Saatiin se mitä ansaittiin. Kiitos kaikille sekavasta kaudesta. Palaillaan kun alkaa taas Tapparan ympärillä tapahtua ja Mikillä viikset väpättää.
Ei lähtenyt ohjus kunnolla lentoon missään vaihessa. Pari ensimmäistä peliä oli kyllä häkellyttävän heikko suoritus. Neljä viimeistä matsia sellaista mitä finaalit edellyttävät. Kärpät ansaitsi G3 ja G6 voittonsa rohkeammalla pelillä ja rennommalla viimeistelyllä. Ja samalla koko kauden mittakaavassa myös mestaruuden. Ja Junttila aivan ylivoimainen seppä.
Tapparan tekeminen jotenkin väkinäistä loppuun asti. Ylivoima ei toiminut finaaleissa, mutta mitään ei tehty. Haapala selvästi kaukana huippuiskusta. Hopea kuitenkin hieno saavutus. Ei tämä oikeastaan harmita yhtään. Onneksi nuo pari edellistä kautta antoivat henkistä selkänojaa. Ja muutenkin omallakin “kaudella” on tapahtunut kaikenlaista.
Tämä on muutakin kuin voittamista.
Ja tämä on hieno palsta ja yhteisö olla mukana.
Kevään edetessä toiveet kasvoi. Ei riittänyt, parempi voitti ja Kärpät ansaitsi mestaruutensa.
Vaikka olo on pettynyt, on se myös helpottunut. Kausi oli ajoittain todella tahmea ja siihen nähden runkosarjan kolmossija ja finaaliin selviytyminen oli komea suoritus.
Tästä vähitellen kohti taukoa tältäkin palstalta ja pystypäin kohti seuraavaa kautta. Meillä on hieno joukkue ja seura niin kaukalossa kuin täällä palstallakin.
Tuloksen voi tiivistää yhteen yhdyssanaan:
Maalinteko
Tehty maali on tietysti monen asian summa, eli tavallaan seuraus eikä syy, mutta tuossa se on.
Onhan tuo laukaisukartta sellainen, että sieltä luulisi jonkun menevän sisään mutta ei.
Edellisillä kausilla meidän parhaat on ollu tähän aikaan parhaita. Tänä vuonna näin ei ollut. Koko kauden ollu pisteiden suhteen aika tahmeaa useammalla kaverilla. Tasoaan ei myöskään kovin moni kaudella nostanu, kuten on aiempina vuosina totuttu näkemään.
Mielestäni pari ensimmäistä erää oli Tappara vahvempi, kolmannessa alkoi ote siirtymään Kärpille. Alettiin jännittämään, tai sitten Kärpät vain kiristi.
Erikoistilannepelaaminen myös osaltaan ratkaisi tämän finaalin. Ei vaan voi voittaa sarjaa, jos ei lähes 20:n ylivoiman aikana tee yhtään maalia ( en tarkistanut yv:n tarkkaa määrää). Esim. 1-2 maalia Kärppien väärävaihto-jäähyistä tänään, niin kenties lauantaina pelattaisiin Oulussa.
Monta kertaa täällä on mainittu myös kärkipelaajien tehot finaalissa, Kärpät vei sen selkeästi.
Tapparan kausi ei missään vaiheessa päässyt kunnolla lentoon, ainakin jos suhteuttaa meidän ja median koviin odotuksiin Tapparan ylivoimaisuudesta. Tämä kausi oltiin koko ajan ikäänkuin telineissä verrattuna vaikkapa viime kauteen, jolloin runkosarja voitettiin lähes leikitellen, ja finaalitkin lopulta vakuuttavasti.
En ole kertaakaan tällä kaudella kritisoinut Jukkaa. Hän on epäilemättä yksi tärkeä tekijä Tapparan viime vuosien menestyksessä, mutta yhä selvemmältä näyttää, että jokin viimeinen tarvittava napsu tuntuu puuttuvan noissa finaalien ratkaisuhetkissä.
Totesin jo otteluseurannassa, että eihän me tässä finaalisarjassa oltu missään vaiheessa lähelläkään kultaa. Kärpät oli viimeiset kolme peliä. Ainahan kaikki on pienestä kiinni, tänäänkin maalipaikkoja ratkaisuun oli runsaasti. Mutta kaiken kaikkiaan hopeaa voi pitää jopa maksimisuorituksena tällä kaudella.
4 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Kauden 2017-18 loppuanalyysit: Pitää parantaa
Otsikossa kaikki oleellinen.
Aaa…Perkele!
Todella hämmentävä finaalisarja meiltä mutta koko kauden kuvan kaltainen tulos ja parempi voitti.
Jotenki pliisu fiilinki jäi pelistä. Hallissa oli kyllä tunnelmaa ja mökää, mutta jäi vähän piippuun itte joukkueella. Voitto oli otettavissa, mutta Kärpille riitti tällä kertaa yks maali.
Kuten ylläki mainittu, sekava kausi alusta alkaen, siihen nähden hopee ei thoudellaka oo häpee! Ainaka juur tällä hetkellä ei älyttömästi tääläkä hatuta edes, saa nähdä iskeekö viiveellä.
Joka tapauksessa, KIITOS TAPPARA ja TAPPARALAISET tästäki kaudesta!!
Ja onnee Kärpille ja Kärpät-faneille Suomen mestaruudesta 2018!!
Tietämättä mitään ko. asiasta: olikohan Kuuselalla joku vamma?
Vaikea uskoa, koska painoi aika liukkaalla jalalla duunia vaihdosta toiseen koko pleijarit. Enemmänkin kärsi ketjukavereidensa heikoista esityksistä.
Annetaan vielä iso plussa Kärppä-koutsi Mannerille!
Todella mukavaa kuunneltavaa haastattelut näiden Törmästen ja Virtojen jälkeen …
Ei ole faktoja, mutta siihen malliin ajoi useamman taklauksen joka sarjassa, että tuskin oli ainakaan fyysistä laatua. Eihän koko kauden kuva ollut kiekollisesti dominoiva tai erityisen tehokas pisteissä. Sitäkin sopii toki miettiä, että Kuusela on ollut läpi uransa ~40 pisteen pelaaja ja nyt 35 vuotias. Yksittäinen 59p kausi on pikemminkin tilastollinen poikkeama. (Tosin teki Tapolan debyytti kaudella pinnansa suunnilleen puolessa kaudessa, eli silloinkin tahti oli kova kun pääsi alkuun)
Liukkaalla jalalla? Mun mielestä oli koko kauden erättäin raskasta ja väkinäistä menoa. Ei todellakaan ollut tuttua ja rauhallista Krisseä kiekon kanssa. Pää sillä oli varmaan jumissa kun ei tullut onnistumisia oikein missään kohtaa ja toisessa pelissä hänen mokasta Kärpät tasoitti. Tuosta kielii jo erkkarien kanssa kikkailu. Samat sanat Zaborskyyn.
Samaa mieltä tästä.
Oli ihan erinäköinen kuin aiempien kausien Kuusela.
Edit. Näen myös Zabon tilanteen samalla tavoin.
Hmmm…no minun mielestäni jalat Kuuselalla toimivat ihan hyvin: Teki aika paljon riistoja takakarvan ja päätyprässien kautta läpi pudotuspelien. Zaborskysta toki samaa mieltä, puski väkinäisesti yksin pakeista ohi eikä useimmiten selviytynyt voittajana näistä kaksinkamppailuista; kallis versio Elmeri Kaksosesta?
Oon kyllä pettynyt loppujen lopuksi tästä hukkaan heitetystä mahdollisuudesta, vaikka runkosarjan aikana odotukset ei korkealle kohonnut. Paradoksaalisesti Tappara pelasi pelillisesti tänä keväänä parhaimmat puolivälierät ja välierät. Finaaleissa nähtiin heikoin Tappara näistä kuudesta finaaliputkesta. Perustelen sen sillä ettei joukkue ollut yhtään valmiina sarjan alkuun, ei sitten yhtään. Ei kamppailua, ei tahtoa eikä tunnetta. Kärpät pyyhki 1 ja 2 peleissä näillä asioilla aivan täysin lattiaa, herääminen tapahtui aivan liian myöhään. Kaikki kunnia Kärpille, mutta Tappara on mulle sellainen et se on ihan sama miten hyvin vastustaja pelaa, niin silti meidän pitäisi voittaa, ainakin tällä joukkueella.
Aikaisempina vuosina finaaleissa on myös ollut vaikeuksia, mutta silloin on onnistuttu sentään pysymään mukana alusta asti. Nyt tämä kuoppa tehtiin aivan itse ja peiliin saa kaikki katsoa. Sarjan aloitus oli häpeällinen kaikilla mittareilla.
Ansaittu tappio finaaleissa. Ylivoima ei toimi ja kärkipelaajat jää pisteittä. Silti mulla on tunne et joukkue teki tämän aivan itse. Se mua vituttaa.
TPS sarja meni liian nopeasti poikki. Se kylvi tuhon siemenen tämän sarjan alkuun, niin paljon valmiimpi ja parempi, sekä ennen kaikkea himokkaampi Kärpät oli.
Tappara hävisi tämän itse, vaikka Kärpät oli hyvä ja kaikki kunnia sinne. Näin minä tämän koen.
Parin mestaruuden jälkeen tämä hopea lämmittää mieltä varmasti itselläni jo huomenissa…
Mutta kyllä oli raastava hetki loppusummerin jälkeen katsoa pikkutyttöä seisomakatsomon alapuolella kenellä oli kädessään A4 kokoisia pahveja… Niissä oli piirrettynä Tapparan pelaaja ja pokaali, lapussa luki Kristian Kuusela. Toisessa pahvissa tekstiä Utunen ja Rouhiainen olette parhaita. Kyynel silmässä nojaili äitinsä käsivarteen. Samainen henkilö vielä hallin takana odottamassa pelaajia ulos hallista. Tämä jos mikä on Rakkautta!
Kiitoksia kuluneesta kaudesta kaikille!