Peli ei sitten ollutkaan niin glamouria. Eka puoliaika oli Viron, mutta Suomi hallitsi toista puoliaikaa, aika näennäisesti tosin. Ei mikään lupaavin kenraali, mutta ei tästä nyt pelihousuja tarvitse repiä. Kisoja kohti!
88 ERILAISTA kassia, pakettia, nyyttiä, laatikkoa, nyssäkkää – ja pari kitaraa.
Hotelli Kalastajatorpalla Helsingissä kävi varhain sunnuntaiaamuna kova kuhina, kun Huuhkajien taustajoukot lastasivat linja-auton täyteen tavaraa EM-kisoja varten.
Tavarat lähtivät kohti maajoukkueen kisojen ajan käyttämään majapaikkaa Repinossa, Pietarin kupeessa.
Itse joukkue matkustaa Venäjälle maanantaina tilausjunalla. Pelaajilla ja valmentajilla on silloin mukanaan vain henkilökohtaiset matkatavarat.
– Tavoitteena on se, että kaikki toimii joukkueen saapuessa paikalle, joukkueenjohtaja Lennart Wangel kertoi.
Me emme ole ehkä maailman parhaita pelaajia, mutta joukkuehenki on jossain toisella tasolla. Mitä teemme, teemme sen yhdessä.
Liikutuin tuota katsellessa.
Kyllä täälläkin meni tunteisiin…huh-huh. On tää hieno päivä
Suomen A-maajoukkueen videoanalyytikko Henri Lehto saa jokaisen EM-kisaottelun jälkeen valtavan määrän tietoa kenttätapahtumista. Lehto kertoo, miten Huuhkajat hyödyntää toiminnassaan teknologiaa.
Yhdestä ottelusta syntyy tietoa käyttöön miljoonia datapisteitä, kun kaikkien pelaajien ja pallon liikkeet kirjataan ylös. Kaikki tulee raakana datana. Se pitää ajaa erilaisten koodausohjelmien läpi, jotta se muuttuu järkeviksi numeroiksi. Valtava tietomäärä pitää suodattaa todella hyvin, jotta avainmuuttujat löytyvät järkevässä muodossa.
Lehto korostaa, että yksi 90-minuuttinen ei vielä kerro koko totuutta.
”Yhdestä ottelusta annamme hyvin vähän pelaajille numeroiden kautta palautetta, enemmänkin videoklippien kautta, laadullisen analyysin keinoin. Meille data on keino seurata kehittymistä pidemmällä aikavälillä.”
”Toisteisuutta löytyy paremmin, kun katsoo vaikka koko EM-karsintarupeaman. Silloin tiedämme, missä olemme oikeasti hyviä ja missä on kehitettävää.”
https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/jalkapallo-2021/miljoonien-datapisteiden-tehtava/
Tällainen on Huuhkajien tuntemattomin tähti – Robin Lodista olisi voinut tulla myös jääkiekkoilija. Entisenä seurakaverina muunmuassa meillekin tuttu Otso Rantakari.
Enää reilut kuusi viikkoa ja taas pelataan. MM-karsinta jatkuu lauantaina 4.9. Kazakstania vastaan Helsingissä ja tiistaina 7.9. on vuorossa Ranska-ottelu, jonka pelipaikaksi on varmistunut Lyon. Näitä ennen lämmittelypeli Walesia vastaan Stadikalla keskiviikkona 1.9.
Suomen joukkue syyskuun peleihin
https://www.palloliitto.fi/jalkapallouutiset/huuhkajat-nimetty-syyskuun-maaotteluihin
Jos joku ei jaksa klikkailla:
Jesse Joronen Brescia Calcio
Lukas Hradecký Bayer 04 Leverkusen
Joona Toivio BK Häcken
Leo Väisänen IF Elfsborg
Paulus Arajuuri Anorthosis Famagusta FC
Daniel O’Shaughnessy HJK
Robert Ivanov Warta Poznan
Jere Uronen Stade Brestois 29
Jukka Raitala Minnesota United FC
Nikolai Alho MTK Budapest
Nicholas Hämäläinen Los Angeles Galaxy
Pyry Soiri Esbjerg fB
Glen Kamara Glasgow Rangers
Onni Valakari Pafos FC
Rasmus Schüller Djurgårdens IF
Robert Taylor SK Brann
Tim Sparv HJK
Kaan Kairinen Lillestrøm SK
Urho Nissilä KuPS
Jasin Assehnoun FC Emmen
Santeri Hostikka HJK
Fredrik Jensen FC Augsburg
Joel Pohjanpalo Bayer 04 Leverkusen
Marcus Forss Brentford FC
Teemu Pukki Norwich City
Mikäs Robin Lodin tilanne on, miksi ei ole nimetty? Loukkaantumishuolia vai kenties mantereenvälisestä liikkumisesta johtuvia karanteenivaikeuksia?
Reilu viikko sitten todettu pohjevamma.
Tylsyys iski, joten keksin idean listata kaikki Huuhkajien pelit, joissa olen ollut. Tällä hetkellä pelejä alla 18, saa laittaa paremmaksi
-
11.8.2010, Suomi-Belgia (1-0), Turku, Veritas Stadion
-
7.9.2012, Suomi-Ranska (0-1), Helsinki, Olympiastadion
-
14.8.2013, Suomi-Slovenia (2-0), Turku, Veritas Stadion
-
11.10.2014, Suomi-Kreikka (1-1), Helsinki, Olympiastadion
-
5.9.2016, Suomi-Kosovo (1-1), Turku, Veritas Stadion
-
9.10.2016, Suomi-Kroatia (0-1), Tampere, Ratinan Stadion
-
7.6.2017, Suomi-Liechtenstein (1-1), Turku, Veritas Stadion
-
2.9.2017, Suomi-Islanti (1-0), Tampere, Ratinan Stadion
-
9.10.2017, Suomi-Turkki (2-2), Turku, Veritas Stadion
-
9.6.2018, Suomi-Valko-Venäjä (2-0), Tampere, Ratinan Stadion
-
8.9.2018, Suomi-Unkari (1-0), Tampere, Ratinan Stadion
-
11.9.2018, Suomi-Viro (1-0), Turku, Veritas Stadion
-
15.10.2018, Suomi-Kreikka (2-0), Tampere, Ratinan Stadion
-
8.6.2019, Suomi-Bosnia (2-0), Tampere, Ratinan Stadion
-
15.10.2019, Suomi-Armenia (3-0) Turku, Veritas Stadion
-
15.11.2019, Suomi-Liechtenstein (3-0), Helsinki, Telia 5G Areena
-
11.10.2020, Suomi-Bulgaria, (2-0), Helsinki, Olympiastadion
-
4.6.2021, Suomi-Viro, (0-1), Helsinki, Olympiastadion
-
4.9.2021, Suomi-Kazakstan?
Voitot: 11
Häviöt: 3
Tasapelit: 4
Mulla samoja:
Lisäksi 11.6.2017 Suomi-Ukraina (Ratina, 1-2), 5.9.2019 Suomi-Kreikka (Ratina, 1-0), 8.9. Suomi-Italia (Ratina, 1-2), 12.10.2019 Bosnia-Suomi (Bilino Polje, 4-1) ja 14.10.2020 Suomi-Irlanti (Olympiastadion, 1-0).
Kymmenen peliä, kuusi voittoa ja neljä tappiota, tasureita ei yhtään. Kazakstan-peli itselläkin suunnitelmana.
Mulla on paskempi voittosaldo. 17 vuotta sitten 28.5.2004 Ruotsilta tuli Ratinan ystävyysottelussa turpiin 1-3. Olympiastadionilla olen käynyt kerran, ja kyseisestä 11.10.2014 Kreikka-karsintaottelusta tuli ainoa (1-1-)tasapeli. Kaksi muuta karsintaottelua olen sittemmin todistanut Ratinassa. 11.6.2017 tuli Ukrainalta tukkaan 1-2 ja 8.9.2019 Italialta myös 1-2.
Joitain nuorisomaaotteluita olen käynyt katsomassa myös, mutta A-maajoukkuepelejä varsin vähän. Johtuu pitkälti siitä, että maajoukkue oli jonkun yhdeksän vuotta pois Tampereelta jostain 2008 alkaen. Ja toki myös Oulussa asumisesta viime vuosina.
Itseasiassa itsekin olen yhden U21-pelin käynyt katsomassa, Suomi-Malta Veritaksella vuonna 2019. Suomi voitti 4-0.
Huuhkajat pääsivät Sanna Marinin ja Antti Kurvisen vieraaksi.
Pelipäivä! Mahtavaa taas päästä stadikalle katsomaan livefutista ja aistimaan tunnelmaa. Suomen ei kannata todellakaan lähteä takki auki illan peliin, nimittäin Kazakstan on napannut tasapelit molemmista Ukraina-peleistään, viimeksi tasoitus tuli 90+6 minuutilla, että kyllä siellä pitää olla hereillä. Huomioitavan arvoista on myös se, että päivän ottelu alkaa jo klo 16, eli illaksikin jää jotain tekemistä Hesassa. Oi Suomi On!