Tästä tietojenkerrusta ja käyttäjän profiloinnista olen itsekkin huolissani. Pidän kännyköitä tässä vakoilussa pahempina. Mikit tunnistaa ihan selkeästi puhetta, jonka voi mainosten perusteella helposti todeta. Tietokoneella saa sentään mikit kylmäksi. Eikä tarvitse googlata edes mitään. Eilen tehtiin työpaikalla pieni testi Android kännykällä asiaan liittynen. Katsotaan mitä mainoksia tulee kun keskusteltiin tietoisesti ihan vieraasta aiheesta kännykkä auki pöydällä.
Win11 silti mennään. Omasta mielestä käytettävyydessä parannus vanhempaan. Valikot menee vähän uusiksi, muttei muuten mitään suurempaa. Kokonaisuutena selkeämpiä kun oppii. Töissä on käytössä Win11 ja Linukka.
Ittellä prossu ei tue päivitystä yhteentoista. Jännä nähdä, aikooko MS oikeasti “aiheuttaa” melkoisen mällin elektroniikkaromua. Hyviä koneita jää tarpeettomaksi.
Mihin asti Win10 saa tukea? Eiks tuki lopu aika lyhyeen lopulta.
Mulla oli modattu (Githubista) win11 käytössä silloin kun win11 tuli kaikkien saataville pari vuotta sitten. Toimi hyvin mutta jouduin alustaan koneen uusiksi ja tämän jälkeen mulla on ollut originaali win 11 käytössä, nyt noin puolen vuoden ajan.
Olen jo tottunut tähän ja toki asetusmuutoksia on tullut tehtyä oman mieltymyksen mukaan.
Itsellä kun Windows on puhtaasti pelikäytössä niin päivitän yhteentoista kun DirectStorage alkaa yleistymään peleissä ja MS saa sen SSD-buginsa korjattua.
Vanhankin koneen saa päivitettyä win11 versioon jos itseltä tai tuttava piiristä löytyy vähän ATK osaamista. Ohjeet rekisteri muutoksen löytää esim. googlella tai bingillä nopeasti.
Itsellä on neljä-viisi vuotta vanha HP:n elitebook, mikä oli hankittaessa huippurautaa, niin senkään prosessori ei ollut enään tuettujen(pitää muistaa, että tuettu ja toimiva on kaksi eri asiaa) listalla ja joutu puukottaan rekisteriä, jotta sai siihen win11 asennetua ja hyvin on toiminut. Asentaessa tuli tämä sama mieleen.
Jännä nähdä, aikooko MS oikeasti “aiheuttaa” melkoisen mällin elektroniikkaromua. Hyviä koneita jää tarpeettomaksi.
MS ja laitetoimittajat haluavat taata mahdollisimman hyvän ja toimivan käyttökokemuksen, vai miten se höpinä aikoinaan meni?
Eli puhtaasti lisää laite myyntiä.
Microsoft on myös pudotellut vanhojen rautojen tukea (ajureita) itse käyttöjärjestelmästä ja Windows Updatesta. Tätä tosin on tapahtunut myös Windows 10:n isojen päivitysten kohdalla.
@Kilo Vuodelle 2025 on tosiaan määritelty Windows 10:n EOL. Jos historia toistaa itseään, tulee jatkoaikaa vielä moneen otteeseen. US Army tai vastaava toimija ostaa jatkotukea rahalla.
Tuohan extended EOL:hän on win-win Microsoftin kannalta, saa vanhan käyttiksen poistoprosessiin, mutta pystyy rahastamaan sen päivityksillä vielä vuosia.
Jossain määrin Windows laatu on myös parantunut. Ei ole hetkeen ollut tarvetta uudelleen asentaa konetta, kuten joskus WinXP aikaan, jolloin puolisen vuotta asennukselle oli jo pitkä aika. Ehkä tosin kasvaneet koneiden tehot ja etenkin SSD peittään alleen pahimmat ongelmat. Vanhoilla HDD kovalevyllä koneen asennus ja kaiken tyhjääminen turhasta auttoi merkittävästi.
Seiskalla uudelleenasennuksia ei juuri tarvinnut tehdä, mutta siitä näki, ettei sitä ollut vielä tehty SSD:t mielessä, koska levy saattoi esim. täyttyä logitiedostoista, jotka paisuivat gigatavujen kokoisiksi jos asennuksen kloonasi SSD:lle. Olettaisin tuon johtuvan siitä, ettei käyttis ehtinyt prosessoida logitiedostoja oikein nopealla levyllä.
Uudemmat versiot on sitten tehty SSD:itä silmällä pitäen.
Tokihan Windowsista löytyy edelleen vuosikymmeniä vanhaa tekniikkaa, jota ei ole uudistettu, koska se toimii. Esim. Print spooler, jota vasta hiljan korjattiin siitä löytyneen haavoittuvuuden takia. Tai suunnittelumokan, jota joku ei ysärillä osannut ottaa huomioon tuota koodatessaan.
Huutoosi on vastattu (tuore uutinen). Kieltämättä itselläkin mennyt hermo kun sähköpostista avatut linkit alkoi jokunen viikko sitten avautumaan pakolla edgessä.
Sieltä oli sitten Wintoosa 11 tullut uusi pakollinen päivitys ja ainakin mulla meni taskbar asetukset päin sitä itseään. Lisäksi Thumbnail previewtä en saa pois vaikka tein ohjeen molemmat juttuset ja olen koneen pari kertaa bootannut.
Mikäli jollakulla on vielä kikkakolmonen jolla ton TN preview asetuksen saa oikeasti pois päältä niin kertokaa ihmeessä. Tää päivitys ainakin heikensi itsellä Win11 käyttökokemusta. Kiitti vaan taulapäät siellä jossain Microsoftilla, ei aina tarvitse tehdä leiska ja muita päivityksiä tai antakaa edes vaihtoehto kieltäytyä niistä.
Since Linux sudo and Sudo for Windows are different beasts, scripts written for Linux sudo may not work with Sudo for Windows without some (heavy?) modification.
Ei sudolla nyt kauheasti merkitystä ole skripteihin, sehän on vaan komento jota skripteissä käytetään ja eri skriptikielet ovat totaali erilaisia.
Piti työn puitteissa leipasta nopeasti pari (kuluttajatasoista) Windows 11 asennusta. Taas tuli kertaalleen törmättyä siihen, että puhtaan asennuksen jälkeen ei pidä alkaa raivokkaasti hakkaamaan Windows Updatea, vaikka kuinka olisi kiire → sillä on mahdollista saada päivitysmekaniikka solmuun, edelleen ja myös 11 versiossa.
Oikea tapa on suorittaa asennus ja sitten pitää kone päällä ja verkossa useamman tunnin, koskematta yhtään mihinkään. Päivitykset valuvat omalla ajallaan, välillä pitää rebootata.
Vanha viesti, sori kun en muistanut vastata.
Tulkitsen tuon itse niin, että sudo Linuxissa ja Windowsissa on eri ohjelmat, joita käsketään eri syntakseilla, eli esim Linuxin
sudo apt-get update
ei toimi suoraan Windowsin sudossa, vaan sitä varmaan pitää kutsua jotenkin tyyliin
sudo.exe /apt-get /update
Linuxiin tehtyjä komentoja ei siis voi vain copy/pastella paukuttaa Windwsissa.
Neljä vuotta tämä paskakikkare toimi (Win 10), mutta nyt on vetänyt itsensä limboon. Koneella ei ole räpelletty mitään - paria peliä pelattu ja vähän valokuvia kehitetty.
Ongelmat alkoivat siitä, että pojan Minecraft ei käynnisty. Virheilmoitus on niinkin hyödyllinen kuin App won’t start. Tähän ei löydy netistä yksiselitteistä korjausta, mutta selvityksessä huomasin, että Microsoft Store ei toimi. Se ei asenna ohjelmia.
Lisää ihmettelyä ja havainto, että päivitykset ovat jumissa jossain 1/2024 tasolla. Syy on WinRE päivitys, joka ei mene läpi.
Tähän on ohjeita kasvattaa partition kokoa, mutta ei auttanut.
Nyt taisi tulla pakkorako asentaa koko paska uusiksi Win 11 pohjalta, joka on asia jota olen yrittänyt välttää. Samalla muistutus siitä, miksi käytän mieluummin Linuxia (ml. ChromeOS).
Jos Windowsilla ei tosiaan ole tuon kummempaa käyttöä niin helpoin keino on ottaa kuvat talteen ja asentaa puhdas Win11.
Tuo Storen hajoaminen on vanha vitsaus Win 10:ssä, siihen löytyy googlaamalla powershell-loitsuja.
Toi WinRE-päivitys on hankalampi, koska sillä korjataan Bitlockerissa oleva haavoittuvuus ja se tapahtuu tuon osion kautta, jonka kanssa MS on tapansa mukaan perseillyt.
Tästä seuraa nyt isompi remontti. Koneessa on kolme SSD levyä, joiden käyttötarkoitus pitää samalla vaihtaa. Windowsin pelit ovat uskomattoman kokoisia paketteja nykyään - pelkkä Fortnite 90GB. Laitetaan siis Winkka isoimmalle levylle, Linux toiselle ja valokuvien pyörittely kolmannelle.
Josko tuolla päästäisiin tämän koneen elinkaari loppuun.
Mutta on se jännä kuinka edelleen vanha totuus pitää paikkansa, eli ennemmin tai myöhemmin Windows paskoo itse itsensä, vaikka sillä ei tekisi mitään.