Tappara-fanien häiriökäyttäytyminen

Olen Pasin kanssa eri mieltä siinä, että mielestäni semmoinen perus “kissanhännänveto” tyylinen humoristinen kuittailu on ihan sopivaa ja jopa suotavaa kunhan kukaan ei ota sitä liian vakavasti. Esimerkiksi nyt eilen “koko Turkuu pelottaa” “itke, Tommi itke” “Turku alas” ovat mielestäni juuri tuollaisia hassuttelu chantteja vastapuolelle.

Sitten kaikki hakkaaminen yms perseily ni hell na.

9 tykkäystä

Vaikeaa on keskustella kun vetäydytään ”keski-eurooppalaisen kannattajakulttuurin” taakse ja siihen, että kuinka hienoa on saada kulttuuria katsomoon. Vaikka nuoriso sitä haluaisi tuoda enemmän katsomoon se ei tarkoita sitä, etteikö meillä voisi olla käytöstapoja.

Pidän itseäni jo vanhan liiton Tappara fanina joka on käynyt fanimatkoilla aina 2000-luvun alusta asti. Jo tuolloin Tapparalaiset olin tunnettuja siitä, että osasivat käyttäytyä. Erityistä kiitosta aikoinaan tuli esim HIFK faneilta. Nyt kyse on Tapparalaisesta kulttuurista. Mitä me faneina halutaan viestiä ulkopuolelle, voidaanko me sanoa olevamme ylpeitä siitä, että joukkuetta kannatetaan intohimoisesti ja osaamme silti käyttätyä? Jokainen voi kysyä itseltään, että onko se sellainen asia josta haluaisi olla ylpeä. Kulttuuri ei määrittele sitä, että miten voi tai pitää käyttäytyä. Sen tekee ihminen ja yhteisö.

Jokainen voi varmaan todeta, että keskarin heiluttelu ei aiheuta positiivista reaktiota jos sellainen tulee vastapuolelta, täytyykö siihen sitten vastata samalla tapaa? Mielestäni ei. Voitetaan ne mielummin metelillä.

Lippugatessa tai muussakaan ei ole kyse siitä, että onko joku oikeassa vai väärässä tai onko joku tehnyt virheen. Ei edes siitä, että pitääkö joku bännätä katsomosta 15 vuodeksi. Kyse on siitä, että olemmeko me faneina halukkaita oppimaan tästä jotakin? Kuuluuko Tapparailaiseen kulttuurin tällainen käytös, onko tämä sellainen asia jota me haluamme edustaa?

Olemme kaikki samalla asialla, rakkaudesta Tapparaan. Meillä on kevään tärkeimmät pelit menossa.

44 tykkäystä

Tarkoitat tuolla varmaan henkistä ikää? Tässä paikkasi vaihtamisessa ei ole kuin yksi huono puoli. Sekin vapautuva paikka saattaa aueta kommentissasi vapautuvalle henkilölle.
Tapparan kulttuuriin ei todellakaan kuulu tälläinen idiotismi mitä sinne nyt koitetaan väkisin ajaa sisään. Älytöntä perustella kun muillakin on yms. Jos tää lippujen ryöstely nyt niin hitokseen hienoa on, niin viedään niille valmiiksi parit meidän liput sinne toiseen päätyyn. Säästyvät siltäkin vaivalta, niin ei tarvitse meidänkään “fanien” lähteä lipun ryöstölle toiseen päähän.

1 tykkäys

Sulla on sitten varmaan dataa näyttää tästä?

1 tykkäys

Ensiksi suosittelen lukemaan oheiset poliisi ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt

ja sen jälkeen oheisen:

ja oheinen:

Sen jälkeen voin linkata tänne pari englantilaiseen yliopistoon tehtyä tutkimusta.

7 tykkäystä

Kukaan fiksu ihminen ei halua elää yhteiskunnassa, missä varkaus on mitätön asia. Ei kukaan.

Lisäksi asia muuttuu astetta vakavammaksi (ryöstö), jos lippua viedessä on käytetty, tai uhattu käyttää väkivaltaa.

Asia ei todellakaan ole mitätön.

9 tykkäystä

Turkulainen, helsinkiläinen tai edes Ilveksen kannattaja ei ole mikään vihollinen. Älkäämme tehkö heistä sellaisia.

Ja kuka haluaa tehdä itsestään idiootin näyttämällä keskaria tai runkkuliikkeitä? Nämä täyttyvät olla joitain yläasteen kasiluokan raggareita, eikö vain? :joy: Ei kai kukaan kypsempi yksilö tuollaista tee?

8 tykkäystä

Asia saattaa olla mitätön jonkun mielestä, mutra miksi se pitäisi hyväksyä ja hyväksyä näin ollen ns.uusi normi(ärsyttävä sana/sanonta muuten)?
Tälla tavalla toimimalla hyväksyttäisiin aina vaan enemmän ja enemmän tähän suuntaan tulevia muutoksia
Parempi lopettaa alkuunsa kuin päästää asia rehoittamaan.

9 tykkäystä

Otettaisko nyt taas vähän happea. Keskisormia näkyy ihan jokaisessa pelissä, niin Tampereella, Kuopiossa kuin Mikkelissä ja ikähaitarilla 10-50 vuotiaat. Tyhmäähän se on mutta ei niitä käytöstapoja Tapparan katsomossa opeteta, ne tulee ihan ihmisen kasvatuksesta ja omista tavoista pääkopassa käsitellä tunnekuohu. Kyllä, olen itsekin näyttänyt keskaria autossa kun joku tötöilee ja menee tunteisiin. Olen kai sitten huono ihminen. En nyt silti pidä sitä suotavana.

Mutta edelleen kukin vetää tyylillään ja jos jonkun nuoren pitää päästä purkamaan oloaan sillä keskarilla niin mielummin se kuin kaupungilla rikkomassa paikkoja. Meillä on kuulkaa tässä yhteiskunnassa niin paljon korjattavaa ettei kannata ekana lähteä näistä kuitenkin viattomista asioista ketään tikunnokkaan nostamaan ja vellomaan keskustelua. Kannattaa myös muistaa että juuri nykynuorisolle yleisesti korona-aika jätti psyykkisiä haavoja, mitkä ovat jo eskaloituneet. Nuoret tarvii nyt yhteisöä ja sen tukea eikä välitöntä piiskaa ja ulos jättämistä.

8 tykkäystä

Tiedämmekö että olisi käytetty välivaltaa vai onko asia nostettu esille että asialle saadaan painoarvoa? Tilaisuudessa jossa on videovalvonta ja järjestysmiehet niin mikäli näin on toimittu niin asian selvittäminen luulisi olevan mahdollista ja jopa tilanteen estäminen ennen kuin se tapahtuu.

En puolustele varkautta, en todellakaan mutta hurskastelu ällöttää minua.

Lakia voi vaan rikkoa niin monella tavalla, ajamalla ylinopeutta, virittämällä mopon, punnitsemalla tuotteet kaupassa tarkoituksella väärin tai vaikka kalastamalla vastoin eläinten hyvinvointilakiin määriteltyjä periaatteita.

Veikkaan että ylinopeuteen on sortunut moni mutta ei ole vain jäänyt kiinni, onko se asiana suurempi vai pienempi kuin kyseessä oleva lipun anastaminen.

2 tykkäystä

Looginen lopputulos tästä on, että sallimme, emmekä puutu. Koska individualismi & aina on pahempaakin jossain muualla.

Ehkä jotain yksittäistä nujakkaa isompi asia paljastui tätäkin keissiä raaputtamalla: että kuvitteellinen “keskieurooppalainen kulttuuri” tuo mukanaan anarkismin ja kiilan lyömisen seuran kannattajien sisälle.

2 tykkäystä

Lainaamassani kohdassa vähättelet varkautta ja kerrot sen olevan mitätön asia. Sitä se ole, eikä toivottavasti koskaan tule olemaan.

2 tykkäystä

Sinänsä jeesustelua. Mikäli teet rikoksen omana itsenäsi(ylinopeus ja muut esimerkkisi) ovat rikkeet henkilökohtaisia valintoja.
Mutta jos riehut ja meuhtoot Tapparan järjestämässä tilsisuudessa Tapparan kannattajana, leimaat koko faniporukan.

1 tykkäys

Minä en ainakaan ole väittänyt että asia pitäisi hyväksyä, tällaisen asian estäminen valvotussa ja suljetussa tilassa on teknisesti helpompi järjestää kuin monen muun asian estäminen. Suomessa on totuttu korjaamaan seurausta eikä itse syytä niin varmaan järjestävä seura voi asian ratkaista. Edelleenkään en puolusta tapahtunutta vaan yritän asettaa sen vakavuuden oikeaan mittasuhteeseen.

1 tykkäys

Nyt puhut asiaa ja siinä seuran / järjestävän tahon pitää toimia. Porttikielto lienee paras tapa, toimii hyvänä esimerkkinä ja toinen on yhteisöllinen paine tekijöitä kohtaan.

Loppuiko sinulta jo argumentit? Et vastannut minun kysymykseen. Varkaus on määritelty rikoslaissa ja jos koet että halut edistää tältä osin asian selvitystä voit tehdä asiasta vaikka rikosilmoituksen.

Meillä ihmisillä on asioiden perspektiiviin laittamisessa hyvin erilaisia näkemyksiä. Itselle esim. Ukrainan sota, katujengit, syrjäytymiset ja ilmastonmuutos on isoja asioita jotka vaatii huomiota.

Kyllä ne argumentit loppui sinulta. Jos olisit lukenut viestini ja ymmärtänyt lukemasi, ei sinun olisi tarvinnut kysyä mitään.

Mutta sinun kantasi tuli selväksi. Itse en suostu varkautta vähättelemään.

5 tykkäystä

Itse ainakin olen saanut todella vapaan kasvatuksen ja ihan itse kehitin oman ajattelutapani ja käytöstapani siihen, että mikä on oikein ja mikä on väärin, miten puhua ihmisille miten ei kannata puhua, enkä ole ikinä pitänyt minkäänlaisia ihmisiä mitenkään eriarvoisena kuin itseäni. Muutenkin typerä kommentti yleistää tolleen kun et selvästikään edes ajatellut tuota loppuun asti.

Luit varmaan sen vikankin kappaleen, ei tässä kukaan salli mutta ongelmat on tosi syvällä eikä tilannetta kyllä helpota se että aikuiset näyttää oikein perseily esimerkkiä menemällä lakkoon kun politiikka ei miellytä. Nuoret voivat yleisesti huonosti ja silloin haetaan vaikutteita, osa on siedettäviä ja toiset taas kitkettävä heti. Lähtee jo niin sivuraiteille että tämä tästä aiheesta osaltani.

No kyllä minäkin suht vapaan kasvatuksen olen saanut mutta sen verran tiedän että jos olisin perseillyt niin olisin sen kyllä varmasti nahoissani tuntenut. Pelko on hyvä opetusväline kasvatuksessa.