Playoffs 2023, välierät: Tappara - HIFK

Vastustaja teki kaksi (2) maalia sarjan aikana ja tällaisen löysit? :smiley: Aika heikko oli vastustaja, kun meillä maalin edessä liikaa tilaa & aikaa, mutta eivät sitten kuitenkaan maaleja pystyneet tekemään tuota enempää :stuck_out_tongue: Väitän siis, että olet väärässä.

1 tykkäys

Ei tarvinnut paljoa keksiä, kun katsoi pelit läpi. Kookoo oli luokaton paikoissaan ja Helkku oli hyvä. :slight_smile:

Peli 1 laukaisukartta:

Peli 2 laukaisukartta:

Peli 3 laukaisukartta:

Peli 4 laukaisukartta:

En tiedä, tulkitsenko ihan omiani, mutta minä näen jokaisessa näistä kartoista nimenomaan sen, että KooKoolla ei ole juuri yhtään vetoja missään pelissä sieltä, mistä maaleja tehdään. Minulle se on enemmänkin näyte siitä, että Tappara on puolustanut siellä keskustassa todella hyvin kuin se, että siellä olisi ollut hirveästi tilaa ja KooKoo vaan ei osannut sieltä tehdä maaleja.

3 tykkäystä

Kyllä musta Tapparaa mitattiin CHL:ssä, vaade siellä oli kovempi, kuin Liigassa. Oman mausteen tuo erikoinen kahden vieraspelin aloitus, mutta pitäisi olla 4-1 poikki.

2 tykkäystä

Kyllähän IFK:n saumat tässä sarjassa ovat nuo kaksi ensimmäistä peliä kotona. Taponen seisoo päällään ,kuten parissa Lukko pelissä, ja IFK:n kärkiyksilöt löytävät jyvän. Jos IFK ei vkl vie kumpaakin peliä ei tämä sarja montaa peliä kestä.

4-1 tai 4-2 Tapparalle, jos IFK voittaa kaksi ekaa niin seiskaan mennään.

PS. muistakaa sitten jos Taponen pommitetaan aikaiseen suihkuun ettei ole kivaa huutaa Seulaa. Kaverilla kuitenkin ikää vasta 22 vuotta niin voi tulla paha mieli.

6 tykkäystä

Onpa erikoinen pohjustus. Haluat kuulla, mutta et halua. En muista meidän vääntäneen peistä aiemmin mistään mutta voihan olla, että muisti tekee tepposet.

Vastaan silti kysymykseesi. Pohjaan mielipiteeni eilisen pelin loppuun. Tuollaista asennetta mitä eilen nähtiin viimeisellä neljällä minuutilla, muistan nähneeni viimeksi 2017 Tapparalta. Noilla voitetaan mestaruuksia. Ymmärrän tunnetiloista ja niiden hyödyntämisestä inasenen enemmän kuin pelitaktisista asioista. Mielelläni olen väärässä.

Edit: ja painotan nimenomaan sitä, että JOS saa sen raivon päälle. Muutoin olen kanssasi HIFK:n esityksistä samaa mieltä.

Enhän minä sanonut, etten halua kuulla vaan etten usko meidän olevan samaa mieltä, vaikka kuulisin.

Jäädään seuraamaan, kuinka tuossa käy. Itse en kuitenkaan usko, että tuollainen tunnetila ja raivo (=minulle luomukiekko) riittää paras seitsemästä -mallisessa sarjassa kovin pitkälle. Tässä myös mielestäni ajattelet, että vain IFK:lla on potentiaalia saada raivo päälle ja tunne tappiin. Kyllä se Tapparallekin on ihan mahdollista ja sitten kyyti IFK:lle on minun näkökulmastani vielä kylmempää kuin se olisi fläppitauluja heilutellessa.

1 tykkäys

Tapparan pitää maksaa hintaa ja pystyä murtautumaan Hifk maalinedustalle. Hifk pelaa todella kurinalaisesti oman päänsä ja heillä löytyy kyllä taitoa tehdä vastahyökkäyksistä kovalla prosentilla maaleja, jos niihin riistojen kautta pääsevät. Parasta olisi jos Tappara pystyisi heti ensimmäisessä ottelussa murtamaan Hifkin puolustuksen, jolloin se pakottaisi Peltosen keksimään jotain muuta (avonaisempaa) pelitapaa. Tuolla tarkalla puolustamisella se Lukkokin kaatui.

Mutta periaatteessa HIFK:kin varmaan lähtis pelaan riittävän hyvin sen ekat 57 minuuttia, ettei sitä henkeä tarvitse kaivaa päälle. Joka kerta tuollaiset ihmenousut ei onnistu ja uskon, että Tapparaa vastaan vielä vaikeampi tehdä. Pelillisesti ainakin eilen HIFK oli mielestäni väsynyt ja todella paljon Lukkoa perässä, toki vain Lukolla oli pakkovoitto. En ole huolissani.

Kyllä, tuon väsymyksen ja sellaisen henkisen flegmaattisuuden olen aistinut HIFK:sta koko sarjan ajan. Erikoisesti siellä saatiin kuitenkin se raivo kaivettua ja jos oppivat tuon monistamaan ts. tarpeen tullen valjastamaan käyttöön, se on vaikea voittaa.

Taas toisaalta, siellä on madeltu aika pohjamudissa pitkin kautta ja varmasti hankalilla hetkillä nuokin asiat nousevat mieliin. Kyse on varmasti loppujen lopuksi siitä, miten saavat hallittua tunnetilojaan. Tuossa Tapparalla onkin varmaan se suurin mimentum; tehdä HIFK:lle mahdollisimman epävarma oli sillä tapparalaisella tylyydellä.

3 tykkäystä

Kyllä kaikkia vastaan Tappara ennakkosuosikkina lähtee, mutta onhan HIFK materiaalin, tai ainakin sen hinnan, puolesta kärkiseuroja. Noita lopun ihmenousuja enemmän olisin huolissani juuri tuon materiaalin ja sen potentiaalin takia, mutta Tappara ollut tarvittaessa niin hyvä, että sen pitäisi helposti riittää. Eihän HIFK laita Tapparaa zugmaiseen mankeliin millään, joten Tappara määrännee tahdin.

3 tykkäystä

Joo, mä vertasinkin liigaan.

Kysyn, koska en tiedä, mutta voiko Tappara tässä sarjassa vahvistua senttereillä?

Ei mitään käryä, mutta heitän mielipiteen, että voisi olla parempi mennä nykyisillä?
Tuohon 1-2 toipilasta mukaan ja koko paletti menisi jälleen uusiksi.

Kieltämättä se on vähän noinkin, mutta kyllähän Rauhala ainakin otettais heti irti, jos vaan pääsee.

1 tykkäys

Toivottavasti Melart käyttäytyy tänä vuonna!

4 tykkäystä

Tämä on erikoisesti nähty. KooKoo oli mielestäni pelillisesti aivan jaloissa muutamia hetkiä lukuunottamatta.

1 tykkäys
  • Neljä nolla puheet ovat haihattelua. Vaikka IFK ei näytä pelillisesti hyvin organisoidulta, se on kuitenkin pelannut tuloksellisesti hyvää kiekkoa useamman kuukauden ja on nyt neljän parhaan joukossa. Lukko oli sarjan alussa sekaisin, mutta voitto on voitto.
  • Poikkeava otteluohjelma vaikuttaa sarjan dynamiikkaan. IFK panostanee isosti otteluihin 1-2, koska tappioasema olisi todella paha tilanne Tampereen kolmen pelin putkeen.
  • Äkkiseltään voisi ajatella, että sarjasta tulee saman tyyppinen kuin Lukkoa vastaan, eli Tappara hallitsee peliä suhteessa 66/34. Tapparan pitää olla Lukkoa parempi viimeistelyssä ja sietää IFK:n vahvat momentum-hetket paremmin.
  • Hurrrrjaan IFK:n brändilätkään en oikein usko, koska se johtaa väistämättä repaleiseen viisikkoon, jonka Tappara osaa kyllä käyttää hyödyksi. Kiekollisesti johtavien pakkiemme on syytä kuitenkin olla hereillä (Kemmu, Matu), koska heihin voidaan laittaa vähän myöhäistä taklausta yms. Lukko-sarjakin siistiytyi mitä pidemmälle eteni, kun molemmat tajusivat ettei voiton avain ole rymistelyssä.
5 tykkäystä

Ihan kuin olisin nähnyt tämän aikaisemminkin.

Lehterän ja Kemiläisen tilalle vain Barkov ja Connolly ja Ilveksen tilalle Ässät.

Kyllä aina kun iso paha IFK on vastassa niin aina on pieni pelko persuksissa moniko pelaajista on pelin jälkeen lasaretissa.

1 tykkäys

Seuraako kukaan täällä oikeesti IFK:ta, kun tuo brändi nostetaan esille nyt monessa kohtaa? Itse seuraan aika paljonkin, koska täällä syrjäisellä rannikkoseudulla asun ja monet kaverit on kannattajia. Tässä yhden fanin tiivistys: Onneks brändi on kuollu jo.

Ylilyöntejä voi tapahtua, on se vastustaja mikä tahansa.

2 tykkäystä