Suomalaiset NHL-pelaajat

2 tykkäystä

Näin Rantasesta tuli 11 suomalainen pelaaja joka on pystynyt kauden aikana tekemään 30 maalia NHL:ssä. Ja luultavasti ei kauaa tarvi odottaa niin listaan tulee pelaaja lisäystä Barkovin ja Ahon muodossa, sillä ovat kumpainenkin maalin päässä.

1 tykkäys

Sebastian Aholla ei mennyt kauaa liittyä samaan kerhoon. Aho naulasi pelin Predatorsia vastaan tekemällä 5-3 tyhjiin. Eli Barkov olisi seuraava pelaaja, jolta voi realistisesti 30-maalin rajapyykin ylitystä ensikertalaisena odottaa. 14 peliä aikaa, yksi maali tarvitaan.

Siihen päälle vielä Laine, joka on niin ikään 29 maalissa. 4 suomalaista 30+ maalintekijää NHL:ssä on jotain, mistä jokunen vuosi sitten voitiin vain unelmoida. Nyt on hyvä mahdollisuus. …ja lisää potentiaalia on tulossa lähivuosina…


Granlundille muuten eka maali Predatorsissa:

4 tykkäystä

Ja näinhän se Barkovkin liittyi 30 maalin kerhoon viime yönä 1+1 detroittia vastaan. Samalla myös 400 ottelua täyteen.

5 tykkäystä

Sitten voidaankin kääntää katseet Laineeseen. Laineen 30. tarkoittaisi suomalaista kiekkohistoriaa:

Kuinka moni muuten olisi kauden alla uskonut, että kolme suomalaista ehtii 30 tehdyn maalin rajapyykille ennen Lainetta? Epäilen, että hiljaista on…

6 tykkäystä

Loppuviikosta ison veden taakse AHLään.

6 tykkäystä

Hyvä homma. Etenkin pelaajan itsensä kannalta. Parempi välillä vaan nöyrtyä. Ja olisko Jetsien officelta tullut vähän noottia?

5 tykkäystä

"20-vuotias puolustaja Eemeli Räsänen matkustaa Torontoon.

Toronto Maple Leafs varasi Räsäsen 2017 toisella kierroksella. Räsäsellä ei ole sopimusta Maple Leafsin kanssa, joten hänen pitää allekirjoittaa tulokassopimus ennen kuin hän voi pelata Pohjois-Amerikassa ja siirtyä Maple Leafsin farmijoukkueeseen Toronto Marliesin riveihin.

Iltalehden tietojen mukaan Jokerit on jo purkanut Räsäsen KHL-sopimuksen, jotta nuorukainen voi siirtyä Torontoon. Räsäsen sopimus Jokerien kanssa olisi ollut voimassa huhtikuun loppuun asti."

4 tykkäystä

Laskin nopeasti nhl.com pelitietojen perusteella kumulaativiset pistekehitykset suomalaisten NHL-pistepörssin TOP3:lle ja Laineelle, koska Patekin tietty kaikkia kiinnostaa. Laine on pörssin 6.

Tulee tiukka taistelu suomalaisten pörssin voitosta.
image

-Aho näyttää vetävän kaikista tasaisinta sarjaa.
-Rantasen ja Barkovin piste-ero oli suurimmillaan 47. pelin kohdalla, jolloin se oli 27 pistettä. Nyt tosiaan 4.
-Suomalaisten pistepörssin TOP10 keski-ikä on 22,7 vuotta. Vanhin pelaaja on 27 vuotias Mikael Granlund.

9 tykkäystä

Vai olisiko Vesalaisen Winnipegiin palaamisen mahdollisuus ollut mukana suunnitelmissa alun alkaenkin?

Eipä tuo siirto nyt kovin kummoiselta “jättiyllätykseltä” vaikuta tässä vaiheessa.

19-vuotias Kristian Vesalainen on kiertänyt seitsemän seuraa viiden vuoden aikana: “Omaa polkuani tässä teen, ei minun tarvitse kuunnella muita”


Puhuttava siirto Jokerien riveihin tapahtui marraskuun lopulla kesällä tehdyn päätöksen pohjalta.

– Se oli kesällä tekemäni päätös. Päätin, että jos NHL-tavoitteet eivät täyty, siirryn takaisin Eurooppaan. Koin sen itselleni parempana vaihtoehtona pelata hyvässä sarjassa isoja minuutteja. Ja vaikka lähtisin, minulla olisi silti tulokassopimuksessa kolme vuotta jäljellä. En hävinnyt mitään, Vesalainen selventää Yle Urheilulle Winnipegissä.

– Näin Jokerit hyvänä mahdollisuutena kehittää omia taitojani. Ei se niin mennyt, että minua alkoi marraskuussa harmittamaan Winnipegin pimeys. Päätös oli tehty jo kesällä.

Raportit Winnipegistä kertoivat seurajohdon tyytymättömyydestä suomalaisen ratkaisuun, eikä Vesalainen yritäkään kiistää sitä.

– Niinhän se meni. Eivät he koskaan halua, että joku lähtee heidän organisaatiostaan toiseen joukkueeseen. Mutta ei meillä siinä mitään kinaa tai ongelmaa ollut. He hyväksyivät kesällä sopimukseen sen takaportin, joten asia oli sillä selvä. Näitä ratkaisuja on joskus tehtävä. Ymmärrän jos joku ei ymmärrä, Vesalainen toteaa ja lisää:

– Omaa polkuani tässä silti teen, ei minun tarvitse kuunnella muita. Hassua, että niitä tietäjiä löytyy niin paljon. Kyse on minun urastani. Sama, jos minä menisin sanomaan jollekin toimistotyöntekijälle, miten hänen pitää hommiaan hoitaa. Jännä juttu, mutta kai se Suomessa noin menee, Vesalainen väläyttää hymyään.

2 tykkäystä

Kai tänne ex-pelaajistakin voi jauhaa. Sami Kapanen pelaajana suomalaisittain NHL-legenda, vai ei? Mielestäni on, ei niitä yli 800 NHL-ottelun suomalaisia runkopelaajia NHL:ssä ole niin hirveästi. Kaksi kautta NHL-joukkueen kapteenistossa. Stanley Cup on sinällään huono vaatimus, henk. koht. palkinnot parempi, koska se riippuu enemmän itsestä. Olli Jokisenkin voinee laskea suomalaiseksi NHL-legendaksi, vaikka Stanley Cup jäikin valitettavasti saavuttamatta.

Suomalainen NHL-legenda ehdottomasti, mutta ei ole NHL-legenda. Onhan Sami Salo suomalainen NHL-legenda, mutta NHL:än mittapuulla ei ole ykkösparin ykköspuolustaja.

Juu, itse olen kokoaika puhunut suomalaisittain. Täysin järjetöntä olisi väittää olevan verrattessa bobbyorreihin. Salostakin samaa mieltä. Teppo Nummisesta myös, vaikka ei sekään palkinnoilla hirveämmin juhlinut.

Aho pelasi aika kovat minuutit Pittsburghia vastaan.

Aho pelasi Carolinalle 3-2 voittolaukauskisassa päättyneessä ottelussa Pittsburgh Penguinsia vastaan hurjat 28 minuuttia ja 27 sekuntia.

1 tykkäys

Pelasi muuten lähes tulkoon myös koko jatkoajan tuossa pelissä.

Taitaa Aho olla siinä tilanteessa, että voi pyytää mitä vaan ja Hurricanes maksaa. Jos William Nylanderkin nostaa 6.9m palkkaa pitäisi Ahon palkka olla 8-10 miljoonan välissä.

2 tykkäystä

Mä kans luulen että Aho on antanut niin hyvät näytöt, että kirjoittaa sopimukseen summan ja vuodet ja sen jälkeen pyytää Hurricanesin GM:n nimen alle.

Voitto tuli kalliiksi, sillä Avalanchen tähtihyökkääjä Mikko Rantanen loukkaantui ottelussa. Rantanen jätti ottelun kesken kolmannessa erässä.

Rantanen pelasi viimeisen vaihtonsa vajaat seitsemän minuuttia ennen loppua. Rantanen kärsii jonkinasteisesta ylävartalovammasta. Päävalmentaja Jared Bednar sanoi ottelun jälkeen, että Rantasen vammatilanteesta saadaan enemmän tietoa perjantaina.

Sebastian Aho liittyi 80 pistettä kaudessa tehneiden suomalaisten listalle:

74 peliä, 30+50 kasassa. Huikea on ollut Ahon ensimmäinen kausi sentterinä.

4 tykkäystä