissa käyttää. Tuottaa vain sen kuuluisan vuvuzela-efektin, eikä monella ole muutenkaan aikomusta käyttää niitä Tšekin tyyliin.

1 tykkäys

Aloin lukemaan tuota keskustelua ja jokunen kirjoitti että maalintekijän huudattaminen on väärin. Läpsyttimistä nillittämisen vielä jotenkin ymmärrän mutta että tuo sukunimen huudattaminenkin on väärin. :thinking: Mun selkäkarvat jäätyvät vieläkin pystyyn, kun muistelen miten joissakin pleijaripeleissä koko halli on huutanut aivan täysiä maalintekijän nimen! Hrrr

8 tykkäystä

Millä sitä perusteltiin, että maalintekijän sukunimen huudattaminen on väärin? Puritaaniset anti-läpsyttäjäthän haluavat äänien syntyvän luonnollisesti, mutta onko tässä huudattamisessa sitten huonoa se, kun joku kuuluttaja ‘käskee’ huutamaan? :thinking:

Missä maassa ja lajissa esiintyy “oikeaa” kannattamista? Kiinnostaisi ihan referenssinä, että miten sen homman pitäisi toimia. Yleisö huutaa sukunimen ainakin käymissäni Bundesin peleissä, kuten myös paikallisessa kiekkoliigassa.

Frankfurt Eintrachtilla tuossa on hauska rituaali.

  1. Johtoasemassa selostaja kuuluttaa Frankfurtin maalin numeron ja yleisö huutaa vastustajan maalimäärän.
  2. Sitten kuuluttaja sanoo maalintekijän etunimen, yleisö sukunimen (ja mahdollisen lempinimen, jos kulttipelaaja)
  3. Tämän jälkeen kuuluttaja sanoo Danke! ja yleisö vastaa Bitte!
22 tykkäystä

Menee ohi aiheen, mutta näköjään muillakin, niin jatketaan. Mua yleisesti ottaen naurattaa, mutta välillä myös ärsyttää kun joku pyyhkeellä viiksensä ajava, muutaman eurojalkapallopelin telkkarista nähnyt teini tulee kertomaan mulle mikä on oikeaa kannattamista. Joo oon perushämäläinen juro, jonka suuri sydän ja lempeä mieli on visusti piilossa, mutta kai mullakin on oikeus käydä katsomassa lajia jota olen seurannut ja pelannut liki puoli vuosisataa. En kehtaa riisua paitaa saati hyppiä ja huutaa läpi ottelun, mutta toisaalta, ei mun tarvi bussissa kotio kysellä kavereilta että hei, mites se ottelu päättyi?

Kyä näin o.

18 tykkäystä

Tämä on yksinkertaista. Kaikki kannattaminen mikä tapahtuu Suomen rajojen ulkopuolella on automaattisesti oikeaa kannattamista eikä ikinä milloinkaan junttia. Suomessa taas kaikki kannattaminen on lähtökohtaisesti junttia, jollei toisin keskustelupalstalla sanota.

7 tykkäystä

Se on tyypillistä meille “mitähännuominustaajattelee”-suomalaisille, että ihan itse arvuutellaan ja arvostellaan kannatustapoja. Kaikki muu paitsi tuppisuuna ja taputtamattomana hallissa istuvat/seisovat on oikeaa kannustamista, oli se sitten läpsyttelyä, taputtamista, huutamista tai muuta omalla panoksella tuotettua kannustusta. Ei niitä pidä asettaa paremmusjärjestykseen.

Kannustetaan jokainen miten parhaaksi katsoo, mutta kannustetaan!

Ps. @ylläpitäjät voisi varmaan lohkoa nämä kannustukset omaan ketjuunsa.

4 tykkäystä

Todennäköisesti tosin väärin silloinkin, paitsi jos kyse on käytännöstä, joka ilmenee Nordenskiöldinkadulla… Porin seisomakatsomo, Sportin Red Army (Tervetuloa helvettiin jne) lienevät junttia oikeinkannattamista.

Juuri näin. Tämä pätee myös seurojen toimintaan. Parasta oli joskus, kun toimittajatkin valittivat läpsyttimistä Liigassa. Kai sitä hommia voi vaihtaa tai vähintään lajia, jos ei maistu.

Itselläni on tämä vahvasti muistissa Italiasta ja Higuainin pelatessa Napolissa:

3 tykkäystä

Se on kuulemma junttia. :tipping_hand_woman:t3:

Päätettiin yhdistää vielä oikeinkannattamiskeskustelu tähän läpsytinkeskusteluun, kun aihepiirit ovat niin lähellä toisiaan.

3 tykkäystä

Korjaus muuten, kyllä se yleisö huutaa muuten molemmat maalimäärät.

Mutta nyt kun miettii, että maalintekijän nimen huutaminen on saatu jo tartutettua automaattiseksi reaktioksi, niin voisihan Kääriäinen viedä tuon nextille levelelille ja huudattaa maalimäärätkin.

Läpsyttimistä vielä sen verran, että sellainen junttijoukkue kuin Englannin jalkapallomaajoukkue pelasi jossain Wembley-nimisellä junttistadionilla jalkapallomaaottelun, jossa Lontoon juntit läpsyttivät läpsyttimiä. Noloa!

8 tykkäystä

Eikös Jyväskylässä huudateta jo maalimäärätkin? :smiley: Noh yhtä kaikki oli tiistaipeliksi ihan kiva tunnelma eilen. Ei haittanut läpsyttyminen yhtään ja SO oli selvästi saanut tauosta voimaa. Vähällä porukalla ihan hirvittävä meininki päällä! :slight_smile:

5 tykkäystä

Mua ei läpsyttimet häiritse… ihan yks lysti.

Jos joku kokee oikeudekseen päättää mitä on oikea kannattaminen ja todeta, että läpsyttimet ei sitä ole. Niin kyllä mua henkilökohtaisesti ärsyttää kaikki jollotukset joita faniryhmät harrastavat :wink: Mutta en lähde silti tuomitsemaan ketään. Pääasia, että on ääntä hallissa vaikka en lauluista niin välitä… en kuitenkaan päivääni niilä pilaa. :blush:

2 tykkäystä