Otso Rantakari

Rantakari tulee kyllä. Saa nähdä, mitä tuo Malisen ylivoimamaalin alustus tuottaa. Ihan täysin Rantakarin maalihan tuo. Hyvä veto, vähän pomppii ja sitten maalivahti sen pudottaa eteensä ja Malinen laittaa roskat roskikseen.

Rantakarista en ole huolissani, mutta Kemiläisestä olen. Rantakari tuntuu kyllä pystyvän muuttamaan peliään, kun tarve vaatii. Kemiläinen sen sijaan tuntuu tarvitsevan juuri tietyt minuutit, jotta pystyy tehokkuuteen. Heti, kun kilpailutilanne pakistossa elää niin Kemiläinen alkaa hiipumaan. Viime kaudella Lehtosen tulo tuntui vievän Kemiläiseltä kaiken - nyt Fälthin saapuminen on piilottanut Valtterin.

(#VanhatalonVuosi2019) #542

3 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Valtteri Kemiläinen

Kyllä mää enemmän kunniaa antaisin kuitenki Maliselle. Otson kuti ei mielestäni koskaan menny maalille asti, vaan jäi Malisen luistimiin. Jarkko huomas tosi nopeesti tilanteen, kiekko pikku potkulla sivulle ja tyhjään rysään.

Mun mielestä edelleen Kemiläinen on huomattavasti kuumempi ku Otso ja se sais enemmän yv-aikaa, jos mää päättäisin. Otso tulee keväällä, mutta Valtteri on nyt hot.

(Kolonia) #545

No ylivoimapeli ja ehkä se ensimmäinen (Rantakarin) viisikko vielä erityisesti on alkukaudesta yskinyt. Rantakarin hyökkäyspelaaminen elää aika suurilta osin myös ylivoimasta, ja nyt se ei ole paljoa onnistumisia tuonut. Puolustuspelaaminenkin tahtoo usein toimia kelvollisemmin silloin kun päärooleissa tulee tulosta.

Onhan se puolustaminen samalla selkeä kehityskohde, jossa pitäisi pidemmillä jänteillä tapahtua parannusta. Löysät kamppailut, itsensä ulos säntäilyt ym. räikeimmät virheet pitäisi vähitellen saada vähiin. Mutta ei tämä nyt mikään lähinnä viimeisimpien otteluiden asia ole. Ja ylipäätäänkään nykyhetkissä ei jonkun heikon ottelun jälkeen mitään hätäilyä lietsoisi; seuraavissa peleissä voi taas tulla jo vahvoja esityksiä. Sekin ehkä auttaa asioita, että joukkueen vireet ovat parhaillaan hyviä.

Ylläkirjoittaneiden kanssa samaa mieltä siitä, että toiselle, Kemiläisen-Erkinjuntin yv:lle saisi nyt antaa päävastuita. Sen kuviot ovat nyt parissa viimeisimmässä liigapelissä tuottaneet tärkeät maalit, ja osallistuvat pelaajat ovat parhaillaan hyvässä iskussa. Toki hienoa, että toinenkin yv-viisikko sai Ilvestä vastaan onnistumisen ja voittomaalin - jota Rantakari oli tosiaan myös rakentamassa.

Rantakari ei olisi missään muussa joukkueessa mahtunut kokoonpanoon jos ottaa eiliset harhasyötöt ja mustat hetket huomioon.

Mikä ihmeen armo antaa luvan katsoa Ilvespelin hasardit sormien läpi?
Mulla olis samanlainen fiilis Otsosta, kuin Nummeliinin otteissa maajoukkueessa muutama vuos takaperin.
Se on hirveetä kattoo

Jos halutaan maaleja tehdä, pitäisin Otson kokoonpanossa viikon jokaisena päivänä. Erik Karlsson tekee myös virheitä joka pelissä, mutta arvo tuntuu olevan korkeahko siltikin.

Tämän ei ole tarkoitus vähätellä Rantakarin omaa tekemistä YV:llä, mutta mun mielestä iso syy Otson sakkaamiseen viivalla on ollut Malinen. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta näen ja koen asian näin. Aika harvoin Malinen on onnistunut antamaan hyvän syötön Rantakarille niin, että pääsisi suoraan laukomaan hyvästä asennosta.

Malisella tuossa on paljon kiekko kaarella ja isoin vastuu syötöistä, mutta syötöt ei vain osu kohdalleen tarpeeksi usein.

Vastustaja myös ylipelaa Tapparan puolustajia ylivoimilla, kun tiedetään että Tapparan ylivoima perustuu puolustajien kiekonsiirtoihin ja laukauksiin.

Esim eilen Ojamäki rikkoi kaavan,ja vapautui mukava tila uiskennella laukaisusektoriin. Epätyypillinen ratkaisu Tappara-ylivoimalla.

Missä kohtaa tuo on tällä kaudella näkynyt?
Mun mielestä onnistumisen mahdollisuus mitataan lähipeleissä ( 70 laukausta ja yksi maali )
Kahdeksaa syöttöä ei voi kokonaan laskea koska edessä olevat parhaat pelaajat kääntää huonotkin vedot
maaleiksi eli Rantakarille syötöksi.
Se on tietysti positiivista, että vastustaja ei halua taklata heidän parasta syöttelijää pois.

No ei vielä riittävästi ole näkynytkään. Jos loppukaudella nuo vedot alkaa uppoon niin kaikille kelpaa taas. Joukkueen painavinta laukausta olisi yksinkertaisesti hölmöyttä jättää vastuutta. Otso on pelote, jota vastustaja haluaa pelata pois. Se on iso apu muille, jos ei muuta.

Joku nuori jätkä olis purrut tuppea seuraavat kymmenen peliä. Karu totuus.
Mä vastustan näitä saunakaveri-mandaattipelaajia.

Joo katsoin tänään maalikoostetta uudestaan ja koin ihan ahaaelämyksen, että totta tosiaan Malisen luistimiinhan tuo jää matkalle. Ei ikinä käy Heleniuksella asti :smiley: Näin sitä erehtyy!

Olin näkevinäni että Otson laukoma kiekko olisi mennyt Malisen vasemman luistimen terämuovin reiästä läpi, ja asettunut siitä sitten mukavasti oikeanpuoleiseen terään lapaan potkaistavaksi. Osaako joku kumota tai vahvistaa?

Onko siis Otso kuvailusi kaltainen pelaaja? Siksikö kun nykyään, jopa Tapparassa saa tehdä virheitä ilman vanhanaikaisia penkityksiä?

Vastaan itse omaan ensimmäiseeni, ei todellakaan ole. Enää ei vaan eletä kasikyt-lukua.

Rantakari on pelaaja, jonka pelirohkeuden kääntöpuoli on virheet. Se kiekollisuus ja pelirohkeus on jo sillä tasolla, että niitä virheitä varmasti osittain sen takia hyväksytään. Ja rehellisesti myönnettävä, että ilman tuota kääntöpuolta Rantakari ei Tapparassa, tai Liigassa, pelaisi.

Virheitä saa tehdä mutta missä Otso menee?

Virhe - Virheitä - Puoli kautta reisille - Koko kausi vihkoon

Minun mielestä puolustuspäässä on ollut riittävän hyviä syöttöpaikkoja tarjolla ettei olisi tarvinnut syöttää vastustajan lapaan.

Juu laitetaan vaan kaikki pihalle ketkä antavat harhasyötön. Kerron vielä sellaisen knopin, harhasyötöt kuuluvat jokaiseen urheilulajiin missä kaksi joukkuetta ja yksi peliväline.

Siltähän se vähän näyttää. En tosin ole aivan varma meneekö terämuovista läpi vai luistimen terän alii. Jokatapauksessa kiekon reitti taisi olla Floodin vasen sääri - Malisen vasen luistin - Malisen oikea luistin - Malisen lapa - Ilveksen maali.

Sinähän tässä olet pihalle laittamassa.

Niin mikäs se sun ratkaisu olis? Mainitsit myös tuon kiveenhakatun pelipaikan junnuihin nähden. Eli siis junnut joutuu poppareille mokailtuaan, mutta Otso ei.
Mites Rantakarin kanssa sinun mielestäsi pitäisi näiden hasardien jälkeen toimia?