Playoffs 2023, puolivälierät: Ilves - Ässät

Runkosarja on tietysti runkosarja, mutta sieltä jäi 151:48 pitkä maaliton putki Ässiä vastaan, edelliset kaksi peliä nollilla ja kauden toisessa kohtaamisessa tehtiin jossain puolen pelin paikkeilla edellinen, koko runkosarjan kohtaamisissa taidettiin peräti kerran osua 5 vs. 5 pelissä.

Muutta onneksi ne on eri pelejä ne.

Kyllä tämän melkein mieluummin otti kuin TPS:n tai Kärpät.

Mää en nää Ässillä mitään palaa tässä sarjassa. Ilveksellä on erinomainen maalivahti ja tehokasta viimeistelyä ja jos jotain ihmettä ei tapahdu, sarja voi mennä 4-0. Mutta ans kattoo ny.

10 tykkäystä

Toivottavasti Ipalaisen muistaa play offs huumassa kannustaa Porissa omiaan ettei vanhasta muistista lipsahda kannustus Ässille.

19 tykkäystä

Varmasti näin ja veikkaan että tässä sarjassa tullaan näkemään kovin taisto valmentajien välillä tuomarilinjaan vaikuttamisen osalta. Kivi pelasi jo asetelmat valmiiksi TPS-sarjassa ja jännästi jälleen Pennasen joukkueen molaria ollaan kohdeltu runkosarjassa eniten kaltoin. Pieni nyanssi, mutta hauska nähdä kuinka käy mm. molariin kohdistuvien kontaktien kanssa. Kova kynnys enää viheltää Ässille ainakaan isoja jäähyjä molarien kolaamisesta ja Langahamer nyt kuolee varmasti muutaman kerran. Tiukka henkinen taisto luvassa, että kumpi saa raitapaidat ahtaammalle.

2 tykkäystä

Tilanne vaikuttaisi paperilla suotuisalta Ilvekselle, kun ajatellaan että Kärpät ja Tps on jo lomilla. Olen silti epäluuloinen. Kaikki merkit ja median hehkutus viittaavat Ilveksen läpimarssiin. Ehkä Ässät-sarja vielä menee, mutta entä välieräsarja?

En voi sille mitään, että historiassa toistuva Ilveksen pettäminen painaa aika paljon omissa ajatuksissa. Heillä on paljon ei-toivottavaa häviämisen kulttuuria. Toisaalta Lukkokin mursi lopulta oman kurimuksensa, ainakin muutamaksi vuodeksi.

Toinen asia, mikä itseäni mietityttää on se, että Ilveksen maaliodottamat ovat olleet liian alhaisia, tekivät paljon ohhoh-maaleja nopeista käännöistä, 5vs5 peli ei ole ollut tehokasta ja oman maalivahdin pitää suorittaa 96% tasolla. On selvää, että pleijareissa kaikki vastustajat pistävät puolustuksen portit kiinni, riskejä mimimoidaan ja maalivahditkin ovat parhaimmillaan. Silloin tarvitaan laadukkaisiin tekopaikkoihin myös voluumia.

Ja jos sellainen ihme kävisi, että Ilves pelaisi finaaleissa, riittäkö bensa vielä sielläkin? En vaan jaksa uskoa. Viimeisessä paikallisessa, kun Tappara tuli askiin tosissaan, tasoero oli mielestäni selvä.

Ehkä olen väärässä ja hurmos iskee Ilveksellä päälle, tuoden lisäenergiaa. Paljon riippuu mielestäni ex-Tapparoiden Kontiola ja Haapala onnistumisista.

Palataan. Saa ottaa talteen.

2 tykkäystä

Tosiaan T%-tilastojen top 2 maalivahdit vastakkain. Tilastokolmosen Rubin jo nollasikin.

Lähtökohdiltaan, ja luultavasti lopputulemaltaan, muistuttaa muutaman vuoden takaista Kärpät–Ilves-sarjaa. Ilves nousi sääleistä runkosarjan ykköstä vastaan. Silloin toivottiin, että Ilves kiusaisi Kärppiä. Olihan siinäkin sarjassa tiukat paikkansa, mutta tasoero oli lopulta 4–0. Ilvestä valmensi Kivi. Luulen, että tälläkin kertaa Kivi on vastaanottavana osapuolena. Rispektit silti Kivelle. Ura on ollut vuoristorataa, mutta aina on löytänyt keinoja uudistua.

5 tykkäystä

Täytyy toivoo, et Karri sais viritettyä patapaidat hurmokseen. Oon kuitenkin asian suhteen hieman skeptinen ja pelkään, et ässät ei ota, kun 1 voiton

Ässät piiputti eilen jo matsin puolivälin jälkeen niin pahasti, että vaikea nähdä miten tuolla tsemppikiekolla jaksaisi painaa paras 7:stä sarjan hyvin levännyttä Ilvestä vastaan.
Ässät siis pelasi eilen kevään kolmannen pelinsä ja sen puolivälissä alkoi bensa loppumaan.

8 tykkäystä

Vaatisi melkein ryöstöä tähän alkuun, pientä kakkaa naapurin punttiin ja Poriin Inferno2013.
Vaikka näin kävisi en silti usko että Ässät tästä jatkaa…
Mutta sitten taas toisaalta jos hulluille antaa sauman niin…

1 tykkäys

Sehän kiekossa on hienointa, ettei etukäteen voi varmasti tietää miten käy.

Täytyy myös muistaa, että Ilveksellä on edelleen selässään ne 35 vuoden menestyspaineet, ja mitä pitemmälle he etenevät sitä enemmän ne paineet alkavat muuttua pakkovoitoiksi.

3 tykkäystä

Maikkarin toimittaja Lauri Kottonen liputtaa porilaislähtöisenä Ässien puolesta, toivoo että 10 vuoden takainen Ässät-Tappara toteutuisi. Tosin jo välierissä toteutuessaan.
MTV uutiset livessä esitti kantansa.

Täysin suvereenina ennakkosuosikkina Ilves tähän sarjaan lähtee, mutta itse näen Ässillä pienen yllätyksen mahdollisuuden.

Huomenna Ilves on ripauksen takki auki ja Ässät tulee päälle kuin yleinen syyttäjä, niin sattumien kautta ottelu kääntyy Ässille. Tämän jälkeen Ässät on todella vaikea vastus kun päällä on valtava hurmos ja taustalla tuhansia porilaisia.

Todennäköisesti ei, mutta sarja menee Ässille 4-3.

Mäkin toivon, että eurojaska osuisi illalla kohdalle. :pray: Eli ainahan sitä toivoa saa, mutta tuskinpa tuo toive toteutuu. Veikkauksella jatkoonmenijöistä samat kertoimet molemmissa pareissa, joissa toinen on tullut sääleistä. Tämän sarjan osalta siis Ilves 1,09 - Ässät 6,09. Eurojaskaan ihan samaa ei saa kovin halvalla, mutta onhan tuossa jäätävä ero.

Ässät olivat käytännössä TPS:ää vastaan jo täysin helisemässä ja 10 tuollaista sarjaa TPS olisi vienyt niistä aika varmasti vähintään 7. Nyt ei vain viimeistelyssä tuuri osunut yhtään kohdalle.

1 tykkäys

Näin osa-aikaisena urheiluromanttikona toivon Ässien jatkoon menoa 7 pelissä! mut sit mä heräsin ja hoksasin et taitaa jäädä Porilaisille mustapekka käteen suoraan 4-0. Lomille lomps👍

5 tykkäystä

Ässien kotipelit tulevat myymään loppuun. Perjantaille ja maanantaille vain pari istumapaikkaa ja pataklubin paikkoja kourallinen. Seisomokatsomossa tilaa mutta kuinka paljon ei ticketmaster kerro.

Toki jos sarja on perjantaina 3-0 voi huuma olla melko laimeaa. Yksi peli pitäisi kolmesta ensimmäisestä padan viedä jotta hitsarit sekoavat vielä perjantaina.

Konna tuskin tällaisista hätkähtää, mutta kieltämättä monsteripommi Haapalaan olisi juuri sellainen temppu, jolla Ässät voi päästä kypärän sisään ja saada myös suoraa pelillistä vaikutusta. Toki jäähyriski on iso Liigan arpajaisissa.

4 tykkäystä

Itse odotan tiukkaa ja tasaista sarjaa Ilveksen ja Ässien välille,Ässät ovat saaneet hurmoksen päälle ja varmasti laittavat Ilveksen lujille,mutta lepoetu kääntää sarjan Ilvekselle…lopulta…

Itse odotan vanhaa tapparalaista perinnettä (laatikollinen mustaa vieraille) mukaellen, että Ilves-sarjassa Ässät tarjoavat vierasjoukkueelle pelien jälkeen kopallisen tuoreita vasta savustettuja nahkiaisia.

2 tykkäystä

Mulla oli aikanaan Porilaine työkaveri,joka aina kehu niitä nahkaisia…kerra se sitte toi niitä,ja ei niistä kyl kukaa muu tykänny,ku se…

Sehän on vanha porilainen vitsi, että tamperelainen on parhaimmillaan vähän Harjavallan jälkeen, koska silloin niissä on hyvin nahkiasia.

Jos vitsi ei aukea, niin tällä viitatataan siihen, että laitetaan ruumis kellumaan Pyhäjärveltä, Nokian virtaa alas.

13 tykkäystä