Onnettomuus Vaasan jäähallissa järjestetyssä konsertissa 17.12.2017

https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri-nyt-ilmastointiputkia-pudonnut-yleison-niskaan-vaasan-jaahallissa-useita-loukkaantunut-200611648/

Tämä siis Vaasana Sportin kotihalli. Onnettomuuden vakavuus on vielä auki. Kuitenkin pelastuslaitos sanoo, että useita loukkaantunut.

Aikamoinen putki pudonnut mediakuution viereen kaukalon kohdalle Iltalehti.fi videolta katsottuna.

Toivottavasti ei mitään vakavampia loukkaantumisia tullut…

Edit.

Ihan ekana: ikävä, ikävä onnettomuus. Ehkä on vähän kornia sanoa, mutta olen ainakin Jatkoajassa huomannut, että vaasalaiset ovat jo kauden puhuneet uuden hallin tarpeesta ja ei vissiin aivan turhaan.

Ehkäpä tuokin projekti ottaa tämän myötä uutta tuulta alleen. Ikävä asia monissa jutuissa on se, että pitää tapahtua jotain tällaista ennen kuin asioihin puututaan. Jäähallit ovat vanhoja rakennuksia ja niihin liittyy monella paikkakunnalla riskejä.

Jos siinä oli liian monta mestaruusviiriä roikkumassa.

1 tykkäys

Sieltä olisi voinut siis periaattessa tippua jonkun meidänkin pelaajan päälle tavaraa perjantaina. Ikävä onnettomuus joka tapauksessa.

7 tykkäystä

Seitsemästä lievästi loukkaantuneista puhuu YLE:n TV-uutiset. Paikalta on sanut hakea henkilökohtaisia tavaroita, mutta lavarakenteet ja tuolit sun muut ovat paikoillaan kunnes tutkinta valmistuu.

Osui sikäli Sportin kannalta onnekkaaseen aikaan, että seuraava kotipeli on vasta 28.12. Siihen mennessä saattaa olla tutkittu mitä tutkitaan. Tai mistä näistä tietää, kauanko hallin avaamiseen kuluu.

1 tykkäys

Eikös liigalisenssin yhtenä ehtona ole Liiga-kelpoinen jäähalli?
Joko tämä voisi olla syy pudottaa Sport sarjatasoa alemmas?
Jos tämä tehtäisiin heti oitis, silloinhan Sportin ottelut mitätöitäisiin ja tuo lauantain tuloskaan ei jäisi voimaan…

5 tykkäystä

Jonni verran kuvamateriaalia yms. analyysiä tapahtumapaikalta:

https://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/ilmastointiputki-tippui-yleisön-päälle-konsertissa-vaasan-jäähallissa-1.2484460

Kaiken järjen mukaan tuossa hallissa ei enää tällä kaudella pelata.

Hyvää videota tapahtuneesta (ei kaikkein herkimmille):

Odotin että ämyreistä ois soinu täpöillä heviä mut normi juonnin aikana yhtäkkiä alkaa sataan tavaraa niskaan. Kauhee vahinko

Jatkoajan puolella on tehty mielenkiintoista kuva-analyysiä tästä kuvasta, jossa Sportin ja Tapparan pelaajat kättelevät. Aivan kuvan ylälaidassa keskellä näyttää olevan T-kirjaimen mallinen ilmastointiputken pätkä, joka romahti videolla alas. Se on kuvassa selvästi kenossa ja vaikuttaa nojaavan valokiskoon, joka on taipunut. Katsokaa itse ja tulkitkaa.

Tällaisissa asioissa ollaan yleisesti Suomessa niin tarkkoja että vähän vaikea uskoa tähän yhden kuvan perusteella täysin. Jos havainto osoittautuu oikeaksi, on vastuulliset tahot ihan helvetinmoisessa kusessa.

6 tykkäystä

Noinhan se on, kuten sanoit. Ei oo spedet kiinnittäneet kunnolla.

Kyllä se tuo sama lähes varmasti on, ulkonäkö ja sijainti on kyllä sama. Hiukan kummastuttaa kuinka kauan se siellä jo on levännyt valokiskoa vasten ilman että siihen on mitään huomiota kiinnitetty. Jälkikäteen tietysti helppo ihmetellä, mutta ihmetyttäähän se.

Onneksi ilmastointiputki tuli alas vaakasuorassa, sen nopeus ei näyttänyt videolla kovinkaan suurelta ja eräs paikalla olija kertoi putken tulleen alas kuin hidastetussa filmissä. Kaipa sen suuren pinta-alan aiheuttama ilmanvastus auttoi tässä tapauksessa, ontto putkihan ei aivan älyttömästi paina.

Hullumminkin olisi voinut käydä jos putki olisi tullut reuna edellä ihmisjoukkoon, terävä putken reuna olisi varmasti leikannut lihaa. Huh.Alustavan tiedon mukaan kukaan ei loukkaantunut vakavasti.

Sportin mukaan piakkoin selviää koska hallissa voidaan taas pelata.

Poliisi aloittaa tänään maanantaina 18.12. onnettomuustutkimuksen kilpahallissa, ja tämän jälkeen rakennusvalvonta infoaa Kuntayhtymää mitä toimenpiteitä tulisi tehdä.

Oletamme, että huomisen aikana olemme viisaampia milloin seuraava Liiga-ottelu voidaan pelata Vaasa Arenalla.
Tiedote koskien eilistä onnettomuutta Vaasa Arenalla | Vaasan Sport

4 tykkäystä

Ikävä tapahtuma. Onhan tuollaisen hallin rakenteet kovilla, kun miettii. Ja lämpötilassa vaihtelua ja kosteutta. Korroosio tulee ensimmäisenä mieleen. Kovat äänet aiheuttaa tärinää ja paikat vaan löystyy.

Eipä noita voi estää mitenkään muuten kuin menemällä nosturin nokkaan ja käymällä kaikki vaijerit ja kaapelit läpi mitä katossa on kiinni.

Sportin toimitusjohtaja Kurtén kertoo, että epävirallisen tiedon mukaan tutkinta on valmis ja että konserttijärjestäjä on saanut luvan purkaa kalustoaan hallista. Jos korjaukset saadaan käyntiin nopeasti, 28. joulukuuta pystytään pelaamaan.

– Se on pelkästään halusta kiinni. En näe syytä, miksi ottelua ei pelattaisi, Kurtén sanoi.

1 tykkäys

Mä olin tuolla konsertissa paikan päällä, oli aikamoinen kokemus. Meillä oli paikat permannolla, ja se putki putosi meistä muutaman metrin päähän. Säikäytti kyllä aika aika pahasti, kun katosta alkoi kuulua natinaa ja ryskettä, ja yhtäkkiä yleisön niskaan alkaa sataa putkia ja valokiskoja. Kerkesi siinä hetken pelätä, että romahtaako koko katto. Päästiin kyllä sit tosi nopeesti pois, kaikki auttoi toisiaan parhaansa mukaan, eikä mitään paniikkia syntynyt missään kohtaa. Siinä kohtaa toki vähän kylmäsi, kun nähtiin ensiapuhenkilökunnan tuovan paareja loukkaantuneita varten, mutta onneksi kenellekään ei ilmeisesti sattunut mitään vakavampaa.

No, valitettava tapahtuma, mutta tällaisia sattuu, eikä sille mitään voi. Nyt jälkeenpäin harmittaa lähinnä keikan missaaminen, mut tietysti täytyy olla onnellinen siitä, ettei kukaan loukkaantunut vakavasti, koska oishan tossa voinut pahastikin käydä.

23 tykkäystä

Minä olin myös paikalla. Olin kauempana seisomakatsomossa. Itse en tilannetta paljoakaan säikähtänyt, mutta ymmärtäähän sen, että kohdalla tai vieressä olijat ovat säikähtäneet pahastikin.

Harmittaa myös kun keikka keskeytyi. Olisi ollut kiva kuulla, kun Tarja Turunen olisi päässyt laulamaan…

7 tykkäystä