Playoffs 2018, välierät: TPS-Tappara

Tuo Savonenhan oli S uomikiekko.comin Oulun toimittajana, näköjään siirtynyt Maikkarille. Jutussa on kyllä todella hyvä ote, vähän kyseenalaistetaan juttuja ja tuodaan esiin muutakin kuin perusjargonia.

@Oijennus (ei liity varsinaisesti häneen), mutta hänen linkkaamaansa artikkeliin.

Siellä on Kalle Kaskisen haastattelu, joka päättyy about näihin sanoihin:

Sarja päättyi 0-4, mutta ei tää ihan 4-0 sarja kyllä ollut, joku pomppu olis voinut kyll ansaitusti kääntyä meillekin

Viimeisien vuosien aikana oon kuullut yllättävän monen valmentajan sanovan nuo taikasanat, että oltais ehkä ansaittu pomppu enemmän, mutta jäi kuitenkin tulematta. En tiedä, onko tuo sellaista tappion jälkeistä selittelyä vain ihmisen suojautumismekanismia, mutta siinä on ihan valtava ero, voitatko pelin jatkoajalla 2-1 vai häviätkö pelin. Playoffseissa ainoastaan voitoilla on väliä ja mä en oikein pidä siitä, miten vuodesta toiseen Tapparaa vastaan jäädään vähän kiinni pomppuihin.

Uskokaa tai älkää niin Tapparan voitot ei oo parista pompusta kiinni. Tappara kyllä pelaa näennäisesti tasaisia pelejä, mutta tuloksessa on ihan koko totuus. Ei ole mitään “Ei ihan ollut 4-0 sarja” - no kyllä oli ja ihan täysin oli 4-0 sarja. Ei siinä oo mitää seliteltävää. Vahingossa ei käänny joka kerta pomput tuolla tavalla. Esimerkiksi eilen TPS pääsi tasoihin - ansaitusti - todella kovalla työllä ja se sai pari pomppuakin puolelleen. Tapparan ja lähes kaikki muut organisaatiot liigassa erottaa se, että Tappara menetti tuon kahden maalin johdon ja joku luulisi jatkoajalla momentumin kääntyvän sille, joka on kirinyt - kuten se hirveän usein kääntyy, kun Tappara itse kirii ja saa kiinni.

Tappara laittoi TPS:n paria yksittäistä tilannetta lukuun ottamatta jatkoajalla aivan nippuun. TPS oli laittanut jo kaiken tasoihin tulemiseen ja Tapparan voitto oli vääjäämätön. Jatkoajalla TPS olisi todellakin tarvinnut pompun, jota se ei olisi ansainnut.

Edit: typot

25 tykkäystä

“Maalin tappiosta on helvetin pitkä matka maalin voittoon”. Tämä kiekkojargon kuvastaa mielestäni tätä ottelusarjaa äärettömän hyvin. Nimittäin aina kun TPS pääsi maalin johtoon ja sai otetta pelistä, painoi Tappara sen verran kaasua, että se painoi ohi. Tuuriakin toki oli matkassa, mutta lopulta ei kyllä ollut mitään epäselvyyttä joukkueiden tasoerosta. Tappara otti pelin hallinnan lähes eroottisella tavalla aina halutessaan ja TPS vain selviytyi jäällä. “Häviäjät selittelevät” -mietelause nousi niin ikään tässä sarjassa esiin ja nämä “olimme parempia tasaviisikoin” -kommentit satoivat mielestäni pikemminkin Tapparan laariin.

Eilinen peli oli tyypillinen katkaisuottelu: erittäin hermostunutta molemmin puolin. Selvimmin tämä näkyi maalivahtipelissä, sillä kumpaankin maaliin meni kahdesta kolmeen kiekkoa, jotka eivät periaatteessa saisi näissä peleissä upota. Mutta se on aivan luonnollista ja kyllä hermostuneisuus näkyi virheinä muillakin kuin vain maalivahdeilla, molareilla ne vaan paistavat silmään parhaiten. Pelissä olikin välillä pieni säheltämisen tuntu ja helppoja jäähyjä otettiin myös.

Erityisen hienoa eilen oli mielestäni kokeneiden johtavien pelaajien esiin nousu. Zaborsky, Kuusela, Peltola ja JMJ nousivat parrasvaloihin hetkellä, jolloin joukkue sitä eniten tarvitsi. Kaikkien pelaamisessa näkyi voittamisen ja maalinteon vimma - aito halu ratkaista peli. Toki moni muukin pelasi loistavan ottelun, mm. Repo ja Mikkola, mutta omaa mieltä lämmitti etenkin kokeneen kaartin edesottamukset.

Jälkikäteen on helppo todeta, että TPS:n pakistossa oli Tallinderin kokoinen aukko. Enkä usko, että sekään olisi riittänyt. Frasereilla ja kumppaneilla ei olisi ollut mitään asiaa Tapparaan. Joudun toteamaan, että ennen kautta tekemäni arvio Tepsistä osui sittenkin oikeaan: konkarien jalka ei vaan enää riittänyt ja nuoret ovat liian kokemattomia kannattelemaan joukkuetta. Pleijareissa kokemus ja etenkin kokemus voittamisesta nousee usein esiin tällaisissa sarjoissa ja Tapparakin on siitä oppirahansa joutunut maksamaan. Tämä kausi oli TPS:ltä vielä noiden oppirahojen maksamista nuorten osalta ja uskon, että joukkue on kyllä entistä kovempi ensi kaudella.

18 tykkäystä

Kyllähän mäkin kaihoisasti muistelen, että -94 välierissä Tepsiä vastaan Tappara johti jokaista peliä kahden erän jälkeen. Mutta 2,5 kentällisellä operoinut joukkue hyytyi aina Jursinovin pelaaja-arsenaalille. Samoin vuoden -01 finaaleissa Tappara oli otteluissa ajallisesti pitempään johdossa kuin TPS. Tepsi vei kuitenkin mestaruuden. Ja molemmilla kerroilla parempi ja oikea joukkue voitti.

Ja niin nyt nytkin.

14 tykkäystä

En tiedä, lähetinkö kirjoittamaani viestiä koskaan. En löytänyt sellaista ainakaan tästä ketjusta. Kirjoitin siis ennen sarjaa, että katsoin kaikki TPS:n ylivoimalla tekemät maalit SaiPaa vastaan ja olin huomaavinani niissä trendin, että SaiPa hävisi todella usein maalin edustan, josta useampi maali syntyikin.

Sen lisäksi SaiPan alivoima oli super passiivista. Meillä oli Tepsiä vastaan alivoima edelleen passiivista, mutta siinä oli paljon aktiivisia elementtejä. Varsinkin syöttölinjojen sulkemisen ja paineistamisen suhteen. SaiPa ei tehnyt läheskään niin paljoa töitä. Tuohon (alivoimaan, sopivaan aktiivisuuteen) oltiin meillä panostettu ja se oli omiaan ratkaiseen tämän sarjan. En olisi ennen sarjaa uskonut, että Tappara vie erikoistilannepelaamisen näin pystyyn.

3 tykkäystä

Tuossa oikein hyvä analyysi:

5 tykkäystä

Kyllähän esim. eilinen jatkoaika näytti, että Tappara oli valtavasti parempi joukkue mitä Tepsi. Pelin virtaus hallussa ja väkisin runttasivat voiton.

Tappara oli aina parempi, kun oltiin pelin ratkaisuhetkillä.

4 tykkäystä

Sellainen toive mulla vielä olis, että joku rippaisi Ruutu+:n videolta tuon jatkoerän kokonaisuudessaan omaksi videoksi ja pistäisi yläreunaan Trap (?)

Taas on koko kevät meuhkattu Tapparan trapista, joka on aloitteellinen ja aktiivinen. Katsokaapas millaista trappia vastustaja virittelee Tapparaa vastaan jatkoajalla. TPS pelasi täyttä prossakiekkoa.

Mun mielestä on törkeää, kuinka ihmiset ei tätä suostu näkemään ja nyt olisi melkein kokonainen erä näyttää, miten epätoivoinen TPS pelaa trappia vs. kaikkien vihaama Tappara. Tappara otti kaikki aloitteet itselleen, aivan kaikki.

13 tykkäystä

Tepsi oli todella varovainen jatkoajalla. Aika kuvaavaa oli, kun kiekko oli Fraserillä ja yrittivät jotain ylempää viivelähtöä. Hautoi ja hautoi. Tuloksena pitkä.

Tapparan pakit liikutteli pakki pakkia ja avasi peliä laitojen kautta ja päästiin hyvin alueelle.

3 tykkäystä

Olishan se vähän irvikuva, jos Tappara ei tuolla viime vuosien kokemuksilla uskaltaisi pelata jatkoajalla, varsinkin kun itelle ottelupallot on 3-0. Ei se sarjan katkaiseminen koskaan helppoa ole, kuten taas eilen huomattiin. Valmennuksen ja kokeneempien pelaajien esimerkillä kääntyi sitten tuokin matsi. Koko ottelusarjaa kuvastaa oikeastaan se voittamisen ja häviämisen ero: se on pirun pieni, mutta niin suuri. Voisi sanoa, että pienet, yksittäiset asiat ratkaisi tiukan ottelusarjan “selvästi”. Tappara oli “riittävästi” parempi, joka ottelussa. Paremmuuttahan ei pleijareissa mitata hallinnalla, vaan sillä, että iskee silloin, kun paikka.

Ja faneille: fanius on rankkaa. Pelaaminen vasta onkin, mutta fanius on eri tavalla. Elät mukana, mutta et voi kuin toivoa. Kuten me kaikki, jotka kirveen nimeen uskoo, olemme kuulleet trapistä yhtä ja toista. Ja kuinka aina Tappara…

Ensinnäkin: valtaosa ääneen itkijöistä ei ole edes nähnyt Tapparan pelejä isolla otannalla. Iso osa (koskee myös tätä palstaa, anteeksi siitä) ei oikeasti ymmärrä aina lätkästä niinkään. Kannattaa ja tsemppaa kyllä mukana. Sekin on arvokasta. Koitan siis vain sanoa ystävät hyvät, että kateus on juuri tätä. Tältä se nyt tuntuu, kun se kateus ansaitaan. Mieluummin kuuntelen ihmisten kitinää Turuilta ja toreilta ja kuljen hymy huulilla ja selkä suorana. Kasarin lapsena voin sanoa, että aina ei ole ollut näin. Tapparan karsinnatkin nähneenä näistä pitää osata nauttia. Organisaatio on nyt oivassa vedossa, mutta tulevaisuutta ei voi ennustaa kukaan.

JA mestaruuteen on pitkä matka. Sitä ennen pelataan tiukat finaalit, joissa saamme kannattajina TÄNÄKIN vuonna olla mukana. Silti Tappara dominoi tätä ottelusarjaa juuri sillä tavalla, kuin voittavan joukkueen kuuluukin. 4- 0 ei jätä kenellekkään MITÄÄN jossiteltavaa. TPS:n selviytyminen finaaleihin oli yhtä lähellä, kuin Sportin pääseminen pleijareihin. Näin se nyt vaan tällä kertaa meni.

17 tykkäystä

Hei, nyt on pakko. Tämä on tämän kevään paras juttu, ikinä.
Kyllä minua nyt naurattaa ihan pirusti, hah hah ja 6 hymiötä:

Etuoikeus on olla Tappara-fani. On ollut etuoikeus jo pidemmän aikaa ja näistä kannattaa nauttia koko rahan edestä. Koskaan ei kannata unohtaa, kuinka pienestä nää on kiinni.

8 tykkäystä

Kiitti. Luin jostain että Tamilla olisi pompan napit revenneet liitoksistaan mutten tuossa sarjan aikana tätä juttua alkanut mistään kaivamaan. Mutta nyt voi taas kaivautua esiin mediapiilosta ja lueskella juttuja paremmin.

1 tykkäys

Oli Haapala mukana jo ensimmäisissä finaaleissa, mutta taisi olla 13. hyökkääjä ilman vastuuta. Eli JMJ, Jugi ja Hapsu olisivat nyt kuudennen kerran kokemassa finaalit.

Eikö paranee vaan, nyt naurattaa ihan oikeasti:

@Messi (ei liity häneen) vaan tuohon artikkeliin. Siellä on tällainen kohta:

– Myös paikalliskilpailija Ilveksen pitkäaikainen alennustila on auttanut Tapparaa,

Miten?!

Onkohan tämä suora sitaatti Tamin puheista ja jos on niin mikä ihme on ns. alennustila? Olen kyllä kuullut pitkäaikaisista alemmuustiloista, mutta tää alennustila on mulle ihan uusi juttu. Voi toki olla, että olen myös väärässä ja tää on ihan solidia suomea.

Joka tapauksessa ainoa tapa, jolla Ilveksen alemmuustila jotenkin auttaa Tapparaa on se, että se nostaa esille sen, kuinka iso kontrasti on tekemisellä.

1 tykkäys

Kilun kommentti jutusta:

–En olisi uskonut, että mennään näin kovaa päästä päähän. Peli oli yleisöönmenevä ja kauden paras. Ratkaisu oli tamperelaisittain hieno.

Olen eri mieltä ja vahvasti. Peli ei todellakaan ollut kauden paras peli tai sitten olen ollutkin katsomassa jotain muuta peliä Peräseinäjoella.

7 tykkäystä

En mä nyt Tami ihan näin jyrkkiin analyyseihin lähtisi. Tepsi tuli toki kovemmalla sykkeellä pari erää kuin aiemmin. Tuo kolmas erä oli kuitenkin alusta loppuun sellainen tyrmäys, että maalit olivat vain ajan kysymys. Ei tuo peli vain tuon yksilösuorituksen varassa ollut.

– Tavallaan koko välieräsarja kulminoitui Revon ilmiömäiseen yksilösuoritukseen ottelussa, jossa TPS oli pelillisesti parempi, Tamminen kiteyttää.

1 tykkäys

Niin ja nyt puhutaan maalista, johon olisi pitänyt antaa neljä syöttöpistettä. Siinä oli monen moista ilmiömäistä yksilösuoritusta.

Ja tosiaan, eikö paremmin puolustava joukkue olekaan pelillisesti parempi? Onko se vaan tuloksellisesti parempi? No, saivartelu sikseen. Toimittajat toimittaa ja jotkut tykkää olla esillä. Minulle aivan sama, odottelen tässä finaalivastustajaa.

2 tykkäystä

Nyt vasta katsoin tulosruudun eiliseltä ja Kaskisen haastattelun. Ei tuohon hetkeen vieläkään ollut oppinut läksyään. Tokkopa koskaan oppiikaan, valitettavasti.

1 tykkäys