Tapparalla oli viime kauden alkaessa laskentatavasta riippuen 10-11 pelikuntoista liigahyökkääjää. Loput junnuikäisiä tuuraajia. Kauden mittaan pelaajia tuli ja joitakin meni. Kevättä kohden laajuus on hyväksi ja fiksua. Kesällä ylimiehitys on resurssien tuhlausta. Siitä tässä oli kyse.
Tapparalla on iso etu, kun ovat vuosia pyörineet pelit pitkälle keväälle, ja siitä välierät ja finaalit. Pelaajat tietää et isompiin ympyröihin pääseminen, ja parempaan palkkaan ovat Tapparasta siirtymisen jälkeen edessä, ja myöskin jatkot mahdollisia tottakai. Sen näkee et paluumuuttajien halua riittää palata Tapparaan yhä uudelleen, ja uudelleen. Vertailuna menee ihan 90-luvun goljattien lailla nykyajan Tappara. Sen takia ei teidän tarvitse murehtia jatkossakaan et pelaajat eivät haluaisi Tapparaan. Sen takia roolit ja kaikki kelpaavat kohti isompia kuvioita
90-luvun goljatitkin taantui aikanaan. Ja uskon että Tapparankin dynastia kaatuu joskus – toivottavasti ei vielä
Ilman ajatusviivan jälkeistä mietettä olisin likettänyt postaustasi ![]()
On kyllä hiljaista Tapparan suhteen huhuissa. Voimasuhteita siis hankala arvioida, mutta vähille ns. vapaanaolevat Liigaluottopelaajat ovat käyneet. Aika mielenkiinnolla odotan siis Tapparan pelaajauutisia. Lähtökohtaisesti kyllä näen, että HIFK tulee olemaan se ykkössuosikki ja muut sitten perässä.
Ei kai tuosta kannata yöuniaan menettää?
Ilveskin on ollut monella kaudella ennakkosuosikki. ![]()
Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä. Ilves on ollut maksimissaan ”vahva haastaja”. Tämän uuden nousun aikana ennakkosuosikista ei ole voinut puhua. Ellei ennakkosuosikki kategoriaan lasketa enemmän kuin yksi joukkue.
Ilveksen rosterin suurin kysymysmerkki on lähtökohtaisesti maalivahdit. Ei ole lähtökohtaisesti Liigan kärkipäätä tuossa. Ei edes paremmalla puoliskolla.
Samaa mieltä. Ei niitä pahimpia “McTorsoja” kannata kuunnella. Ilves ei ole realistisesti ollut kuin max. top3 viime vuosien aikana. Ehkä lähimmäksi saattoi päästä Ruotsalaisen, Dostalin ja muiden pelaajien NHL:n lähtökaudella.
Kyllä mä HIFK:n rosterin aika kovaksi lasken, enkä näe paperilla minkään joukkueen olevan tällä hetkellä vahvempi, enkä usko minkään joukkueen olevankaan paperilla vahvempi tulevalla kaudella. Aika kovia hankintoja saisi Tapparakin tehdä ollakseen paperilla kovempi. Ei tässä vaiheessa joukkuetta voi arvioida muuten kuin paperilla.
@BlueOval puhutaan voimasuhteista, niin missä olen sanonut, että yöuneni olen asiasta menettänyt? Eikö tässä ketjussa ole tarkoitus spekuloida voimasuhteita?
Tappara puolustus on kova. Samoin maalivahtiosasto.
Hyökkäystä tässä kohtaa vaikea arvioida. Katsotaan kun hankinnat on tehty. On sielläkin laatua toki jo nyt.
Kai se periaatteessa on mahdollista, että Tappara hankkisi vain kaksi hyökkääjää ennen kautta. Silloin Rönnille ja Luodolle olisi pedattu kunnon näytönpaikka ja paikkaajat löytyisivät kesäringistä. Siellä taisi olla Nykänen, Rautiainen, Keskinen ja Tammela. Aika heppoiselta kuulostaa ja Rautakorvelle ei olisi kelvannut. Uudesta valmentajasta ei tiedä. Omasta mielestä vähintään kolme hyökkääjää pitää saada.
Ilveksen maalivahtiosastosta ei varmaan moni osaa kovin paljon sanoa, vai väittääkö porukka tietävänsä minkä tason maalivahti uusi ykkönen on? Tuskin mikään seula ainakaan, kun oli ykkösmokena pelannut pitkään Ruotsissa.
Eikös tuo kakkosmaalivahtina viime kaudella ainakin ollut?
Se jo jotain kertoo.
Ketä ykkösmaalivahteja jää hänen taakseen lähtökohtaisesti Liigassa?
Edit: Joo, 13 peliä viime kaudella.
Sitä ennen on kuitenkin neljä kautta ollut ykkösmaalivahti HV-71:ssä. Päästettyjen maalien keskiarvo ihan ok. En menisi isompia päätelmiä tasosta tekemään, esim. Niklas Rubin tuli vaatimattomimmilla statseilla liigaan.
Juu, mutta vaikea lähtökohtaisesti on kärkivahteihin sijoittaa.
Lähtökohtaisesti.
Peli sitten näyttää.
Juu… LÄHTÖKOHTAISESTI ainakin Ilveksen maalivahdit ovat selkeä kysymysmerkki. Tästä ruotsalaisesta ei oikein ole mitään tietoa. Voi olla hyväkin… Tai sitten ei. Malek oli ok tasoa ja jopa hyvä kakkonen viime kaudella. Hän on myös vielä nuori, joten tasonnostoa voi hyvinkin olla luvassa. Mutta niinkuin sanottiin… Ennakkoon mitään varmoja suorittajia ei ole.
Samoin esim. Palve, mikäli on ykkös sentteriksi kaavailtu, niin riittävyydessä on paljonkin epävarmuutta. Kodytek, mikä on miehiään ja kuinka istuu liigaan. Meskanen, vaikea ennakoida kuinka peli sujuu.
Puolustus on ehkä se ennakkoon varmin osasto Ilveksessä. Ja sekin vielä ohkainen ainakin määrällisesti.
Tulevat mahdolliset hankinnat toki voivat kääntää Ilveksen sijoitusta voimasuhde arvioinneissa.
Itse veikkaan, että tekee runkosarjaan sen ainakin ainakin 15-20 maalia. Voi hyvin tehdä ylikin 20 maalia. Onko sitten ns. kovien pelien mies, niin siitä en ole varma.
Kyllä itse luotan aika paljon uuden valmentajan tuomaan pelitapaetuun. Valmentaja on kallis ja pelitavalla voi kuroa tiettyjä eroja pelaajistossa. Eikä Tappara pelaajistossa liikaa tasoitusta anna.
Vielä ei edes tiedetä, että toimiiko Grönborgin pelitapa Liigassa, niin eikö ole aika aikaista puhua pelitapaedusta?
Ei niin. Mutta itse uskon vahvasti, että sellaisen tuo. Jää totta kai nähtäväksi, tuoko. Kaikestahan on liian aikaista puhua, kun Tapparan joukkue edes ole valmis.
Aika näyttää - mielenkiinnolla odotan, että minkälaisen mausteen tuo Tapparan pelaamiseen
Kyllä, täysin sama. Hakenut mausteita valmennukseen monesta paikasta. Ja “sulamisesta” finaaleissa huolimatta, on menestynyt maajoukkueessa ja Sveitsissä. Toki on enemmän arvoitus, kun Suomessa menestyneet valmentajat, mutta tätä mielestäni Liiga tarvitsee.