Ei varmasti potkaissut tahallaan kaulaan, mutta tuo jalan liike näyttää luonnottomalta tilanteeseen nähden. Hyvähän tuo on poliisin tutkia.
Anteeksi, että sanon töykeästi, mutta tämä on vakava asia: osaako kumpikaan teistä lukea? Ihan oikeasti. Takaisin peruskouluun.
Malliesimerkki ketjusta, jonka voisi sulkea. Jääkiekkoilija kuollut traagisesti. Toinen jääkiekkoilija ja moni muu ihminen tulevat kärsimään ja suremaan asiaa lopun ikäänsä.
En ole katsonut videota. Otsikkotason tieto riittää.
Näen, ettei kenelläkään ole tapaukseen kotisohvaltaan mitään annettavaa.
Ottamatta kantaa tähän tilanteeseen, niin kyllähän törkeitä ylilyöntejä tapahtuu. Suomessa törkein luistimilla tehty vastustajan vaarantaminen on varmasti Janeckyn kahden jalan terät edellä potku Kuusiston rintaan. Jos Kuusisto olisi sattunut yhtään kumartumaan eteenpäin, niin terät olisivat olleet kurkussa/leuassa. Videolla tilanne näytti vielä pahemmalta kuin oheisessa suttuisessa kuvassa. Videota en kuitenkaan enää löytänyt.
Monella on varmasti jotain sanottavaa asiasta, mutta ymmärrän pointtisi.
Itse menin videon katsomaan tuon poliisitutkinnan vuoksi. Kyllähän se siltä näyttää, että Petgrave saattoi tahallisesti ojentaa jalkansa pysäyttääkseen Johnsonin. Jääkiekko on kuitenkin notorisesti nopeatempoinen laji, eikä yhden videolta voi minun nähdäkseni mitenkään varmaksi päätellä, oliko jalan ojennus tahallinen vai vahinko. Osuma kaulaan oli kuitenkin äärimmäisen suurella todennäköisyysellä tarkoittamaton.
(Korostukset eivät ole sinun takiasi, Sammy. Ymmärrät varmaan.)
Toinen ja viimeinen viestini ketjuun. Mitä itse olet mieltä? Mahtuisiko mielestäsi lainauksen sanojen “jotain” ja “sanottavaa” väliin mahtua majoriteetin osalta sanat “järkevää” tai “rakentavaa”.
Kaiketi tuo on suhteellista, mutta omasta mielestäni suurin osa ketjun kommenteista on vähintäänkin “ihan järkeviä”.
Olennaista on kuitenkin se, että käsittääkseni tällä foorumilla ketjujen olemassaolon kannalta ei ole ratkaisevaa, onko suurin osa ketjussa julkaistuista viesteistä erityisen rakentavia tai sen järkevämpiä kuin ne nyt tässä ketjussa ovat keskimäärin olleet. Sanotaan nyt näin, että ei tämä minun mielestäni ole lähellekään törkyisin ketju forkalla.
Toistan kuitenkin vielä sen, mitä sanoin jo aiemmassa viestissäni: toki ymmärrän myös sinun näkökantasi siitä, että tätä ketju ei välttämättä pitäisi pitää auki. Olen kuitenkin itse hieman eri mieltä.
En itse muista ihan tarkkaan, mutta olettaisin että 80-luvun lopussa tuli meille junnuissa pakolliseksi varusteeksi Kohon kaulasuoja. Silloin niistä vielä puuttui kaulalappu ja se oli tasaisesti kaulan ympäri ulottuva.
En pelannut kilpaa aivan isoimpiin junnuihin, mutta tuliko sen käytöstä sitten vapaaehtoista myöhemmin?
Sitten kun aloitin aikuisiällä uudestaan höntsät, niin olin tosi kiitollinen kun ne oli valmiiksi integroitu alusasuihin.
Osaan oikein hyvinkin, kiitos. Sen verran on kuitenkin koulua käyty. Mutta lähdet kuitenkin flirttailemaan ajatuksella kun kaivat jotain jäähyminuutteja. Mutta joo, karmee keissi ja jää nyt tähän mun osalta.
Et selvästi osaa lukea, tai ainakaan et ymmärrä lukemaasi. Sanoin, että Petgrave saattoi yrittää jalan ojentamalla hidastaa/estää Johnsonin etenemistä (alunperin “tavallaan levittää itseään […] eteen”) . Tämä siis siksi, että jalan nosto näyttää hyvin erikoiselta. Niin ikään on myös mahdollista, että erikoisen näköinen jalan nostaminen johtuu yksinkertaisesti kompuroinnista tai vastaavasta. Videolta on mahdotonta varmaksi sanoa.
Itse asiassa kommentointisi perusteella herää epäilys, että et ole edes nähnyt po. tilannetta. Sinänsä on täysin ymmärrettävä valinta jättää klippi katsomatta - jos siis olet niin tehnyt - mutta myös tapauksen kommentointi kannattaa siinä tapauksessa mitoittaa siihen kehykseen, että videon katsoneet voivat analysoida tapausta paremmin ja perustellummin kuin sinä. Edellä sanottu pätee ihan yleisesti tietenkin kaikkiin muihinkin kommentoijiin.
Joka tapauksessa: sanoin myös, että kaulaosumaa ei varmastikaan yritetty. Tämän täsmensin myöhemmin muotoon “äärimmäisen epätodennäköinen”. Sinä sen sijaan implikoit, että minä olisin syyttänyt Petgravea tahallisesta kaulaan potkimisesta. Syytöksesi on melko törkeä, koska käytännössä väität minun syyttäneen Petgravea taposta. Tuo on todella hävytöntä touhua.
Nyt sitten vielä venkoilet vastaan. Anteeksipyyntö olisi paikallaan - tai edes virheesi myöntäminen. En kuitenkaan tästä nimenomaisesta aiheesta (minun sanomisistani) enää tähän ketjuun kirjoita, mutta voidaan jatkaa yv:llä halutessasi.
Äläpä nyt keuli. Sun tekstisi alkoi
joten tuo myöhempi tekstisi joko on vastoin näkemystäsi tai sitten kirjoitit tuon ylläolevan täysin typerästi.
Turha meille tuosta spedeillä. Yksikään jääkiekkoilija ei tapa ketään kentällä tietoisesti.
Ja puolestani voisi myös tämän ketjun sulkea.
Ei varmaan potkaissut tahallaan kaulaan, mutta aika pahan riskin otti, jos oletti potkun osuvan rintaankin. Eikös kiekossa kaikenlainen vastustajaan kohdistuva potkuliike ole tuomittava. Jos pelaaja on vastuussa mailastaan, niin kyllä varmaan terävästä luistimestaankin.
Valitettavasti niitä pimeitä hetkiäkin urheilussa joskus urheilijoille sattuu, vaikka en mitenkään väitä tahallisuutta. Tilanteet tulee nopeasti ja väärää reagointia ei aina saa takaisin. Ja siinä mitä lopulta tapahtuu, on sattuma vielä mukana. Videota en siis edes ole nähnyt, enkä ainakaan nyt yötä vasten halua sitä katsellakaan.
Juuri näin. Jääkiekko on laji missä pelaajat reagoivat tilanteisiin sekunnin murto-osissa ja joskus pelin sisällä tulee virhearviointeja. Videon näin, hieman omituisena pidin jalan ojentamista mutta syyttämään en lähde jokseenkin huonolaatuisen videoklipin perusteella, sillä täysin päivänselvä vahinkohan tuo oli. Pitää oikeasti päässä vinkua aika pahasti sellaisella tyypillä joka tuota tahalliseksi teoksi väittää. Valitettavasti vahingollakin voi olla joskus kohtalokkaat seuraukset. Kaulasuojat olisi hyvä saada pakolliseksi ASAP.
Valitettavasti olen videon katsonut. Ja edelleen, osaan lukea ja kyllä ymmärränkin lukemaani ihan kelvollisesti.
Sinulla oli tämä teksti. Eli nostit esille mahdollisuuden tahallisuudesta. Ja sitten tuon toisen osapuolen historian jäähyissä. Tämän jälkeen alat minulle riehumaan ja epäileen lukutaitoani ym. Tuo tilanne on todella nopea, osuma kun tulee, siinä menee silmänräpäys, jalat ovat heilahtaneet ylös.
Mitä mun pitää pyytää anteeksi? Älä nyt viitsi.
Niclas Luceniuksen potku takaa tulevaa pelajaa rintaan muistuu myös mieleen. Ikävä kyllä noita tahallisia potkujakin jotkut vatipäät tekevät.
Otsikon tapaukseen en ota kantaa.
Voi jestas miten kamalia kommentteja tuo Petgrave saa… Onneksi ei taida enää tuota tiliä käyttää (yksi ja ainut kuva vuodelta 2011). Surullista, että mennään vuotta 2023 ja silti jotkut ihmiset kohtelee ”erilaisia” ihmisiä kuin paskasta vessapaperia.
Tuossa poiminnassasi ei sanota, että osuma päähän olisi ollut tarkoituksellinen, vaan että Petgrave mahdollisesti yritti pysäyttää vastustajan. Ihan vaan tiedoksesi:
On muitakin tapoja pyrkiä pysäyttää vastustaja kuin potkulla kaulaan. Esimerkiksi jalkakampilla. Videon perusteella tällainen vaihtoehto ei mielestäni ole mitenkään poissuljettavissa.
Luetunymmärtäminen ei taida kuulua vahvuuksiisi, tai sitten olet jotenkin niin tunteiden vallassa tästä keissistä (mikä olisi sinänsä ihan ymmärrettävää), että et ymmärrä tekstin merkitystä vaikka normaalisti siihen kykenisit. Mene ja tiedä.
Edit: tämä myös @Jussip95’lle, vaikka vastasinkin jo myös yv:llä.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tästä ei voi olla satavarma. Maailmassa tapahtuu oudompia ja sairaampiakin asioita. Tästä huolimatta en usko, että po. tapauksessa oli kyse tahallisesta teosta; tämä eksplikoitakoon ns. sattuneista syistä.
Tehdäänpä sillä tavoin että lopetetaan tähän. Sää vedit nyt vähän alta lipan ja sen jälkeen selittelet muotoseikoilla ja kehittelet mun suuntaan keksittyjä syytöksiä mm. luetunymmärtämisen puutteesta.
Vituiksi meni, annappa olla.
Taisit tajuta virheesi. Mistään “muotoseikoistahan” tässä ei ole kyse, vaan yksinkertaisesti siitä, mitä on kirjoitettu ja mitä ei. Ja mikään “keksitty syytöshän” tuo ei ollut, vaan ihan vain yksinkertainen toteamus jokaisen havaittavissa olevista seikoista.
Melkoisella pulushakkilinjalla päätit näemmä vetää. Mutta epäilemättä on hyvä idea lopettaa tähän, siitä olemme yhtä mieltä.
Jep. Kunnon asianajajalinjalla; hyökkäys on paras pulustus. Pidä toi.
Sä tartuit ihme lillukanvarsiin ja rupesit sen jälkeen muita kirjoittajia syyttelemään.