Suomen historia

En löytänyt aiheesta ketjua. Suomen historia alkanut kiinnostaa kovasti. Tämmöisen mielenkiintoisen aika tuoreen videon löysin youtubesta.

E: tulikin väärä linkki aluksi :face_with_hand_over_mouth:

15 tykkäystä

Hiukan ihmettelinkin linkkiä, mutta oli sen verran hyvä sekin että pamautin siihen tykkäyksen. :laughing:

3 tykkäystä

Hyvä keskustelun avaus ja mielenkiintoinen aihe, niin ja video…tuo taisi tulle viimeviikolla telkkaristakin.

Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa lukea viimevuonna suomeksi julkaistu Valter Langin Homo Fennicus, Itämerensuomalaisten etnohistoria. Itse lukaisin sen tuossa syksyllä ja oli kyllä melkoinen opus aika raskas ja käänsi kaikki kivet. Suosittelen…

1 tykkäys

Js aihe kiinnostaa ja @Mr.Peter in suosittelema kirja tuntuu liian raskaalta (en ole itse lukenut), niin nyt joulun pyhinä luin Risto Isomäen kirjan Viiden meren kansa. Se on helppolukuinen kirja, jossa on lyhyitä kertomuksia sieltä täältä alkaen ensimmäisten ihmisten tulosta tänne pohjolaan ja päättyen 1300 luvulle ja ristiretkiin Suomen puolelle. Hyvä kirja.

4 tykkäystä

Tää oli hyvä kirja :+1:

2 tykkäystä

Wikipediasta on tietysti hyvä lähteä liikkelle:

Sukulaisella pääsin selailemaan tällaista kirjaa ja saan sen lainaan, kunhan ovat lukeneet. Vaikuttaa erinomaisen mielenkiintoiselta. En tiedä mikä on saatavuus kirjastoissa yms.

1 tykkäys

Luin toissa vuonna tämmöisen:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/suomen-historia-9789515243263

(Henrik Meinander: Suomen historia)

Täysi yleisteos Suomen historiasta siis. Tiivistetty hyvin, ainakin itse jaksoin mainiosti lukea. Toisaalta ei jäänyt sellainen olo, että jotain oleellista puuttuisi. Tai asioita olisi jotenkin yritetty kaunistella tai miellyttää mitään tahoa. Kirja on käännetty myös englanniksi.

1 tykkäys

Vaihtoehtoinen Suomen historia :smile:

5 tykkäystä