NHL-pelaajien palkat ja muut palkka-asiat

Ammatti pelaaja totta kai . Pätee moneen muuhunkin urheilulajiin. Irrallaan ympäröivstä yhteiskunnasta.

1 tykkäys

No mä nyt vastaan, että kyllä esim. tänään Dohassa kilpaileva Maria Huntington treenaa, jumppaa ja edustaa huomattavasti paljon enemmän kuin Pate. Ei selkä tai pää vihoittele, edustaa sitten Tamperetta tai Suomea. Joo, ei pysty myymään iltiksiä italialaisilla autoilla, mutta omalla edustavuudellaan tuhat kertaa Patea enemmän.

Kyllä se on ihan aiheellista itse kunkin välillä miettiä mistä se palkka syntyy, eikä ottaa kaikea annettuna. Ihan asiallista pohdintaa siis @Rane :lta.

Ei kai se minun vikani ole jos NHL:n palkat ovat tuota luokkaa?
Pate on palkkansa ansainnut siinä kuin muutkin kiekkostarat.

En tiedä mitä Jets saa rahaa Paten fanipaidoista, mutta taatusti enemmän mitä Maria Huntingtonin fanikamoista tulee.

Tyhmähän Pate olisi jos ei työstään keräisi sitä rahaa mitä siitä on saatavissa.
Pate nyt vaan on valinnut rahakkaamman lajin kuin Maria Huntington ja noussut siellä huipulle.

Tämä mainitsemasi vertailu nyt ei ollut oikein tasapuolinen.
En minäkään verrannut Paten palkkaa esim. Lewis Hamiltonin liksaan tai Lionel Messiin vuosituloihin.
Se nyt vaan on niin että eri hommista saa eri liksan.

8 tykkäystä

En minä sinua ole syyttänyt.Sanoit näin:

Minä epäilen, ettei Paten treenaamisella, jumppaamisella, edustamisella, tai työn tekemisellä ylipäätään pysty Paten palkkaa selittämään. Kyllä ne selitykset löytyy ihan muualta.

1 tykkäys

Juu, niin löytyy ja ihan tuosta ylempänä olevasta viestistä.:blush:

2 tykkäystä

No kysehän oli 6,75 dollarin kausituloista, jolla minä en tekisi tuntiakaan töitä. :smiley: Palkat nyt on mitä on, ja Patehan pistää rahaa hyväntekeväisyyteenkin, joten yhteiskunnallista hyötyä tulee siitä tänne, että Pate saa sen palkan.

1 tykkäys

Ehkä se palkka ero tulee siitä kuinka monta blåkläderin paitaa tai K-rauta brändätytöt vasaraa menee perusduunarin nimellä kaupaksi.

Suurimman hyväntekeväisyyden Laine tekee ostamalla noita autoja (jos ne tosiaan tulee Suomen kilpiin) mutta sekään ei näytä jengille riittävän.

5 tykkäystä

Pate tuottaa edustamalleen yritykselleen tuolla 14min peliajalla enemmän kuin “rivityöläinen” vuodessa omalleen.

1 tykkäys

Aijajjaijaii… kun en pysty oleen tarttumatta, vaikka menee ohi aiheen.
Laineen,Räikkösen,Barkovin yms palkat kyllä hyyväksytään.
Mutta postin johtajan ei. Laine on Jetsissä se ”rivityön tekijä” verattuna siihen postin johtajaan, joka vetää koko lafkaa.
Jetsin liikevaihdosta en tiedä, mutta luultavasti joitain satoja miljoonia.
Posti teki 2018 1,6 mrd…
Ja noi huippujohtajat on hei tehny uransa eteen ihan hiukan enemmän, kun lätkiny kiekkoo muutaman vuoden.

Valintojen maailma.

5 tykkäystä

Niin. Ja miettikääpä sitäkin, miten paljon nämä alle seitsemän dollaria tienaavat tekevät samalla yleiseksi hyväksi. Ja mikä vaiva siitäkin on, että näin on!

Minä en olisi tästä ollenkaan varma. Sitä työmäärää ei voi kuin kadehtia mitä pelaaja joutuu tekemään ja käymään läpi, ennen kuin edes pelaa jääkiekkoa ammatikseen. Se tosin täytyy nostaa esille että harrastus ja ammatti kulkee urheilussa lähempänä toisiaan kuin siinä että jostain tulee vaikka Postin toimitusjohtaja.

Ja semmoinen ero tässä on myös, että johtoportaan ja työntekijän kohtuuton palkkaero on ongelma kun on kyseessä valtion lafka, se ei niinkään ole ongelma kun ollaan yksityisellä puolella (esim. NHL-joukkue).

Laine on ehdottomasti palkkansa ansainnut. Näistä valtion lypsylehmien johtajista en voi sanoa samaa (tämä sen takia että sillä sektorilla tuollainen eriarvoisuus ei ole hyvästä).

6 tykkäystä

Ne valinnat 80 luvun alussa ei olleet ihan samanlainen

Kovasti menee off-topikkiin, mutta tartun nyt tähän.

Niin, sinähän et tiedä hyväksynkö minä Postin johtan palkkaa vai en.

Mutta turha sinun on näitä kahta verrata.
Barkov ja Laine eivät ole “rivityöntekijöitä” NHL:lle ja seuroilleen. He ovat tuote jota myydään, he ovat markkinointimateriaalia ja lisäksi vielä palveluvastaavia.
Ja silläkään ei ole väliä, että mitä osaa he edustavat yrityksestä. Sillä on väliä, mitä he tuottavat tai pystyvät potentiaalisesti tuottamaan edustamilleen yrityksilleen. Oletuksena on tietenkin, että huippu-urheilijat tuottavat yritykselleen (tai potentiaalisesti tuottavat) yli sen, mitä heille maksetaan palkkaa.

En ole Postin keissiä jaksanut itse hirveästi tutkia, mutta käsittääkseni Postin johtaja ei ole tuottanut Postille mitään, vaan päinvastoin on epäonnistunut tehtävässään ja hänen alaisuudessaan postin tulos on heikentynyt – sinänsä mielestäni on täysin hyväksyttävää kritisoida Postin johtajan palkkaa. Varsinkin, kun Posti joutuu tuloskehityksensä takia pienentämään rivityöntekijöidensä palkkoja. Tämän lisäksi Posti on valtio-omisteinen yritys, joten kritisointi on vielä sallittavampaa.

Yritykselle työskentelevien työntekijöiden tulee tuottaa yritykselle enemmän tuloja kuin menoja. Kohtuu yksinkertaista loppujen lopuksi. En näe hirveästi ihmisiä (pl. täysin vasemmalla olevat) kritisoivan esimerkiksi Koneen tai Nesteen johtajien palkkoja, koska he ovat saaneet yrityksensä menestymään ja täten selvästi ansainneet palkkansa. Samaa voi sanoa tässä kontekstissa esim. Aleksander Barkovista.
Barkov(Laine) on yrityksensä huippuosaaja, jota ei voi korvata oikeastaan millään tavalla. Palkka tulee arvostaa hänelle sen mukaan, ettei kilpaileva yritys nappaa häntä omalle palkkalistalleen. (Barkovin ja Laineen tilanteessa toki kysyntä oli hieman rajoitettua, koska RFA)

Minä en tässä tilanteessa arvioi työntekijän palkkaa sen mukaan miten paljon henkilö on tehnyt töitä tietyn paikan ansaitsemiseen. Minä arvioin työntekijän palkkaa sen kautta, tuottaako hän kaikkien kulujen jälkeen yritykselleen plussaa vai miinusta.

Pitäisikö sinun mielestä Postin johtajalle maksaa enemmän palkkaa kuin Koneen johtajalle, jos Postin johtaja on tehnyt enemmän töitä asemaansa pääsyyn kuin Koneen johtaja? Vaikka yrityksen tuloskehitykset ovat täysin eri suuntiin?

Jetsin liiketulos nopean googlauksen jälkeen oli vuonna 2016 11.4 miljoonaa, eli tämän puolesta pelaajien palkat noin keskimäärin ovat hyväksyttävällä tasolla.

Se, että pyöriikö urheilussa liikaa rahaa yleisesti on taas täysin eri keskustelu.

3 tykkäystä

Kannattaa muuten lukea tämän ketjun avauspostauksen linkitetty juttu, jossa kerrotaan, mitä palkasta jää käteen. Ei varmaan kuudella miltsillä rahat lopu, mutta siinä on jos jonkinlaista välikättä kaapimassa omaisuutta itselleen.

4 tykkäystä

Ihan shaissea verrata jotain postin johtajan palkkoja näihin. Valtio maksaa postin toimarin palkan eli sinä ja minä joka helvetin palkasta :slight_smile:

Hyvä vastaus.
Tuloksesta pitää nimenomaan maksaa. Itse otin epäpätevästi postin johtajan esille. Siellä tosiaan taisi olla tulos laskenut.

Mielestäni tulospalkkaus on ainoa oikea palkkaus.

Tarkoitin ehkä enemmän sellaista yleistä mielipidettä mikä vallitsee täällä härmässä.
Jos joku höpöhöpö urheilija ostaa lambon se on hyväksyttävää. Mutta liikemies/johtaja kun ostaa samanlaisen niin se on vähintään kusipää.

Samaan aikaan se urheilija ei oo tuonut maahamme yhtään työpaikkaa taikka verotuloja. Se ”liikemies” on tuonut molempia.

Enkä nyt tarkoita arvon palstaveli sinun näkemystä asiasta.

1 tykkäys

No, tuskinpa jonkinlainen kriittisyys talouden mekanismeja, palkkojen muodostumisia, kehityksiä ja eroja kohtaan kuitenkaan “täysin vasemmalla olemista” automaattisesti tarkoittaa.

Kenties jotkin yksittäistapaukset myös voivat toimia aihepiireissä ajatusten ja keskustelujen herättäjinä, vaikka kaikki rinnastuvat tai rinnastumattomat tapaukset eivät toimisikaan.

Mistään yksittäistapauksistahan ei kuitenkaan pohjimmiltaan ole kyse, vaan järjestelmistä.

1 tykkäys

Patu kumminkin laittaa limppua uuniin kiitettävästi, eikä hukkaa lahjapaketteja, niinkuin Posti :grin:

1 tykkäys