Mulla repeytynyt toisesta polvesta eturistiside ja toisesta polvijänne. Kumpaakaan ei leikattu, koska eivät menneet poikki. Toipumisaika tosin useita kuukausia ja erityisesti eturistisiteen repeytymimen teki polvesta ”löysän”. Nykyään ihan normaali.
Patella-jänne?
Repeytymiä on eri asteisia ja osittaisella repeämällä keho kykenee kuromaan repeytyneet osat kiinni tieteen mukaan yhtä hyvin, kuin leikkauksissa. Kokonaiset repeytymät ovat urheilijoilla vähän aina sitten valinta-/ näkökulmakysymyksiä. Jonkin verran esim. akillesjännettä urheilijoilla edelleen leikataan, vaikka konservatiivinen hoito akillesjänteen repeämissä alkaa valtaamaan tilaa leikkaukselta. Tämä siis ihan yleisenä kaneettina hoitokäytänteiden muuttumisista, kun dataa saadaan enemmän.
Isossa kuvassa urheilijan ja tavallisen ihmiset kehot eivät sinällään ole erilaisia, vaikka aineenvaihdunnan olosuhteet saattavat urheilijalle luoda paremmat edellytykset. Kuitenkin loppupeleissä isoin ero urheilijan kuntotumisessa on se kuntoutus, missä yleensä duunia tehdään pidemmälle ja paremmin, missä tavallisella ihmisellä prosessi jää ”kesken” ja jonkin asteinen toiminnallinen haitta saattaa jäädä.
Meillä kaikilla on varmasti omassa historiassa kokemuksia vammoista/ leikkauksista yms. mutta jokainen tapaus on yksilöllinen. Urheilijalla isoin ero tulee hoito- ja kuntoutusresurssien saatavuudessa. Meillä muille vastuu kuntoutumisesta on todella paljon itsellä, koska nämä eivät suoraan fataaleja vammoja useinkaan ole.
Joo, patellajänne. Ns. Hyppääjän polvi.
Siis Patrik on jo sen verran iso stara, että on jänteenkin jo saanut nimettyä mukaansa.
– Lähteidemme mukaan Laine käytti ottelussa polvitukea varusteidensa alla. Se pelasti hänet kammottavammalta vammalta, sivusto kirjoitti
Pate päätti itse,ei leikkuriin!!
Ihan hyvä, että myönsi, ettei ihan parhaalla tavalla pelannut itsekään tilannetta.
Toi leikkaushomma kuulostaa vähän siltä, että koittaa vetää kauden jonkinlaisella polvella ja kesällä leikkaus?
Pate itse kommentoi kyseistä tilannetta seuraavasti:
—————————————————-
– En usko, että kukaan yrittää satuttaa ketään. Tämä on nopea peli. Asetin hieman itseni siihen tilanteeseen, ja hän yritti pysäyttää minut, Laine kertasi loukkaantumistilannetta.
—————————————————
Subbanin kommenteista huolimatta Pate itse totesi että pelasi tilanteen huonosti.
Onhan Pate omanlaisensa hahmo. Ei vielä virallista peliä Montrealin paidassa, mutta yleisö ottaa heti omakseen ja antaa suosionsa.
Sydäntä särkevää kerta kaikkiaan. Martin St.Louis taputtaa vielä tsemppaavasti olkapäälle.
Kaveri ei ole kohta pelannut vuoteen virallista ottelua. Hänessä on sitä tarunhohtoista.
Tuo pieni hymyn pilke minkä Patekuitenkin sai ulos itsestään sai minut oikein hyvälle tuulelle.
2 viestiä siirrettiin ketjuun: Montreal Canadiens
Meinasin herkistyä äsken kun kuuntelin uutta Kimanttia jaksoa.
Laine oli kommentoinut Xhekajin hanskojen pudotusta (ilmeisesti Antti Mäkiselle) näin:
“Tiedäksää et tuntu hyvältä vaikka jalka oli rikki. Ekaa kertaa viiteen vuoteen joku puolusti mua”
Pisti miettimään
Hammas hampaasta ja käsi kädestä kulttuuri mielletään yleensä vähemmän kehittyneisiin kulttureihin, mutta kyllä se meillä useimmilla jollain tasolla on olemassa.
Edistyy.
Pate panostaa pukeutumiseen!!
Kuvasta voi bongata edellämainitun polvituen - on kyllä melkoinen.
Tuossa zoomaillessani polvitukeen, niin onko kenenkään muun mielestä aika rimpulat noi Laineen jalat kiekkoilijaksi? Aivan kuin olis skipattu muutama jalkapäivä.
Samaa mä kattelin, että pienet on jalat. Toisilla vaan ei tartu, vaikka voimaa olisikin. Aika hontelolta Pate muutenkin vaikuttaa ruumiinrakenteeltaan. Mutta samapa tuo, kun kuitenkin pärjää lajissa mitä tekee työkseen.
Aika rimppakinttuja nuo tuntuvat kaikki nykyään olevan. Olli Salo tuosta taisi eilen jossain lehdessä mainita, että reenaaminen mennyt enemmän kestävyyden puolelle ja räjähtävyydessä suomipoika on jäänyt jälkeen.