Aiemmin tuolla olikin jo puhetta, mutta ilmoitettu on, että Lekkas ja Mäenpää on loppukauden out. Muista poissaoloista ei tietoa.
Ilveksen pelaajilla mikään ei nosta paineita voittamisesta..siksi ne ei voita.
No niin vitsi vitsinä..
Ilves on toiseksi suurin mestarisuosikki. Ilves on ainoa, joka voi Tapparalta viedä mestaruuden. Ilves saa kaikki edut tässä sarjassa.. lepoetu, kotietu, materiaalietu, valmennus..Tätä ei vain voi mennä sössimään.
Niin, eihän me oikeastaan voida ikinä tietää yhtään mitään. Tulos taululta, se on faktaa.
Voihan HPK olla paineellisempi joukkue Tapparaa vastaan, koska Mannerilla on olympiapronssi puolustettavanaan ja 2019 HPK voitti Tapparan myös. Mutta silti epäilen, että kaikki paineet Tapparalla. Silti sitä ei koskaan saada tietää, minkälaiset paineet siellä oikeasti on.
Ilveksen poissaololistalta sellaisia uutisia, että Olli Palola on saanut jo peliluvan ja todennäköisesti nähdään jäällä vielä tässä sarjassa.
Itse ainakin olen kuullut lähinnä ennakkosuosikin paineista puhuttavan, en altavastaajan. Nuo kaksi tärkeää poissaoloa viimeistään tekevät teistä melko selkeän ennakkosuosikin. Toki jos sulla on jotain esittää altavastaajan paineista niin anna tulla.
Itse näen tämän aikalailla samoin.
Ilves pääsee levänneenä, pikku kolhut (ja vähän isommatkin) parantuneena tähän vääntöön. KalPa on aika kovan mankelin alla ollut, vieläpä hieman siipirikkona.
Kyllä Ilves tässä selvä ennakkosuosikki on, taitaa vaan olla se KalPa -peikko suurin vastustaja. Ainakin kannattajille, mitä noita vähäisä Ilves kavereita olen kuunnellut.
Se on helppo heittää ennakkosuosikin viittaa KalPalle, niin voi sanoa, että olihan tuo nyt tiedossa..(mikäli heille putoavat)
No, rehellisesti sanottuna enhän mä oikeasti tiedä, kokevatko Ilveksen (tai KalPan) pelaajat tämän “paineellisena” tilanteena vai eivät. Ehkä molemmin puolin osa pelaajista kokee enemmän, osa vähemmän. Me ihmisethän stressaamme eri tavalla asioista.
Miksi näen Ilveksellä olevan paineet?
- Ilves lähtee materiaalin ja sarjasijoituksen puolesta ennakkosuosikkina. Ennakkosuosikin paineet on aika yleinen käsite.
- KalPa on juu hallitseva mestari ja varmaankin siellä koetaan menestymisen painetta, mutta toisaalta se voitettu mestaruus voi jopa helpottaa. On jo kerran voitettu, ja tiedetään mitä se voittaminen vaatii.
- Ilveksen taas on odotettu menevän finaaleihin tai jopa mestaruuteen jo useampi vuosi. Media ja kannattajat ovat ainakin luoneet painetta seuran suuntaan.
- Tämä on vähän pilke silmäkulmassa heitetty, mutta kuitenkin: Jos taas tulee turpaan, pitääkö pelätä jonkun idiootti-”kannattajan” lähettelevän tappouhkauksia ja ties mitä muuta shaissea. Tällaisestakin on ollut puhetta, joskin en tiedä onko sen yleisempää kuin muillakaan joukkueilla.
- Voinhan olla täysin hakoteillä, mutta oletan erityisesti päävalmentaja Niemelänkin kokevan menestymisen painetta. Viime vuonna “piti voittaa” ja lähelle on päässyt valmentajana jo monesti, mutta vain lähelle.
Tässä nyt joitain perusteluja. Mutuahan nämä toki kaikki on.
KalPalla kävi hieman onni, että Tappara ja Ilves pelaavat samassa hallissa ja saivat ylimääräisen vapaapäivän tästä syystä. Tästä syystä näenkin, että KalPalla on pienoinen etu sarjan alkuun ja mikäli voittavat ensimmäisen pelin niin sarja voi muodostua Ilvekselle yllättävän vaikeaksi. Jos KalPa nyt ei voita niin ainakin todennäköisesti pystyy pitkittämään sarjaa mikä luonnollisesti lyö kapuloita Ilveksen rattaisiin jatkoa ajatellen.
Veikkaan 4-3 sarjaa Ilvekselle.
Jos Ilves kumminkin pystyy ensimmäisen pelin voittamaan niin veikkaan, että vievät sarjan 4-1.
Sarjan alussa ei kummallakaan ole paineita, paineet tulevat sarjan edetessä, kun toinen alkaa saada otetta sarjasta. Se miksi uskon KalPan menevän jatkoon on pelitapa, joka on osoittanut toimivuutensa Ilveksen pelitapaa vastaan. Toki ne paineet tulevat jos KalPa jälleen voittaa kaksi ensimmäistä peliä kuten kahtena edellisenä kautena.
Kivasti pelejä Tapparan kanssa ristikkäisinä päivinä, tätäkin sarjaa pääsee ainakin sivusilmällä seurailemaan välipäivinä. Selkeästi kiinnostavin muista pareista Tapparan oman sarjan lisäksi, kyllähän se naapurin meno väkisin vaan kiinnostaa. Joku masokisti sisällä salaa toivoo paikallissarjaa, vaikka siinä saattais mennä koko Tampereen kiekkokansan pulssit niihin lukemiin, että terveydenhuollon kuormittumisesta pieni huoli. Toinen ääni päässä taas toivoo kovin, että pikkuveli tippuu hyvissä ajoin isojen poikien peleistä ulos pyörimään kesälaitumille. Omat toiveet kääntyy siis KalPan puolelle, vaikka vaikeaa näistä on sanoa yhtään mitään ennen pelien alkua, sehän näiden pelien kauneus onkin.
Itse haistelen että tämä sarja menee kyllä Ilvekselle, selkeästikin jopa.
Samalla tuntuu että tämä on menneistä kausista poikkeava, koska odotuksia Ilveksen mestaruudelle ei ole lyöty aivan yhtä tappiin kuin aiemmin. Ainakin mitä olen ympäristöä aistinut. Siksi ehkä suhtautuminen vähän erilainen ja naapurissa ei koeta suurempia ennakkosuosikin paineita. Silti omissa kirjoissa Ilves on kyllä Tapparan jälkeen se todennäköisin joukkue joka voi mestaruuden voittaa. Hyvä joukkue ja kaikki patsi mestaruus on sielläkin pettymys
Kalpa taas on hallitseva mestari ja laadukas, hyvin valmennettu nippu myös. Siellä on kuitenkin monta ”muttaa”. Kunhan Ilveksellä pää kestää niin luulisi olevan selkeä sarja
Ilves vie sarjan 4-0
Kalpalla Boyko maalissa pelaa todella hyvin vaikka täällä on tuomittu imuriksi ![]()
Ei auta Kalpaa riittävästi. Kalpan peli perustuu kiekonhallintaan ( pääosin omalla alueella kun ei päästä pidemmälle) Ilves taas hyvä vastaiskujoukkue. KalPa ”hallitsi” pelejä Hifkiä vastaan mutta Hifki hallitsi hyökköysalue aikaa![]()
Erikoista kiekonhallintapeliä Kalpalta ![]()
Niemelä pistää maitoviiksen povitaskuun itkuliinansa seuraksi mennen tullen.
Anna Kalpan ”hallita” ja iske vastaan ![]()
Vanha tuttu pelikirja Lahden ajoista asti ![]()
Pelaa altavastaaja kiekkoo ennakkosuosikkina simply asbest tähän sarjaan.
Kuopiolaiset pääsee kotonaan ”Puuovesta saunomaan ”
Mua hämmentää toi Boykon täys lyttääminen. Ei se niin huono ole. Olen kai sitten vain traumatisoitunut kun yhdellä jatkoajalla otti sekä Rautiaisen, että Blichfeldin läpiajon kiinni. Siinä voi muutama muu maalivahti kokeilla samaa.
Ja meni se IFK sarjakin kokonaisuudessaan ihan hyvin.
Ei ainakaan itsellä ajatus ole Boykon lyttäys, mutta matchupissa minun kirjoissa on kolme Ilvekselle menevää kohtaa:
- erikoistilannepeli
- maalivahtipeli
- tuomaripeli
Boyko voitti ton edellisen sarjan Kalpalle ![]()
Mikäli maalissa olis ollu esimerkiks Lekkas olis Hifki menny jatkoon.
Mieshän peittää maalista 80% prosenttia kun laittaa patjat jäähän. Molemmin puolin on luikkarit kii tolpissa ja hartialinja yläriman tasolla. Sitten täällä ihmetellään kun on hidas ![]()
Ite oon pitkään (salaa) haaveillu että mekin saatais joskus ”iso” maalivahti ![]()
Boykon tilastot pudareissa: 1,53 ja 94,2%. Ei mikään tehokas imuri ole ollut. Pelannut erinomaisesti Stadin Kingejä vastaan.
”Stadin kingit” nyt ei ole mittari eikä mikään jos Ilvekseen verrataan. Ei olisi ensimmäinen kerta kun jotain pelaajia tai joukkueita hehkutetaan jonkun todella kovan ja ”moraalisen finaalin” tai muun semmoisen perusteella koska nähtiin ihan eeppinen sarja tai ”parasta jääkiekkoa ikinä”. Mutta sitten seuraavassa parissa selviääkin, että se oli sen takia niin kova ja tasainen sarja, että molemmat joukkueet olivat vaan tasoltaan yhtä huonoja. Sitten seuraavalla kierroksella tuleekin nenä kipeäksi.
Stadin Kingit eivät olisi pitäneet päästä edes lomarengaskierrokselle. Se ei kuitenkaan poista sitä tosi seikkaa, että Boyko pelasi erinomaisesti IFK:ta vastaan.
Hieman kommentoin, lähinnä savolaisten juurieni vuoksi. Kaverille Kuopioon viestittelin Hifk voiton jälkeen että okei, ensin pöllytitte isot kissat Helsingistä ja seuraavana vuorossa olisi pienemmät kissat Tampeeelta. Vastaus oli suurinpiirtein mallia “Kissa kun kissa, ei mitään ongelmaa, eikä ole ikinä (muutamaan kevääseen) ollut”. Kanattajilla luotto siellä missä sen pitääkin olla, eli tapissaan!
Varmasti on itseluottamus tapissa, kun alla on pelkkiä voitettuja sarjoja vaikka kuinka monta. Ilvesfanien piirissä taas on hyvin epävarmat tunnelmat ja suurinosa on jo henkisesti varautunut tappioon.