Playoffs 2017, finaalit: Tappara - KalPa

Ei kuitenkaan samanlaista, kuin itku 2016 kun Tappara meni 3-2 johtoon. Nyt ei pidä hei oikeesti hei nyt ei pidä hävetä hei isosti, se on ainoo analyysi.

Eiku tämä olikin tämä asiallinen ketju. Tänään oli Tapparalle vähän nihkeämpi peli, mutta meikäläisen silmä ei ihan osta sitä, että KalPalla olisi ollut enemmän paikkoja, tai jos oli, niin olivat pääosin huonompia. Tosin Tapparakin pääsi paljon vähemmän paikoille, tämä tosiaan muistutti Ilves-sarjan pelejä, nähtiin todella paljon Sihvosen lanseeraamaa turvapeliä. Eilinen selvästi painoi hieman Tapparan jaloissa, koska kiekoton valinta oli lähes aina 3-2 trap hyökkäyssinisen päällä. KalPa taas ei eilisestä viisastuneena lähtenyt säntäilemään. KalPan pakkien kiekollisten virheiden määrä putosi, koska aikaa oli enemmän. Siltikään eivät pystyneet ilvesmäiseen varmuuteen. Jokin KalPan pelissä silti vuosi, sillä Tappara sai jälleen kosolti vähintääkin selviä ylivoimahyökkäyksen paikkoja, tänään niistä ei ehkä niin moni realisoitunut tekopaikkana, mikä mennee pelijumin piikkiin.

Tapparan alivoima on jälleen ykköspelin jälkeen ollut timanttia. Tänäänkään KalPa ei nähdäkseni luonut yhtään yv-maalipaikkaa, mutta mitä olen otsikkoanalyysiä tässä palstaa lukiessa tehnyt, niin eiköhän symppis-KalPan ylivoimapelistäkin ole löydetty pelkkää posia.

6 tykkäystä

Tuossa Jeren haastattelussa se olennainen miksi käännetty pelit voitoiksi. Alettu pelaamaan tiiviimmin viisikkona ja puolustamaan paremmin.

http://www.aamulehti.fi/urheilu/tappara-on-loytanyt-finaalien-erikoisratkaisijan-sankarilta-tyhjentava-vastaus-yhtalaisyyteen-24438477/

7 tykkäystä

Toi näkyy jäällä. KalPa joutuu tekeen töitä päästäkseen alueelle. Enää ei oo niin kivaa.

1 tykkäys

Olen kommentteineni myöhässä, tästä saatettiin jo esimerkiksi otteluseurannassa puhua, mutta…
Tykkäsin tuosta pätkästä, jossa pelaajat tulivat koppiin. Pienen hurraukset, mutta ilmeet olivat keskittyneet: Ei ole takkeja auki, vyöt on tiukalla ja hanskat on kädessä. Minä veikkaan, että tämä ilta oli jo melkein unohtunut tuolloin ja katse oli torstaissa.
Upeaa Tappara, mutta vielä yksi.

Edit:// Hupsista @bastardo, vastasinkin näemmä sinun viestiisi. Ei ollut tarkoitus, mutta samapa tuo.

4 tykkäystä

Niin siinä sitte vaan kävi, että Tappara nousi ohi 3-2 sarjassa. Alku oli todella hankala Tapparalta, mutta mitä enemmän peli eteni niin alkoi Tapparakin pelamaan kunnolla. Erittäin maittavat lähtökohdat ovat seuraavaan peliin ja Tapparalla on mahdollisuus pistää sarja pakettiin torstaina.

@Donizimo lupasin sulle, että Tappara nousee :wink: Tässä sitä sitte on kerrakseen. Vai mitä?

6 tykkäystä

En muista, että henk.koht. mulle, mutta täällä foorumilla oot sitä toitottanu ainakin yleisellä tasolla :smiley:

1 tykkäys

Sopisko tää tähän ketjuun. Todella tyylikäs veto:

https://www.aamulehti.fi/urheilu/mykistava-hetki-hakametsassa-tallaista-maamme-laulua-ei-ole-ennen-kuultu-24438035/

19 tykkäystä

Mua hämmästyttää kyllä kovasti tuo Lehkosen linja, että Liiga tuhoaa KalPan mestaruus mahdollisuuden peliohjelmalla. Eikös Tappara pelaa ihan yhtä usein? Ja varmasti on ihan yhtä raskas ohjelma heille, ainakin pitäisi olla. Ja ei siellä nyt ole ihan sitä kuutta kenttää ukkoja kuitenkaan… Mun mielestä KalPassa ei ole ainakaan pahemmin näkynyt fyysistä väsymystä. Nythän tässä punnitaan se henkinen puoli. Pää kun alkaa sanoa, että ehkä mua väsyttää, niin siinä saattaa piimä pohkeissä alkaa tuntumaan. Tapparalla on nyt sellainen henkinentila, ettei varmasti ala väsyttämään. Ainakin siihen luotan. :lasit::tappara:

26 tykkäystä

Ei Liiga kenenkään mestaruushaaveita pilaa, mutta se on totta, että niin finaalit kuin koko pudotuspelitkin pelataan kovalla kiireellä MM-kisojen alta pois.

1 tykkäys

MM-kisojen ohjelma on ollut varmasti tiedossa kun Liigan otteluohjelmaa on väsätty. Joten olisi varmaan saanut sumplittua ohjelman helpommaksi (Kalpalle).

Kyllä minun mielestä on vain hyvä homma että pudotuspeleissä mitataan myös henkisen Kantin lisäksi fyysistä kanttia, nimenomaan pohjatyön puolelta. Ei välttämättä kerro jääkiekosta tuo mitään, mutta urheilullisuudesta kyllä. Jos joukkue alkaa piiputtamaan kuntopuolen pettäessä aikaisemmin kuin toinen, niin onko tälläinen joukkue URHEILUkilpailun voiton väärtti?

Edit. Tällä siis tarkoitan että on hyvä vain kun otteluohjelmassa tulee Back To Back pelejä ja muutenkin nopeaa ottelutempoa…

5 tykkäystä

Tämän vuotiset finaalit olisi varmaan identtiset ohjelmaltaan kuin edellisvuosina (6 ja 7 pelit back to back), mutta se taitaa olla tuo Vappu tällä kertaa, joka tiivisti sarjaa yhdellä päivällä. Vapputorille ei kummassakaan kaupungissa mestaruusjuhlat mahdu.

Jos sarja katkeaa huomenna niin sikäli aika tyhjänpäivänen haloo, kun vain kerran peräkkäisinä päivinä pelattu.

1 tykkäys

@Devilady sanoi myös näin:

1 tykkäys

Otteluohjelma on aivan liian kiivas, se johtaa pelin tason huononemiseen ja lisää loukkaantumisriskiä. Lisäksi se suosii sellaisia joukkueita, joilla on paljon reserviä (IFK ja JYP tällä kaudella). Outoa, että kauden tärkeimmät pelit mennään väsyneinä.

2 tykkäystä

Allekirjoitan kommentin ja olen samaa mieltä, että tahti on liian tiivis ja ohjelma on huonosti suunniteltu.

Korostaisin kuitenkin sitä seikkaa, että ohjelma on ollut tiedossa joukkueilla aika pitkään. Siihen on ollut mahdollista valmistautua niin rosterin kuin treeninkin muodossa. Toki toisilla on enemmän pinkkaa hoitaa rosteri kuntoon, jne. Mutta kukaan ei pääse sitä seikkaa piloon, että ohjelma on ollut hyvissä ajoin tiedossa.

1 tykkäys

Otteluohjelma on vitsi ja johtuu mm-kisoista, Vapulla ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Ilmeisesti halutaan väsyneitä pelaajia ja hitaampaa lätkää finaaleihin, kun tällainen ohjelma on tehty. En ymmärrä miksi tämä on viime kesänä hyväksytty.

Mikä tämä sinun Jypin laajan rosterin huutelu? Jos siellä jotain Roobaa, Sundia ja vastaavia kierrätellään niin kuinka tuo nyt “tasollisesti” eroaa Tapparan ylimääräisistä?

1 tykkäys

Toisaalta asiaa voi katsella niin, että tässä taas on mahdollisuus nähdä jääkiekkoilun kumpaakin puolta, sitä freesiä taitoa heti sarjan alkuun ja sitten väsyneempää taistoraastokiekkoa loppua kohden. Ehkä eri pelaajatyypit pääsee oikeuksiinsa. Mielestäni ei laajoja ja samalla hyviä rostereita niin vain osteta, vaikka käsbää eli käteistä olisi taskut pullollaan.

1 tykkäys