Läpsyttimet ja keskustelua kannattajakulttuurista yleisesti

Berliinissä jaettiin myös läpsyttimiä katsojille. Vaikka jalkapallo kansaa niin kyllä tuo läpsyttely sielläkin osattiin. Ei kuitenkaan mitään Kuopio vihdontaa vaan ihan vaan käsien korvikkeena muun kannustamisen ohessa.

Miks ne läpsyttimet on niin kauheita? Olisko parempi että kaikki ketkä käyttää läpsyttimiä olis niiden käytön sijaan ihan hiljaa? Lapsille ja muuten hiljasemmille katsojille hyvä konsti päästä tunnelmaan ja mukaan ääneen. Itse en käytä, mut en ymmärrä miksi läpsyttimet on joillekkin niin kauhea asia…tärkeintä että halissa on ääntä.

12 tykkäystä

Kyllä mä läpsyttimistä tykkään. Paitsi silloin kun niitä hakataan ennen peliä mun korvan juuressa. Tää nyt oli vähän tällainen kevyempi hassuttelupostaus.

1 tykkäys

Sillä niistä lähtevä ääni on järkyttävää meteliä, eikä se ole mieluista kuunneltavaa. Sitten kun niitä ei voida hakata edes samaan tahtiin - kuulostaa erittäin tyhmältä.

Näin. Ja toisin kuin @sennas antaa olettaa, ei vaihtoehdot ole: joko läpsyttimet tai ei ääntä.
Ihmiset osaa kyllä käyttää käsiä, joiden avulla saadaan esim rytmikkäämpää taputusta.

1 tykkäys

Aika hassua ajatella että joku kuka olisi tottunut kannustaan taputtamalla niin ois nyt vaihtanut läpsyttimeen, mut voi toki olla näin…minulle ihan sama miten kukakin kannustaa.

Väität siis, että esim Hakametsässä vain Ilves-fanit ovat tottuneet taputtamaan, ja ennen läpsyttimiä Tapparan peleissä ei taputettu lainkaan? :smiley:

Eikös läpsyttimille oo ihan oma ketjukin? Ei kai nyt tollasesta asiasta tarvii monessa viestiketjussa vääntää? :roll_eyes:

Edit. Läpsyttimet ja keskustelua kannattajakulttuurista yleisesti Siinä ainakin yksi läpsytinketju.

Siirsin läpsyttelyviestit tänne. Älkää heittäkö mitään siihen liittyvää missään muualla, sillä läpsyttimien maininta kerää aina jatkokommentteja. :slight_smile:

Vastataan vaikka tähän omalta kohdaltani. Se on joko läpsyttimet, taikka sitten ei yhtään mitään ääntä. Joskus saatan hermustua, ja kuiskaten kirota, kun tuomarin ratkaisu ei miellytä…

Sen verran hienohelma, että taputuksista, jota adrenaliini vahvistaa tulee hellän kädet mahottoman kipeiksi. Ja mitä tahtiin tulee, luoja ei ole suonut minulle minkäänlaista rytmitajua, joten en pysy millään tahdissa. armeijassakaan en voinut olla “marssin johtaja”, kun en vaan pysy rytmissä.

Kukin kannustaa tavallaan ja on ollut kyllä huvittavaa lukea tätä topiikkia, että joidenkin mielestä ainoa oikea kannustustapa on käsillä taputus ja chantteihin mukaan lähteminen.

3 tykkäystä

Itse vaihdoin omien käsien käytön läpsyttimillä avustettuun toimintaan kun vaihdoin seisomosta istumapaikoille. Ei tuottanut mulle henkisesti mitään ongelmaa :wink:

Tosiasia on että omien käsien käyttäminen äänen tuottamiseen (jos siis oikeasti koko ajan taputtaa) on oikeasti aika raskasta. Ja jos ei ole tottunut niin kädet oikeasti kipeytyy. Itsellä aiemmin ihan kuivu ja halkeili kämmenien iho taputtamisesta. Eli oikein mielellään käytän tosiaan sitä läpsytintä. Ehkä se sitten on sitä laiskuutta ja myös mukavuudenhalua. Ääntä sen sijaan käytän ja olen kaikissa chanteissa mukana (paitsi yhdessä koska en vaan tykkää siitä).

Ja toki jos jossain pelissä ei ole läpsyttimiä jaossa niin käytän kyllä ihan niitä omia käsiäni ja kärsin sitten seuraukset. Mutta suurin osa katsojista ei näin tee ja sen seuraukset on nähty → hiljainen Hakametsä.

12 tykkäystä

Jos johonkin hommaan on kehitetty työkalu tai apuväline, niin eikö olisi hiukan tyhmää olla käyttämättä sitä?

4 tykkäystä

Se oli joku runkosarjan peli, kun läpsyttimiä ei jaettu. Tappara sai pitkiäkin myllyjä mutta käytännössä kukaan ei lähtenyt kannustukseen mukaan. Tunnelma oli nollissa vaikka hallissa oli reippaasti porukkaa. Ihmettelinkin täällä tuon pelin jälkeen mikseivät ihmiset käytä enää käsiään.

Seuraavassa pelissä olikin jo läpsyttimet takaisin ja porukka kannusti taas normaalisti.

Toki otanta on hyvin pieni ja mitään absoluuttisia johtopäätöksiä ei voi vetää.

2 tykkäystä

Syy- ja seuraus. Ihmiset on tottunut läpsyttimiin, niin nyt on vaikea kannustaa ilman.

1 tykkäys

En tiedä, kuuluuko tämä tänne? Kuulinkohan oikein, että TPS- kannattajat olisivat huutaneet 3.erässä Oulun Kärppiä…jos näin on, niin miksi huutelivat tuolla tavalla?

4 tykkäystä

Kuulosti kyllä aivan siltä. En tiedä kuultiinko oikein. Ja miksi Kärppiä kannattaisivat…?

Vai “Palloseura!”?

Aika monenkin porukan kannattajat tuntuvat huutavan sitä. Ja toinen samanmoinen on Rauman Lukko. Kuulemme näköharhoja vaiko näemme kuuloharhoja?

1 tykkäys

Huusi ne palloseuraakin, mutta myös itse kuulin Oulun Kärpät huutoa useamman kerran. Mietin katsomossa, että mitä ne oikeasti huutaa, mutta en keksinyt.

4 tykkäystä

Okei. Varmaan luulevat että meillä on vielä traumoja. Voin kertoa ettei enää.

4 tykkäystä