Luke Witkowskin polvigeddon Ässien Libor Zabranskyyn 26.12.2023

Jäähy ihan paikalla, mutta ehkä 2min olisi riittänyt.
Vähän kyllä tulee myöhään ja ihmeellisessä asennossa.

Niin, että Witkowski pihalle ja Manninen nousee kokoonpanoon tilalle?

6 tykkäystä

Tämä kävisi mainiosti.

2 tykkäystä

Kai taklattavalla joku vastuu on? Menee vähän kyyryyn juuri ennen pommia. Enkä näe tässä polviosumaa.

1 tykkäys

Saa Manninen kyllä parantaa aika pirusti, että menisi Witkowskin edelle peluutuksessa.

5 tykkäystä

Liigassa taklaus kohteella ei ole mikään vastuuta

5 tykkäystä

Paitsi Åstenin tilanteessa.

Mutta olen samaa mieltä, että Luke tulee erikoisessa asennossa taklaamaan. Vähän samanlainen tilanne oli toisessa erässä, mitta ei osunut.

Olisi vain jättänyt taklaamatta tuossa tilanteessa, niin tältäkin olisi vältytty.

6 tykkäystä

Eiköhän kaikki (paitsi porilaiset) ole yhtä mieltä, että tästä ei olisi pitänyt tuomita edes kakkosta. Käsittämätön puhallus. Luke jatkakoon taklaamista, ei kaikki tuomarit sentään yhtä huonoja ole. Tosin toivottavasti palaa pakin paikalle seuraavan peliin.

5 tykkäystä

Rightin pakki on maila laitaan päin. Eiköhän tuollainen Amerikassa uran tehnyt jyrä kuvittele että Zabransky heittää kiekon lasin kautta ulos ja ottaa taklauksen kylkeen.

Nyt pelasi aivan toiseen suuntaan kiekkoa ja yritti vielä luikahtaa ns. rystypuolen kautta alta pois.

Varmasti olisi voinut jättää taklaamatta, mutta niin olisi Zabranskykin voinut jättää väistämisen väliin ja ottaa taklauksen kylkeen.

Ei tästä nyt pelikieltoa pysty mitenkään arpomaan minun mielestä.

2 tykkäystä

Kieltämättä Witkowski tulee inasen myöhässä, mutta kyllä mielestäni suurin ongelma on tuo Zabranskyn viime hetken väistö, joka tämän aiheuttaa. Ota taklaus vastaan ja homma jatkuu.

Täysin oma lukunsa on sitten toi jäällä makoilu ja hetken päästä kentälle palaaminen. Näihin toivoisin jonkinlaista puuttumista tai, ettei niistä ainakaan palkita. Suuntaus ei ole hyvä sen suhteen. Tuomarin on tietysti mahdoton alkaa tilnateessa lääkäriksi ja arvioida sattuiko, eli kai se ainoa ratkaisu on pelaajista lähtöisin oleva kunnioitus tätä hienoa lajia ja muita pelaajia kohtaan.

11 tykkäystä

Kyllähän tästä jotain arvotaan vielä kakuksi jo ihan siksi että eikös se ollut Tappara joka oli päätähtenä lähettämässä sitä kyselyä liigan johdolle tässä syksyllä.

Nyt kun jäähystä ei tullut ratkaisevia maaleja eikä menetetty pelillisesti tärkeää palastakaan, niin päällimmäiseksi jää vaan iso ärtymys siitä, että tämän ulosajopäätöksen tekeminen kesti ihan järjettömän kauan. Siitähän oli loistavan hyvät kuvakulmat. Mikä ihme kesti noin kauan? Tehkää oikea tai väärä päätös, mutta nopeutta pitää saada vaadittua.

Tästä aivan liian pitkästä päätösajasta jää taas kuva, että siellä telkkarin ääressä ja luureissa on puhuttu ihan muusta kuin itse yksittäisestä tilanteesta, enemmänkin sellaista pelin politiikkaa. Jää epäilys, että keskustelu on sitä sorttia, että ei se ehkä nyt ihan ulosajon paikka ole mutta toisaalta toi taklaaja on innokas tappelija ja mitä jos me nyt päästetään se kakkosella, niin joku hullu porilainen yrittää kostaa ja sitten voi tulla tappelu ja kaikenlaista harmia, niin kai varoiksi laitetaan ulos.

18 tykkäystä

Kiekoton pelaaja, tuolla etäisyydellä laidasta et voi ottaa taklausta vastaan ja polvi osuu ässäpelaajaa. Liigan säännöillä selkeä ulosajo, eikä Tapparan leirissä juuri kukaan edes protestoinut.

Tämähän on ihan järkevää pohdintaa ja työskentelyä tuomareilta, sitä mitä tuomareiden pitääkin pohtia. Ottamatta kantaa siihen oliko tuomio oikea.

Siis mitä helv… Eihän tuosta olisi pitänyt antaa kuin 2min??? Witkowskilla selvästi taklaus-asento ja kaveri väistää alta ja ensimmäinen kontakti tulee polviin. Jos tästä taiotaan yksikin peli niin saa olla perustelut melko vakuuttavat että ostan ne…

1 tykkäys

TIetyissä peleissä sellainen voisi olla hyvää toimintaa, mutta ei tässä pelissä. Sellaisessa TPS-pelin tapaisessa missä ylilyönnit olivat koko ajan ihan kinthaalla, niin olisi voinut miettiä rauhoittavansa hommaa liiankin järeillä tuomioilla, mutta ei tässä pelissä siihen ollut syytä yhden väärän taklauksen takia. Jos sellainen yleinen miettimiskäytäntö “varmuuden vuoksi” olisi, niin se tarkoittaisi myös sitä, että Tapparaa vastaankin vähänkin enemmän koheltaneet pitäisi varoiksi laittaa suoraan pihalle joka kerta, kun muutenhan se hullu kanadalainen saattaisi sitten kostaa?

1 tykkäys

Eikös kohta pitäisi suuntaan tai toiseen kuulua ainakin, jos delegaatio :tm: on videoita kinkun syönniltä ehtinyt kelailla et eteneekö käsittelyyn asti

Voi olla että mä olen tyhmä, mutta olen aina luullut että polvitaklaus tarkoittaa sitä että taklaus osuu taklattavaa polveen (ihan sama millä osalla). Kun seurannut keskustelua useammassakin paikassa, niin jäänyt kuva että polvitaklaus tarkoittaa sitä että taklaaja “taklaa” polvellaan, mikä kuulostaa ihan hölmöltä, mutta olisin iloinen jos joku valaisisi minua :slightly_smiling_face:

No mutta itse asiaan ja taklaukseen, niin mielestäni Liigalta karhunpalvelus antaa tästä 5+20 sekä mahdollinen pelikielto. Pelaajien turvallisuutta jos ajatellaan niin tosi lyhyellä tähtäimellä joo Ässien pakki sai jonkinlaista “oikeutta” kun Witkowskille annettiin 5+20. Kolikon toinen puoli on puolestaan se, että annetaan ymmärtää että jatkossa kannattaa väistää taklauksia ja ottaa se osuma vaikka polveen, ja tämän seurauksena oma joukkue 5min ylivoimalle. Varsinkin nuorille pelaajille, jotka siirtyvät kovempiin liigoihin, niin tämä on vaarallinen viesti. Verrattuna siihen että otetaan se taklaus vastaan ja mielellään lähellä laitaa, joka on moninkertaisesti turvallisempaa niin taklattavalle kuin taklaajalle. Vaikka sillai pervessiä ajatellakin että ottamalla taklaus vastaan tehdään pelistä turvallisempi, mutta näin se vaan menee jääkiekko -nimisessä lajissa.

Witkowskissa ihailen tapaa, millä ottaa nuo tuomiot vastaan. Pari nopeaa purkan jauhantaa, ovista ulos ja kohti seuraavaa matsia. Ei jää selittelemään mitään.

6 tykkäystä

Sääntökirjan kuvaus on

50.1.POLVITAKLAUS Polvitaklauksessa pelaaja taklaa polvi edellä ja joissakin tapauksissa levittää polveaan ulospäin taklatakseen vastustajaa.

Tämänhän olisi voinut ajatuksena juontaa, että eihän kyynärpäätaklauskaan tarkoita, että taklaus osuisi vastustajaa kyynärpäähän…

2 tykkäystä