Just tuli kuunneltua tuo läissy läpi…oli kyllä ihan Ok, parempi ehkä kuin edellinen. Näitä Nightwishin levyissä on se ongelma, että näitä kuunetelee sillätavalla, että kuinka Holopainen on tämän tuotannon hoitanut ja sitten mitä Hahto tekee sen rumpukikkarin takana.
Mutta onhan tämäkin levy taas sellainen suoritus, että alta pois.
Itselläni on viimeinen levy jonka olen fyysisesti ostanut on Once…
Minäkin sain vasta kuunneltua. Kesti vähän, että sai varattua sellaisen ajan, että kuunteli levyn kerralla kokonaan ja luki sanat samalla.
Tykkäsin kyllä, mutta kuten aiemmin sanottiin, auennee vasta muutamalla kuuntelulla. Joitain oikein hienoja juttuja bogasi toki jo ensikuuntelemalla.
Trilogian viimeinen tämä kaiketi on, sen kyllä huomaa. Teemat ovat samankaltaiset ja musiikillisestikin yhteneväisiä.
Joo, tää on kyllä nykyään niin vanha fraasi, että alta pois…mitenköhän näihinkin suhtautuu. Holopainen kun on ihan äijä tässä säveltaiteessa.Sitten siellä on Kai Hahto tuon rytmipuolen hoitamisessa. Onhan tämä taas tällaista musiikkianalyysiä…
Ei se ollut mikään analyysi eikä siihen tarvitse suhtautua mitenkään. Minulle usein levyt aukeavat muutamalla kuuntelulla, ensimmäisellä kerralla ei saa niin paljon irti. Se on oikeastaan yleensä merkki aika kertakäyttöisestä musiikista, jos se on heti ensikuuntelulla ihan tykki.
Emppu toinen orkkisjäsen, kaikki muut on vaihtuneet ainakin kerran. Ei todellakaan voi olla Nightwisiä ilman Tuomasta. Suotakoon hänelle vapaus toteuttaa taidettaan
Näinhän tuo on.
Olen seurannut Nighwishia melko intensiivisesti vuosikausia, ja yleisesti on aika selvää, että bändin dynamiikka ei ole ehkä yhtä demokraattinen kuin monessa muussa bändissä. Joskus takavuosina tuo Holopaisen asena aiheutti jonkin verran kärhämää, mutta se kyllä kai lakkasi aika nopeasti, kun muut hyväksyivät, että Tuomas Holopainen on ainoa korvaamaton palanen Nightwishissa.
Kenenkään lähtöhän ei varsinaisesti kai tähän liity – ellei sitten Tarja Turusen.
Sami Vänskä lähti aikanaan riitojen vuoksi, Tarja Turunen ehkä tämän bändin valta-aseman. Jukka Nevalainen ja Marco Hietala lähtivät molemmat terveyssyistä.
Miten mä muistaisin sellaisen selityksen tuolle yhtenä osasyynä Turusen poispotkimiselle oli se, että hänen miehensä Marcelo Cabuli alkoi poikien mielestä vähän liikaa sekaantumaan tuohon bändin toimintaan…?
Joo, siinä oli juuri tämä Cabuleita rattaisiin -kuvio. Äijähän toimi Tarjan managerina, ja alkoi sitä kautta lobbaamaan itseään myös bändiin päättäväksi tahoksi.
Koko selkkausta puitiin paljon aikanaan, ja kyllä siitä jonkinlaista Tuomas-Tarja-mustasukkaisuuskuviotakin väännettiin, mutta ainakin se näytti siltä, että Tarja oli ikään kuin vähän välikätenä tässä riidassa, mutta koska Cabulin irrottaminen vaati Tarjan irrottamista, molemmat saivat lähteä.