Ravintolakenttä ja -kulttuuri

Unohdin kokonaan että täällä on tällainenkin ketju. Kenties @ylläpitäjät voivat siirtää viimeisen viestini surullinen uutinen ketjusta tänne.

Kyllä on kutsumusammatti nimenomaan. Kokit ovat yleensä nuoria, kun suurin osa vaihtaa alaa jossain vaiheessa.

Olen ollut yhdessä michelin tähden ravintolassa töissä. Kun aloitin ravintola oli juuri perustettu ja omistajien lisäksi meitä oli vain kaksi palkattua. Tästä on siis aikaa, olin todella kunnianhimoinen ja se aika ennen michelin tähteä oli ehkä paras työpaikka jossa olen ollut. Omistajat olivat rentoja, ravintolalla meni tosi hyvin, ruoka oli loistavaa ja sitä oli ilo tehdä. Omistajilla oli kokemusta useastakin michelin paikasta niin Suomessa kuin ulkomailla ja hokivat koko ajan etteivät halua tähteä. Sitten se tähti vaan tuli, lähes täytenä yllätyksenä ja pikkuhiljaa kaikki muuttui.

Ei se ollut enää hauskaa, vitsailu loppui, hymyily loppui, rentous loppui. Puolen vuoden jälkeen ei ollut jäljellä kuin yksi omistajista. Kaksi vuotta taisi ravintola jatkaa, sitten paloi viimeinenkin omistaja loppuun. Minulla on todella suuri kunnioitus kaikkia omistajia ja muita työntekijöitä kohtaan. Opin paljon, ennen kaikkea opin sen, ettei ruuan tekeminen ole maailman tärkein asia. Elämää on keittiöiden ulkopuolellakin. Niin että ainakin suurelta osin olen samaa mieltä kanssasi, michelin luokitus vaatisi todella isoa remppaa, nykyisellään se on todella aikansa elänyt. Enkä minäkään ainakaan enää tykkää tehdä pikkupiperryksiä, vaikka kauniita annoksia haluankin tehdä. Olen minä kuorinut saksanpähkinöitä ja tatteja, nyppinyt timjamista lehtiä yksi kerrallaan, mutta ei siinä mitään järkeä ole.

Yksi juttu mistä en koskaan innostunut oli aikansa maailman parhaan ravintolan El Bullin levittämä tyyli kikkailla kemikaaleilla. Oliiveista puristettiin mehu, siihen lisättiin hyytelöimisainetta ja kikkaillen saatiin pikkupallukka joka näytti oliivilta, maistui oliivilta mutta siinä oli epämiellyttävä rakenne. Tämän kokeakseen ihmiset matkustivat toiselta puolen maapalloa. Aina mun luotto ihmisten älyllisyyteen ei ole kovin korkea.

10 tykkäystä