Itse olen ihaillut aina Laineen liikkuvuutta. Tuntuu että taipuu helposti ja notkeasti ja pystyy laukomaan mistä asennosta tahansa. Saatto on pitkä. Ei ole jäykästä selästä tietoakaan.
Peliaikaa jäljellä muutama sekunti. Kovaa taistelua maalin kulmalla. Siniviivalla ollaan valmiina.
Pari sekuntia myöhemmin ajassa 59:59:
Piti jo muutama päivä sitten etsiä tämä klippi. Tuo YV-maali on jäänyt itselle mieleen - eipä ollut tuon kauden ainoa, mutta näitä oon kaivannut Tapparaan sitten Patrik Laineen. Vaikea noita on saada, mutta ei tuossa Laineen maalissa ollut kyllä hirveästi tilaa ja ampuu ykkösellä kiekon just siitä. Harmi, ettei Ruudun videoon pysty laittaan linkkiä oikeaan kohtaan, ajassa 2:36.
Hieman samanlainen maali lähti Revon lavasta ja yllätys Kuuselan syötöstä finaaleissa Kalpaa vastaan. Toki Godla ei ollut noin hyvin mukana.
Yksi mieleenpainuvimmista suorituksista oli tämä välierien tasoitusmaali Raksilassa olikohan game 5, viimeinen minuutti haetaan tasoitusta ja Pate sit päättää laukoa paikasta, josta tuskin moni kokelisi saati onnistuisi, oli melkoisen eeppinen tilanne katsoa tuosta jääntason seisomakatsomosta, vieläkin kylmät väreet
Mulla kans. Tulin myöskin Raksilan pleksin takaa tuon maalin todistaneeksi. Kun Laine lähti tuota laukaustaan virittämään, suustani kaikui että älä saatanan hullu sieltä tjsp. Se vaihtui epämääräisen spontaaniin mölinään sekunnin murto-osaa myöhemmin. Tämä on mulle yhä se Laineen maali, vaikka olihan se 59.59 -maalikin kova.
Tää oli niin jäätävä maali, ettei sen jälkeen ole tullut käytyä hallissa.
Tunnelma oli ihan kohdallaan tuon maalin jälkeen.
Laineen maaleista toki nuo viime hetken tasoitukset on kovia juttuja. Henkilökohtaisesti yksi hienoimmista muistoista on niiden lisäksi 4. välierässä tullut 1.erän 2-2 tasoitusmaali Kärppiä vastaan, joka näkyy videolla alkaen ajasta 1:26
Viimeistään siinä kohtaa tajusin, että toi pystyy tarvittaessa vaikka lähestulkoon yksin kääntämään sarjan.
Laitanpa samalla linkin sen matsin tilastoihin (20.8.2015 Djurgården-Tappara), jota katsellessa tajusin että 2015-16 kausi saattaa olla melkoisen kova Laineelta. Harmi kun highlightit eivät enää pelitä:
https://www.championshockeyleague.com/en/matches/09e1e8e7043360bab68109ec/djurgarden-stockholm-vs-tappara-tampere#tab_event-stats=team-statistics&tab_event=events
Onhan tämä ylivoimaisesti kovin Laineen tekemä kirvespaidassa. Maltti riittää saamaan blokkaavan Hakanpään polvilleen ja molarin jättämään sopivan kiekonmentävän aukon ylähyllylle. Tilannetta edeltävässä alotuksessa Kuuselakin taisi sanoa Patelle jotain tyyliin “Sää sitten teet sen!” (tai jotain sen suuntaista oli huulilta luettavissa.
Edit. Oma reaktioni tähän maaliin oli luokkaa Grandlundin The Ilmaveivi.
Mun mielestä silti kliinisesti upein toi Lajusen aloitusvoitosta kaivettu pienestä kulmasta aivan täydellinen veto takakulmaan. Maalivahti oli oikein sijoittunut. Aika 3:48.
Vieläkin kropassa menee kylmiä väreitä ja silmäkulma kostuu kun näitä Laineen maaleja katselee.
Aivan mahtavia ja unohtumattomia hetkiä Tapparan kannattajan näkökulmasta.
Kohta mennään,nostetaan Paten ketju ylös.
Laineelta kysyttiin toistuvasti suoraan, haluaako hän tulla kaupatuksi, mutta suomalaistähti ei antanut suoraa vastausta vaan jatkoi kiertelyä.
– Ei ole minun päätettävissäni, mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Olen nyt täällä. Aion paiskia kovaa hommia. Se on kaikki, mitä voin tehdä. Olen hyvässä iskussa ja innoissani päästessäni pelaamaan.
Vaihteeksi Laine ei ole “huhujen” mukaan tyytyväinen. Keksisivät jotain uutta…
Keskelle tuli nyt Stastny joka on Laineelle enemmän kuin joululahja. Hän on enemmän kuin 100 jänistä.
Jos Laine tuolta nyt liikkuu on sopimus mallia Stone 8v ja 9,5M$ AAV. Tunnetusti Keklu ei näitä jakele.
Vähän kaipaisi perusteluja tälle. Mikä tässä 35-vuotiaassa on niin ihmeellistä? Viime kaudella 71 pelissä 21 maalisyöttöä, ei anna vaikutelmaa kovin jäätävästä top6 -pelintekijästä.
Tuo Laine-Stastny-Ehlers kombinaatio tuntui toimivan silloin hyvin. Luin jostain että 16 maalia tasakentällisin sinä aikana (36 ottelua playoff-pelit mukaan laskien) kun Stastny oli Jetsissä. Tietysti otos on pieni, ja voi olla ettei nyt mene yhtä hyvin.
Kai tuo siirto tehtiin osaksi siksi, jotta Laine olisi halukkaampi jäämään. Jos ykkösketjussa Scheifelen kanssa jatkaa Wheeler ja Connor, ja Laine olisi kakkosketjussa Ehlersin ja Littlen kanssa, kokoonpano joka hyvin harvoin on toiminut tyydyttävästi, niin varmaan Laineen siirtohalut pysyisi korkealla. Oletettavasti paremmin yhteensopivan Stastnyn tuominen viereen voi lisätä halukkuutta pysyä seurassa.
Edit: ai niin, Little oli loukkaantunut ja ura voi olla ohi, tai ainakaan ei pelaa tällä kaudella. Joten sitä ketjua ei olisi joka tapauksessa kasattu.
Nyt annetaan kyllä pienen otoskoon hämätä todella paljon… Stastny ei nyky-NHLään ole todellakaan mikään huippu TOP6-playmaker. Kuten @KnutKarski jo totesi, niin 71 otteluun 21 syöttöä.
Vaikka pari kautta sitten muutama kymmenen ottelua kulki hyvin, niin ei se suonenveto tee Statsnysta Laineen “unelmasentteriä”.
Uskon edelleen, että Paten kuuluisi olla joukkueen ykkössenterin vierellä, ei kakkossentterin joka olisi monessa muussa jengissä luotettavana 3. sentterinä. Ei Maurice muutenkaan ole Lainetta ainakaan silkkihansikkain kohdellut ja vaikka peli kulki aikoinaan Scheifelen kanssa mainiosti (edistyneet tilastot paranivat molemmilla toistensa kanssa), siirretiin Laine ykkösketjusta pois. Harvassa ovat ne 43 maalin miehet jotka eivät pelaa joukkueen parhaiden pelintekijöiden kanssa.
Eikös Littlen päänupin pelit ala olla pelattu, vai onko jotain positiivista uutista tullut siihen liittyen?
Ei nyt sit ainakaan mihinkään perkeleen Columbukseen mätimään jos Winnipegistä pääsee pois…
Tätä itekkin mietin. Johkin, jossa on kunnon tarjoilua.