Mitäs mieltä tässä pitäisi nyt sitten olla, jatkon kannalta?
En kuulu missään määrin sisäpiiriin, mutta ehkä pikkaisen enemmän tiedän kuin keskiverto fani ja täytyy ensin tarttua “kaikilla muillakin on ollut poissaoloja ja flunssia” -ajatteluun. Sen mitä olen ymmärtänyt, niin tuo Tapparan tautikierre ja loukkaantumiset koko kaudelta osalta (myös playoffeissa) oli tällä kaudella oikeasti todella poikkeuksellista ja epäonnekasta. Toki voi myös kysyä, olisiko jotkut asiat olleet estettävissä? Tätä varmasti mietitään organisaatiossa…
Toinen iso yksittäinen asia, mikä selittää surkeaa kevätkautta, on maalivahtipeli. En tiedä mitä tapahtui Metsolalle joulukuussa, mutta olihan tuo aivan karmea pettymys ja yllättävä tasonlasku, jota tämän kauden joukkue ei yksinkertaisesti henkisesti ja pelillisesti kestänyt. Väitän, että moni asia olisi mennyt toisella tavalla keväällä “Heljangolla”.
Yllä olevat siis pointteja, jotka jollain tavalla puolustelevat valmennusta. Toiseenkin suuntaan löytyy argumentteja. Miten ihmeessä peliä ei saatu kevätkauden aikana yhtään parempaan kuntoon? Samoin erikoistilanteita - näihin oli materiaalin osalta ihan riittävästi palasia kasassa top-4 tai edes top-6 sijoitusta varten. Eikö joukkue ostanut valmennuksen pelitapaa, vai oliko pelitapa yksinkertaisesti liian luomu?
Ilvestä vastaan tuntui, että 60min pelistä ilvesläinen tiesi aina minne luistella, mitä tehdä kiekon kanssa, missä kaveri menee. Meillä taas heitettiin kiekko vapaana olevalle kaverille, joka lähti aivan nollasta miettimään, mitäs sitten tehtäisiin. Miksi?
Valmentajan vaihtaminen olisi järkyttävän kallis operaatio.
On tuossa seurajohdolla pohtimista. Itsellä on kuitenkin täysi luotto, että siellä osataan tehdä Tapparan kannalta oikea ratkaisu ensi kauden valmennuksen suhteen. On aivan varma, että suuri yleisö ei tiedä kaikkea epäonnistumisen taustalla, joten myös on ihan mahdoton tehdä lopullisia johtopäätöksiä ulkopuolelta. Toki keskustella ja spekuloida saa, ja pitääkin.
Oli tuo ratkaisu mikä tahansa, itse ainakin seison sen päätöksen takana 100% ja olen syksyllä jälleen täynnä intoa seuraamassa uuden joukkueen uutta tarinaa, oli päävalmentajana herra Grönborg tai ei. Ensi kaudesta tulee iso mahdollisuus Tapparalle, ja toivottavasti koko seurayhteisö lähtee mukaan näyttämään sitä, mitä Otto jo lupasi.